Eșecul usturător bifat de Compania de Autostrăzi care e nevoită să anuleze o licitație pentru tronsonul cu tuneluri de pe A1 Lugoj - Deva după ce singura ofertă depusă a fost declarată neconformă ar putea ajunge să coste România destul de scump.

A1, portiunea lipsa intre Holdea si MarginaFoto: Catalin Drula / Facebook

„CNAIR a anulat licitația pentru Lotul 2 al autostrăzii Lugoj-Deva. Ceea ce înseamnă că Sorin Grindeanu aruncă la gunoi peste 187 de milioane de euro din PNRR. Șansele pentru finalizarea până în 2026 a celor 9km lipsă din A1 (zona “tunelurilor urșilor” la Holdea) scad către zero”, spune fostul ministru al Transporturilor Cătălin Drulă, actualul președinte interimar al USR.

Drulă susține că în 2021 reușise să deblocheze licitația lansată încă din 2019 și îl acuză pe Sorin Grindeanu că din „indolență” a pus „cruce acestui proiect”.

Acesta mai zice că după ce deblocase licitația șase constructori s-au înscris să depună ofertele finale.

„În 2022, pesedistul Sorin Grindeanu a dat licitația de gard, pentru că a răspuns în batjocură la clarificările cerute de constructori. A rămas un singur ofertant, iar documentația tehnică a acestuia nu este conformă”, a scris Drulă.

„Întregul calendar din PNRR pentru Lugoj - Deva Lotul 2 este în aer. E vorba de un lot complicat cu tuneluri în lungime de 2km, durata contractuală 4 ani. Relicitarea proiectului va face aproape imposibilă respectarea termenului de 2026 pentru folosirea banilor din PNRR. Patru luni cu Sorin Grindeanu la Transporturi ne-au costat deja peste 187 de milioane de euro. Că ratează șansa de dezvoltare a unei generații este neprețuit”, a spus Drulă.

Autostrada A1 - „gaura” lipsă dintre Lugoj și Deva: După 9 ani de bâlbe și 3 ani de licitații, singura ofertă depusă este neconformă

Compania de Autostrăzi va fi obligată să refacă licitația pentru proiectarea și execuția secțiunii lipsă din Autostrada Lugoj-Deva (A1) - cei 9 km de autostradă lipsă de pe întreaga A1 de la Sibiu la granița de Vest, inclusiv porțiunea cu tuneluri dintre Margina și Holdea. Motivul? La licitația lansată încă din 2019 a fost depusă o singură ofertă, dar care acum a fost catalogată drept „neconformă”.

  • „Oferta tehnică depusă pentru proiectarea și execuția secțiunii E și finalizarea secțiunii D ale lotului 2 din autostrada Lugoj - Deva este neconformă”, a anunțat joi seara CNAIR.

La licitația lansată încă din 2019 singura oferta tehnică depusă a fost a asocierii turcești MAPA INSAAT VE TICARET A.S. - CENGIZ INSAAT SANAYI VE TICARET A.S.

  • „În regim de urgență, CNAIR va face toate demersurile necesare pentru reluarea rapidă a noii proceduri de atribuire pentru acest contract”, anunța CNAIR.

Licitația pentru tunelurile lipsă de pe A1 Lugoj - Deva, lansată încă din 2019, după ani de tergiversări

Procedura lansată de CNAIR pentru A1 Lugoj - Deva datează încă din 2019 și era de tipul "licitație restrânsă", iar valoarea estimată a contractului este de 1.363.135.841,00 Lei fără TVA (circa 285 de milioane de euro).

Traseul are o lungime de 9.13 km, din care 2,13 km de tunel. Termenul de finalizare prevăzut este 10 luni proiectare și 28 de luni execuție conform factorilor de evaluare din Documentația de Atribuire.

În octombrie 2021 la licitație s-au înscris șase asocieri de constructori pentru depunerea ofertelor tehnice finale.

Tunelurile "uitate" de pe autostrada A1 Lugoj - Deva

Licitația însă a venit după ani de zile de tergiversări, amânări și promisiuni.

Despre nevoia tunelurilor se știa încă din 2013, la un an după ce toate loturile fuseseră deja contractate, iar din 2015 tot a fost promisă o licitație pentru construirea lor.

Bucata cu tuneluri de pe A1 Lugoj - Deva, între localitățile Holdea și Margina reprezintă practic o "gaură" de circa 13 km în toată autostrada de la Sibiu până la Nădlac mai ales după ce Loturile 3 și 4 din Lugoj - Deva au fost deschise traficului în 2019.

În 2013, după ce au fost contractate loturile 2, 3 și 4 din A1 Lugoj - Deva, Acordul de Mediu a fost modificat și a impus realizarea unor tuneluri între Holdea și Margina, în locul unor săpături uriașe care practic ar fi despicat muntele în două. Cum contractele erau deja semnate, Compania de Drumuri avea de scos bucata cu tuneluri separat și să lanseze separat o procedură pentru proiectarea și execuția tunelurilor.

Au urmat, însă, ani la rândul de bâlbâieli și răzgândiri birocratice. Încă din 2015 șeful de atunci, Narcis Neaga (n.r. care a mai trecut o dată între timp pe la șefia Companiei), promitea că la final de an va scoate la licitație tunelurile de pe A1 Lugoj - Deva.