Viteza maximă de circulație pe drumurile expres în România va fi de 120 km/h, față de 100 km/h cât este în prezent stipulată în Codul Rutier, potrivit unei legi adoptate de Camera Deputaților la inițiativa fostului ministru al Transporturilor, deputatul USR Cătălin Drulă. Modificarea legislativă vine chiar cu câteva zile înainte de deschiderea traficului pe primii kilometri veritabili de drum expres din România.

Drumul Expres DEx 12 Craiova - PitestiFoto: Captura YouTube

„În Camera Deputaților a fost adoptată astăzi legea inițiată de mine, alături de colegul meu din USR, deputatul Lazăr Ion Marian, conform căreia viteza maximă de circulație pe drumurile expres din România va fi de 120 km/h (față de 100 km/h, în prezent)”, a declarat Cătălin Drulă, deputat USR și fost ministru al Transporturilor.

Limită de viteză pe drumurile expres - 120 km/h

Acesta amintește că „adoptarea legii a venit fix la timp pentru că, săptămâna viitoare, vor fi dați în circulație primii kilometri de drum expres din România. E vorba de un lot de 18km din DEx12 Craiova - Pitești, ce reprezintă varianta de ocolire a orașului Balș”.

„Legea merge la promulgare de către președinte, iar acest ultim pas trebuie făcut fără întârziere, așa încât să se întâmple înaintea inaugurării DEx12 de săptămâna viitoare”, spune Drulă.

Potrivit acestuia, diferențele de construcție dintre un drum expres și o autostradă sunt minore, iar „viteza de proiectare a unui DX este chiar 120 km/h. Ambele au 4 benzi de circulație, sensuri separate fizic cu parapete, garduri de protecție și noduri denivelate”, spune Drulă.

Primul tronson adevărat de Drum Expres din România

Înainte de Paște ar urma să se deschidă circulația pe primul tronson finalizat al Drumului Expres Craiova - Pitești (DEx12). Noi imagini din dronă arată că ultimul punct critic aproape a fost rezolvat. În cazul tronsonului finalizat vorbim de circa 18,5 km care vor funcționa ca ocolitoare pentru Balș și care vor reprezenta primul tronson adevărat de drum expres din România.

Drumul Expres - DEx12 Craiova - Pitești - Primul sector gata de deschidere

Tronsonul de aproape 18 km va avea rol de variantă ocolitoare a Balșului.

După deschiderea circulației rutiere, accesul pe acest lot se va face astfel:

  • pe relația Craiova-Pitești, accesul se face din DN 65, prin sensul giratoriu executat în apropiere de Balș.
  • pe relația Pitești-Craiova, accesul se va face prin sensul giratoriu construit pe DN 65, spre localitatea Piatra Olt.

---

DEx12 Tronsonul 2: Balș - Slatina

Lungime: 39,85 km

Tronsonul 2 este la rândul său împărțit în două loturi: Balș-Piatra Olt de 18,5 km și Piatra Olt-Slatina de 21,35 km

Constructor: UMB - Tehnostrade - SA&PE Construct (România)

Valoare: 1.45 miliarde lei (fără TVA)

Contract semnat: decembrie 2018 (lucrări începute în 2019) - 12 luni proiectare - 24 luni execuție

Termen de finalizare: Q2 2022

--

Specificații tehnice pentru Drumul Expres DX12:

Lungime: 121 km

Viteza de proiectare: 120 km/h

Platforma: 22,00 metri

Partea carosabilă: 4 x 3,5 metri

Spațiu median: 3,00 metri

Acostamente: 2 x 1,5 metri

Benzi de încadrare: 4 x 0,5 metri

România nu are în prezent NICIUN DRUM EXPRES

E bine de știut că, în momentul actual, în România NU EXISTĂ NICIUN DRUM EXPRES conform normativului de drum expres aflat în vigoare (DX-AND_589-2013).

În execuție este doar Drumul Expres DX12 Craiova - Pitești (realizat conform unui normativ similar, dar din 2007)

În orice caz, dincolo de toate miturile urbane perpetuate care clasifică unele drumuri de patru benzi cu separatoare de sens drept drum expres, în România la ora actuală nu există drumuri expres. Scriptic, ele sunt doar trecute în Codul Rutier și sunt asimilate ca limită de viteză drumurilor naționale europene (100km/h), drumuri care în marea lor majoritate au o bandă pe sens, nu au sensuri delimitate, trec prin toate localitățile și nu au intersecții denivelate (fără conflicte de trafic).

În realitate, conform normativului actual, un drum expres este destul de asemănător cu o autostradă: e un drum de mare viteză (100km/h+) cu acces controlat (nu are intrări din toate curțile și străzile), are cel puțin două benzi pe sens, are sensurile separate, nu trece prin localități, iar intersecțiile sunt denivelate (fără conflicte de trafic).

Drum expres vs. Autostradă - care sunt diferențele, care sunt asemănările

Față de o autostradă, însă, există mai multe diferențe, printre care: benzile sunt mai înguste, lipsesc benzile de urgență, tipul de parapet separator e diferit și spațiul median e mai mic, benzile de încadrare accelerare/ decelerare diferă, iar curbele și razele șoselei sunt diferite.

Mai jos, conform informațiilor oficiale, sunt diferențele esențiale între un Drum Expres și o Autostradă (click pentru mărire):

---