Un fost secretar de stat USR la Transporturi îl acuză pe ministrul Grindeanu că pregătește o teză falsă prin care să justifice „incapacitatea autorităților de a construi Autostrada A8”.

Autostrada Unirii A8 - Tg Mures - Tg NeamtFoto: Hotnews

Adrian Covăsnianu, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor condus de Cătălin Drulă, anterior vicepreședinte al Asociației Moldova Vrea Autostradă, îl acuză pe ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu că încearcă o „diversiune” în privința demarării lucrărilor pe Autostrada Unirii A8, capatele tronsonului montan ce au fost cuprinse în PNRR.

  • " ...pe capetele din A8 (Tg. Mureş - zona de Iaşi n.r.) sunt moderat-optimist, pentru că acolo vorbim de un studiu de fezabilitate pe întreg tronsonul care are studiu şi de impact de mediu ceea ce înseamnă inclusiv traversarea Carpaţilor prin anumite zone de rezervaţie naturală şi de aia am această rezervă", a declarat Sorin Grindeanu, la Digi 24, întrebat câţi kilometri de autostradă vor fi realizaţi, în anul 2026, din ceea ce şi-a asumat România prin PNRR.

„Conform declarației de mai sus, domnul ministru ne induce ideea precum ceilalți miniștri care au întârziat/blocat/suspendat investiția în autostrada A8 că e greu să se construiască autostrăzi peste Carpați și că adițional avem de traversat și 'zone de rezervație naturală'!”, a reacționat Adrian Covăsnianu.

„Există finanțare asigurată prin PNRR pentru cei 59 de km din sectorul montan ai A8”

„Această diversiune am mai întâlnit-o în perioada 2016-2020 când respectivul narativ caracteriza incapacitatea și impotența autorităților centrale de a construi autostrăzi în Moldova!”, mai spune fostul secretar de stat USR.

Covăsnianu a mai explicat și care este exact situația finanțării pe cele două capete ale sectorului montan din A8, precum și dilema construcției prin rezervații naturale.

„În calitate de activist ce militează activ din 2016 pentru autostrada A8 si care a mai văzut acest 'film', mă simt nevoit să reamintesc (și) autorităților următoarele:

  • 1) Autostrada A8 are finantare. Există finant̗are ASIGURATĂ din PNRR pentru cei 59 de km din sectorul montan ai A8. 59 de km (Miercurea Nirajului-Tg. Mures si Motca-Tg. Neamt-Leghin) beneficiaza de 527,5 milioane euro asigurat̗i din 2021. In acelasi timp din POT 2021-2027 sectiunea Miercurea Nirajului-Motca beneficiaza de 1.000 mil euro = 1 mld euro. Sectiunea Ungheni-Iasi-Tg. Neamt are finantare asigurata din POT 2021-2027, adica inca 875,5 milioane de euro. In total Autostrada A8 are sanse de a 'consuma' peste 2400 mil euro=2,4 mld euro pana in 2027. Important e sa se continue traseul IREVERSIBIL initiat din 2021 intr-o maniera accelerata.
  • 2) se poate CONSTRUI în rezervat̗ii naturale. Recomand autorităt̗ilor să aplice legea, implicit OUG 105/2020 (ce actualizeaza Legea 291/2018) pe textul căruia am lucrat în 2020 în calitate de consilier onorific impreuna cu CNAIR.
  • 3) Pentru sectorul montan (cel put̗in pentru capetele incluse în PNRR) nu e nicio rezervă sau blocaj! Procedurile de mediu inclusiv cu noile solicitări sunt predictibile s̗i cunoscute de proiectantul de specialitate având experient̗ă similară (vezi A1 Sibiu-Pites̗ti unde identic avem rezervat̗ie naturală s̗i se EXECUTĂ acum!)”

Cum ar putea fi accelerat proiectul A8 din PNRR

Covăsnianu merge mai departe și spune că „pentru a accelera proiectul A8 si a nu rata banii 'gratuit̗i' de la UE recomand următoarele solut̗ii de accelerare:

  • 1) Lansarea anticipată a licitatiei de Proiectare+Executie pentru sectiunile din PNRR (59 km) cu clauza suspensiva (până se obt̗ine Acordul de Mediu) justificand ca exista finantare asigurata din PNRR deci riscul financiar (pentru antreprenori) este nul.
  • 2) Licitatia de Proiectare+Executie pentru cei 59 km sa prevadă MAXIM 42 de luni (6 luni proiectare+36 luni executie) pentru a ne incadra in condit̗ionalităt̗ile de timp din PNRR, respectiv T2 2026. Actualmente graficul de implementare conform SF este de 54 luni (6 luni Proiectare+48 luni executie).
  • 3) Realizare Caiet de Sarcini transparent, corect, neatacabil in justitie si cu optiunea de precalificare si selectare/desemnare rapida a antreprenorilor ce livreaza sectiunile din PNRR in termen cat mai scurt.
  • 4) Realizare comitet de implementare dedicat A8 din care sa faca parte si ONG-urilor de specialitate pentru a monitoriza activ s̗i a oferi solut̗ii de accelerare si implementare proiect in conditionalitatile din PNRR. "Moldova Vrea Autostrada" fiind membru cu drept de vot in POIM 2014-2020 poate oferi know-how de specialitate.”

CARE SUNT AUTOSTRĂZILE FINANȚATE PRIN PNRR

MTI propune spre finanțare prin PNRR următoarele obiective de investiții:

  • A7 – Ploiești - Buzău - Focșani - Bacău - Pașcani

Ploiești - Buzău: 63 km (6 stații cu 28 puncte de încărcare);

Buzău - Focșani: 83 km (8 stații cu 40 puncte de încărcare);

Focșani - Bacău: 96 km (13 stații cu 66 puncte de încărcare);

Bacău - Pașcani: 82 km (9 stații cu 50 puncte de încărcare);

Total: 324 km (36 stații cu 184 puncte de încărcare)

  • A8 – Tg. Mureș - Miercurea Nirajului și Leghin - Pașcani

Tg. Mureș - Miercurea Nirajului: 25 km;

Leghin - Pașcani: 34 km;

Total: 59 km (8 stații cu 40 puncte de încărcare)

  • A1 - Margina - Holdea: 9 km (2 stații cu 10 puncte de reîncărcare)
  • A3 – Nădășelu – Poarta Sălajului: 42 km (6 stații cu 30 puncte de încărcare).

*TEN-T Core (central) - coridoare europene de transport prioritare, termen de realizare 2030 / TEN-T Comprehensive (extins) - coridoare europene de transport secundare, termen de realizare 2050

CITEȘTE ȘI: