Coaliția de guvernare susține soluția construirii autostrăzii Ploiești-Brașov printr-un parteneriat public-privat (PPP). Anunțul a fost făcut joi de premierul Nicolae Ciucă, care a spus că urmează să fie luată o decizie pe acest subiect. Ideea realizării prin PPP a autostrăzii Ploiești-Brașov nu e nouă, a fost încercată de alte patru ori de guverne anterioare, de fiecare dată fără succes.

Autostrada Ploiesti - Comarnic - Brasov, un proiect care se chinuie sa demarezeFoto: HotNews.ro / Victor Cozmei

„Aceasta este o problemă cu care ne confruntăm cu toții, care nu s-a rezolvat de 30 de ani. Această comunicație de la Ploiești până la Brașov trebuie asumată și pornită. Finanțarea pentru această comunicație nu poate să beneficieze de fonduri europene. Soluția pe care am discutat-o este cea a unui parteneriatul public-privat și trebuie asumată. Am avut în discuție trei opțiuni: împrumut de la BERD, BEI sau parteneriat public-privat. A fost discutată în coaliție, urmează să luăm o decizie pe acest subiect”, a declarat premierul Nicolae Ciucă, conform publicației mainnews.ro.

Premierul a făcut aceste declarații joi după-amiază, într-o conferință de presă la Sinaia, unde a participat la un eveniment al PNL.

Cătălin Drulă: „În loc să se concentreze pe contractul de proiectare, Grindeanu și cu Ciucă blochează proiectul și anunță soluția magică… facem a 5-a oară PPP”

Liderul USR, Cătălin Drulă, a reacționat criticând vehement intenția anunțată de prim-ministrul Nicolae Ciucă. Într-o postare pe Facebook, fostul ministru al Transporturilor explică de ce realizarea autostrăzii Ploiești-Brașov prin parteneriat public-privat este total nerealistă.

„În loc să se concentreze pe contractul de proiectare, să-l ducă la sfârșit în termenele semnate și să putem construi în sfârșit autostradă, Grindeanu și cu Ciucă blochează proiectul și anunță soluția magică… facem a 5-a oară PPP”, a scris Drulă.

Postarea lui Cătălin Drulă:

  • „Definiția nebuniei: premierul Ciucă ne anunță azi că se va încerca a CINCEA OARĂ realizarea autostrăzii Ploiești-Brașov prin parteneriat public-privat!
  • Ultima încercare a făcut-o doamna Dăncilă prin ilustrul coordonator de mari proiecte Vâlcov. Cu rezultat previzibil: ZERO.
  • Înainte a mai încercat Ponta (2014). Mai înainte, PDL-PNL (2007-2008). Și mai înainte, tot PSD, Năstase (2004).
  • O serie complet previzibilă de eșecuri, pentru că se bazează pe o balivernă: că vine privatul face autostrada din banii lui și apoi și-i recuperează din taxa de autostradă. Ultima încercare serioasă (cea din 2014), a demonstrat cu consultanță financiară pe bune că această recuperare e în procent de 5-10%.
  • Restul de 90% trebuie să îi acopere statul. Care, de fiecare dată când se ajunge la asta, zice smiorc și anulează PPP-ul.
  • Problema cea mai mare este că nicio firmă din lumea asta nu îți poate da un preț corect pentru autostradă înainte să facă studiile și proiectarea. Același kilometru de autostradă poate costa 10 milioane de euro sau 100 de milioane de euro în funcție de natura terenului și de soluțiile constructive alese (viaduct, tunel, etc). Până nu ai un proiect definit, nu poți da clientului un preț.
  • De aceea, de 31 de ani încoace problema e aceeași, că nu avem un proiect tehnic făcut pentru autostrada asta. Abia în 2021, anul trecut, am semnat contractul pentru realizarea proiectării „la cheie”. Începuse bine.
  • De când am plecat nu s-a mai întâmplat nimic. În cadrul contractului nu s-a progresat nici măcar până la faza de alegere a unui traseu. Toate termenele sunt depășite.
  • În loc să se concentreze pe contractul de proiectare, să-l ducă la sfârșit în termenele semnate și să putem construi în sfârșit autostradă, Grindeanu și cu Ciucă blochează proiectul și anunță soluția magică… facem a 5-a oară PPP.

Drulă: „Bineînțeles că poate beneficia de finanțare europeană, și peste se pot pune și fonduri naționale și împrumuturi BEI/BERD”

  • Ce blestem pe România să îi aibă pe Păcală și Tândală la cârma infrastructurii!
  • Ce ar fi de făcut? Vă scriu aici deși cu voi nu e nicio speranță, parcă orice proiect îl luați de-ai naibii să îl dați de gard.
  • Aveți un contract de proiectare de realizat, e semnat, aveți finanțare europeană pentru el. N-ați fost în stare nici măcar să finalizați faza de analiză de trasee!
  • Trageți de consultantul Consitrans (singura ofertă depusă, în mandatul predecesorului meu, am primit-o moștenire) să facă o treabă ca lumea. A venit cu o primă variantă de traseu “la mișto” total neserioasă, Dumnezeu știe de ce. Că nu vrea să realizeze contractul probabil.
  • Cu o variantă de tunel de 14km pe sub Prahova în zona Câmpina (o zonă în care autostrada se poate construi la zi) complet aberantă tehnic. Totul pentru a arunca prețurile în aer. Și ca Ciucă să declare acum: “Finanțarea pentru această comunicație nu poate să beneficieze de fonduri europene.”
  • O aberație. Autostrada este pe coridor TEN-T Comprehensive, normal că poate beneficia de fonduri europene. Ce n-au înțeles Păcală și Tândală este că în forma asta, cu niște lucrări faraonice absolut inutile, evident că proiectul a produs întrebări la consultantul Comisiei Europene.
  • Puneți-i pe Consitrans la treabă să vină cu un traseu rezonabil. Cum să coste Ploiești-Brașov 8 miliarde de euro o autostradă de 100km din care 40km sunt în relief ușor (Ploiești-Câmpina)? Când avem ofertă concretă de 3 mld euro (cu contracte semnate!) pentru A1 Sibiu-Pitești care are 120km dintre care 75km în relief foarte greu?
  • Cu un traseu ales rezonabil, cu tuneluri în zonele cele mai dificile la Sinaia, Bușteni, probabil că un preț actualizat de 3 miliarde de euro este rezonabil pentru această autostradă, în funcție de soluțiile tehnice alese.
  • Și bineînțeles că poate beneficia de finanțare europeană, și peste finanțare se pot pune și fonduri naționale și împrumuturi BEI/BERD. Dar prima condiție este să ai un proiect tehnic pe baza căruia să poți contracta lucrările la autostradă.
  • Cum puteți fi atât de incapabili și de anti-naționali să nu puteți duce un proiect esențial înainte?”

CITEȘTE ȘI: