Unul din loturile autostrăzii de centură A0 a Capitalei a fost scos la licitație încă din 2019 și nici până acum, după aproape 4 ani, nu a ajuns să fie contractat. De nu mai puțin de șase ori evaluarea Companiei de Autostrăzi care stabilise un câștigător la licitație a fost întoarsă de Consiliul pentru Soluționarea Contestațiilor. „Este incredibilă această bătaie de joc și cum nimeni nu răspunde pentru ea”, spune liderul USR, Cătălin Drulă, fost ministru al Transporturilor.

Autostrada de Centura A0 NordFoto: Hotnews
  • Lotul 1 din A0 Nord (17,5 km - DJ601 - Corbeanca/DN1) nu a fost contractat nici până acum, deși licitația a fost lansată încă din 2019. Licitația a trecut prin numeroase atribuiri și contestații care au reluat de la zero procesul de evaluare. Spre exemplu, în octombrie 2021 a fost atribuit contractul, după ce în trecut alte două atribuiri au fost contestate și întoarse de instanța de judecată.
  • Acum, ultima atribuire a contractului s-a făcut în noiembrie 2022 către asocierea de firme Impresa Pizzarotti & C Spa Italia S.p.a – RETTER Projectmanagement (ofertă de 815 mil lei). În 2020 și în primăvara 2021 CNAIR atribuise contractul de două ori către turcii NUROL INSAAT VE TICARET A.S. (ofertă de 747 mil lei). Ambele atribuiri către firma turcească au fost întoarse după depunerea contestațiilor.
  • Deloc surprinzător, și ultima atribuire a fost contestată, iar acum CNSC a decis să trimită CNAIR-ul să reevalueze DIN NOU ofertele.

Drulă: „Este incredibilă această bătaie de joc. E prea mult totuși, 4 ani și 6 evaluări desființate repetat de instanțe”

„De 6 ori (ultimele 4 respingeri fiind în mandatul dlui. Grindeanu) a respins CNAIR una din cele 2 oferte rămase în competiție și de fiecare dată acel constructor a câștigat în instanță pe motiv că descalificarea nu este legală”, a reacționat miercuri președintele USR, Cătălin Drulă, fost ministru al Transporturilor între decembrie 2020 și septembrie 2021.

„Este incredibilă această bătaie de joc și cum nimeni nu răspunde pentru ea. Din două una - ori acel constructor trebuie pe drept descalificat și CNAIR este complet incompetent în a justifica această descalificare, ori este descalificat în continuu pe nedrept. În ambele cazuri vorbim de o neîndeplinire a obligațiilor de serviciu (și posibil, de corupție) cu consecințe grave asupra economiei românești”, spune Drulă.

„În 29 noiembrie, după a 6-a evaluare, Sorin Grindeanu ne anunța pe Facebook că e gata, avem constructor desemnat. Acum când evaluarea a fost anulată, tace. E prea mult totuși, 4 ani și 6 evaluări desființate repetat de instanțe (CNSC și Curtea de Apel București)”, spune Drulă. care îi cere lui Grindeanu „să îi tragă la răspundere pe responsabili, să își asume acest eșec colosal și să oprească această nebunie. Cineva din CNAIR își bate joc de România și trebuie oprit!”

Drulă mai notează că sectorul de autostradă în cauză are o importanță deosebită pentru că „leagă, practic, A1 București-Pitești de DN1 București-Ploiești (de unde autostrada este deja în construcție până la A3 și aproape de DN2, adică A0 Nord lotul 2 semnat în mandatul meu)”.

A0 Nord - Lotul 1 - 12 luni proiectare și 22 execuție pentru 17,5 km

Durata contractului pentru Lotul 1 din A0 Nord este de 34 de luni, din care 12 luni perioada de proiectare și 22 luni perioada de execuție a lucrărilor, iar perioada de garanție a lucrărilor este de 10 ani.

În cadrul contractului pentru lotul de 17,5km sunt prevăzute 10 structuri dintre care 2 pasaje de o complexitate tehnică ridicată, având o lungime de 733 m (pasaj pe Autostrada de Centură peste CF101 București – Pitești DN7) și respectiv 650 m (pasaj pe Autostrada de Centură peste râul Colentina, CF 300 București – Ploiești și CF Mogoșoaia – Buftea).

Traseul Autostrăzii de Centură Bucureşti Nord – Lotul 1 se desfășoară pe teritoriul județului Ilfov între DJ 601A (Dragomirești Vale – Bâcu) și DN 1 în dreptul localității Corbeanca.

Autostrada de Centură A0 a Capitalei - un proiect vital pentru București, dar fragmentat și cu multe loturi în întârziere

Din 101 km cât ar urma să aibă Autostrada de Centură A0 pe75,5 km sunt semnate contracte, iar pe o bună parte se și lucrează: pe toată A0 Sud (52 km), precum și pe 19 km (DN1-DN2) din A0 Nord, acolo unde constructorul român UMB a pornit șantierul în forță.

Pe A0 Sud vom vedea primele deschideri în 2023- întâi circa 10 km între DN5 și DN6, iar mai apoi Turcii de la Alsim Alarko vor deschide în toamnă-iarnă și restul de pe Loturile 1 și 2, în timp ce grecii de la Aktor pe Lotul 3 (18 km) sunt în urmă cu lucrările și acumulează întârzieri.

Pe A0 Nord există două licitații lansate încă din 2019 și care nici până acum nu au fost finalizate. Atribuiri, contestații, reevaluări și apoi alte contestații au blocat contractarea lucrărilor până acum.