​Drumul expres de circa 11km dintre Brăila și Galați ar urma să fie gata la final de an, spunea ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, însă un document eliberat chiar de ministerul pe care-l conduce arată că de fapt termenul de finalizare e abia peste doi ani, iar lucrările ce trebuie executate sunt prea complicate pentru a fi gata mai devreme, în 2023, susține Asociația Pro Infrastructura.

Drumul Expres Braila - Galati, locul podului peste SiretFoto: Captura YouTube

„Să râdem cu Grindeanu: DEx6 Galați-Brăila gata în 2023. Pe 27 ianuarie ministrul ne anunța triumfalist că Drumul Expres Galați-Brăila se va finaliza la sfârșitul acestui an”, scrie Asociația Pro Infrastructura.

„În loc să arunce în spațiul public promisiuni fanteziste cu zero șanse de reușită, n-ar strica dacă ministrul Grindeanu ar citi hârtiile pe care le semnează (precum AC nr. 65/20.12.2022) și nu ar mai înghiți pe nerăsuflate termenele împinse de antreprenor și/sau de oamenii din subordine”, scrie asociația.

API amintește că pe cei 10,77 kilometri ai DEx6 Galați-Brăila, prima autorizație de construire (AC) a fost dată în 24.12.2021, dar doar pe aproximativ 7 km dinspre Brăila. „Pe restul dinspre Galați AC a fost semnată de Grindeanu și emisă de MT în 20.12.2022 și prevede un termen de execuție de 24 luni”, spune asociația.

Potrivit Pro Infrastructura, în capătul gălățean se execută o structură-mamut de aproape 1,8 kilometri compusă din 4 segmente: viaduct de acces pe mal drept Siret (lungime 896+ metri), pod HOBANAT peste Siret (aproape 308 m cu deschideri 71+165+71), viaduct de acces pe malul stâng (puțin sub 448 metri) și pasaj peste calea ferată/complex feroviar (139+ m).

„O asemenea lucrare se construiește în minim 18 luni, de unde și termenul realist de 24 luni din autorizație și din licitație/contract. Nici nu se pune problema să se finalizeze în 2023, având în vedere că AC abia a fost obținută și antreprenorul (UMB) abia a reușit să intre (timid deocamdată) în teren pe această zonă”, scrie API.

Drumul expres Brăila - Galați

Drumul expres, care probabil va purta indicativul DEx6 conform Master Planului, se va racorda, în zona de nord a municipiului Brăila, cu actualul proiect al șoselei parte din proiectul noului Pod peste Dunăre de la Brăila, lucrări în prezent în execuție. Acolo traficul ar trebui deschis în primăvară.

Drumul expres va fi proiectat pentru viteza de 120 km/h și va avea o platformă de 22 de metri din care partea carosabilă va fi formată din câte două benzi de câte 3,5 metri pe fiecare sens și o zonă mediană de 3 metri cu câte 0,75 metri spațiu pentru parapete, conform informațiilor din caietul de sarcini.

Platforma drumului expres va mai avea patru benzi mici de încadrare de câte jumătate de metru și câte un acostament înierbat de 1,5 m pe fiecare parte.

De-a lungul traseului vor fi proiectate două poduri peste canale de irigații și două viaducte (câte unul pe sens) peste digul de apărare pentru ape mari al râului Siret, peste calea ferată și peste râul Siret.

Primul viaduct va avea o lungime de 845 de metri și peste râu drumul expres va trece pe un pod hobanat de 290 de metri.

Al doilea viaduct va avea o lungime de 389 de metri, iar traversarea râului Siret se va face printr-un pasaj de 120 de metri.

Proiectul mai prevede și lărgirea actualului DN28 de la două la patru benzi pe o distanță de 0,43km dinspre municipiul Galați până la intersecția cu Drumul Expres.

Drum Expres DEx6 Brăila - Galați:

Lungime: 10,77 km

Constructor: UMB (România)

Valoare: 372 milioane lei

Contract semnat: aprilie 2021

Termen: 34 de luni (10 luni rpoiectare, 24 luni execuție)

Lucrări începute: decembrie 2021 (AC pe 7 km), decembrie 2022 (AC pe 3 km, zona podurilor peste Siret)