Sari direct la conținut

Data la care încep lucrările pentru metroul din Cluj-Napoca / Cine sunt constructorii și cât costă

HotNews.ro
simulare metrou Cluj, Foto: captura video / Facebook Emil Boc
simulare metrou Cluj, Foto: captura video / Facebook Emil Boc

Primarul din Cluj-Napoca, Emil Boc, a declarat marţi că ordinul de începere a lucrărilor pentru metroul din Cluj-Napoca este 1 septembrie, iar şase luni este faza de proiectare, după care urmează obţinerea autorizaţiei de construcţie, finalizarea exproprierilor.

”Ordinul de începere a lucrărilor este 1 septembrie, conform solicitării adresate de către constructori, ei ne-au solicitat pentru a putea pregăti demararea lucrărilor pentru că este un proiect de mare anvergură, ne-au solicitat să emitem ordinul de începere cu data de 1 septembrie”, a spus primarul într-o conferinţă de presă.

Primarul Emil Boc a explicat că constructorul şi-a constituit garanţia conform prevederilor legale, fără de care nu puteau merge mai departe, de 15 zile, iar următorul termen este 1 septembrie, ordinul de începere, după care urmează fazele din proiect.

Emil Boc a precizat că „şase luni este faza de proiectare şi după care urmează obţinerea autorizaţiei de construcţie, finalizarea exproprierilor”.

Contractul pentru magistrala de metrou M1 din Cluj-Napoca, prima linie din afara Bucureștiului, a fost semnat pe 25 mai de către primăria condusă de Emil Boc. Metroul din Cluj ar urma să aibă 21 de stații, costă în total 9 miliarde lei pentru o magistrală „la cheie”. Din această sumă circa 1,5 miliarde lei sunt fonduri din PNRR, iar termenul de realizare este de 8 ani, cu 12 luni pentru etapa de proiectare și 7 ani pentru execuție. Constructor este Asocierea Gulermak (Turcia) – Alstom – Arcada.

Cât costă metroul din Cluj-Napoca

Conform primăriei, valoarea estimată totală pentru realizarea acestui obiectiv este de 9.064.456.067,00 lei fără TVA, din care:

  • valoarea estimată a lucrărilor de execuție: 8.666.341.418,31 lei fără TVA;
  • valoarea estimată a serviciilor de proiectare (inclusiv alte servicii): Monitorizare, Studii de teren (inclusiv cercetare arheologică preventivă), Expertizare tehnică, Documentațiile tehnice necesare în vederea obținerii avizelor/acordurilor/autorizațiilor, Verificarea tehnică de calitate a proiectului tehnic și a detaliilor de execuție, Proiect tehnic și detalii de execuție, Asistență tehnică: 398.114.648,69 lei fără TVA.

Durata totală a contractului este de 96 de luni. Mai exact, 12 luni sunt pentru proiectare, iar 84 de luni (7 ani) sunt pentru execuție și finalizare.

  • valoarea estimată a lucrărilor de execuție: 8.666.341.418,31 lei fără TVA;
  • valoarea estimată a serviciilor de proiectare (inclusiv alte servicii): Monitorizare, Studii de teren (inclusiv cercetare arheologică preventivă), Expertizare tehnică, Documentațiile tehnice necesare în vederea obținerii avizelor/acordurilor/autorizațiilor, Verificarea tehnică de calitate a proiectului tehnic și a detaliilor de execuție, Proiect tehnic și detalii de execuție, Asistență tehnică: 398.114.648,69 lei fără TVA; Durata totală a contractului este de 96 de luni”, arată Primăria Cluj-Napoca.

Traseul Metroului din Cluj-Napoca / Foto: Sorin Grindeanu pe Facebook

La ce frecvență vor circula trenurile. Vor fi diferite față de cele din București

Trenurile metroului din Cluj-Napoca vor circula la un interval de 90 de secunde, iar capacitatea va fi cuprinsă între 15.000 şi 20.000 pasageri, mai puţin de jumătate din capacitatea proiectată pentru Magistralele M5 şi M6 din Bucureşti.

Metroul clujean este unul „ușor”, iar trenurile vor fi mult mai scurte decât cele de la București: trei vagoane, față de șase câte are un tren de metrou în București.

Lungimea unui tren de la Cluj va fi de 51 m, față de 112 m la București, iar capacitatea maximă (număr de pasageri) va fi per tren la Cluj mai mică decât la București, 540 de persoane la Cluj față de 1.200 de persoane în Capitală.

Pe de altă parte, frecvența trenurilor va fi mai mare la Cluj.

Trenurile vor fi complet automate (driverless), frecvența maximă fiind de 90 de secunde.

Un element important: trenurile nu vor circula din 2027, ci în acel an ar trebui să fie gata o parte dintre lucrările esențiale de săpături pe un tronson.

Cetățenii vor avea multe de îndurat: în perioada de șantier câteva bulevarde vor fi închise traficului auto minim un an.

„Construcția unei linii de metrou ușor, cu 19 stații subterane în tehnologie „rail” șină de cale ferată, cu o capacitate transport nominală/maximă la interval de 90 sec: 15.200/21.600 pasageri / oră și sens (40 trenuri / oră și sens) și un depou suprateran. Cluj Napoca este al doilea oraş din România după numărul de locuitori, iar valorile de circulaţie pe DN 1 Floreşti – Cluj Napoca sunt comparabile cu cele de pe DN 1 Otopeni – Bucureşti (şosea cu 6 benzi)”, se arată în Nota de Fundamentare a proiectului de Hotărâre a Guvernului pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici.

Cum se vor numi stațiile de metrou din Cluj Napoca

Cele 19 stații ale metroului din Cluj Napoca vor purta următoarele nume:

  • Țara Moților
  • Teilor
  • Copiilor
  • Sănătății
  • Prieteniei
  • Natura Verde
  • Mănăștur
  • Sfânta Maria
  • Florilor
  • Sportului
  • Piața Unirii
  • Piața Avram Iancu
  • Armonia
  • Piața Mărăști
  • Transilvania
  • Viitorului
  • Muncii
  • Cosmos
  • Europa Unită

ARHIVĂ COMENTARII
Beer-gummy-bear • 2023-07-25 20:02:03
Costul lucrarii este de fapt o mare necunoscuta! Din cate am inteles eu, aici vorbim doar de primul tronson. Mai urmeaza achizitia trenurilor, care nu "vor circula" neaparat la 90 de secunde, aceasta este capacitatea maxima a sistemului de control al traficului. Daca ne uitam doar putin mai atent vedem ca apare si capacitatea de 15200 de pasageri in discutie! iar la 540 pasageri/tren, inseamna o frecventa de 2 minute, dar asta la niste garnituri de dimensiunea unor tramvaie! Deci luand in calcul costul trenurilor, costul etapei 2 si toate scumpirile inevitabile de pe parcurs, sa dai 3 miliarde de euro pt o linie de tramvai e nebunie! Poti face 300km de autostrada de banii astia!
3 4
Man nix • 2023-07-26 09:47:25
Si cu ce ar ajuta traficul din Cluj cei 300 km de autostrada?
2 1
Beer-gummy-bear • 2023-07-26 13:58:57
Poftim mentalitatea clujana in "splendoarea" ei! Dar de ce trebuie sa fie totul despre Cluj? N si NE tarii nu merita? Uite ce trebuia facut: "aflăm de la primarul Emil Boc că nu sunt bani europeni pentru tot proiectul și că etapa 1 care beneficiază de fonduri europene nu include și ocolirea celei mai mari și mai aglomerate comune din România, Florești” https://monitorizari.hotnews.ro/stiri-infrastructura_articole-25973925-probleme-pentru-centura-cluj-drumul-expres-a3-tureni-proiectele-ramas-blocate-sertare.htm "Clujul a avut șansa în 2015 ca acest plan de mobilitate să fie făcut de firma Arup. Un simplu Google o să vă lase cu gura căscată. Această firmă este Dumnezeul ingineriei..." Urmeaza>
1 1
Beer-gummy-bear • 2023-07-26 14:08:58
"...au lucrat la proiecte de genul tunelului de sub Canalul Mânecii sau podului Millau din Franța. Ei, în 2015, au indicat tramvaiul ca fiind legătura care rezolvă problema în și pentru Florești raportat la perspective inclusiv pe termen mediu și lung, iar toată extinderea rețelei de tramvaie ar fi costat cam cât o stație de metrou, fără tunel, fără trenuri, numai stația" Vezi articolul cu titlul: "Spitalul și Metroul. Cârtițele s-au apucat de cele mai mari proiecte de infrastructură ale Clujului" Daca faceau sosea de centura, prelungeau tramvaiul pana in Floresti si daca faceau trenul metropolitan, nu mai era nevoie de metrou! Dar tramvaie poate avea oricine si egoul clujan ar fi suferit!
1 1
INTERVIURILE HotNews.ro