​„Încă un cui în coșciugul sistemului 2+1 alternativ în România”, scrie Asociația Pro Infrastructura, care critică aspecte din normativul de drum 2+1 alternativ pus în dezbatere publică de Ministerul Transporturilor și CNAIR, compania de drumuri și autostrăzi.

Drum in format 2X1 alternativ in SuediaFoto: Google Street View

Pro Infrastructura atrage atenția că Ministerul Transporturilor și CNAIR derulează procedura de adoptare a unui nou normativ, AND 617-2023, care va reglementa circulația pe drumurile cu platforme (lățime) de 12-14 metri în profil 2+1 alternativ. Cum, de exemplu, este celebrul „drum al morții” DN2 (și DN28) de la București spre Iași.

Asociația Pro Infrastructură a cerut „obsesiv, încă din 2016, ca această soluție să fie de urgență implementată pe drumurile morții DN2/E85 (Afumați-Săbăoani), DN1C (Cluj-Napoca-Dej) și DN28 (Săbăoani-Iași)”.

Organizația spune că vestea că se discută un astfel de normativ este „veste excelentă” și o salută, dar spune că „diavolul este în detalii”.

„Nu doar că unele prevederi tehnice ale noului normativ sunt greșite, dar unele sunt parcă scrise acolo ca să pună definitiv cruce acestei soluții salvatoare.

Într-un efort de a salva vieți, am trimis oficialilor din minister un document cu observațiile și recomandările noastre al cărui conținut îl găsiți atașat la acest comunicat pe care vă rugăm să îl citiți pentru a înțelege beneficiile profilului 2+1 alternativ și cum riscăm să-l îngroape autoritățile”, spune API.

  • „În esență, cea mai mare problemă este lipsa obligativității instalării parapetului de separație de sens dublată de obligativitatea creării unui acostament lărgit de 2,5m (!!!) dacă administratorul drumului dorește parapet de separație de sens. Cele două prevederi, prima cel puțin inoportună și a doua inutilă și aberantă, pot omorî definitiv ideea implementării profilului 2+1 alternativ în România.
  • Am explicat pe larg în document de ce parapetul este SINGURUL element constructiv care garantează că sistemul 2+1 alternativ își atinge nivelul maxim de siguranță posibil care, din experiența demonstrată a altor țări fruntașe la capitolul siguranță rutieră, este similar cu al autostrăzilor, având aproximativ de 5 ori mai puține victime decedate pe kilometru parcurs față de drumurile 1+1 cu trafic ridicat.
  • Pe sectorul de test, DN2 Sinești-Movilița, au fost doar două accidente mortale după transformarea în 2+1 alternativ: unul cu pătrundere involuntară pe contrasens și celălalt o manevră de triplare peste linia dublă continuă făcută de un șofer inconștient. Parapetul de separație de sens ar fi atenuat mult gravitatea primului accident, iar pe cel de-al doilea l-ar fi eliminat complet!, spune Pro Infrastructura.

„Așadar, după 7 ani de chin în care Asociația Pro Infrastructură s-a bătut cu morile de vânt atât în CNAIR și MT cât și în societate cu unii cetățeni care refuză să priceapă lucruri simple, am ajuns aici: în cel mai bun caz autoritățile habar nu au ce proiectează și reglementează, iar în cel mai rău ne condamnă la moarte cu bună știință”, atrage atenția Asociația.

Citește aici întreaga scrisoare documentată a Asociației Pro Infrastructura privind schimbările cerute de la normativul AND 617-2023 pus în dezbatere publică.