HARTĂ INTERACTIVĂ Au fost desemnați constructorii pentru jumătate din Drumul expres Pitești - Craiova: 385 de milioane de euro pentru circa 60 de km. Vezi cine sunt câștigătorii și pe unde va trece viitoarea șosea

de Victor Cozmei     HotNews.ro


Drum Expres Craiova Pitesti DX12
Foto: Hotnews
Căștigătorii contractelor de proiectare și execuție a Tronsonului 1 (17,7 km) și Tronsonului 2 (39,85 km) parte din Drumul Expres Pitești - Craiova (121 km) au fost desemnați de către Compania de Autostrăzi. Tronsonul 1 va fi executat de către italienii de la Tirrena Scavi pentru circa 76 de milioane de euro, iar Tronsonul 2, care va ocoli și orașele Balș și Slatina, va fi construit de asocierea SA&PE Construct SRL - Spedition UMB SRL - Tehnostrade SRL - Consitrans SRL pentru circa 309 milioane de euro. Contractele vor fi semnate abia după rezolvarea eventualelor contestații. Tronsoanele 3 și 4 sunt în prezent disputate în justiție la Înalta Curte.

Tronsonul 1 are o lungime de  17,7 km (km 0+000 - km 17+700 și are ca punct de început desprinderea din varianta de ocolire Nord a municipiului Craiova, iar ca punct final, limita județului Dolj cu Olt. Acest tronson traversează teritoriile administrative ale următoarelor localități: Craiova, Ghercești, Pielești și Robănești.

Câștigătorul desemnat pentru Tronsonul 1 este TIRRENA SCAVI S.p.A. (ITALIA) cu o valoare a ofertei de 358.179.480,69 LEI fără TVA, echivalentul a 76 milioane Euro fără TVA.

Tronsonul 2 cu o lungime de  39,85 km (km 17+700 - km 57+550) și are ca punct de început limita dintre județele Dolj și Olt, iar ca punct final, după Municipiul Slatina, la intersecția cu DN 65. Acesta traversează teritoriile administrative ale următoarelor localități: Balș, Bârza, Piatra Olt, Slătioara, Ulmi, Slatina și Valea Mare.

Tronsonul 2 este împărțit în 2 loturi, după cum urmează:

    - Lotul 1 cu o lungime de 18,5 (km 17+700 – Km 36+200)

    - Lotul 2  îm lungime de 21,35 (km 36+200– Km 57+550).

Prin execuția lotului 1 se va realiza decongestionarea traficului de pe raza localității Balș, iar prin cea a lotului 2 se va realiza decongestionarea traficului de pe raza localității Slatina, prin redirecționarea traficului în afara localităților.

Câștigatorul desemnat pentru Tronsonul 2 - Lotul 1 este Asocierea SA&PE Construct SRL - Spedition UMB SRL - Tehnostrade SRL - Consitrans SRL (Romania) cu o valoare a ofertei de 661.452.009,54 LEI fără TVA, echivalentul a aproximativ 141 milioane Euro fără TVA.

Câștigatorul desemnat pentru Tronsonul 2 - Lotul 2 este Asocierea SA&PE Construct SRL - Spedition UMB SRL - Tehnostrade SRL - Consitrans SRL (Romania) cu o valoare a ofertei de 792.189.981,56 LEI fără TVA, echivalentul a aproximativ 168 milioane Euro fără TVA.

 „În conformitate cu prevederile contractuale, durata de realizare a acestor contracte este de 36 luni, din care 12 luni pentru activitatea de proiectare și 24 luni pentru execuția lucrărilor. Precizăm că cei 3 câștigători au ofertat o perioada de garanție a lucrărilor de 7 ani”, transmite Compania de Drumuri care precizează că procesul de semnare a celor 3 contracte va putea fi inițiat numai după expirarea perioadei de depunere a contestațiilor de 10 zile de la transmiterea comunicărilor privind rezultatul procedurii.

„În situația în care vor fi înregistrate contestații împotriva rezultatului procedurii, CNAIR SA va aștepta soluționarea acestora în vederea inițierii procesului de semnare a contractelor”, mai transmite instituția.

În prezent, procedurile de achiziție publică pentru serviciile de proiectare și execuție a tronsoanelor 3 și 4 ale drumului expres Craiova – Pitești sunt în litigii la Înalta Curte de Casație și Justiție.

Vizualizare hartă mai mare






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















15868 vizualizari

  • +2 (4 voturi)    
    CAM MULT, NU-I ASA... (Luni, 1 octombrie 2018, 17:24)

    schroedinger [utilizator]

    Pentru un drum expres!
    Alo, DNA! Aude cineva?!
    • +4 (8 voturi)    
      corectati titlul va rog (Luni, 1 octombrie 2018, 18:30)

      Pacala se intoarce [utilizator] i-a raspuns lui schroedinger

      Corectati titlul va rog, in loc de "Vezi cine sunt câștigătorii și pe unde va trece viitoarea șosea" trebuie "Vezi cine sunt câștigătorii și PRIN CURTEA CUI va trece viitoarea șosea"

      ...asta ca sa intelegem si noi de ce costa atat.
      • +1 (3 voturi)    
        Le construiește statul, de asta costă atât (Marţi, 2 octombrie 2018, 12:09)

        Harald [utilizator] i-a raspuns lui Pacala se intoarce

        Dacă ar fi construite cu bani privați, costul nu ar depăși 2 mil.euro/km, terenurile s-ar obține mult mai ieftin prin achiziție negociată direct, iar durata construirii nu ar depăși 18 luni pentru 60 de kilometri. Chiar fără corupție, ineficiența statului crește costurile cu 220 - 250% (de 2,2 - 2,5 ori) în special din cauza duratei excesive a lucrărilor și a studiilor realizate din birou. La care se mai adaugă și corupția, care poate dubla costurile încă o dată, majorarea lor ajungând uneori până la 500%.
    • +5 (11 voturi)    
      Autostrada Da Drum expres Nu. Trebuie reproiectare (Luni, 1 octombrie 2018, 19:16)

      simplex1 [utilizator] i-a raspuns lui schroedinger

      In primul rând, Lotul 1 nu va descongestiona traficul de pe raza localității Balș, asa cum se scrie în articol, pentru ca acesta tine de la Craiova pana la granița dintre Dolj și Olt deci se oprește mult înainte de Balș.

      Pe de alta parte, dacă tot construiți o sosea de mare viteza faceți o autostrada. Drumul expres va avea câteva zeci de intersecții la nivel și drept consecință mare câștig fata de șoseaua actuala Craiova - Pitești nu aduce.

      In al treilea rând, este necesara o reproiectare a traseului. Majoritatea mașinilor ies din Craiova pe bulevardul Calea București care se continua direct cu șoseaua actuala Craiova - Balș. Drumul vostru pleacă din nordul Craiovei, de pe centura, un loc unde se ajunge greu din oraș. Asa cum este, Lotul 1 are toate șansele sa stea aproape nefolosit. Lumea va prefera vechia sosea pana la intersecția dintre aceasta și viitorul drumu expres (începutul Lotului 2), la granița dintre Dolj și Olt.

      Pentru cei care merg doar intre Craiova și Balș, noua sosea va fi aproape inutila deoarece de la granița dintre Dolj și Olt la Balș nu exista alta varianta decât vechea cale iar de la Craiova la frontiera menționata putini vor alege drumul expres din motive explicate mai sus.

      Nu mai construiți, ca la Cluj (tronsonul Bechtel), drumuri rapide care sa fie de mica utilitate locuitorilor din orașele pe lângă care trec. Proiectați calea astfel încât sa fie preferata de șoferii care merg intre Craiova și Balș, Balș și Slatina, etc., nu doar de cei care conduc de la Pitești la Craiova sau mai departe, fără sa fie interesați de localitățile intermediare.
      • +3 (3 voturi)    
        Există și non-motorway traffic (Luni, 1 octombrie 2018, 23:56)

        Harald [utilizator] i-a raspuns lui simplex1

        Obsesia asta cu autostrăzile ar trebui să se mai potolească. Mai întâi e nevoie de drumuri naționale care să nu treacă prin localități, dar pe astea trebuie să poată circula și utilaje agricole sau alte vehicule care nu au voie pe autostradă.

        Lipsa unei viziuni de ansamblu e o problemă reală, iar asta se vede cel mai bine la traseul ales, însă autostrăzilor le va veni rândul abia când va exista destul trafic pentru ele.
        • 0 (2 voturi)    
          Pe ce va bazati? (Marţi, 2 octombrie 2018, 8:27)

          sile_v [utilizator] i-a raspuns lui Harald

          "însă autostrăzilor le va veni rândul abia când va exista destul trafic pentru ele."

          Aveti cifrele de trafic pentru Pitesti-Craiova? Doar sunt curios cum ati ajuns la concluzia ca nu e utila o autostrada Pitesti-Craiova.
          • +3 (3 voturi)    
            10 - 12.000 vehicule/zi nu e trafic de autostradă (Marţi, 2 octombrie 2018, 9:44)

            Harald [utilizator] i-a raspuns lui sile_v

            Este chiar pe Hotnews pdf-ul cu documentația. Estimările pentru 2045 sunt complet exagerate acolo, România nu e Germania postbelică și nu are sute de baze americane care plătesc tot ce cumpără.
        • 0 (0 voturi)    
          gresit (Marţi, 2 octombrie 2018, 15:24)

          Pacala se intoarce [utilizator] i-a raspuns lui Harald

          "abia când va exista destul trafic pentru ele."

          Ce ati scris aici denota chiar "lipsa unei viziuni de ansamblu" pe care o invocati in mod gresit.
          Viziunea pe care o sustineti este una reactiva:
          - vine dacia in pitesti, si dupa aia le facem autostrada.
          - nu facem autostrada in Moldova, ca nu sunt investitii acolo sa aibe nevoie de trafic, etc

          Viziunea corecta e:
          - facem autostrada, si automat apar investitorii, ceea ce e si normal, dat fiind ca mana de lucru e muult mai ieftina acolo.

          Dar ca sa nu ne certam: Algerienii au facut intai autostrazile, si dupa aia s-a mutat Dacia/Renaul la ei.


          Nu exista traffic, pff.... pai eu nu ma duc atat de des in apuseni din Iasi ca fac pe drum de nu-mi mai ajunge de vacanta. Daca as avea infrastructura, nu credeti ca m-as duce mai des?!
          • 0 (0 voturi)    
            Autostrăzile se fac pentru marfă, în principal (Marţi, 2 octombrie 2018, 16:59)

            Harald [utilizator] i-a raspuns lui Pacala se intoarce

            Exemplul cu Apusenii e rupt complet de realitate, nu va aloca nimeni 6 mld.euro pentru Iași - Tg.Mureș în speranța că 7.000 de inși or să se ducă zilnic în Apuseni. E ca și cum ați plăti 25 de lei litrul de benzină, dacă vă apucașți să construiți autostrăzi pentru asemenea trafic. Iar Renault fabrică Logan și în Rusia, Turcia și Iran, n-o să-l fabrice la Iași de dragul autostrăzii. Timișoara și Clujul or să fie întotdeauna mai aproape de Viena și de Frankfurt, chiar dacă autostrada până la Iași ar fi de cristal

            Puteți face liniștit autostrada și o să stea pustie, chiar presupunând că vă dă cineva banii. Pentru 7.000 de vehicule pe zi ajunge o singură bandă pe sens, nu trebuie autostradă, la fel cum o familie de 4 persoane nu locuiește într-o casă de 32 de camere.
            • 0 (0 voturi)    
              n-ai inteles (Miercuri, 3 octombrie 2018, 8:56)

              Pacala se intoarce [utilizator] i-a raspuns lui Harald

              N-ai inteles nimic din ce am scris. Ideea era ca infrastructura atrage investitiile mult mai bine decat invers.
              • 0 (0 voturi)    
                Infrastructura costă înainte de a atrage ceva (Joi, 4 octombrie 2018, 1:56)

                Harald [utilizator] i-a raspuns lui Pacala se intoarce

                Dacă o autostradă de 6 miliarde atrage investiții de 6 miliarde în următorii 20 de ani, asta înseamnă bani aruncați.

                Nu îți dă nimeni de la Bruxelles bani de autostradă doar fiindcă promiți tu că atragi investiții, mai întâi trebuie să rezulte din studiul de fezabilitate că există trafic. N-o să umfle nimeni cifrele de trafic de 4-5 ori, asta înseamnă fraudă. Și chiar dacă ar umfla cineva cifrele, cei de la Bruxelles nu sunt nici ei veniți cu pluta, au și ei idee ce trafic rutier e la Poiana Largului.

                Pe lângă asta, România mai are sute de km de autostradă de terminat, înainte de a se apuca de Iași - Tg.Mureș. Iași - Tg.Neamț nu va exista înainte de 2035, iar Tg.Neamț - Ditrău abia după 2050, obișnuiește-te cu ideea.
    • +1 (1 vot)    
      Ca să se laude Veorica! (Marţi, 2 octombrie 2018, 8:37)

      asavreau [utilizator] i-a raspuns lui schroedinger

      Aflată rătăcită prin Craiova(privirea ei asta spunea),Veorica a vrut să se laude cu ceva și a făcut fuga drumul expres Craiova Pitești dar numai pe jumătate.În vorbe,că în realitate nu-i deloc.Și așa Veorica vorbea în dodii,că drumul rezolvă aglomerarea din Balș și Slatina și nimic despre Ford,cei care vor drumul ca pe aer.Nu mai spun că drumul are un traseu greu de înțeles cum va fi executat.
  • 0 (8 voturi)    
    bah, esti nebun? (Luni, 1 octombrie 2018, 19:05)

    gigel de luxembourg [utilizator]

    66 de milioane euro pe 1 km de drum express? 66 de milioane era mult si pt tot drumul, daramite pt 1 singur Km!
    • +4 (4 voturi)    
      tu nu stii sa calculezi. (Luni, 1 octombrie 2018, 22:35)

      mihaion [utilizator] i-a raspuns lui gigel de luxembourg

      pt 17.7 KM costul e de 76 MIL, iar pt ceilalti 39 e undeva pe la 7.75 MIl.
  • +8 (10 voturi)    
    Moldova (Luni, 1 octombrie 2018, 19:09)

    florinos [utilizator]

    Între timp regiunea Moldova nu are nici 5km de autostrada sau drum expres, asta dupa 22 de ani de conducere PSD sub forma FSN-PDSR-USL, ciudat ca filialele PSD din Bacau, Iasi, Suceava, Neamt si Botosani l-au sustinut pe Dragnea dovadă ca ei sunt multumiti cu faptul ca regiunea este cea mai săracă din România.
    • +2 (6 voturi)    
      sunt tinute sarace deliberat pt voturi... (Luni, 1 octombrie 2018, 21:44)

      elysyum [utilizator] i-a raspuns lui florinos

      Moldova si sudul sunt tinute sarace pt a asiguar baza de vot ce tine cleptocratia rosie si pretorienii la butoanele cascavalului coloniei. Dealul cu vestul e urmatorul..va lasam sa ne jumuliti dandu-va piata de desfacere dar in interior noi praduim bugetul..cum vrem. LA PROSTIME le dam prosteala prin biserica....ceva firfirei anual sa le inchidem gura si sa-i anesteziem temporar...marim salariile la camarila votanta bugetara si pensionari si asa praduiala merge snur. Mai avem si cateva sute de mii de asistati social deci reteta sarciei controlate si organizate pt votul cleptocratilor e asigurata...restul e latrat la luna. La licuriciul atlantic le inchide gura cu ceva cumparare de armament si treaba merge snur.
    • +5 (5 voturi)    
      Moldova nu are... (Luni, 1 octombrie 2018, 21:51)

      Foxcrawl.com [utilizator] i-a raspuns lui florinos

      nici macar 1 metru, daramite 5 km. :) Bine ca incep sa se mai trezeasca aia de la iasi. Sper sa nu mai stampileze Pezedeul. Astia au inceput cu drumul expres DX12, in timp ce A8 iasi-tg mures care e pe coridorul principal TEN-T e lasat balta. Ba mai mult, segmentul Iasi-Tg Neam l-au trecut la infractorul Valcov pentru PPP. WTF.
    • +2 (2 voturi)    
      Când o ajunge Veorica acolo,le face și lor! (Marţi, 2 octombrie 2018, 8:43)

      asavreau [utilizator] i-a raspuns lui florinos

      Din vorbe,cu toate că nu se înțelege ce vrea să spună când vorbește.Folosește câte un cuvânt care dă totul peste cap.Deci,stați liniștiți,nu se face nici ăsta.Uite așa,să moară și capra vecinului și să nu mai fie Moldova cătrănită că-i izolată și săracă.
  • +4 (10 voturi)    
    Romania tara hotilor si prostilor (Luni, 1 octombrie 2018, 19:40)

    middle_brick [utilizator]

    Intre timp in Marea Britanie autostrăzile M6 si M1 autostrazi cu trei benzi pe sens sunt reconstruite cu a patra banda si desființarea benzii de urgenta (regim smart motorway) deci in total 5 benzi utile pe sens. Noi construim drumuri expres si autostrazi cu doua benzi gata depasite ca incarcare in cativa ani, pana si bulgarii s-au prins ca trebuie sa construiasca cu trei benzi pe sens autostrazile.
    • +4 (4 voturi)    
      bati campii (Luni, 1 octombrie 2018, 21:46)

      elysyum [utilizator] i-a raspuns lui middle_brick

      Nu vom avea gradul de motorizare si economia UK nici in 100 ani....
      Deocamdata avem aprobat oficial si legal. de bolsevicii ineficienti de 70 ani ca mijloc de locomotie si transport atelajul si cabalina pe sosele de asfalt.
    • +4 (4 voturi)    
      Doua benzi e destul pentru următorii 100 ani! (Luni, 1 octombrie 2018, 21:50)

      simplex1 [utilizator] i-a raspuns lui middle_brick

      UK -> 37.3 mil. vehicule.
      Romania -> 5.42 mil. vehicule.

      Daca la 37.3 mil. vehicule sunt necesare 5 benzi pe sens, la 5.42 mil. trebuie doar 5.42 * 5 / 37.3 = 0.72 benzi (adică 1 banda pe sens). Doua se justifica total când țara noastră va avea 15.17 mil. vehicule și încep sa fie necesare parțial la 8.13 mil.

      Sa prevedem ca vom ajunge la 15.17 mil. mașini, când Romania are undeva la 20 mil. locuitori, este nerealist.

      Cu alte cuvinte, doua benzi sunt mai mult decât suficiente pentru noi.
      • +1 (5 voturi)    
        Matematicâ gresită pt că (Marţi, 2 octombrie 2018, 9:54)

        nick24 [utilizator] i-a raspuns lui simplex1

        Din cele 37 milioane, vreo 25 de milioane sub euro 4 și vor ajunge second hand în România la preț de sub 500 euro bucata, pt că la ei se vor interzice, iar la noi e mare afacere...

        2) de remarcat ca facem orice pe câmpie, dar nu demarăm nimic care să treacă munții, nici Pitești-Sibiu, nici Tg Neamț-Ditrău, nici Comarnic-Brașov, nici ciotul lipsă de la Nădăselu spre Borș.
        3) ca la toate autostrăzile și pitești-Craiova începe construcția pe invers, adică se vor finaliza loturi, care nu vor ajuta pâna la finalizarea completă a autostrăzii. Adicâ ar fi fost mai bine să se facă loturile 4 și 3 înaintea loturilor 1 și 2 , așa ar fi în continuarea autostrâzii existente. Așa cum A7 nu se va începe cu nodul A3-Buzâu care ar ajuta la decongestionarea DN2 , București-Urziceni, drumul groazei..

        Criteriul lor nu este pt șoferi și transportatori.
    • +1 (1 vot)    
      M1 ajunge și la 140.000 de mașini pe zi (Marţi, 2 octombrie 2018, 0:04)

      Harald [utilizator] i-a raspuns lui middle_brick

      Iar M6 e tot timpul în congestie între Manchester și Birmingham. Dar înainte de M6 a existat A34 care dublează și azi autostrada (împreună cu A500 la Stoke și M6 Toll la Birmingham) iar România de la asta trebuie să înceapă, de la a construi echivalentul lui A34.

      La fel e situația și cu M1, inițial a fost construită pentru a descongestiona A5, iar România de la asta trebuie să înceapă de la a construi un echivalent pentru A5. La Cluj și la Sibiu se vede cel mai bine că autostrada are rol și de șosea de centură, deși nu trebuia să fie așa. România ar avea un model foarte bun în Ungaria, acolo chiar s-au făcut lucrurile ca la carte. Uneori mai bine ca în Germania și net mai bine ca în Austria sau UK.
      • +2 (2 voturi)    
        Va credeti Nostrdamus, bag eu seama (Marţi, 2 octombrie 2018, 8:37)

        sile_v [utilizator] i-a raspuns lui Harald

        "Doua benzi e destul pentru următorii 100 ani!"

        Asa a fost construit si Bucurestiul. Bloc turn langa bloc, fara locuri de joaca, fara locuri de parcare.

        "De ce avem nevoie de locuri de parcare? Si asa avem o masina la 20 de familii".

        Cam asta era situatia in Bucuresti in 1970. Intrati acum intre acele blocuri si vedeti ce avem noi acolo, la nici 50 de ani.

        La fel a fost construita si soseaua de centura a Bucurestiului: o banda pe sens, care se intersecteaza cu toate iesirile din Bucuresti. Incercati o plimbare pe centura sud a Bucurestiului, sa vedeti ce avem acolo.

        Autostrada era mult mai utila, pentru ca avea o banda de urgenta. Orice blocaj, orice camion defect, orice accident, toate astea or sa duca la cozi de kilometrii de masini blocate acolo. Bonus: politia si salvarea nu o sa aiba cum sa ajunga. Iar pretul era undeva cu 10-20% mai mare.

        Nu stiu de ce ne place sa gandim numai pentru urmatorii 5 ani. Totusi investim aproape un miliard de euro acolo.
        • 0 (0 voturi)    
          Cum ajung poliția și ambulanța în Germania? (Marţi, 2 octombrie 2018, 9:59)

          Harald [utilizator] i-a raspuns lui sile_v

          Nu sunt Nostradamus, dar am mai văzut autostrăzi și valori de trafic, spre deosebire de alții. În Germania, vehiculele dintr-un ”stau” (ambuteiaj) creează o bandă de urgență între benzile 2 și 3 pentru poliție și ambulanță. Iar defectarea unui camion nu se întâmplă nici măcar zilnic pe un tronson de 58 de kilometri la 10 - 12.000 de mașini pe zi. Este lipsit de sens să construiești o autostradă fiindcă un camion defect va afecta traficul pe 2 kilometri în urma lui, de două ori pe săptămână.

          Și mie îmi place să circul pe o autostradă goală, dar acea autostradă trebuie totuși întreținută chiar dacă e goală. M6 Toll e un exemplu bun în UK, circulă vreo 55.000 de mașini pe zi și traficul e întotdeauna lejer, însă Craiova - Pitești nu va atinge nici peste 50 de ani volumul ăsta de trafic.
  • +2 (2 voturi)    
    Traseu buclucas (Luni, 1 octombrie 2018, 20:12)

    BubuMare [utilizator]

    Indiferent ce s-ar intampla, se pare ca in sud toate drumurile trec prin Bals! Sa nu uitam sa stam la coada! Tot e bine ca nu au pus si Filiasul pe harta!
  • +3 (3 voturi)    
    proiectare de tara bananiera (Luni, 1 octombrie 2018, 21:29)

    buncrestin [utilizator]

    traseul e de tara bananiera. avem fonduri europene mura in gura si daca tot cheltuim banii nostri, macar sa o facem cu cap. traseul trebuia sa fie cat mai drept intre bucuresti si craiova, deservind atat slatina cat si caracal si cu o intrare noua in bucuresti. de ce sa duci toata capacitatea in a1? merge pe termen scurt, dar pe termen lung e o prostie.
    • +2 (2 voturi)    
      Traseul "drept" prin Alexandria? :) (Marţi, 2 octombrie 2018, 2:19)

      Harald [utilizator] i-a raspuns lui buncrestin

      Nu poți să faci autostradă București - Craiova pe la Mârșa și Ciolăneștii din Deal, n-ai avea trafic nici pentru acoperirea cheltuielor de exploatare. Ar trebui să o faci prin Alexandria, Roșiorii de Vede și Caracal, dacă n-o vrei prin Pitești, dar soluția prin Pitești e cea mai rezonabilă pentru moment. Peste 30 de ani, dacă o să fie destul trafic, se poate face și varianta prin Alexandria, dar chiar și atunci Craiova - Pitești tot va rămâne utilă pentru legăturile spre Brașov și Sibiu.
  • +2 (2 voturi)    
    Acolo se spala banii d-voastra (Marţi, 2 octombrie 2018, 12:22)

    ruskimushki [utilizator]

    nu-I nimic, sudistii nu vor altceva.


Abonare la comentarii cu RSS

Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by