Metrorex va depăși cu peste 644 milioane lei bugetul alocat ca să plătească energia electrică la preț de ultimă instanță pentru că nu a încheiat un contract de furnizare, arată Corpul de Cotrol al Ministerului Transporturilor într-un raport obținut de HotNews.ro.

Metroul bucuresteanFoto: Agerpres

Controlul a fost dispus de ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, și a vizat, potrivit documentului citat:

  • derularea proiectului pentru finanțarea prin PNRR a magistralei M4, tronsonul Gara de Nord - Filaret
  • modul de contractare și de derulare a contractelor pentru utilități
  • integritatea instituțională

"Deficiențe și decizi eronate, lipsă de comunicare între structuri"

Concluziile Corpului de Cotrol al Ministerului Transporturilor privind contractele de utilități ale Metrorex:

  • "În ceea ce privește energia electrică necesară asigurării în bune condiții a transportului public de persoane de către METROREX SA, echipa de control a constatat că societatea nu a avut capacitatea de a încheia un contract prin care să se asigure energia electrică în condiții de eficientă, eficacitate și economicitate, motiv pentru care, în prezent, asigurarea acestei utilități se realizează prin procedura furnizorului de ultima instanță.
  • Începând cu dată de 01.08.2022, Metrorex SA a intrat pe procedura furnizorului de ultimă instanță și a încheiat contractul nr. 07554233 din 28.07.2022 cu SC Enel Energie SA pentru o perioada de 3 luni, fără a exista un preț unitar și o cantitate determinată stipulate în contract.
  • Având în vedere că prețul de ultimă instanță din ultimele luni a fost 15.000 lei MWh, înseamnă că, dacă ne raportăm la datele estimate de METROREX SA în ultimele proceduri de achiziție publică, se poate observa că societatea va plăti pentru cele 3 luni cu aproximativ 644.723.990 lei mai mult decât suma alocată în buget cu această destinație, respectiv 82.776.010,43 lei.
  • Echipa de control a constatat că această situație este rezultatul deficiențelor și deciziilor eronate ale personalului implicat în procesul de achiziționare a energiei electrice, dar și al carențelor și al lipsei de comunicare, cooperare și colaborare între structurile implicate în acest proces, totul în contextul unui management executiv care nu s-a implicat în luarea măsurilor necesare pentru corectarea acestei situații".

Grindeanu: Toată conducerea Metrorex va fi schimbată până la finalul anului

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, spunea în luna iulie că până la finalul anului 2022 va fi ales un nou director general la Metrorex și că va fi selectat și un nou Consiliu de Administrație.

  • ”Metrorex are un director general şi are şi un Consiliu de Administraţie, e o companie. Nu are de ieri-de azi aceste probleme şi nu sunt singurele. Până la sfârşitul anului, tot ceea ce înseamnă Consiliu de Administraţie, director general, vor fi selectaţi şi am dat drumul la acest lucru pe 109, adică pe acea Ordonanţă 109.
  • Tot acest lucru sper să ducă la o profesionalizare mai mare în activitatea Metrorex. Ştim problemele financiare pe care le are Metrorex, fie în relaţia cu anumiţi parteneri, în cazul nostru o companie care asigură mentenanţa, fie problemele care ţin de angajări, salarii şi aşa mai departe. Aceasta este treaba directorului general şi a Consiliului de Administraţie, să pună pe picioare această companie şi în modul acesta vor fi selecţionaţi şi membrii Consiliului de Administraţie şi directorii generali”, declara Grindeanu.

El mai spunea că nu i se pare normal ca Metrorex să fie subvenţionată din banii tuturor românilor.

Directorul Metrorex, Ștefan Paraschiv, cel care s-a făcut remarcat în primăvara anului trecut când a început acțiunea de demolare a gheretelor și chioșcurilor de la metrou, acțiune care a generat și greva ilegală a sindicaliștilor conduși de Ion Rădoi, a fost demis în noiembrie 2021 de către noul Consiliu de Administrație numit de ministrul interimar de la Transporturi de la acea vreme Dan Vâlceanu.

Metrorex este condusă de Mariana Miclăuş.

Ce buget are Metrorex

Potrivit bugetului aprobat la finalul lunii martie, Metrorex are în 2022 venituri de circa 2,3 miliarde lei și cheltuieli estimate la 2,7 miliarde lei, deci din start un deficit de circa 400 milioane lei. Subvenția de la stat este de circa 736 milioane lei. Cheltuielile salariale sunt estimate la 810 milioane lei. Banii din bilete nu sunt trecuți în bugetul publicat, deci nu știm câți sunt. Cheltuielile de investiții sunt circa 500 milioane lei. Nu este precizată ponderea fondurilor europene în buget.

Potrivit ministrului Grindeanu, Metrorex a mai cerut 700 de milioane de lei la rectificare.

Sindicaliștii spun că e nevoie de bani în plus din cauza contractelor păguboase pentru magistrala V, a pandemiei care a diminuat numărul de călători și din cauza prețului ”enorm” la energie pe care Metrorex trebuie să îl plătească de la 1 august.

Fostul al Transporturilor, Cătălin Drulă, a scris pe pagina de Facebook că subvenția a crescut din cauza creșterilor necontrolate de salarii și a angajărilor făcute de PSD și PNL.

Indiferent de vinovat, Metrorex are nevoie în 2022 de peste 3 miliarde lei.

În 2020, Metrorex a avut venituri de 3,2 miliarde lei și cheltuieli de 3,55 miliarde lei. Subvenția de la stat a fost de 500 milioane lei, iar cheltuielile cu personalul 764 milioane lei. Investițiile s-au ridicat la 832 milioane lei, însă nu se specifică cât din această sumă a venit din fonduri europene. Cheltuielile cu bunurile și serviciile s-au ridicat la 370 milioane lei.

Precizările Enel

În contextul informațiilor referitoare la faptul că Metrorex va depăși cu peste 644 milioane lei bugetul alocat ca să plătească energia electrică la preț de ultimă instanț, Enel face următoarele precizări:

  • „Clientul Metrorex a ajuns în portofoliul FUI Enel Energie în luna august, ca urmare a faptului că nu a încheiat un contract cu un furnizor de pe piața concurențială. Conform Ordinului 91/23 iunie 2022 al ANRE pentru aprobarea Regulamentului privind furnizarea de ultimă instanță a energiei electrice, locurile de consum ale clienților pentru care nu este în vigoare un contract de furnizare a energiei electrice sunt preluate de către furnizorul de ultimă instanță, fără a fi necesară transmiterea unei solicitări în acest sens din partea clientului.
  • În ceea ce privește prețul de contract, acesta este plafonat prin efectul legislației în vigoare pentru luna august la nivelul de 1.000 lei/MWh. În situația ipotetică în care nu ar fi existat legislația referitoare la plafonarea prețului, acesta ar fi fost stabilit în funcție de prețul de pe Piața pentru Ziua Următoare, conform reglementărilor în vigoare.
  • Este important de precizat că un Furnizor de Ultimă Instanță nu poate cumpăra în avans energie pentru un client preluat în acest regim, neavând cum să anticipeze că va avea un astfel de client în portofoliu. De aceea, legislația în vigoare prevede ca energia aferentă să fie achiziționată de pe PZU și facturată astfel clienților preluați în regim de furnizare de ultimă instanță.”

Citește și: ANALIZĂ De ce nu poate lua Primăria Capitalei metroul de la Ministerul Transporturilor