Alstom are de plătit penalități de aproximativ 20 milioane euro din cauza întârzierilor de livrare ale trenurilor de metrou pentru Capitală, a spus marți, Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor. El a mai spus că, dat fiind că România are multe contracte cu Alstom, ar fi timpul ca țara noastră să devină o prioritate pentru companie.

Logo AlstomFoto: Francesco Marzovillo, Dreamstime.com

Când ajunge primul tren Alstom de metrou în România? Au fost atâtea amânări, încât nimeni nu mai știe ce să spună și nici nu mai are rost să oferim un termen.

Contractul cu Alstom pentru trenurile de metrou a fost semnat la final de 2020, iar trenurile sunt produse în Brazilia. Valoarea contractului pentru primele 13 trenuri este de peste 100 de milioane euro. Fiecare tren are șase vagoane, 114 metri lungime și capacitatea este de 1.200 de pasageri/tren.

Contractul a fost atribuit la final de 2020, dar au intervenit numeroase amânări ale producției. Se spera la un moment dat că toate trenurile vor ajunge în țară pe parcursul lui 2023. În vara anului trecut se spera că măcar primul tren va ajunge până la final de 2023 în București. Nu a fost așa.

Timp de câteva luni se vor face teste cu noile trenuri, așa că va mai dura până să fie puse pe M5, către Drumul Taberei.

Penalitățile ce trebuie plătite de Alstom sunt de aproximativ 20 milioane euro din cauza întârzierilor de livrare, spune Grindeanu.

Întrebat dacă este vreo șansă ca primul tren Alstom pentru București să ajungă în luna februarie, Grindeanu a spus că nu crede că este posibil.

„Ce aș putea să spun?? Au promis, nu se țin de cuvânt, curg penalitățile. Nu am altă pârghie în acest moment, pentru că nu există altă pârghie. Eu nu cred că ei își doresc să curgă aceste penalități, doar că aș vrea un lucru: vorbim despre un conglomerat, despre o companie imensă. Poate România, vorbind despre toate contractele acestea semnate în ultimii ani cu acest furnizor - pentru metrou și pentru trenuri noi - devine mai importantă din perspectivă mondială pentru această companie și poate devenim o prioritate. Acesta este singurul apel pe care pot să-l fac. Dacă nu, vor curge în continuare penalitățile”, spune Grindeanu.

„Nimeni nu a obligat vreo companie să vină și să zică: avem capacitatea să livrăm garnituri noi de metrou sau garnituri noi de tren. Toate aceste lucruri au fost asumate când semnezi un contract. Dacă nu ești în stare să te ții de el vin penalități”, a mai spus ministrul.

El spune că important este ca aceste contracte să fie duse la bun sfârșit, nu reziliate . El a amintit că au mai existat miniștri ai Transporturilor care „rupeau contracte în fața presei, iar cei care au venit după ei s-au chinuit doi-trei ani să repare mișcări de acest tip”.

„Factura este în jur de 20 de milioane, iar explicațiile (celor de la Alstom n.r.) sunt că din cauza războiului din Ucraina anumite linii de aprovizionare la nivel mondial au fost afectate și a fost nevoie să fie găsiți noi furnizori pentru acele materiale, iar asta necesită timp. Am înțeles, dar eu cred că în momentul în care semnezi un contract îți iei în calcul diverse scenarii. Dacă nu, plătești. În cazul de față, la metrou, se plătește și vor curge în continuare aceste penalități”, a mai spus Grindeanu.

Valoarea contractelor semnate la ora actuală la Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii pentru achiziţia de trenuri noi este de 9,9 miliarde de lei, care înseamnă 119 rame electrice, la care se adaugă 16 locomotive electrice, a mai spus ministrul.

Sursa foto: Dreamstime.com