"In doua saptamani vedem in SEAP licitatia pentru Studiul de Fezabilitate si proiectare pentru traseul Ploiesti-Buzau-Bacau, iar tronsonul Bacau - Pascani va fi lansat probabil in licitatie in luna octombrie", a declarat Catalin Homor, seful CNADNR intr-un interviu pentru HotNews.ro. Noul termen vine, insa, dupa ce in aprilie Homor anunta ca aceeasi licitatie urma sa fie lansata in luna iunie, un termen deja depasit.

Autostrazile planificate in MoldovaFoto: Hotnews

"In doua saptamani vedem in SEAP licitatia pentru Studiul de Fezabilitate si proiectare pentru traseul Ploiesti-Buzau-Bacau, iar tronsonul Bacau - Pascani va fi lansat probabil in licitatie in luna octombrie. E un decalaj in prepararea documentelor", a declarat pentru HotNews.ro directorul CNADNR, Catalin Homor.

Cu toate acestea, trebuie precizat ca pentru aceeasi licitatie seful CNADNR mai avansase un termen pentru lansare ce a fost depasit cu mult. In aprilie, tot intr-un interviu pentru HotNews.ro, Homor spunea ca licitatia va fi lansata in luna iunie, insa acest lucru nu s-a mai intamplat.

Acum, seful de la drumuri spune ca documentatia este gata si va fi publicata in SEAP - o licitatie pentru Studiul de Gezabilitate, proiectul tehnic si acutorizatia de construire. "Va fi un pachet. In etapa de SF va fi o evaluarea daca va fi autostrada sau daca va fi drum expres", a detaliat Homor.

"Va fi o licitatie gandita corect ca timp si bani. Daca ne uitam si in istorie vedem ca s-au castigat astfel de proiecte cu 40-50% din valoarea estimata. Pana la urma nu valoarea a fost problema, ci cum s-a castigat. Criteriul a fost mereu pretul cel mai scazut si unele firme s-au dus in dumping doar pentru a castiga proiectul. Acum, pe noile proceduri, partea financiara va fi doar 30%, restul va fi componenta tehnica a ofertei. Nu va mai fi nimeni "impins" de la spate sa subliciteze", a mai explicat directorul Companiei de Autostrazi.

Autostrada sau drumul expres pe ruta Ploiesti-Buzau-Focsani-Bacau-Pascani ar urma sa aiba o lungime de aproape 330 km si are menirea sa preia traficul pe ruta Nord-Sud, acolo udne se inregistreaza cele mai amri valori a traficului din Moldova si care in prezent se desfasoara pe DN2, un drum national cu cate o banda pe sens si un acostament putin mai lat folosit adesea de catre soferi drept inca o banda de circulatie.

In momentul de fata din aceasta autostrada este in constructie o mica portiune ce se suprapune cu Centura Bacaului. Acolo constructorul a inceput recent sa intre in teren, iar proiectul prevede ca pe 16 km din cei 30 ai centurii constructorul sa realizeze corpul viitoarei autostrazi, precum si intersectiile si lucrarile de arta corespunzatoare, insa traficul va fi deschis initial doar pe o cale si pe cate o banda de circulatie in ambele sensuri.

Autostrada A8 Tg. Neamt - Iasi - Ungheni

Cat priveste cealalta artera de mare viteza din Moldova ce apare trecuta in Master Plan, Tg Neamt - Iasi - Ungheni, parte a autostrazii mai mari A8 Tg Mures - Iasi, documentatia pentru SF si proiectare va fi si ea depusa in SEAP in aceasta toamna.

"Targu Neamt - Iasi - Ungheni, sectorul de autostrada dinspre nordul Moldovei va fi lansat in octombrie in licitatie pentru SF, proiect tehnic si autorizatie de constructie. Moldova va fi castigatoarea acestei sesiuni. Nu exista nici un impediment sa lansam, ceva care sa nu tina de companie", a detaliat Homor.

Potrivit informatiilor din Master Plan, autostrada Tg Neamt - Iasi - Ungheni ar urma sa aiba o lungime de aproape 135 de kiloemtri si un cost estimat undeva la circa 1,1 miliarde de euro. Traseuls e afla pe harta TEN-T Core si este eligibil pentru finantare europeana nerambursabila.