Lungime: 700 metri

Pasaj Piata Presei inaugurareFoto: Hotnews

Valoare proiect: 60 milioane lei (cca. 15 mil. euro)

Constructor: consortiul SC Apolodor Demolari, Eurovia Construct International, TEHCON & Edilitare si Infrastructura si SC Consitrans SRL

STADIUL ACTUAL: Finalizat. Circulatia a fost deschisa pe 19 iulie 2015

---

Pasajul rutier subteran de la Piata Presei Libere are ca scop fluidizarea circulatiei la intrarea si iesire din Bucureste pe DN1, la intersectia de la Piata Presei. Pasajul are circa 700 metri lungime, porneste din Soseaua Bucuresti-Ploiesti cu 2 benzi de circulatie si se bifurca, cu doua benzi pe Soseaua Kiseleff si o banda pe bd. Marasti. Potrivit municipalitatii, demararea lucrarilor la pasajul subteran Piata Presei Libere s-a impus odata cu finalizarea pasajului denivelat subteran Baneasa, cel de pe DN 1 – intersectie cu bulevardul Aerogarii, moment in care ambuteiajul de la intrarea in oras s-a mutat in intersectia din Piata Presei Libere care este traversata in fiecare ora de aproximativ 12.000 vehicule. Lucrarile au inceput in martie 2014, cu organizarea de santier si mutarea retelelor edilitare, iar termenul de finalizare al proiectului este de 9 luni de la data inceperii efective a construirii pasajului. Reprezentantii Primariei Capitalei au promis ca lucrarea va fi gata pana in iunie 2015.

---

Pe 2.06.2009 , Consiliul General al Municipiului Bucuresti a aprobat primii indicatori tehnico-economici ai proiectului, alocand pentru construirea pasajului circa 112 milioane lei. Printr-o hotarare aprobata de CGMB in pe 27 ianuarie 2010, suma alocata pasajului a scazut la 93 milioane lei.

Pasaj Piata Presei - plan

Pasaj Piata Presei - plan

Foto: Consitrans

Licitatia pentru construirea Pasajului rutier de la Casa Presei a fost atribuita pe 8 mai 2011 consortiului SC Apolodor Demolari, Eurovia Construct International, TEHCON & Edilitare si Infrastructura si SC Consitrans SRL, valoarea contractului fiind de 60.422.928 lei.

Primarul Sorin Oprescu a anuntat ca va incepe lucrarile de construire la Pasajul de la Piata Presei in toamna anului 2013, insa nu s-a tinut de cuvant.

Pe 28 august 2013, Consiliul General al Municipiului Bucuresti a aprobat Planul Urbanistic Zonal care bate in cuie traseul pasajului. Intrucat in timpul sedintei de Consiliu alesii locali au facut mai multe amendamente prin care au schimbat complet proiectul (au scos parcarea propusa in zona si pasajul pietonal), Inspectoratului de Stat in Constructii a constatat ca PUZ-ul a fost aprobat ilegal deoarece, in timpul sedintei de Consiliu, acestia au schimbat complet proiectul, iar nou proiect nu avea avizele cerute de lege si semnatura unui specialist.

PUZ-ul a fost modificat printr-o alta hotarare adoptata pe 30 ianuarie 2014.

Lucrarile au inceput in martie 2014, cu organizarea de santier si mutarea retelelor edilitare, iar termenul de finalizare al proiectului este de 9 luni de la data inceperii efective a construirii pasajului. Reprezentantii Primariei Capitalei au promis ca lucrarea va fi gata pana in iunie 2015.

Controverse

Ordinul Arhitectilor Bucuresti a cerut consilierilor sa nu aprobe acest proiect intrucat mutileaza Soseaua Kiseleff si este inutil, deoarece dupa ce A3 intra in Bucuresti, DN1 se va decongestiona.

"Avand in vedere ca pe data de 28 august 2013 urmeaza sa fie supus aprobarii Consiliului General al Municipiului Bucuresti PUZ Piata Presei Libere, sector 1, Pasaj rutier subteran, Filiala Bucuresti a Ordinului Arhitectilor din Romania tine sa reaminteasca faptul ca si-a exprimat in mod public si in repetate randuri opozitia fata de acest proiect, considerat inutil functional si fundamental nociv in raport cu zona cea mai importanta a Soselei Kiseleff, cea care leaga Piata Presei Libere cu Piata Arcului de Triumf", se arata intr-un comunicat emis de OAR Bucuresti inainte de sedinta de Consiliu General.

Acestia mai afirma ca municipalitatea nu a tinut cont de parerile exprimate la dezbaterea publica. "Admitem ca in urma unei astfel de dezbateri nu pot fi preluate toate opiniile, dar in acest caz ne aflam in situatia in care Primaria Municipiului Bucuresti nu a acceptat nici una din obiectiile venite din partea noastra sau a publicului. Desi utilitatea de principiu a consultarilor pe parcurs si a dezbaterii publice este de netagaduit, in practica ea este anulata – si nu numai in acest caz – de atitudinea ostila a Primariei Municipiului Bucuresti care, afirmand ca “decizia asupra formei finale a proiectului apartine autoritatilor ce detin competenta legala”, dovedeste ca, de fapt, nu are nici o disponibilitate pentru dialog", mai spun arhitectii.

In plus, in luna iulie 2013, OAR Bucuresti a declarat ca pasajul este inutil deoarece Primaria Capitalei nu a tinut cont de Autostrada Bucuresti - Ploiesti, urmand ca atunci cand aceasta va intra in Bucuresti in zona Petricani (acum merge doar pana la Soseaua de Centura) traficul pe DN1 sa scada cu 30%, facand inutil pasajul pentru ca intersectia de la Piata Presei se va decongestiona.

"Conform studiilor si analizelor efectuate inclusiv de catre CNADNR, in conditiile realizarii legaturii dintre Autostrada Bucuresti-Ploiesti (A3) si reteaua de strazi a municipiului Bucuregti, 30% din traficul de lung parcurs de pe Soseaua Bucuresti-Ploiesti (DN1) se va transfera pe autostrada A3. Pe Soseaua Bucuresti-Ploiesti se va desfasura in mod deosebit traflcul generat de relatia Bucurestiului cu localitatile de pe DNl, situatie in care va creste accesibilitatea obiectivelor din zona de nord a orasului. In aceste conditii, solutia unui pasaj rutier subteran in Piata Presei Libere este complet inutila pentru ca valorile de trafic vor fi sub capacitatea de circulatie a retelei de strazi din zona, in special pe relatia Arcul de Triumf - Fantana Miorita", se arata in scrisoarea trimisa la vremea respectiva de Ordinul Arhitectilor Bucuresti primarului general al Capitalei, Sorin Oprescu.

PRIMELE PROCEDURI


2 IUNIE 2009

ATRIBUIREA LICITATIEI PUBLICE


8 MAI 2011

INCEPEREA

LUCRARILOR


20 MARTIE 2014

----

MOMENTE CHEIE:

2 iunie 2009 - Consiliul General al Municipiului Bucuresti a aprobat primii indicatori tehnico-economici ai proiectului, alocand pentru construirea pasajului circa 112 milioane lei

27 ianuarie 2010 - Suma alocata pasajului a scazut la 93 milioane lei

8 mai 2011 - Licitatia pentru construirea Pasajului rutier de la Casa Presei a fost atribuita consortiului SC Apolodor Demolari, Eurovia Construct International, TEHCON & Edilitare si Infrastructura si SC Consitrans SRL. valoarea contractului fiind de 60.422.928 lei.

28 august 2013 - Consiliul General al Municipiului Bucuresti a aprobat Planul Urbanistic Zonal care bate in cuie traseul pasajului

30 ianuarie 2014 - PUZ-ul aprobat in august 2013 a fost modificat

20 martie 2014 - au inceput lucrarile la pasaj

Pasajul de la Piata Presei

Pasajul de la Piata Presei

Foto: Forum peundemerg.ro

24 octombrie 2014 - Primarul General, Sorin Oprescu, a verificat stadiul lucrarilor la pasajul de la Piata Presei Libere si a anuntat ca peretii mulati ai pasajului sunt gata in proportie de 75%.

„Sunt multumit de evolutia lucrarilor la acest proiect de infrastructura, extrem de important pentru fluidizarea traficului pe zona de Nord a orasului. Structura subterana este aproape gata, peretii mulati ai pasajului sunt executati in proporţie de 75 la suta", a spus Oprescu.

12 ianuarie 2015 - Ion Dedu, seful Directiei de Infrastructura din Primaria Capitalei a declarat ca proiectul este gata in proportie de circa 70%.

19 iulie 2015 -Pasajul rutier subteran de la Piata Presei a fost inaugurat pe 19 iulie si deschis circulatiei. Lucrarea a fost realizata de Primaria Capitalei si a costat circa 60 milioane lei. Constructia pasajului a inceput in martie 2014, iar lucrarile trebuiau terminate in 9 luni, existand intarzieri din cauza faptului ca a fost nevoie sa fie mutate mai multe retele edilitare.