​​EXCLUSIV Autostrada Comarnic - Brasov ar putea sa coste "doar" 1 miliard de euro si ar putea fi facuta si din fonduri europene. Informatia apare in Master Plan, insa autoritatile au decis sa prelungeasca discutiile pe marginea concesiunii care presupune sa platim anual 325 mil. euro timp de 26 de ani

de Victor Cozmei     HotNews.ro
Duminică, 15 februarie 2015, 19:06 Monitorizari | Proiecte Infrastructura >> Articole

Autostrada Comarnic - Brasov, un proiect care se chinuie sa demareze
Foto: HotNews.ro / Victor Cozmei
Traseul autostrazii Comarnic - Brasov a fost revizuit, iar costurile proiectului au fost estimate la "doar" 1 miliard de euro in ultima varianta din Master Planul de Transport, au explicat pentru HotNews.ro surse apropiate situatiei. In plus, tronsonul este unul eligibil pentru fonduri europene nerambursabile si ar putea fi realizat printr-un mix fonduri europene + buget de stat + imprumuturi de la institutii precum BEI sau BERD, iar costurile finale ale proiectului ar putea fi si mai mici daca s-ar licita intr-o procedura transparenta si care sa asigure o adevarata competitie intre constructori. Desi informatiile se regasesc in Master Plan, autoritatile au decis, sambata, sa mai prelungeasca inca doua luni discutiile cu asocierea Vinci-Strabag-Aktor pe marginea concesiunii Comarnic-Brasov, care presupune un cost de constructie de 1,8 miliarde de euro. Pentru aceasta, statul roman va plati anual cate 325 milioane de euro timp de 26 de ani, adica 8,5 miliarde de euro pentru constructia, operarea si intretinerea celor 53 de km de autostrada.

In varianta finala a Master Planului General de Transport (MPGT), doscument care inca nu a fost finalizat in intregime si din care Ministerul Transporturilor a prezentat doar o sinteza, traseul autostrazii Comarnic - Brasov a fost revizuit si intreg proiectul regandit, astfel incat costurile estimative ajung la aproape 1 miliard de euro, o suma substantial mai mica decat cele 1,8 miliarde de euro pentru proiectul in varianta concesiunii cu Vinci-Aktor-Strabag.

Practic, traseul autostrazii a fost in detaliu analizat si a fost regandit intr-o varianta in care e nevoie de tuneluri doar pe o lungime de 13 km. Astfel, noul cost estimat pentru constructia Comarnic - Brasov ar fi de aproape 1 miliard de euro, iar de la Comarnic la Ploiesti costul ar fi de aproape 300 de milioane de euro, potrivit unor surse apropiate situatiei consultate de HotNews.ro.

Daca autostrada Comarnic - Brasov ar fi scoasa la licitatie in modul clasic, s-ar putea obtine chiar si un pret mai mic decat cel estimat

In plus, realizarea proiectului intr-un sistem clasic de achizitie publica precum lictatiile ar putea duce ca intr-un final costul intregului proiect sa fie si mai mic. Din experientele de pana acum, proiectele de autostrada scoase la licitatie - majoritatea pe fonduri europene - au fost atribuite si contractate cu oferte care ajung in medie la 70-80% din costul estimat.

Spre comparatie, in cazul proiectului actual de concesiune acest lucru s-a intamplat fix invers. Proiectul a fost atribuit in urma unui proces de "dialog competitiv", netransparent si fara garantia unei competitii adevarate intre ofertanti. Asa s-a ajuns la faptul ca ultima tentativa de realizare a autostrazii in concesiune presupunea initial un cost de constructie de circa 1,5 miliarde de euro, cost ce ulterior a fost marit la 1,8 miliarde dupa ce proiectul a fost modificat, distanta scurtandu-se de la 58 la 53 de kilometri, dar cu mai multe tunele incluse pe traseu.

Desi noua solutie de traseu si costul mai ieftin apare in Master Plan, autoritatile nu au luat-o in considerare si au decis, sambata, sa mai prelungeasca inca doua luni discutiile cu asocierea Vinci-Strabag-Aktor pe marginea concesiunii Comarnic-Brasov. Autoritatile spera sa gaseasca un model financiar mai bun si mai usor de sustinut de catre buget, in conditiile in care actuala intelegere prevede plati anuale facute de stat de 325 milioane de euro timp de 26 de ani, adica 8,5 miliarde de euro pentru constructia, operarea si intretinerea celor 53 de km de autostrada.

Ministerul Transporturilor trebuie sa publice integral Master Planul si sa prezinte public ce alte variante pot exista pentru autostrada Comarnic - Brasov

Traseul orientativ al autostrazii Comarnic - Brasov
Foto: Hotnews
Trebuie precizat insa ca Master Planul inca nu a fost finalizat in intregime si documentul de baza inca nu a fost pus la dispozitia publicului asa cum s-a intamplat cu prima varianta a MPGT-ului in octombrie 2014.

Chiar si asa, in sinteza documentului final al MPGT-ului prezentata marti de catre Ministerul Transporturilor, la capitolul autostrazi si costuri, intreg tronsonul Brasov-Comarnic-Ploiesti este estimat la circa 1,3 miliarde de euro.

Totusi, daca se decide reluarea proiectului Comarnic - Brasov, e nevoie ca Studiul de Fezabilitate sa fie actualizat pentru a se lua in calcul si noua varianta de traseu revizuita din Master Plan care ar presupune si un cost mai mic.

Pana una alta, este de asteptat ca Ministerul Transporturilor sa finalizeze intreg documentul final al Master Planului si apoi sa ofere mai multe informatii. Avand in vedere amanarea cu inca doua luni a unei decizii finale privind concesiunea Comarnic - Brasov, Ministerul Transporturilor trebuie sa prezinte public varianta alternativa a proiectului asa dupa cum a reiesit in Master Plan.

Cum poate primi Comarnic - Brasov finantare din fonduri europene

Pe langa faptul ca intreg proiectul ar putea costa de fapt mult mai putin, exista scenarii in care autostrada Comarnic - Brasov ar putea fi construita si fara a apela la concesiuni sau PPP-uri, au explicat surse aproapiate situatiei pentru HotNews.ro.

Autostrada Comarnic - Brasov este situata pe reteaua TEN-T Comprehesive (extinsa/secundara). Conform proiectului Programului Operational Infrastructura Mare (POIM) aferent exercitiului financiar european 2014-2020, rutele de pe reteaua TEN-T Comprehesive (autostrazi, drumuri expres sau alte drumuri noi) pot fi finantate nerambursabil din Fondul de Dezvoltare Regionala (FEDR). Dealii aici.

Conform Axei Prioritare 2 din proiectul de POIM 2014-2020 trimis in octombrie 2014 la Comisia Europeana se detaliaza ca pentru "Autostrazi si drumuri TEN-T - retea extinsa (constructie noua)" este alocat putin
Reteaua rutiera TEN-T Core si Comprehensive in Romania
Foto: MTI
peste 1 miliard de euro (FEDR + cofinantare nationala). Tot in proiectul POIM se detaliza ca pe Axa Prioritara 2 finantata prin FEDR procentul fondurilor nerambursabile poate ajunge pana la 75%, restul de 25% fiind partea de cofinantare nationala.

Cu alte cuvinte, pentru un proiect precum Comarnic - Brasov, aflat pe TEN-T Comprehesive, s-ar putea obtine finantare nerambursabila de pana la 75%. Cu toate acestea, costul autostrazii - cel putin in calculele de pana acum - ar depasi practic intreg bugetul alocat prin FEDR pentru sectorul rutier de pe TEN-T Comprehesive.

Exista o solutie aplicata cu succes si in cazul altor proiecte: fonduri europene + buget + imprumut


Totusi, o parte mai mica din aceste fonduri europene nerambursabile ar putea fi folosita in combinatie cu fonduri de la buget si fonduri provenite din imprumuturi.

O astfel de reteta a fost aplicata cu succes pe autostrada A2 Cernavoda - Constanta, acolo unde schema financiara a presupus exact aceasta combinatie: bani europeni prin Fondul de Coeziune + fonduri de la bugetul de stat + fonduri dintr-un imprumut contractat de la Banca Europeana de Investitii.

Mai mult, Comisia Europeana tocmai a anuntat in ianuarie ca a ii acopera retroactiv tot din Fondul de Coeziune cei circa 240 de milioane de euro care reprezentau imprumutul de la BEI in proiectul autostrazii Cernavoda - Constanta. 

Asemanator, in noiembrie 2014, CE anunta ca acopera retroactiv tot din Fondul de Coeziune circa 262 de milioane de euro care reprezentau partea de imprumuturi luate de statul roman de la BEI si Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare (BERD) si prin care s-au finantat autostrazile Arad - Timisoara si Autostrada A4 care ocoleste Constanta. In ambele cazuri s-a folosit aceeasi schema: fondurie europene + buget + imprumuturi. 

Practic, prin finantarea retroactiva, Comisia Europeana a ajutat statul roman sa scape de trei imprumuturi cu o valoare totala de aproape 500 de milioane de euro.

Asadar, relansarea proiectului Comarnic - Brasov intr-o formula de finantare cu fonduri europene nerambursabile, fonduri de la bugetul de stat si fonduri din imprumuturi externe poate fi aplicata, sunt de parere sursele bine avizate consultate de HotNews.ro.

  • Pentru ca acest lucru sa se intample, insa, e nevoie de o decizie politica in acest caz si o mobilizare a autoritatilor pentru finalizarea Strategiei de Implementare a Master Planului General de Transport care sa duca si la aprobarea POIM-ului de catre Comisia Europeana si, pe cale de consecinta, la accesarea noilor fonduri europene puse la dispozitie pentru Romania.

Fost ministru al Transporturilor: "Autostrada Comarnic-Brasov poate fi facuta prin imbinarea fondurilor europene si a fondurilor private"

De altfel, scenariul realizarii autostrazii printr-o metoda care sa includa fondurile europene a fost inaintat duminica si de catre fostul ministru al Transporturilor din guvernul MRU, Alexandru Nazare.

Fostul ministru, actual deputat PNL, atrage atentia asupra faptului ca Guvernul nu valorifica oportunitatea oferita din perspectiva financiara 2014-2020 de a finanta proiectele de investitii si din fonduri europene si din fonduri private prin instrumente financiare.

"Comisia Europeana incurajeaza statele membre sa maximizeze impactul fondurilor europene prin imbinarea cu fonduri private. [...] Pentru Romania, aceasta solutie ar putea fi aplicata pentru autostrada Comarnic-Brasov, care este pe reteaua TEN-T si deci poate fi eligibila pentru fonduri europene, dar este si atractiva pentru investitorii privati datorita valorilor de trafic. Decat sa platim peste 8 miliarde pentru o concesiune prost facuta, mai bine ar lua guvernul asistenta celor de la BEI pentru a realiza cu adevarat un proiect viabil economic, finantat si cu fonduri europene", a declarat Alexandru Nazare intr-un comunicat remis HotNews.ro.

Articol de referinta:


Citeste mai multe despre   











Citeste pe Stirile ProTV

Cele mai tari glume si caricaturi, dupa BREXIT. Cum s-a facut haz de necaz dupa iesirea Marii Britanii din UE

BREXIT-ul a fost, de departe, principala tema a mesajelor de pe Twitter, chiar si la ore bune distanta dupa anuntarea rezultatelor.
16304 vizualizari
  • +21 (21 voturi)    
    efectuare (Duminică, 15 februarie 2015, 19:16)

    Rollo Tomasi [anonim]

    Ar trebui un Guvern care sa dispuna efectuarea lui cu munca celor care se fac vinovati de tergiversare plus munca detinutilor.
    • +23 (23 voturi)    
      + corupti (Duminică, 15 februarie 2015, 20:02)

      cornel [anonim] i-a raspuns lui Rollo Tomasi

      Si toti coruptii trimisi pe santierele de autostrazi. La "canal" ca pe vremea lui ceasca!
    • +12 (18 voturi)    
      Calcule: Putem scoate costul si la 700 mil. EUR (Duminică, 15 februarie 2015, 21:18)

      dumitrica [utilizator] i-a raspuns lui Rollo Tomasi

      O autostrada Canadiana prin munti, functionala din 1986 si avind lungimea de 120 km, a costat 848 mil. $ (1.808 mld. dolari 2014 adica 1.585 mld. EUR actuali). Tronsonul se intinde intre localitatile Hope (aproape de Vancuver) si Merritt (vezi: http://en.wikipedia.org/wiki/British_Columbia_Highway_5 ).

      In consecinta, aplicind regula de trei simpla, autostrada Comarnic - Brasov de 53 km ar avea pretul constructiei situat la (53 km / 120 km) * 1.585 mld. EUR = 700 mil. EUR!

      Imagini Google Street View de pe traseul autostrazii montane Hope - Merritt, sa vedeti ce relief strabate si sa o puteti compara cu Brasov - Comarnic:
      - http://goo.gl/maps/mI28Q
      - http://goo.gl/maps/SBu0G
      - http://goo.gl/maps/e4aVN
      - http://goo.gl/maps/GeDfJ

      Pentru calcule s-a folosit convertorul dolari 1986 => 2014 de aici:
      http://www.dollartimes.com/inflation/inflation.php?amount=848&year=1986

      Concluzie:
      Daca dorim cu tot dinadinsul sa tragem de par socotelile, netinind seama amanuntit de realitatea din teren, se poate. Ajungem la preturi derizorii pentru Comarnic - Brasov.
        #showComment()
    • +7 (9 voturi)    
      :// (Duminică, 15 februarie 2015, 22:06)

      Hard ball [utilizator] i-a raspuns lui Rollo Tomasi

      ar trebui luat exemplu de la altii:

      http://www.hotnews.ro/stiri-international-19389961-ministrul-german-economiei-vrea-fonduri-cetatenesti-pentru-autostrazi.htm

      daca isi unesc puterile primii 50-60 din top 300 romani cu bani avem banii pentru autostrada Comarnic-Brasov.

      le-as imparti la fiecare cate un km sa finanteze si sa isi ia banii inapoi din taxe+concesiuni.

      1000 m de fiecare, nu mai mult...:)))
        #showComment()
    • +3 (3 voturi)    
      interesant.... (Luni, 16 februarie 2015, 13:18)

      lucyan [anonim] i-a raspuns lui Rollo Tomasi

      la ce pret se face o autostrada care nu se justifica economic...
      pai daca costurile scad la 1 miliard, daca mai pune si ue ceva, de ce nu se merge pe aceasta varianta?
      cum naiba sa platesti 26 ani 325 milioane pe an, cand poti in 3 ani sa faci autostrada...
      325 x 3 si ai facut rostul de miliard...
      daca mai pune si ue ceva, o putem termina mai repede....
      oricum, cred ca nu se face in 3 ani si vom plati 30 ani cate 325 milioane pe an...
      este o mare lovitura data de guvern, dar noi stam cramponati pe 50000 euro gala bute din care 10 % a fost mita lui elena...
      de rasul curcilor...
        #showComment()
    • -1 (1 vot)    
      PRIORITATI (Luni, 16 februarie 2015, 18:42)

      andrey23 [utilizator] i-a raspuns lui Rollo Tomasi

      NU SE JUSTIFICA ECONOMIC ACEASTA AUTOSTRADA. Este doar o presiune sociala pt ca bucurestenii sa plece la munte in weekend. Adevaratele rute utilizate de transportatori sunt pe Valea Oltului, legatura Moldova-Transilvania etc. Acolo sunt motoarele economiei, nu pe partia de ski din Predeal.
    • 0 (0 voturi)    
      autostrada a3 (Miercuri, 18 februarie 2015, 8:24)

      AureliaMarcu [anonim] i-a raspuns lui Rollo Tomasi

      BUNA IDEE !!!!!
  • +12 (14 voturi)    
    Oradea-Cluj Redivivus (Duminică, 15 februarie 2015, 19:36)

    Observer [anonim]

    In buna traditie romaneasca, banii vor fi papatzi, iar autostrada sedusa si abandonata.
  • +7 (9 voturi)    
    La banii astia (Duminică, 15 februarie 2015, 19:57)

    micul [utilizator]

    cred c-ar fi mai ieftina teleportarea!
  • +12 (14 voturi)    
    Asa da ! Nu costul faraonic de 8.5 mld/53 Km (Duminică, 15 februarie 2015, 20:13)

    danduta [utilizator]

    Am mai spus. China a facut un pod peste mare de 43 Km cu 1.36mld $ (1 euro=1.2$).
    Rus vrea 8.5 mld euro la 53 Km autostrada terestra; oare la ce adancime are Comarnic - Brasov ?!

    https://www.youtube.com/watch?v=rUwyYlijKgg
  • +3 (15 voturi)    
    Insistenta obositoare (Duminică, 15 februarie 2015, 20:49)

    mircea_cjn [utilizator]

    Cand te uiti la reteaua TEN-T (prezentata in fotografie) iti dai seama mai bine ca o autostrada Comarnic -Brasov e o aiureala totala ! Nu leaga nimic, nu face parte din vreun coridor, nu are importanta economica, nu are trafic ! Nu e prinsa nici macar in faza Comprehensive a planului TEN-T!

    Ba mai mult, insistenta unora de a promova aceasta autostrada risca sa dea peste capul intregul plan al autostrazilor din Romania (Pitesti-Sibiu trebuia inaugurata in 2016!)
    • +4 (8 voturi)    
      :)) (Luni, 16 februarie 2015, 1:20)

      tudorr [utilizator] i-a raspuns lui mircea_cjn

      Sa ajunga miticii mai repede la munte! Este strategica si prioritara!
        #showComment()
    • 0 (2 voturi)    
      Ai dreptate, nu leagă nimic (Luni, 16 februarie 2015, 14:33)

      ploiesteanu [utilizator] i-a raspuns lui mircea_cjn

      București, Câmpina, Sinaia, Predeal, Brașov ce sunt orașe ? Industria turismului ție îți spune ceva? Sunt multe țări care trăiesc din turism, dar alea au infrastructură. Petromul, cea mai mare firmă din România, îți spune ceva ?
    • +3 (3 voturi)    
      Este visul utopic (Luni, 16 februarie 2015, 19:26)

      antrax [utilizator] i-a raspuns lui mircea_cjn

      Al lui Ponta/Sova/Rus.

      Evident, ca sa iasa ceva, lipsesc multe bucati, cum ar fi:
      1) Comarnic-Ploiesti (mai sus apare evaluat la 300mil, sunt ~45km)
      2) Brasov-Sibiu (~150km, exista un studiu de fezabilitate expirat pt drum expres parca)

      Astea 2 bucati (+ subiectul acestui articol), pret total estimat la "fara numar, fara numar" ar asigura alternativa mai lunga cu ~250km la des pomenitul Coridor 4, din care lipseste Sibiu-Pitesti, o bucata de ~125km "prin munte", cum se lauda cei trei pacalici. De fapt sunt ~25km zona montana + ~100km deal/campie.
      De cand au dat in folosinta centura Pitesti nu i-a oprit nimeni sa lucreze pana spre Rm-Valcea sau Curtea de Arges (sau un traseu care sa treaca relativ aproape de ambele ~70km sa zicem). Ca doar celelalte autostrazi au reusit sa le imparta in 3-4-5 bucati de 10-15 km.

      Revenind la visul utopic, ca sa fie viabil cu taxa lui peshte (banuiesc ca parte din trafic se va duce pe DN1), ar mai trebui sa colecteze ceva trafic, cum ar fi:
      3) ce vine din A3, continuat din Tg Mures (probabil ca drum expres pana la Brasov). Inca ~175km de facut.
      4) ce autostrazi le mai trece prin cap sa faca dinspre Moldova spre Brasov (sunt macar 2 vehiculate, candidate pt celebre studii de fezabilitate care expira dupa 2 ani) :
      a) un traseu Tg Mures - Iasi
      b) un traseu Brasov-Bacau

      Concluzia: abur nene, abur! Cine semneaza contractul asta o sa ajunga la mititica peste nici 10 ani. Vede el daca merita atunci.
  • +11 (11 voturi)    
    Insistenta lor dovedeste obligatii fata de ....! (Duminică, 15 februarie 2015, 20:52)

    andreesanu [anonim]

    Cind esti prost si ai idei fixe se chiama ca esti idiot .
    Amintiti-va angajamentele lui Ponta cind s-a trezit premier !!!,din tot cea promis !!!n-a facut nimic doar pe el sau la oala .
    Se insista sa se faca in parteneriat ,este o prostie sa platesti pina te ustura-n fund angajamentele idioate luate de un nimeni.
  • +8 (8 voturi)    
    Ca sa vezi ce noutate...... (Duminică, 15 februarie 2015, 21:21)

    cetateanu [anonim]

    Cineva vrea sa faca puscarie cu tot dinadinsul!
    Hotii astia care mai sint pe afara nu se mai invata minte.......
    Sau la o adica, spera sa nu se mai gaseasca contractul dupa schema cunoscuta, ca tot ar fi o prelungire a celebrei Transilvania ( pardon ciot).
    • +5 (5 voturi)    
      Sindromul Hrebenciuc (Duminică, 15 februarie 2015, 22:34)

      Vlad-I [utilizator] i-a raspuns lui cetateanu

      Problema lor este ca nu mai au limita, vor sa fure din toate unchiurile posibile si in 70 de etape. Cu pretul asta daca facem toate autostrazile din ro. vor echivala la pret cu toata infrastructura chinei.
    • +5 (5 voturi)    
      e la moda si renteaza (Luni, 16 februarie 2015, 10:09)

      pehash [utilizator] i-a raspuns lui cetateanu

      daca poti castiga cateva milioane sau zeci de milioane, de ce nu? deja devina un trend... fura cat mai mult ca sa te asiguri ca ai de unde plati cand vei ajunge la procese.. apoi stai 10 ani in procese si 6-9 luni in inchisoare... 6 luni pe care le vei petrece in conditii de lux, cu acces la internet ca sa-ti dai cu parerea pe blog despre ce se mai intampla prin tara.
  • +6 (6 voturi)    
    Master Plan (Duminică, 15 februarie 2015, 22:05)

    Dragos [anonim]

    Copiii mei la majorat in caz de ii voi avea, se vor bucura de Master Plan.
  • +6 (6 voturi)    
    se merge la doua capete (Duminică, 15 februarie 2015, 22:12)

    goto [anonim]

    avand in vedere miscarile politice din ultima vreme, psd-ul a prelungit termenul pentru un raspuns pentru a merge cu aceasta autostrada la doua capete:
    1. daca ramane in continuare acest guvern, atunci peste doua luni vor anula proiectul si vor zice ca au tot negociat dar nu au iesit socotelile (cel mai probabil se va pomeni si numele lui base)
    2. cade actualul guvern, cel mai probabil urmatorul guvern va anula acest proiect, dar psd-ul va da vina pe cei care vin ca nu s-a putut face autostrada.
  • +7 (7 voturi)    
    Tara lui papura voda (Duminică, 15 februarie 2015, 22:16)

    Vlad-I [utilizator]

    Cum sa faci 6, 25 m de autostrada cu un milion de euro ? Pai, are armatura din titan ? O fac suspendata la 100m ? Costa de 3X mai mult decat Canalul dunare marea neagra.
  • +8 (8 voturi)    
    E de domeniul fantasticului (Duminică, 15 februarie 2015, 22:29)

    bogdan1477 [utilizator]

    E de domeniul fantasticului sa-ti faci o sosea de 53 km pe care sa platesti timp de 26 de ani 325 mil eur, adica 6 mil eur/km timp de 26 de ani...

    Pai daca e atit de scumpa, lasati-o dracului deoparte si faceti Pitesti-Sibiu. Aia macar se justifica economic. Macar esti sigur ca Dacia nu-ti pleaca cu productia din Romania 20 de ani. Da' asha, sa facem o autostrada pe care sa mearga tot Bucurestiul pina pe Valea Prahovei la pretul asta e totalmente ilogic. Tot acceasi aglomeratie ca si acum va fi si la dus spre Valea Prahovei si la intors la intrarea in Bucuresti.
  • +6 (6 voturi)    
    Ce zice presedentia si DNA-ul? (Duminică, 15 februarie 2015, 22:43)

    Vlad-I [utilizator]

    Nu coteaza ca furtul este facut cu iscusinta, cand o dacie este cumparata pe bani publici la pret de Ferrari, nu-ti trebuie multe socoteli sa iti dai seama ca este o mega teapa.
  • +7 (7 voturi)    
    MAI MULT DECAT REVOLTATOR!! (Duminică, 15 februarie 2015, 23:13)

    Azra [utilizator]

    Inca nu s-au saturat guvernantii de toate scandalurile de mare coruptie pe care le avem si care distruge insasi bazele acestui stat?Acesta este poate cel mai marel ;PESTE 8 miliarde de Euro, pentru 53 de Km de autostrada, ceea ce ar reveni cam 150DE MILIOANE DE EURO PER KILOMETRU DE AUTOSTRADA!!!. Rusinos.Nici macar Dubai, Arabia Saudita sau Qatar or Emiratele Arabe Unite, care se scalda in bani si nici nu stiu cati mai au nu isi permit sa plateasca asemenea sume nebunesti pentru orice om rational, pentru o asemenea minuscula autostrada! SUSANEA financiara. RUSINE guvrnantilor! O sa ramaneti in i
  • +7 (7 voturi)    
    Cred ca e o gluma proasta (Duminică, 15 februarie 2015, 23:17)

    giotto [utilizator]

    Cum sa dai 325 mil. timp de 26 de ani? Pe ce? Sa zicem ca costa 10 mil./km constructia ca e prin munti adica 530 mil.,Ce se mai face de restul pana la 8.5 mld.? Chiar in 26 de ani. E vorba de euro!!!Sa ne explice si noua ce se face de acesti bani.
    • 0 (0 voturi)    
      Nu te-ai prins (Luni, 16 februarie 2015, 14:54)

      ploiesteanu [utilizator] i-a raspuns lui giotto

      după câțiva ani, România va exploda și prospera economic, euro va coborâ la jumătatea leului și vom plăti nimica lucru. Nu vor prefera varianta ieftină, fiți siguri. Vrei să nu le pice nimic? Se aplică și aici sfânta treime dădătoare de bunăstare ministerială..
  • +6 (6 voturi)    
    ok am o intrebare (Duminică, 15 februarie 2015, 23:37)

    Adrian_1234 [utilizator]

    Cine vine in strada daca astia chiar semneaza ?
  • +6 (6 voturi)    
    acum e timpul... (Duminică, 15 februarie 2015, 23:45)

    ecm [anonim]

    ...sa iasa toti oamenii politici responsabili sa denunte aceasta furaciune pe fata....si sa o faca in fiecare zi....
  • +9 (9 voturi)    
    INCREDIBIL! (Luni, 16 februarie 2015, 0:11)

    Azra [utilizator]

    Rusinos si scandalos in acelasi timp! 150 de milioane de Euro/kilometrul!!!, sau cum spunea cineva mai inainte, 6,25 metri de autostrada cu un milion de EURO!!!!!.Nicaieri in lume nu s-a mai construit o autostrada de 50 de km la un asemenea pret! .Cu banii astia chinezii ar face-o peste Hymalaia pana in partea aialalta!Si le-ar mai si ramane bani!
    La volumul de dosare de coruptie pe rol acum la DNA, asta va fi, de departe cel mai mare, care ar ramane in istorie-EU SPER SA NU IASA NIMIC!!.
    O adevarata nerusinare sa se avanseze asemenea preturi! Probabil negocierile cu acel grup de cacao au inceput acum cativa ani, cand astfel de afaceri/fraude erau la ordinea zilei.Nici Dubai, Arabia Saudita, Emiratele Arabe Unite, Qatar , care si pe post de hartie igienica au dolari nu isi permit sa construiasca o autostrada de 50 de km la acest pret astronomic. Oare tara asta este plina numai de idioti si de hoti? Croatia si-a construit o autostrada de 400 de km. traversand Muntii Dalmatieni, de la Zagreb la Split, la inaltimi de peste 1000 de metri si in conditii de reliaf extreme, cu 7 milioane de Euro / kilometrul!!. Si stiti cu cine au facut-o? Cu BECHTEL!!
    EU, unul dintre contribuabili, nu sunt de acord, Si nu sunt de acord sa indatoram tara pe 26 de ani, pentru ca sa platim in final nu 8 miliarde de Euro ci cel putin de doua sau de trei ori pe atat! Cat pot sa fie de tembeli finantistii care au acceptat o asemenea solutie, cand nu se poate sti ce va fi peste doi ani, dara mite peste 26!!
    Oare tara asta chiar nu mai are un guvern in acel Palat Victoria!? Oare asemenea proiecte sunt facute si negociate de o ceata de cimpanzei de la gradina zoologica din Radauti!?
    Propun sa se organizeze un referendum national, in care populatia sa fie intrebata daca este de acord sa se plateasca 8 miliarde de Euro la o companie susanea straina sau, doreste ca autostrada sa fie facuta cu fonduri europene si contributii de la buget, pentru maximum 700 milioane Euro(desi si asta e prea mult!)
  • +6 (8 voturi)    
    Autostrada Comarnic Brasov (Luni, 16 februarie 2015, 0:20)

    Om [anonim]

    Pentru astfel de proiecte ar trebui sa fim consultati cu totii. Si mai ales pentru aberatia financiara pe care op numesc "costul dezvoltarii". Sunt copii si nepotii nostri care vor plati mizeria asta. Un miliard de euro....adica , cate spitale, cate scoli, cate biblioteci? Oare cat o sa mai induram mizeriile masinii financiare internationale care nu s-a saturat cu indatorarile individului, grupului ...care acum vrea sa indatoreze natiuni intregi? Chiar trebuie sa credem toate balivernele astea cu "fonduri europene"? Fondurile europene sunt banii oamenilor de rand care platesc taxe. Sunt banii celor care muncesc 15 ore pe zi ca sa-si plateasca o amarata de rata la casa, si sa tina in viata familiile. Sunt banii pe care statele membre le aduna pe calea taxelor de al omul de rand. Sunt banii pe care ii cedam statului ca sa ne sustina dezvoltarea individuala....150 de km de autostrada? 1 Miliard de EURO? Serios? Si cat e spaga? 60%, *80%"?
  • +5 (5 voturi)    
    Politicianul - escrocul, hotul de voturi! (Luni, 16 februarie 2015, 6:28)

    hotnewsfil [utilizator]

    Autostrazile - o escrocherie politica ordinara.
    Unii indivizi, avizi sa parvina rapid la bogatie si la putere , au ales calea politicii.
    Ei profita de precaritatea pregatirii politice a oamenilor, de credulitatea celor care vor sa scape de saracie, unii chiar admitand cai nu tocmai cinstite, devenind victimele amagirii, promisiunilor mincinoase pe care le lanseaza escrocii ce-si zic politicieni, ii aleg in fruntea lor pe escroci, se dau pe mana unor pungasi.
    In lupta acerba dintre ei, de a inhata victima, escrocii se intrec in a face promisiuni cat mai gogonate.
    Escrocii au deprins, dupa ureche, cateva din nevoile oamenilor, ale societatii in general, si le pun pe steagul lor electoral.
    O gaselnita pe care escrocii o gasesc a fi aducatoare de voturi este 'magia' cu hartile atractiv colorate, incarcate cu retele incalcite, de autostrazi.
    Hartile. neputand fi prea mari iar reteaua extrem de densa, alegatorul este convins ca un astfel de drum - autostrada - ii va trece chiar prin fata portii, muscand din aceasta momeala pusa de escroc in undita electorala.
    Ca sa isi invinga adversarii, escroci si ei, candidatul escroc face cele mai fantasmagorice promisiuni in campania electorale, toate lipsite complet de acoperire, fiindca escrocul nu stie daca bugetul tarii - o mare necunoscuta -, va putea cuprinde si promisiunile lui aventuroase, sarlataniile lui.
    In fata evidentei ca nu isi poate tine promisiunea, escrocul da din colt in colt, vine cu explicatii aiuritoare, da vina pe altii, pe situatia generala interna si externa.
    Escrocul este cu ochii doar pe alegerile viitoare si vrea ca escrocheria dovedita in timpul cat se afla la lutere sa-i fie trecuta cu vederea de alegatori, acestia sa il absolve de vina, sa se mai lase inca o data furat de vot.
  • +6 (6 voturi)    
    Pisicherii! (Luni, 16 februarie 2015, 7:09)

    hotnewsfil [utilizator]

    Autostrazile - o escrocherie politica ordinara.
    Unii indivizi, avizi sa parvina rapid la bogatie si la putere , au ales calea politicii.
    Ei profita de precaritatea pregatirii politice a oamenilor, de credulitatea celor care vor sa scape de saracie, unii chiar admitand cai nu tocmai cinstite, devenind victimele amagirii, promisiunilor mincinoase pe care le lanseaza escrocii ce-si zic politicieni, ii aleg in fruntea lor pe escroci, se dau pe mana unor pungasi.
    In lupta acerba dintre ei, de a inhata victima, escrocii se intrec in a face promisiuni cat mai gogonate.
    Escrocii au deprins, dupa ureche, cateva din nevoile oamenilor, ale societatii in general, si le pun pe steagul lor electoral.
    O gaselnita pe care escrocii o gasesc a fi aducatoare de voturi este 'magia' cu hartile atractiv colorate, incarcate cu retele incalcite, de autostrazi.
    Hartile. neputand fi prea mari iar reteaua extrem de densa, alegatorul este convins ca un astfel de drum - autostrada - ii va trece chiar prin fata portii, muscand din aceasta momeala pusa de escroc in undita electorala.
    Ca sa isi invinga adversarii, escroci si ei, candidatul escroc face cele mai fantasmagorice promisiuni in campania electorale, toate lipsite complet de acoperire, fiindca escrocul nu stie daca bugetul tarii - o mare necunoscuta -, va putea cuprinde si promisiunile lui aventuroase, sarlataniile lui.
    In fata evidentei ca nu isi poate tine promisiunea, escrocul da din colt in colt, vine cu explicatii aiuritoare, da vina pe altii, pe situatia generala interna si externa.
    Escrocul (pisicherul) este cu ochii doar pe alegerile viitoare si vrea ca escrocheria dovedita in timpul cat se afla la putere sa-i fie trecuta cu vederea de alegatori, acestia sa il absolve de vina, sa se mai lase inca o data furat de vot.
  • +6 (6 voturi)    
    8 miliarde (Luni, 16 februarie 2015, 9:02)

    SAMPRAS [anonim]

    La banii astia umplem de statiuni Valea Argesului si se imparte traficul in doua
  • +7 (7 voturi)    
    Nu e deloc fantastic! (Luni, 16 februarie 2015, 9:07)

    Martinezu [utilizator]

    Caz concret: In plina lupta anticoruptie, asta vara spre toamna, se re-astfalteaza centura bucuresti sud, pe o mica portiune, prin zona Domnesti-Bragadiru.
    Acum, la 6-7 luni de la lucrare, astfaltul s-a facutt praf.
    Noul astfalt a disparut si au ramas cratere.
    Deci, nu este SF se intimpla azi, acum!
    Degeaba se astfalteaza la cele mai ridicatre costuri din lume, ca noul strat este nisip cu putina smoala ca sa dea culoare. Si nici dracu nu se sesizeaza,
    Deci nu m-ar mira sa platim 30 de ani 500 de euro pe luna pt o autostrada care nu va trai mai mult de 6 luni.
    Romania.
  • +3 (5 voturi)    
    De multa (Luni, 16 februarie 2015, 9:19)

    evoque [utilizator]

    vreme am scris aici si de multe ori. Costul efectiv de realizare este aproximativ 700 mil euro, contractul se putea incheia in concesiune pentru 1,2 sau 1,4 miliarde euro. Interesele guvernantilor combintate cu interesele "finantatorilor" au dus la 4,2 miliarde, apoi la vreo 6 miliarde ca in final sa se ajunga la aberatia de 8,5 miliarde.
    Sa vedeti ce aberatii o sa apara pentru sibiu-pitesti.
  • -1 (3 voturi)    
    RUSIA si CHINA (Luni, 16 februarie 2015, 10:48)

    SRA [anonim]

    manipularea merge pâna acolo ca CHINEZII o pot face la 1/2 miliard EURO sau chiar gratuit ! Veti vedea ca RUSIFICAREA Romaniei tentata de PONTA incepe prin CHINA. China preia economic ROMANIA si RUSIA PUTEREA !

    Nu uitati PONTA este agent si RUS si doreste sa salveze CORUPTII prin RUSIA.

    RUSIA promite Coruptilor pentru ca este un stat de CLEPTOMANI
  • +1 (1 vot)    
    balbaiala, bulibaseala, discutii si paradiscutii.. (Luni, 16 februarie 2015, 11:10)

    lili [anonim]

    De catia ani?!
    Si mai ales, muuuulte sute de milioane de euro pe mana acestor incompetenti si habarnisti!!
    O sa vedem autostrada asta cand se va pensiona Victor Ponta!
  • +3 (3 voturi)    
    Pezevenchii lingusitori! (Luni, 16 februarie 2015, 11:34)

    hotnewsfil [utilizator]

    Toti politicienii intrati pe mana justitiei incearca, prin declaratii lingusitoare, sa ii imbuneze pe procurorii si judecatorii pe la care au sa treaca, declaratii de felul : 'am totala incredere in justitie'.
    Daca ar vrea sa fie ceva mai convingatori, banuiti mai putin de lingusire, ar trebui sa adopte formula : 'am incredere si ma voi supune deciziei definitive si irevocabile a justitiei', aceasta formulare fiind in conformitate cu legislatiei referitoare la respectarea drepturilor omului, precum si cu respectarea 'prezumtiei de nevinovatie'.
  • +1 (1 vot)    
    autostrada fonduri-solutii posibile (Luni, 16 februarie 2015, 11:36)

    Cris10 [anonim]

    Hai sa punem pb. unei posibile solutii cu sprijinul guvernului, care tb. sa aprobe o legislatie daca nu exista deja.
    Luam ex. de la alte state, precum a celor condamnati pt. fapte de coruptie sa participe cu finantare nerambursbila in schimbul diminuarii pedepsei si asa castiga toata lumea si evitatnd pe cat posibil autostrazi cu taxa.
    Si in alta ordine de idei, nu vedeti ca sa rupt echilibrul societatii saracii-medii-bogatii, nu se poate alimenta cu trucuri de bisnita rapida cu aprobare tacita a functionarilor (ministrilor,secretari de stat).
    Vorbind de o fam. medie pe economie cu doi copii, calculul e pt. a achita o casa si o masina durata e 25-30 ani, nu e valabil si pt. alti bogatii-coruptii care nu se mai opresc din acumulat propietati si bani ascunsi prin paradisuri fiscale.
  • +3 (3 voturi)    
    de ce nu sunt facute toate din fonduri europene? (Luni, 16 februarie 2015, 12:28)

    jackalphonse [utilizator]

    fondurule fmi sunt date fara probleme si sunt risipite la fel de usor
  • +2 (2 voturi)    
    Petite online pt finantare UE (Luni, 16 februarie 2015, 13:18)

    ATX [anonim]

    Propun o mobilizare pentru o petite online adresata atat UE cat si guvernului pentru construirea acestei autostrazi din fonduri europene.
    Comisia europeana ar trebui sa inteleaga ca romanii isi doresc aceasta autostrada si guvernul RO nu e in stare sa o faca.
    Cine stie cum, este rugat sa lanseze o petitie online pe aceasta tema si sa imprastie stirea pe social media.
    SUCCES !
  • +1 (3 voturi)    
    AUTOSTRADA INUTILA (Luni, 16 februarie 2015, 14:55)

    andrey23 [utilizator]

    NU SE JUSTIFICA ECONOMIC ACEASTA AUTOSTRADA. Este doar o presiune sociala pt ca bucurestenii sa plece la munte in weekend. Adevaratele rute utilizate de transportatori sunt pe Valea Oltului, legatura Moldova-Transilvania etc. Acolo sunt motoarele economiei, nu pe partia de ski din Predeal.
    • -1 (1 vot)    
      Nu gândi cu sufletul (Luni, 16 februarie 2015, 15:11)

      ploiesteanu [utilizator] i-a raspuns lui andrey23

      gândește cu căpățâna. Urăști bucureșteanul, urăști pesedeul deci autostrada e inutilă și păguboasă. Unii văd autostrada asta așa: niște bucureșteni burtoși (eventual rromi) frigând mititei și bând bere pe Valea Prahovei, iar tot românul săracu' va cotiza din bănuții lui câștigați cu greutate pentru bunăstarea bucureșteanului pesedist creol. Mai pune în balanță și considerentele economice ce țin de logistică, și de studiile de trafic făcute de firme independente.
  • +1 (1 vot)    
    la fiecare 3 ani un nou Bechtel (Marţi, 17 februarie 2015, 10:55)

    tracul [anonim]

    Asadar hotii din guvern propun un nou Bechtel adica costurile vor fi ca si cand am construio din nou la fiecare 3 ani.
  • +1 (1 vot)    
    autostrada (Marţi, 17 februarie 2015, 13:32)

    ilidia [anonim]

    Peste dosarul Bechtel s-a asezat praful.Cica nu se mai gaseste contractul original, spune escrocul de Sova, a carui mamica lucra pentru Bechtel. Orice avocat va va spune ca o copie legalizata, care exista!, are aceeeasi "putere" ca originalul. Si-am mai si platit ca sa reziliem contractul! Pare-se ca autostr. Comarnic-Brasov este un nou Bechtel. Foame mare, d-le prin guvernul PSD!
  • 0 (0 voturi)    
    cat a costat Tras-Fagarasanul ? (Miercuri, 18 februarie 2015, 11:16)

    adi [anonim]

    cat a costat Tras-Fagarasanul ?
    cat a costat Tras-Fagarasanul ?
    cat a costat Tras-Fagarasanul ?
    si a fost construit de catre romani.....
    La anii 1972 la facultatea politehnica Bucuresti la Psihologia muncii si conducerea intreprinderilor ne-au invatat sa facem calculul economic, pretul lucrarii:
    -- pretul lucrarii
    --- 5% cheltuieli neprevazute
    -- 3% profit (era valoarea minima ca lucrarea sa fie aprobata)
    Astia fixeaza un profit din care sa-si cumpere: vila,elicopter ,iaht,.....
    Si pot face asta deoarece sunt singurii proprietari de mijloace de productie (privati) pentru autostrazi.S-au inteles si tin la pret. Saracul Marx a stiut ce spune cand a zis ca trebuie nationalizate principalele mijloace de productie....


Abonare la comentarii cu RSS



de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului




Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi