Pentru mai bine de 66 de km din cei 70 ai autostrazii A10 Sebes - Turda nu au fost emise pana in prezent autorizatiile de construire cu toate ca firmele constructoare lucreaza inca din 2014 si pe anumite loturi stadiul lucrarilor a trecut deja de o treime. Mai mult, desi Compania de Autostrazi recunoaste ca autorizatiile de construire sunt obligatorii pentru a se putea lucra, constructorii si-au primit o parte din bani pe lucrarile deja executate.

Autostrada Sebes - Turda, in constructie (august 2015)Foto: Forum peundemerg.ro

Pentru circa 19 km Ministerul Transporturilor nu a emis autorizatiile de construire, desi documentatiile au fost depuse de catre constructor, se arata intr-un raspuns al CNADNR la solicitarea Asociatiei Pro Infrastructura (API).

Pentru ceilalti 47 de km constructorii nu au depus documentatia tehnica la Minister pentru ca nu a fost avizat Proiectul Tehnic de catre Comisia Tehnico-Economica a CNADNR si pentru ca autoritatile de la mediu nu au revizuit inca acordurile de mediu.

Aici puteti citi intregul raspuns CNADNR la solicitarea API.

CNADNR: "Fara autorizatia de construire nu se poate lucra"

CNADNR recunoaste ca fara autorizatiile de construire "antreprenorii nu pot executa lucrari de constructie (...), fapt ce le-a fost comunicat in repetate randuri de catre CNADNR".

Cu toate acestea, constructorii lucreaza in prezent pe toate cele patru loturi ale autostrazii, iar pe unele loturi stadiul fizic a depasit deja o treime. Mai mult, si stadiul financiar este unul inaintat pe doua din cele patru loturi, adica autoritatile au platit din lucrarile executate dincolo de cei 15% avans.

Primele doua loturi ale autostrazii au fost contractate in noiembrie 2014 si au termen de finalizare in octombrie 2016. Loturile 3 si 4 au fost contractate in aprilie 2014 si au termen de finalizare martie 2016.

Practic, avand in vedere ca pana la momentul august 2015 autoritatile nu au emis inca autorizatiile de construire, daca firmele constructoare nu s-ar fi apucat de treaba si nu ar fi executat deja lucrari, autostrada cu cele patru loturi ale sale nu ar fi avut nici o sansa sa fie gata la termen.

In urma cu o luna, pe 27 iulie, in monitorizarea realizata de HotNews.ro pe toate santierele de autostrada din tara, CNADNR transmitea care erau stadiile fizice si financiare pe fiecare lot:

Lot 1: 7,89%;

Stadiu financiar: 15% (Avans)

Lot 2: 6,62%;

Stadiu financiar: 15% (Avans)

Lot 3: 24,5%;

Stadiu financiar: 17,82%

Lot 4: 35,98%;

Stadiu financiar: 20,89%

UPDATE CNADNR a precizat pentru HotNews.ro ca banii platiti nu sunt pentru lucrarile executate fara autorizatie de construire

Astfel, platile efectuate de CNADNR SA sunt:

  • Avansurile acordate in conformitate cu prevederile Contractelor incheiate si a prevederilor legale, respectiv 15 % din Valoarea de Contract Acceptata, in cazul Loturilor 1, 2, 3 si 4 ale Autostrazii Sebes - Turda;
  • Pentru Lotul 3 si Lotul 4 ale Autostrazii Sebes - Turda, pe langa avansurile acordate, se adauga valoarea platilor efectuate pentru partea de proiectare si lucrari pregatitoare (asanarea terenurilor de munitii, arheologie, etc.), pentru care nu este necesara Autorizatie de Construire, respectiv 2,72% pentru Lotul 3 si 5,89 % pentru Lotul 4.

---

Despre autostrada A10 Sebes - Turda, in detaliu, in pagina dedicata din sectiunea speciala "Monitorizari. Proiecte de Infrastructura"