EXCLUSIV Probleme mari si noi amanari la revizuirea Studiului de Fezabilitate pentru autostrada Sibiu - Pitesti. Consultantul european desfiinteaza intr-un raport tot ce s-a facut pana acum

de Victor Cozmei     HotNews.ro

Sibiu - Pitesti, o autostrada care are problemel la pornire
Foto: Hotnews
 documente
​Realizarea Studiului de Fezabilitate (SF) pentru autostrada A1 Sibiu - Pitesti, documentul esential pentru realizarea unuia dintre cele mai importante proiecte de infrastructura pentru Romania, decurge cu mari probleme si cu intarzieri si depasiri de termene. Lucrarile facute pana acum sunt de o calitate slaba si risca sa afecteze derularea proiectului, au declarat surse apropiate situatiei pentru HotNews.ro. Mai mult, un raport independent obtinut in exclusivitate de HotNews.ro desfiinteaza ce s-a facut pana acum in cadrul contractului, in timp ce asocierea care revizuieste SF-ul a propus Companiei de Autostrazi un nou program de lucrari prin care studiile pentru cele mai usoare doua loturi din proiect vor fi gata abia in septembrie 2016, desi ele trebuiau finalizate inca din decembrie 2015.

Asocierea Spea Ingineria Europea (Italia) - Tecnic Consulting Engineering (Romania), care revizuieste SF-ul pe 29 de milioane de lei, trebuia sa finalizeze pana luna decembrie 2015 SF-ul pentru doua din cele cinci sectiuni ale autostrazii. Este vorba de sectiunea Sibiu - Boita (11 km) si Pitesti - Curtea de Arges (30 km), insa acest lucru nu s-a intamplat, desi vorbim de cele mai usoare sectiuni din cadrul contractului.

O noua amanare propusa: Cele mai usoare doua loturi, cu SF-ul finalizat abia in septembrie, desi trebuiau sa fie gata in decembrie 2015


Noua programare propusa pentru finalizarea SF-ului Pitesti-Sibiu pe sectiunile de capat
Foto: Hotnews
Noul termen de finalizare a fost atunci mutat in luna iulie 2016, dar Asocierea Spea-Tecnic a prezentat de curand Companiei de Autostrazi un nou program de lucrari doar pentru cele doua sectiuni usoare de la capat. In acest nou program, consultat si de HotNews.ro, Asocierea propune nu mai putin de inca 250 de zile pentru a finaliza SF-ul pe cele doua sectiuni de capat, adica un nou termen de finalizare abia in septembrie 2016.

Surse apropiate situatiei au declarat pentru HotNews.ro ca pana si noua programare este nerealista pentru ca se bazeaza pe premisa ca tot ce s-a facut pana acum a fost in ordine.

Calitatea indoielnica a studiilor deja facute si intarzierile deja acumulate reprezinta un mare risc pentru construirea autostrazii si ar putea duce in viitor la probleme si complicatii in procesul de executie, au declarat sursele mentionate pentru HotNews.ro.

De altfel, Constantin Hagiu, presedinte onorific al Federatiei Operatorilor Romani de Transport - FORT, a transmis vineri intr-un comunicat de presa ca pe 6 ianuarie Compania de Autostrazi nu a avizat solutiile de traseu propuse de catre Asocierea Spea-Tecnic.

Consultantul european independent desfiinteaza ce s-a facut pana acum in cadrul contractului de revizuire a SF-ului pe Sibiu - Pitesti


Calitatea slaba a lucrarilor facute pana acum, mai ales pe subiectul celor cinci variante de traseu propuse de catre Asocierea Spea-Tecnic, este evidentiata intr-un raport JASPERS obtinut in exclusivitate de HotNews.ro.

JASPERS (Joint Assistance to Support Projects in European Regions) este un instrument independent care ofera consultanta si ajuta statele membre UE sa pregateasca proiecte importante care urmeaza a fi cofinantate din fonduri ale UE, iar intr-un raport realizat la finalul lunii decembrie desfiinteaza mare parte din ce s-a facut pana acum in cadrul contractului de revizuire a SF-ului. Avizul JASPERS este esential pentru orice proiect european, iar in lipsa lui finantarea de la Comisia Europeana din fonduri europene nerambursabile nu este posibila.

Jaspers recomanda revizuirea si refacerea studiilor realizate de pana acum in cadrul contractului


"JASPERS nu poate confirma caracterul adecvat al documentelor de sustinere a unei cereri de finantare de succes si recomanda revizuirea si refacerea studiului de traseu utilizand o metodologie clara, cadru robust si adecvat, fara informatii care se repeta, bazat pe un studiu de trafic de incredere si solid, un insturment Cost-Beneficiu fiabil, un calendar realist, solutii de inginerie care sa ia in considerare constructibilitatea* proiectului , problemele de mediu si cele mai recente studii si informatii", se arata intr-un raport din data de 23 decembrie (n.r. sublinierea si traducerea din limba engleza apartine HotNews.ro)

[*constructabilitate (eng. buildability) = tehnica de management de proiect in care sunt revizuite procesele de constructie de la inceput pana la sfarsit in faza de pre-constructie, pentru a identifica obstacolele, a reduce sau preveni erorile, intarzierile si depasiri de costuri.]

Potrivit JASPERS, "modul in care este prezentata analiza de optiuni pentru traseu (n.r. facuta de Asocierea Spea - Tecnic) nu permite o confirmare clara si sigura a procesului de selectie [n.r. a traseului]". Descarca de aici raportul JASPERS (.pdf, ~111 KB)
 
Traseele propuse pentru A1 Pitesti - Sibiu
Foto: Hotnews
In continutul raportului, specialistii JASPERS semnaleaza ca sunt probleme si inconsistente privind modelul de trafic folosit, numarul de intersectii si legatura cu Ramnicu Valcea prin DN73C.

Specialistii independenti acuza si ca riscurile si criteriile folosite in analiza traseelor nu sunt constante si ca lipsesc mai multe elemente si informatii care sa justifice cele prezentate de catre Asocierea Spea-Tecnic. Mai mult, expertii JASPERS sustin in mai multe randuri in cadrul raportului ca recomandarile lor nu au fost luate in seama in realizarea rapoartelor din SF.

JASPERS noteaza ca, avand in vedere ce s-a realizat in cadrul contractului de revizuire a SF-ului pana in luna decembrie, proiectul nu ar putea fi sustinut pentru a primi finantare europeana nerambursabila.

Cateva din deficientele constatate de JASPERS in raportul realizat pe 23 decembrie:

    > "Continutul documentelor analizate nu este potrivit in acest stadiu pentru a sprijini o cerere de finantare [n.r. europeana] de succes pentru proiect".

    >  "Rapoartele nu prezinte contextul strategic [n.r. relatia cu MasterPlanul de Transport si Programul Operational Infrastructura Mare] in mod suficient"

    > Lipsesc informatiile privind stadiul actual al infrastructurii rutiere relevante din zona de studiu.

    > "[...] e aplicat uneori un amestec de criterii cantitative si calitative, uneori redundante sau irelevante"

    > "Astfel cum este prevazut in contractul de proiectare existent, studul de fezabilitate ar fi trebuit sa fie finalizat pana acum pentru cele doua loturi [n.r. de la capete] care urmeaza sa fie puse in aplicare in prima faza. Documentele analizate nu ofera o analiza suficient de detaliata si, prin urmare, nu ar putea beneficia de sprijin pentru o cerere de finantare".

    > "Raportul din Etapa 1 cu amestecul sau de criterii cantitative si calitative cu mai multe informatii dublate si fara o metodologie clara descrisa nu atinge scopul necesar si obiectiv si, prin urmare, ar trebui sa fie refacut"

    > 'Descrierile variantelor de traseu constau in combinatii de descrieri narative incomplete si tabele care stabilesc avantajele si dezavantajele, fara nici o identificare a criteriilor pe baza carora aceste elemente sunt identificate ca atare. Mai mult decat atat, prezentarea avantajelor si dezavantajelor pare a fi partinitoare fata de Varianta 1, in timp ce toate celelalte variante au doar dezavantajele lor prezentate cu aproape fara nici un avantaj".

    > "Informatiile nu sunt consecvente in raport. [...] Recomandarile JASPERS cu privire la vulnerabilitatea la schimbarile climatice si de evaluare a riscurilor nu au fost considerate in procesul de analiza a optiunilor".


Citeste mai multe despre   











Citeste pe Stirile ProTV

Cele mai tari glume si caricaturi, dupa BREXIT. Cum s-a facut haz de necaz dupa iesirea Marii Britanii din UE

BREXIT-ul a fost, de departe, principala tema a mesajelor de pe Twitter, chiar si la ore bune distanta dupa anuntarea rezultatelor.
21816 vizualizari
  • +13 (15 voturi)    
    De pe hartie la excavatoare-i drum lung in RO (Vineri, 8 ianuarie 2016, 22:18)

    Plagarus [utilizator]

    Valoarea estimată pt. '‘Revizuirea Studiului de Fezabilitate Autostrada Sibiu-Pitești. a fost de 61.930.486,8 lei.
    In data de 31.05.2014 a fost demarată procedura de achiziție publică pentru atribuirea contractului de achiziție publică ce avea ca obiect '‘Revizuire/Actualizare Studiu de fezabilitate pentru Autostrada Sibiu-Pitești” !!!!!!!
    Sibiu-Piteşti trebuia să fie însă de mult gata conform proiecţiilor miniştrilor anteriori ai transporturilor, începând de la Radu Berceanu până la Şova Danutz sau Ioan Rus.
    Remember Sova : " lucrările pentru autostrada Piteşti – Sibiu vor începe în anul 2015, concomitent pe două tronsoane: Sibiu-Boiţa şi Piteşti-Curtea de Argeş-Râmnicu Vâlcea. Potrivit lui Şova, cele două tronsoane urmau a fi gata în anul 2017, iar centrul autostrăzii, adică tronsonul final între Curtea de Argeş şi Boiţa, în 2019 " !!!!!
    „Orizontul propus de noi este 2018. Și pentru Sibiu-Pitești și pentru Iași-Târgu Mureș. Este un orizont optimist, dată fiind complexitatea lucrărilor, dar să vedem. În măsura în care o să reușim să facem lucrarea pe tronsoane și o să putem implica mai multe companii în finalizarea lucrărilor, eu sper să reușim ca, până în 2018, să avem legături între Moldova și Transilvania și între sudul României și Transilvania”(declara tov. Rus )
    Sibiu-Piteşti este singurul tronson care lipseşte din autostrada care ar urma să lege graniţa de vest a ţării cu Capitala şi, mai departe, cu portul Constanţa.
  • +7 (15 voturi)    
    DE CE ATATA NEPUTINTA? (Vineri, 8 ianuarie 2016, 23:25)

    Azra [utilizator]

    Autostrada aceasta,de departe cea mai importanta din tara nu o vrea nimenea, dupa cum se misca lucrurile; am senzatia ca asistam la un meci de ruibi, in care mingea se paseaza in permanenta inapoi,fara a se reusi marcarea vreunui eseu.
    Avand in vedere importanta strategica din punct de vedere economic si pentru Renault-ul de la Pitesti si pentru Fordul de la Craiova (in special tronsonul Pitesti Craiova), ar fi trebuit initiate de mult negocieri cu cei doi colosi economici pentu a se fi construit portiunea de autostrada Pitesti -Sibiu si cea dintre Pitesti si Craiova, prin parteneriate cu cei doi mari investitori, direct interesati in aceste autostrazi si pentru a caror constructie insista pana la santajul cu strangerea jucariilor si plecarea spre zari mai favorabile.Daca s-ar fi procedat asa, acum, in 2016 s-ar fi circulat deja pe aceste autostrazi.Iar daca s-ar demara acum aceste lucrari, cu "studii de fezabilitate" cu tot, in anul 2018, la centenarul Marii Uniri, aceleasi doua tronsoane ar putea fi gata! Renault si Ford, ca parteneri, ar putea avansa creditele necesare constructiei, sau cea mai mare parte a lor,precum si expertiza, specialisti si utilaje necesare, urmand ca recuperarile sa se faca prin concesionarea exploatarii tronsoanelor respective pentru un anumit numar de ani.Ar putea face rapid, inclusiv "studiile de fezabilitate" cu care CNADR,aceasta companie falimentara- care ar trebui restructurata fundamental nu doar la varf- se screme de peste 10 ani, fara rezultate.Ceea ce lipseste insa in mod evident este vointa guvernelor de a finaliza rapid aceasta magistrala prioritara a infrastructurii rutiere a Romaniei, de o importanta decisiva in atragerea investitorilor straini si accelerarea dezvoltarii economice a tarii. Sa fie vorba si de o sabotare a Centenarului Marii Uniri? Nu poti sa nu te gandesti si la asa ceva.
    • +11 (11 voturi)    
      N-au Renault si Ford bani... (Sâmbătă, 9 ianuarie 2016, 13:42)

      Prostu' satului [utilizator] i-a raspuns lui Azra

      ...cati pot astia ciordi.
      Lasand jumatatea de gluma la o parte, problema cu autostrada asta (si cu toate celelalte, cu infrastructura de transport in general) n-a fost niciodata una de lipsa a banilor.
  • +15 (17 voturi)    
    chiar nu mai exista ingineri si manageri tehnici?! (Sâmbătă, 9 ianuarie 2016, 0:30)

    Roman_Cetatean [utilizator]

    Nu pot sa inteleg-mai e si firma italiana- e chiar asa de dificil sa se gaseasca niste ingineri de calitate si manageri care sa stie procedurile si sa gestioneze riscurile si termenele ca sa se incadreze in termenul asumat?
    Cum naiba fac astia de la CNADNR contractele de lucrari, servicii etc de este posibil sa fie intarzieri asa de mari, servicii realizate si cu intarziere si neconforme si aia sa aiba in continuare si contract si amanare si dreptul la plata? Chiar nu se pot pune clauze ferme si penalitati legate de termene de gen: in termen de X zile livrabilul Y in valoare de Z lei. Pt orice intarziere se penalizeaza valoarea Z cu 1 %, Astfel ca la 100 zile intarziere livrabilul Y vine gratis.
    Iar daca nu furnizeaza totusi, sa li se retina garantia de buna-executie (care ar trebui sa fie pe maximul legal, de 10 % din valoarea contractului).

    Si unde mai pui ca practic cer si sigur vor avea intarziere de un an. Pai daca puneau in Caietul de Sarcini termen de realizare de 2, 3 ani si nu de un an, poate venea altcineva cu o oferta financiara (si tehnica) cu pret mai avantajos? Nu distorsioneaza conditiile si criteriile initiale de selectie oare?
    Curtea de Conturi ce zice? Controlorul Financiar Preventiv Delegat de la MFP ce spune, avizeaza asemenea acte aditionale? DNA?!

    E clar ca nu mai prindem autostrada nici in 2020...de 2018 exclus- vom anivrsa 100 ani de Mari Furaciuni, nu Marea Unire! :(
  • -12 (14 voturi)    
    UE (Sâmbătă, 9 ianuarie 2016, 1:12)

    Heruvim [utilizator]

    Ne-o dau astia din UE la *u*e pe toate partile.

    Las la o parte faptul ca raportul foloseste cuvinte, sintagme si fraze lipsite de sens si de intelegere. Practic sunt cuvinte care suna fumos (sau "din coada" cum zicea cineva nu mai tin minte cine).

    Situatia e asa: NOI vrem autostrada. UE ne da fonduri (pentru ca si noi cotizam la buget) DACA:

    1. Continutul documentelor sunt "potrivite" pentru stadiu ??? = hartogaraia care insoteste cererea de finantare
    2. Rapoartele prezinta contextul strategic??? (adica ce trebuiau sa scrie acolo? de rusia? ucraina?)
    3. E aplicat un singur standar de criterii calitative (nu un amestec!). In plus criteriile calitative nu trebuie sa fie redundante??? Si nici irelevante. - CARE ar fi standardul de criterii calitative de urmarit? DE CE nu trebuie sa fie criteriile CA-LI-TA-TIVE redundante? In baza a CE se stabileste ca un criteriu calitativ este IRELEVANT????
    4. Documentele nu ofera o "nu ofera o analiza suficient de detaliata" - cat de detaliata trebuie sa fie analiza??? La nivel de pietricica? Microb? Atom? NICI O ANALIZA nu este suficient de detaliata pe lumea asta daca nu exista un STANDARD la care sa te raportezi. Lumina solara este alba? Sau daca analizam mai atent este multicolora?
    5. Bine, refacut, dar dupa ce METODOLOGIE? E usor de zis ca un raport nu are metodologie. Atunci cand nu exista metodologii dupa care se face.
    6. Poate e ceva aici. Daca descrierea narativa e incompleta trebui ecu siguranta completata. Criteriile de baza? Care baza? Care metodologie? Care standard?
    7. "Recomandarile JASPERS cu privire la vulnerabilitatea la schimbarile climatice si de evaluare a riscurilor nu au fost considerate" - NO SHIT! Se pare ca trebuie sa fim oracolul din Delphi+Mafalda+Nostradamus ca sa

    FACEM SI NOI IN PUII MEI O AUTOSTRADA!

    Precizeri: n-am nici o legatura nici cu proiectantul sau vre-o alta afiliere. Pur si simplu sunt nervos pe BULLSHITUL asta de la Bruxelles. Ca stiu cum merge treaba acolo. Le trebuie si lor un DNA.
    • +10 (10 voturi)    
      ?! (Sâmbătă, 9 ianuarie 2016, 13:15)

      Calin_file_de_dosar [utilizator] i-a raspuns lui Heruvim

      Atâtea aiureli in atâtea cuvinte goale n-am mai vazut demult!
      Jasper iti spune ca de-alde ai lu' plagilica au făcut tot posibilul ca sa învârtă proiectul in direcția "profitabila" si tu beeehăi incontinent la adresa Jasper...
      Ce nu ti-a ieșit din afacerea asta, tataie? Ceva pamanturi cumparate la pont, cumva?!...
      Sa te aud!
      • +2 (2 voturi)    
        investitie (Duminică, 10 ianuarie 2016, 6:18)

        toxx [utilizator] i-a raspuns lui Calin_file_de_dosar

        o fi cumparat pamanturi pe traseul autostrazii ca sa fie despagubit cu milioane de euro, clasica metoda romaneasca, si daca astia de la Jaspers au dat alte rapoarte, pamantul lui e numai bun de pus in circuitul agriculturii. de aici si frustrarea, pare-se
  • +12 (12 voturi)    
    Clar.... (Sâmbătă, 9 ianuarie 2016, 5:00)

    HalikiBuliki1 [anonim]

    Copy-Paste si o atitudine de genul, lasa ca oricum se aproba proiectul.

    Probabil va trebui sa ne intoarcem la inginerii formati pe vremea lui Ceausescu. Din pacate, nu stim sa facem nici macar ACB-ul...
    Jalnic...
    • +11 (11 voturi)    
      Clear=delete (Sâmbătă, 9 ianuarie 2016, 10:34)

      Miky113 [utilizator] i-a raspuns lui HalikiBuliki1

      Spatiul si timpul sunt relative.
      Banii sunt o fictiune !
      Copy-Paste e marca inregistrata MMouse.

      Simplu: declarati infrastructura obiectiv de siguranta nationala, administrata de CSAT.

      Delegati o unitate de "Geniu" pentru acest obiectiv .
      Fiecare civil sa fie flancat de un militar sau echipa gen ANAF.

      Altfel misca ministru transporturilor cu generalu la dreapta mesei; sau italianu cind are un diriginte de santier cu epoleti. Se cam imput aburelile.

      AtentieL SFurile trebuie sa convinga ca drumul cel mai scurt de la Pitesti la Sibiu e prin Petrosani., si de la Sibiu la Pitesti prin Brasov. Mult success DNA.
  • +5 (7 voturi)    
    CONCLUZII (Sâmbătă, 9 ianuarie 2016, 9:22)

    nick24 [utilizator]

    pierdem iar miliarde de euro din finanțarea CE, 2014-2020, că nu se mai poate finaliza Pitești-Sibiu, în acest interval, chiar prelungit cu 2 ani, poate doar capetele.
    Ar trebui urgent făcut altceva cu banii, poate pe câmpie, Ploiești-Buzău-Bacău-Suceava, dar se pare că din atâtea studii de fezabilitate facute și de 2-3 ori pe un tronson, nu corespunde niciunul. Banii au fost dați, firmele executante au dispărut.
  • +11 (13 voturi)    
    Sabotaj (Sâmbătă, 9 ianuarie 2016, 10:04)

    Trojan.H [utilizator]

    Chiar nu pricepe nimeni de atita amar de vreme? Asta e sabotaj, pur si simplu. Ce o fi atit de greu de priceput?
    Cine il face? Dusmanii dezvoltarii Romaniei! Dusmanii educatiei! Dusmanii apropierii Romaniei de civilizatia si democratia lumii libere! Nici acum nu e limpede? Ii vedem zilnic la televizor atunci cind nu isi fac fundatii sau isi ascund averile furate prin China.
    E greu de crezut? Pai, dupa atitea coincidente care se tin lant de 26 de ani, trebuie sa fim chiar prosti.
  • +9 (9 voturi)    
    // (Sâmbătă, 9 ianuarie 2016, 11:40)

    flitch [utilizator]

    am vazut ce scrie consultantul.
    n-am vazut studiul.

    din ce spune consultantul se intelege ca studiul este incomplet,are erori si nu isi satisface rolul de studiu pe baza caruia cineva sa ia decizii corecte intr-un buget predictibil.
    ( nu pot sa nu recunosc ca si consultantul Jaspers spune generalitati fara sa explice corect, dar trec peste)

    ce ar trebui facut? stam asa si ne uitam cum curge apa si banii nostri in conturile unor dubiosi?

    1.sa ancheteze cineva toata schema asta a studiilor de fezabilitate la toate studiile pentru investitiile de infrastructura.
    DNA sa ii trimita la agentia de recuperare.

    2.sa faca un studiu nou cu specialisti recunoscuti( international nu in mahala).

    3.sa recupereze banii din studiile anterioare de la fiecare cetatean care a semnat pe ele sau le-a aprobat pina la rang de ministru,inclusiv.(raspunderea personala)

    4.sa porneasca proiectarea la nivel de PT acum, paralel cu studiile si sa identifice care sunt lucrarile certe care stiu ca se pot face acum, fara studiu( cele de infrastructura - la care este vizibil ce trebuie facut).
    (cu gandul sa grabeasca procedurile)

    5.cand studiul este gata si aprobat ( inclusiv de Jaspers) sa aplice pentru AC si pina iese autorizatia sa aiba PT-ul gata.

    6.sa tina licitatia design-built pe baza PT-ului si sa inceapa executia cand AC este emis.

    7.executantul sa isi faca toate studiile ( inclusiv geotehnice) si sa ceara aprobare pe ele inainte sa faca detaliile.
    sa execute in baza unor proceduri clare aprobata de supervizor( nu ce se face acum,n-am inteles cum la Orastie au stat aia sa faca rapoarte de neconformitate si au mai si platit italienii, "ma fac ca scriu si tu ia bani ca vedem noi").

    8.executia sa fie impartita in stagii cat mai usor de executat si verificat ( nu cum se intampla acum,impartite ca sa ia bani inainte cu justificari idioate).

    cu ceva utilaje si o mina de ingineri ma bag eu sa fac straduta asta , m-am saturat de atita impotenta,ma uit si nu-mi vine sa cred...cineva isi
  • +9 (9 voturi)    
    Cine plateste incompetenta si furtul? (Sâmbătă, 9 ianuarie 2016, 14:00)

    ouyang [utilizator]

    Si mai ales, cine face parnaie pentru treaba asta? Parca totusi e prea mult, ca prea la tara.
  • +6 (6 voturi)    
    Faceti... (Sâmbătă, 9 ianuarie 2016, 18:17)

    taticutu [utilizator]

    Faceti cat mai multe studii de fezabilitate, dar nu cumva sa faceti autostrada !
  • +1 (5 voturi)    
    Guvernare incompetenta,iresponsabila (Sâmbătă, 9 ianuarie 2016, 19:25)

    andreesanu [utilizator]

    Comentariile lui JASPERS niste chestii de duzina.
    Cine l-a ales pe Jaspers ca si consultant ,pe ce criterii ?
    Contractele comerciale sunt cu termene de predare si penalitati de intirziere.
    Continutul unui SF este standard !!!
    Cine nu aplica legea este implicat si trebuie sa intre pe aceasta problema SIE.
    A1 este de importanta vitala ,nu-i o ulita la Cucuietii din deal !!!.
    Ce interese obscure predomina si incurca itele de 4-5 ani ???
  • 0 (2 voturi)    
    Hai puneti-le cap la cap (Sâmbătă, 9 ianuarie 2016, 20:39)

    kilo877 [utilizator]

    http://www.justitiarul.ro/olanda-este-dusmanul-de-moarte-al-romaniei-nein-constanta-nein-schengen/
  • +1 (1 vot)    
    Neputinta si (Duminică, 10 ianuarie 2016, 12:31)

    dragospopescu [utilizator]

    Rusine
  • +3 (3 voturi)    
    constanța-europa de vest (Duminică, 10 ianuarie 2016, 13:48)

    HaralambieHarpalete [utilizator]

    de la constanța până la granița de vest cel mai indicat traseu e prin sudul româniei. mai puține cursuri de apă și lipsa formațiunilor stâncoase face să fie traseul ideal. nu mai zic de prețul de construcție, care ar fi infinit mai mic.

    pitești-sibiu e doar o autostradă a intereselor, nimic mai mult.
    • -1 (1 vot)    
      Pitesti si Sibiu (Luni, 11 ianuarie 2016, 8:53)

      John M. [utilizator] i-a raspuns lui HaralambieHarpalete

      sunt doua centre economice importante care asigura locuri de munca. Odata autostrada construita, vor veni si altii sa dezvolte o noua economie de-a lungul ei.
      • 0 (0 voturi)    
        pitești centru economic? (Luni, 11 ianuarie 2016, 18:29)

        gaznir [utilizator] i-a raspuns lui John M.

        n-au cum să fie centre economice mai importante decât constanța-bucurești-craiova-timișoara, adică axa posibilei autostrăzi din sud.

        și, fără supărare, pitești nu e niciun centru economic, a fost odată, poate. de fapt, vrei să spui mioveni, nu pitești. piteștiul e un oraș mort economic de la căderea combinatului.
  • 0 (0 voturi)    
    de ce nu sunt arestati talharii astia? (Luni, 11 ianuarie 2016, 9:34)

    samariteanul [utilizator]

    Cat timp mai sunt institutiile statului oarbe,limitate si neputincioase?De ce nu sunt arestati imediat acesti talhari care si-au batut joc de SF si au incasat zeci de milioane de euro??Ce dosare si ce mai trebuie facut ca procurorii sa se miste si sa-i incatuseze pe acesti talhari?
    Se vede din avion ca sunt talhari dar.......democratia idioata si importata de peste ocean le cere procurorilor sa ii pupe si in dos pe talharii astia,nu?De ce nu sunt arestati?Pana acuma trebuiau sa fie si judecati si inchisi pe cel putin 20 de ani,dar cine sa faca,talharii din parlament ,din justitie si ma refer la aia care sunt permanent orbi la vederea altor talhari si foarte vajnici sa dea pedepse grele celor care fura un kg de porumb!!!
    Asta a ajuns Romania,o tara a hotilor,talharilor,mincinosilor si prostituatelor care sunt sefi si parlamentari,guvernanti si care fura de mii de ori mai mult decat amaratii de la sat.


Abonare la comentarii cu RSS



de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului




Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version