SURSE Una din masurile prin care Guvernul vrea sa acopere gaurile bugetare lasate de reducerile de taxe: Compania de Drumuri si Autostrazi va achizitiona utilaje de reciclare a asfaltului si se va ocupa singura de asfaltarile si intretinerile periodice

de Victor Cozmei     HotNews.ro


Utilajele constructorilor
Foto: Hotnews
Compania de Drumuri si Autostrazi ar urma sa achizitioneze cate un set de utilaje pentru reciclarea asfaltului pentru fiecare regionala de drumuri si poduri din tara si ar urma sa se ocupe pe viitor in regie proprie de asfaltarile si intretinerile periodice pe drumuri, au declarat surse guvernamentale pentru HotNews.ro. Masura ar urma sa duca la o economie de circa 500 de milioane de euro, potrivit surselor, si este luata in calcul de catre autoritati pentru a mai acoperi din gaurile bugetare ce vor aparea in urma reducerilor de taxe si maririlor de salarii.

Planul nu vizeaza proiectele de reabilitare sau modernizare a drumurilor nationale, care se vor face in continuare pe baza de licitatii publice, ci doar lucrarile de reasfaltare sau de intretinere periodica a unor drumuri.

Pentru moment, nu exista un buget alocat pentru aceste achizitii, planul fiind doar in stadiul de intentie.

Potrivit surselor HotNews.ro, intentia autoritatilor este ca CNADNR sa achitioneze sapte seturi de utilaje pentru reciclarea asfaltului, cate unul pentru fiecare regionala Drumuri si Poduri din tara.  Cu setul de utilaje autoritatile spera sa poata recicla circa 1 km de drum asfaltat pe zi.

Potrivit surselor apropiate situatiei consultate de HotNews.ro, prin reciclare vor fi rezolvate situatiile de intretinere periodica, acolo unde multe Drumuri Nationale nu au nevoie de reabilitare si/sau modernizare, ci doar de reasfaltari. Drumul reciclat ar urma sa aiba o capacitate portanta (n. rezistenta la trafic, in conditiile mentinerii integritatii pe parcursul duratei de viata) mai mare si cu o perioada de garantie de minim doi ani. In plus, potrivit acelorasi surse, masura ar duce atat la timpi de executie mai mici, cat si la costuri de executie mai mici,  1 km de drum "reciclat" fiind mai ieftin cu 50% fata de 1 km de drum reabilitat.

Sursele guvernamentale consultate de HotNews.ro au precizat ca economia calculata ar fi de circa 500 de milioane de euro, dar nu au precizat pe ce perioada este calculata aceasta.

Propunerea din Master Plan: CNADNR sa se rupa-n doua companii, una specializata pe investitiile in infrastructura si alta care sa se ocupe de intretinere si reparatii

Pe langa stabilirea unor proiecte de infrastructura rutiera prioritare pentru Romania urmatorilor 15 ani, Master Planul General de Transport trimis in prezent spre consultare la Comisia Europeana propune si o reforma a actualei Companii care administreaza drumurile nationale si autostrazile.

Punand in discutia capacitatea administrativa a CNADNR-ului de a putea derula proiecte noi de infrastructura, la pachet cu activitatile de intretinere si de administrare a drumurilor nationale, expertii independenti care au elaborat MasterPlanul propun ca CNADNR sa se imparta in doua structuri specializate: Compania Nationala de Investitii Rutiere si Compania Nationala de Intretineri si Reparatii Rutiere.

Pentru structura ce tine de investitii, documentul strategic recomanda si infiintarea unui "departament de geomorfologie-GIS" specializat in studiul de alternative si solutii tehnice, precum si un departament "de elaborare studii de fezabilitate pentru proiecte de complexitate redusa". Detalii despre aceasta propunere de scindare a CNADNR-ului, aici. 

MasterPlan: Audit la CNADNR si personal de conducere numit pe termen lung pe baza performantelor

In cursul discutiilor purtate de-a lungul timpului cu expertii europeni, una din problemele ridicate a fost imbunatatirea capacitatii administrative de a gestiona proiectele de infrastructura rutiera din Romania, mai ales ca Master Planul propune o crestere a numarului de proiecte in urmatorii ani, au explicat surse pentru HotNews.ro. Astfel, s-a ajuns si la ideea unei reforme a actualei structuri administrative, adica a CNADNR-ului.

In varianta finala revizuita a Master Planului, consultantul independent AECOM care a realizat documentul strategic, a venit si cu o propunere privind "Reforma sistemului de management al proiectelor".

Potrivit expertilor AECOM, "prin perfectionarea stabilitatii si capacitatii organizationale si institutionale, se vor pune bazele unui management mult mai eficient si productiv in ceea ce priveste activitatile aferente sectorului rutier, pe durata tuturor fazelor din cadrul unui proiect."

"Recomandam efectuarea unui audit si a unei analize complete asupra situatiei curente, urmate de identificarea masurilor si recomandarilor relevante in ceea ce priveste structura departamentelor ce vor fi responsabile cu toate etapele aferente unui proiect. Acestea presupune implicarea personalului cheie intr-o sesiune de evaluare a necesitatilor de instruire.

Mai mult decat atat, recomandam ca Ministerul Transporturilor sa numeasca personalul de conducere, in baza contractelor incheiate pe termen lung, contracte bazate pe sistemul de performante. Aceste modificari la nivel de management vor asigura o eficienta sporita in ceea ce priveste elaborarea si implementarea proiectelor", noteaza expertii AECOM.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.


















4188 vizualizari

  • +7 (9 voturi)    
    Naspa (Marţi, 21 iulie 2015, 16:42)

    qwertyuiop [utilizator]

    Nasol, s-a stricat treaba cu spaga 10% din contracte si acum, ce sa vezi, oamenii chiar trebuie sa munceasca fara sa mai sifoneze bani. Naspa, aiurea, cam nasol.
    • +1 (1 vot)    
      Un utilaj reciclare asfalt costa 2 mil. dolari (Marţi, 21 iulie 2015, 23:40)

      dumitrica [utilizator] i-a raspuns lui qwertyuiop

      O masina de curatire a stratului vechi de asfalt, reciclare si reasternere a sa, costa 2 mil. $ iar preturile de reasfaltare (probabil pentru un drum standard) sunt de 100 000 $/mila la o viteza de 0.25 mile/zi. (vezi articolul de mai jos).

      Sapte astfel de masini ar costa 14 mil. $ fiind capabile sa reasfalteze in total pe tara 2.81 km sosea/zi la un cost de 62137 $/km. Astfel, in doua saptamani (10 zile lucratoare) s-ar reconditiona 28.1 km drum iar din Mai pina in Septembrie (perioada buna de lucru) s-ar repara 281 km la un cost de 17.4 mil. $.

      Asadar pentru reconditionarea intregii retele rutiere (fara autostrazi) a Romaniei, lunga de 16062 km, ar fi necesari 57 ani, daca se lucreaza efectiv doar 5 luni/an, la un cost de 992 mil. $ iar daca ar fi sa se cumpere anual un set de 7 utilaje, presupunind ca nu tine mai mult de un an o astfel de masina (se strica iremediabil dupa 40 km reasfaltare, greu de crezut), ar insemna un plus de inca 798 mil. $ adica un cost total pe 57 ani de 1.79 miliarde $ ceea ce nu pare mult deloc tinind cont ca se reconditioneaza 16062 km drum.

      In conditiile cand se reasfalteaza toata reteaua de drumuri o data la 10 ani, nu la 57, atunci cei maxim 1.79 miliarde $ ar trebui cheltuiti la fiecare 10 ani.

      Sursa:
      http://www.post-gazette.com/local/city/2009/08/13/City-officials-kicking-the-tires-on-asphalt-recycling-system/stories/200908130408

      Citat:
      "Potrivit surselor HotNews.ro, intentia autoritatilor este ca CNADNR sa achitioneze sapte seturi de utilaje pentru reciclarea asfaltului, cate unul pentru fiecare regionala Drumuri si Poduri din tara. Cu setul de utilaje autoritatile spera sa poata recicla circa 1 km de drum asfaltat pe zi."
  • +12 (12 voturi)    
    fantezii (Marţi, 21 iulie 2015, 16:46)

    subcultura [utilizator]

    ca peste 2 ani sa spuna ca utilizand contractori privati de pe piata se poate obtine pretul cel mai avantajos. si tot asa.
    Problema de fond la CNADNR este implicarea politicului, lipsa profesionalismului (managerial cel putin, daca nu si tehnic) si coruptia de pe tot lantul (CNADNR, proiectanti, constructori, Ingineri verificatori).
    Ar putea incepe cu o regula simpla: facturile sa se plateasca in ordinea primirii spre decontare, de la cea mai veche la cea mai noua.
    • +9 (9 voturi)    
      Spagasini profesionisti. (Marţi, 21 iulie 2015, 17:27)

      The Real Sasha [utilizator] i-a raspuns lui subcultura

      Comisioane la achizitie si contracte cu dedicatie pentru intretinere utilaje si piese de schimb. Intre timp utilajele vor stationa si se vor degrada pentru ca nu a fost prevazut vreun surub sau cine stie de pedala necesara functionarii... Apoi 1-2 firme private se vor asocia cu CNADNR, utilizand "sculele" si statul roman va plati intretinerea lor si combustibilul, numai sa nu mai stea utilajele degeaba.
      "autoritatile spera sa poata recicla circa 1 km de drum asfaltat pe zi" - speranta e in spaga. Ce dreaq , iar urmeaza an electoral?!? Hua!!!
    • +1 (1 vot)    
      Hotararea asta-i o prostie... (Marţi, 21 iulie 2015, 22:27)

      cartofil [utilizator] i-a raspuns lui subcultura

      Externalizarea duce, in mod sigur, la pretul cel mai mic pe lucrare. Asta daca licitatiile sunt facute in mod cinstit (ceea ce nu este cazul). Munca la stat se face cu randament de 30-50% din ce face privatul. Daca 500 de milioane de E sunt economiile daca se renunta la externalizare, rezulta ca furturile sunt de miliarde de E.
  • +12 (12 voturi)    
    Gogoși. (Marţi, 21 iulie 2015, 17:22)

    vali47 [utilizator]

    Le arată pisica actualilor operatori.Până își cumpără(cu ce bani,că nu sunt ieftine),până își școlesc personalul vine sfântul așteaptă și șoselele vor fi praf și pulbere.Poate-că ar fi bine să întărească controlul și operatorii chiar să facă lucrările pentru care iau banii,să urmărească respectarea garanției lucrărilor.Cine răspunde de parcările de pe drumurile naționale,că acestea sunt depozite de deșeuri.Este multă mizerie și în locurile unde se practică comerțul cu legume și alte mărfuri nu pare să fie ceva legal.Și acolo,curățenie cine face?La efectuarea reparațiilor,jumătate din materiale ajung la riverani și de aceia lucrările sunt proaste.Inspectorii CNADNR ar trebui să răspundă pe ce semnează.
  • +3 (3 voturi)    
    Beton, (Marţi, 21 iulie 2015, 21:34)

    emil bobu [utilizator]

    astia de la CNADNR vor fi incompetenti intr-un mod cu totul nou!
  • 0 (0 voturi)    
    Revenim (Miercuri, 22 iulie 2015, 12:55)

    m1ha1 [utilizator]

    Adica il vom vedea mai frecvent pe Dorel cu lopata in mana astupand gropile cu moloz pe care pune niste bitum proaspat si gata infrastructura lui Ponta. Stim cu totii ca pentru treaba asta e nevoie de 2 sefi de santier sa ii explice Dorelului ca molozul trebuie pus in functie de pozitia planetei Pluto, 30 paznici sa nu le fure lopetile si 60 de sefi ca sa nu-l lase pe Dorel sa fumeze inainte de masa ci in timpul programului ca sa reuseasca in echipa sa produca macar 1% din treaba estimata iar kilometrul ala de drum sa-l faca intr-o luna ca asa-i in Romania, prea mult soare.


Abonare la comentarii cu RSS



de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului




Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by
mobile version