Autostrada Ploiești-Comarnic-Brașov: Cinci investitori interesați de realizarea PPP-ului / Care sunt firmele interesate / Pro Infrastructura: „O mascaradă penibilă, o glumă proastă!”

de Victor Cozmei     HotNews.ro


Autostrada Ploiesti - Comarnic - Brasov, un proiect care se chinuie sa demareze
Foto: HotNews.ro / Victor Cozmei
Guvernul anunță că cinci investitori au depus oferte pentru realizarea prin Parteneriat Public-Privat a autostrăzii Ploiești - Brașov, dar nu spune clar cine sunt firmele interesate. Informațiile despre ofertanți apar, însă, în Sistemul de Achiziții Publice - două asocieri din China, una din Turcia, Strabag din Austria și Acciona din Spania. Asociația Pro Infrastructură cataloghează toată procedura derulată de Comisia Națională de Prognoză drept o „mascaradă penibilă”.

„CNSP nu știe nimic. Toate clauzele contractuale pot fi negociate ulterior, total netransparent și subiectiv. Pe lângă riscul evident de corupție, incertitudinea este flagrantă. (...) credem cu tărie că această licitație pentru PPP Ploiești-Brașov este o GLUMĂ PROASTĂ făcută pe bani publici.”, transmite ONG-ul.

„Cinci investitori au depus oferte pentru atribuirea contractului de parteneriat public-privat pentru realizarea Autostrăzii Ploieşti- Braşov, până astăzi, 17 decembrie 2018, ultima zi de depunere a cererii de participare”, anunță Guvernul într-un comunicat, dar nu dă nici o informație despre cine ar fi cele cinci firme interesate.

Cei cinci ofertanțo apar, însă, în Sistemul de Achiziții Publice:
  • Asocierea STRABAG-IC ICTAS (Lider de asociere STRABAG) - Austria/Turcia
  • Asocierea China Communiucations Construction Company LTD(CCCC) - MAKYOL (Lider de asociere CCCC) - China/Turcia
  • SINOHYDRO CORPORATION LIMITED (ofertant) - POWER CHINA ROADBRIDGE GROUP CO LTD (tert sustinator) - China
  • ERG Insaat Ticaret ve Sanayi A.S (ofertant) - SSB SAUERWEIN & SHAEFER BAU AG (subcontractant) - Turcia/Elvetia
  • Asocierea ACCIONA CONCESIONES S.L- FCC CONSTRUCCION S.A.-cu subcontractant ACCIONA CONSTRUCCION SA (Lider de asociere ACCIONA CONCESIONES SL) - Spania

„Ofertele pentru primul contract strategic de parteneriat public-privat din România, depuse la Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză, sunt analizate de către o Comisie de evaluare, care include şi experţi cooptaţi, reprezentanţi ai partenerului public. Ofertele au fost deschise în prezenţa investitorilor privaţi care au depus solicitarea de participare la acest proiect”, transmite Executivul.

Potrivit sursei amintitie, procedura va continua în cinci zile cu informarea candidaţilor selectaţi în vederea depunerii ofertei tehnice şi financiare și depunerea ofertelor detaliate în termen de 60 de zile de la comunicarea acceptării.
Va urma apoi negocierea competitivă a clauzelor contractului de parteneriat public-privat și desemnarea partenerului privat câştigător şi a variantei de contract de parteneriat public-privat ce va fi supus aprobării Guvernului.

Pro Infrastructura, despre PPP-ul Ploiești - Comarnic derulat de Comisia de Prognoză: „O mascaradă penibilă. O glumă proastă!”

Față de procedura PPP-ului derulată de Comisia Națională de Strategie și Prognoză (CNSP), Asociația Pro Infrastructură (API) a transmis un comunicat foarte critic.

„CNSP a răspuns zilele trecute la ultimele clarificări cerute de potențialii candidați în cadrul licitației. Ce aflăm din afirmațiile CNSP? Toate clauzele contractului pot fi negociate la o etapă ulterioară! Nu este necesară nicio garanție de bună execuție pe perioada derulării lucrărilor”, scrie API.

„Mai mult, CNSP nu deține un studiu de trafic, nu poate spune cine își asumă neatingerea prognozelor de trafic, nu are studiul de fezabilitate, analiza cost-beneficiu, nici măcar traseul aproximativ al viitoarei autostrăzi!

Nu există culoar expropriat, analize financiare de risc, acord de mediu, nu se cunoaște nimic despre ecoducte, nu au informații despre cum s-au făcut estimările de cost, habar nu au despre condițiile geologice/geotehnice, viteză de proiectare sau fonduri europene.

Cu alte cuvinte, CNSP NU ȘTIE NIMIC! Toate clauzele contractuale pot fi negociate ulterior, total netransparent și subiectiv. Pe lângă riscul evident de corupție, incertitudinea este flagrantă. Teoretic, se poate oferta absolut orice deoarece regulile nu sunt bătute în cuie! Pe forum găsiți răspunsurile halucinante la întrebări.”, transmite ONG-ul.

„Cu toată seriozitatea și responsabilitatea, credem cu tărie că această licitație pentru PPP Ploiești-Brașov este o GLUMĂ PROASTĂ făcută pe bani publici. Solicităm (i)responsabililor din Guvernul României să renunțe de urgență la actuala MASCARADĂ PENIBILĂ și să lanseze procedurile pentru pregătirea corespunzătoare a proiectului!”, transmite API.

„Fără baze solide (studii de teren, geologie, geotehnică, impact asupra mediului), orice încercare de tip PPP pe sectorul Comarnic-Brașov (traseu montan foarte dificil) va fi un eșec, așa cum au fost și precedentele trei!”, mai susține Asociația.

Costul proiectării și construcției celor 100 de km de autostradă: 1,36 miliarde de euro / Taxă pe București - Ploiești încă din 2019?

Circa 1,36 de miliarde de euro estimează Comisia Națională de Prognoză că va costa proiectarea și execuția celor circa 100 de km de autostradă dintre Ploiești și Brașov, conform procedurii lansate vineri în portalul de achiziții publice pentru încheierea unui contract de parteneriat public-privat.

Studiul de fundamentare detaliază că PPP-ul se va întinde pe o perioadă de 44 de ani, dar în două etape. Prima etapă va fi de 24 de ani: 4 ani pentru proiectare+execuție și 20 de ani pentru operare.

Șoferii vor plăti o taxă calculat[ la 6,3 euro fără TVA pentru fiecare 100 de km parcurși de un autoturism, iar pe parcursul PPP-ului statul va plăti partenerului privat o sumă anuală pentru amortizarea investiției, dar și o plată de disponibilitate pentru perioada de operare a autostrăzii.

Studiul ia în calcul și taxarea încă din 2019 a actualei autostrăzi dintre București și Ploiești.





Studiul de fundamentare publicat de Comisia de Prognoză: Detaliile proiectului PPP Ploiești - Brașov

Comisia Națională de Prognoză, instituția desemnată responsabilă de implementarea acestui obiectiv prin Parteneriat Public Privat, este cea care a realiza studiul de fundamentare al proiectului, document care stă la baza procedurii lansate acum în SICAP.


Potrivit descrierii din studiul de fundamentare atașat porocedurii, Autostrada a fost împărțită în trei sectoare:

- Sector 1 - Ploiești-Comarnic, km 0+000 - km 48+600
- Sector 2 - Comarnic-Predeal, km 48+600 - km 84+800,
- Sector 3 - Predeal- Braşov (Cristian), km 84,4 – km 106,2 (*cu mențiunea că tronsonul Rășnov - Cristian a fost deja contractat pentru execuție)

Proiectul prevede, pentru sectorul Ploieşti – Braşov (Cristian) mai multe lucrări de artă, între care 14 viaducte și 33 poduri cu o lungime totala de aprox. 3 km, precum și 2.6 km de tuneluri cu galerie dublă. Totodată, sunt incluse noduri rutiere, drumuri de acces la autostradă, relocarea utilităților, lucrări hidrotehnice și de atenuare a impactului asupra mediului.

PPP în două etape pe o perioadă de 44 de ani

Documentul argumentează în favoarea soluției de implementare printr-un Parteneriat Public Privat (PPP) care să se desfășoare pe o perioadă de 44 de ani, dar în două etape.

Etapa 1 prevede că documentația, serviciile de proiectare, execuția lucrărilor, operațiunile de întreținere se vor desfășura pe o perioadă de 24 de ani. Conform planului, proiectarea și execuția lucrărilor ar urma să dureze doar patru ani, moment după care partenerul public - adică statul român - va plăti partenerului privat căte o sumă anuală drept contribuție la amortizarea investiției, dar și o plata de disponibilitate pentru fiecare moment când autostrada este deschisă.

Etapa a 2-a ar urma să aibă o perioadă de 20 de ani și va presupune ca proiectul să fie exploatat în regim de autostradă cu taxă, astfel încât să fie amortizată la nivel de costuri inclusiv valoarea reziduală a construcției de la finalul etapei 1.

Documentul reține că „la finalul duratei contractului [n.r. etapa 1] autostrada va mai avea o valoare reziduală de aproximativ 60% din costul cu realizarea lucrărilor de construcție”.





Taxă pe A3 București - Ploiești din 2019?

Studiul mai preciează că pentru sectorul deja aflat în exploatare dintre București și Ploiești operatorul privat va putea încasa taxe imediat de cum va instala sistemul de taxare (pagina 102), începând cu anul 2019 când este estimat încheierea contractului.

Astfel, din calculele prezentate, din taxă cei 62 de km ai autostrăzii București - Ploiești ar putea aduce circa 18 milioane de euro minim în 2019, peste 23 de milioane de euro minim în 2025 și peste 28 de milioane de euro minim în 2030. (pagina 100)

Partenerul privat găsește finațarea și plătește construcția. Statul va face plăți de disponibilitate și plăți de amortizare a investiției

Costurile proiectului vor fi suportate de către partenerul privat și vor consta în principal din costurile aferente lucrărilor de construcție (studiu de fezabilitate, proiectare, organizarea proiectului, management de proiect, studii de teren și lucrările efective); costuri aferente activității de operare și întreținere; costurile finanțării pe întreaga durată a proiectului.

Studiul estimează un „cost de realizare a investiției (nu este luată în calcul achiziționarea de terenuri care nu este în sarcina partenerului privat)” de puțin peste 910 milioane euro fără TVA din care „aproximativ 590 milioane euro pentru sectorul Comarnic – Predeal şi 325 milioane euro pentru sectorul Predeal – Braşov (Cristian)”.

Pe lângă aceste costuri, se mai adaugă cele de operare şi întreținere care pentru sectorul Ploieşti – Braşov (Cristian), pentru perioada 2019 – 2043 se ridică la aprox 670 mil. euro.

Studiul precizează că „în condițiile actualei legislații partenerul public poate contribui cu până la 25% din valoarea proiectului”, astfel încăt va fi luată în vedere o plată anuală pe perioada de operare de maxim 55 mil/ euro.

„Această plată reprezintă o contribuție la nivelul amortizării investitiei, întrucât volumul de trafic şi perioada de operare de doar 20 de ani, vis-a-vis de cei în medie 50 de ani necesari amortizării lucrărilor de construcții aferente autostrăzii, nu permit amortizarea întregii investiții pe durata contractului cu asigurarea profitului rezonabil la nivelul partenerului privat”, arată documentul.

Totuși, studiul realizat de Comisia Națională de Prognoză menționează că analiza va fi actualizată și condițiile financiare se pot schimba „odată ce termenii finanțării vor fi finalizați”.

Dincolo de aceasta contribuție anuală din partea statului, documentul abordează și plata de disponibilitate pe care autoritățile o vor plăti partenerului privat pe toată durata de operare a autostrăzii.

„Principiul este că autoritatea va efectua plăți integrale de disponibilitate pentru o anumită perioadă numai în cazul disponibilității totale și corespunzatoare a activelor pe durata respectivă astfel cum este definită în contract (100% disponibilitate – 100% plată, 0 disponibilitate – 0 plată)”, se arată în document.

Taxele pentru șoferi: 6,3 euro fără TVA pentru fiecare 100 de km parcurși de un autoturism

Documentul mai abordează și potențialele taxe care ar urma să fie aplicate pe autostradă.

„Taxa de utilizare a autostrăzii care va fi plătită de un autoturism la 100 km de autostradă parcursi este limitata la 6,3 euro fără TVA,şi poate fi supus indexării la data de 01 martie a fiecărui an cu rata de creştere a salariului mediu net din anul anterior . Nivelul tarifului perceput este stabilit în funcție de distanța parcursă de vehicul. Pentru un vehicul din categoria LGV se plătește, pentru fiecare 100 km autostradă 8,82 euro fără tva, iar pentru un HGV şi un Bus se plăteşte 12,6 euro fără tva”, se precizează în studiu.

Documentul apreciază că valoarea minimă totală obținută numai din taxa de utilizare a autostrăzii Bucureşti - Ploiești (62 km) și Ploiești – Braşov (110 km) pentru perioada 2019 – 2043 este estimată la suma de 2,125 miliarde euro.




Citeste mai multe despre   


















9941 vizualizari

  • +15 (21 voturi)    
    Ataaaat (Luni, 17 decembrie 2018, 18:40)

    jeanvaljeanro [utilizator]

    Hai ca va zic eu cine: Liviu Dragnea, Viorica Dancila, Tariceanu, Codrin Stefanescu si Olguta Vasilescu, toti pe persoana fizica :))
  • +17 (19 voturi)    
    Și care e lagătura cu salariul mediu? (Luni, 17 decembrie 2018, 18:50)

    Ursuletul de Plus [utilizator]

    Se scumpește bitumul dacă crește salariul mediu?
    • +11 (13 voturi)    
      Să taxăm proştii cetăţenii (Luni, 17 decembrie 2018, 19:49)

      Ed___ [utilizator] i-a raspuns lui Ursuletul de Plus

      de ce taxă pe bucureşti - ploieşti ????

      de ce taxă pentru o autostradă care există deja construită ???

      nu taxei de autostrada a unei autostrada deja construite , nici din 2019 , nici niciodată !!


      de ce nu atunci taxă şi pe bucureşti - constanţa ???

      de ce???
      • +5 (5 voturi)    
        Aberatie (Marţi, 18 decembrie 2018, 2:02)

        Noriega [utilizator] i-a raspuns lui Ed___

        Stai linistit, ca nu cred ca se va baga o asemenea taxa sau, daca se va introduce, va fi autostrada goala, cum s-a intamplat in Ungaria, cand au vrut si ei s abage un asemenea sistem de taxare.
        La 6,8 Euro, fara TVA/100km inseamna ca va costa mult mai mult taxa decat benzina...
        • -4 (4 voturi)    
          lasă să se degradeze (Marţi, 18 decembrie 2018, 7:56)

          nahir [utilizator] i-a raspuns lui Noriega

          DN1 București-Ploiești și vei fi forțat să circuli pe A3.
    • +7 (7 voturi)    
      este simplu (Luni, 17 decembrie 2018, 20:25)

      pehash [utilizator] i-a raspuns lui Ursuletul de Plus

      daca ai construit cu angajati platiti la nivelul anului 2019, meriti si tu o portie din cresterea nivelului de trai timp de 40 de ani, ca doar ai fost acolo cand a inceput totul, nu? :)
  • +12 (16 voturi)    
    tzeapa maxima.. (Luni, 17 decembrie 2018, 18:59)

    pehash [utilizator]

    oricum preferau multi sa mearga pe DN1 ca A3 a fost proiectata sa se imbogateasca cat mai mult din exproprieri. mergi cu 30 de km/h pe ora mai repede si distanta este cu 33% mai mare.
    daca baga din 2019 taxa pe A3 pana la ploiesti o sa ramana complet goala. apoi "constructorul" cu care se va intelege #ciumarosie va incasa de la bugetul de stat o suma imensa timp de 40 de ani cu un contract beton pe care niciodata nu-l vom putea rezilia, eventual originalul contractului de la guvern se va pierde (are #ciumarosie experienta..).
  • +6 (8 voturi)    
    Nu plateste PANA LA 80% din autoturism taxa (Luni, 17 decembrie 2018, 19:03)

    elysyum [utilizator]

    Prefera sa dea banii pe combustibil si sa se duca pe drumul vechi.
    • +1 (3 voturi)    
      mda (Marţi, 18 decembrie 2018, 10:58)

      SoulSearcher [utilizator] i-a raspuns lui elysyum

      da dar problema este ca oricum se va plati de la buget prin contract...

      banii de taxe pe autostrada sunt de fapt profitul celui care o face.

      autostrada va fi construita cu bani de la stat... pe care statul romani ii va da celui care o construieste in prima faza cu banii din buzunar
    • -1 (3 voturi)    
      Este oricum mai ieftin pe drumul vechi (Marţi, 18 decembrie 2018, 12:46)

      IoPaNet [utilizator] i-a raspuns lui elysyum

      1. Drumul vechi este mai scurt;
      2. Orice masina consuma mai mult pe o autostrada decat pe un drum national (din cauza vitezei mai mari).
      Deci pe drumul vechi este oricum mai ieftin.

      Autostrazile se construiesc pentru viteza de deplasare mai ridicata si gradul de siguranta mai mare, nu pentru a economisi combustibil.
  • +8 (10 voturi)    
    Pentru asta platim taxe, să ne ia taxe iar! (Luni, 17 decembrie 2018, 19:32)

    clencix [utilizator]

    De ce taxă numai pe București - Ploiești? Tot așa ar trebui să le dea statul pesedist și taxele pe toate autostrăzile din RO. Încă și taxe pe orice drum, indiferent de asfalt sau de pământ românesc, o taxă pe roată de mașină, de căruța și chiar pentru mersul pe jos când ieși de acasă. Urmează fumăritul, ca trasul în piept este deja.
  • +11 (13 voturi)    
    Sa "speram" la un nou tun,de calibrul Bechtel ? (Luni, 17 decembrie 2018, 19:48)

    Plagarus [utilizator]

    Saraca tzara bogata cu hotii ce o pastoresc.
  • +10 (12 voturi)    
    greu cu astia... (Luni, 17 decembrie 2018, 19:52)

    Foxcrawl.com [utilizator]

    adica doar 1.36 miliarde pentru aia 100 km montani? sa dea Domnul, dar la autostrada A8 puneau aproximativ aceeasi suma pentru zona de ses-deal. Apoi daca tot e atat de ieftina, de ce dracu nu iau 1.36 miliarde din fondurile nerambursabile. Sunt disponibile. Drac cu PPP-ul lor de hoti. Astia trebuie schimbati de urgent la urmatorul vot. Bagamiash io in romanime, sper ca vede acum ce tampenie a facut in decembrie 2016.
  • +12 (18 voturi)    
    Asta au votat romanii in 2016 (Luni, 17 decembrie 2018, 20:19)

    emil bobu [utilizator]

    O gluma proasta, fiindca nu-i duce capul sa voteze corect pentru interesele lor.

    In ciuda faptului ca era un partid cinstit pe buletinul de vot, pentru prima data, in 2016, romanii nu s-au obosit, tanjind dupa dictatura, saracie si mizerie.

    Daca natia vrea hoti la putere, cine sunt eu sa ma opun?
    • +1 (3 voturi)    
      Nu se putea (Marţi, 18 decembrie 2018, 11:13)

      mopsu [utilizator] i-a raspuns lui emil bobu

      spune mai bine de atat , asistatii si pensionarii au votat acest partid nenorocit... Asa va fi și-n continuare....
  • +7 (9 voturi)    
    A refuzat UE să finanțeze autostrăzi in România? (Marţi, 18 decembrie 2018, 6:37)

    hic sunt leones [utilizator]

    Pentru că doar așa s-ar justifica să cheltuim din bugetul de stat.
    Și, dacă cheltuim din bugetul nostru, prima autostradă care trebuie făcută este spre Moldova, ca să legăm investitorii de cea mai săracă zonă a țării, nu spre Brașov ca să aibă bucureștenii stradă până în stațiunile montane.
    • +5 (7 voturi)    
      UE nu refuză (Marţi, 18 decembrie 2018, 8:05)

      nahir [utilizator] i-a raspuns lui hic sunt leones

      să finanțeze autostrăzi în România, doar că hamsterul flaușat și clica lui nu pot fura banii de la UE. Asta-i prima și cea mai importantă problemă pt. ei, motiv pt. care Pitești-Sibiu e îngropată de facto.
      Pe de altă parte, UE îți dă bani să faci dar faci în funcție de prioritățile uniunii, nu cum vrea hoțul de dragnea, să le ia banii dar să facă ce-i trăznește lui prin diblă. Motiv pt. care UE finanțrază Pitești-Sibiu și Iași-Tg. Mureș iar pe guvernhoții ăștia nu-i interesează decât Ploiești-Brașov, respectiv Bacău-Brașov, toate prin PPP ca să poată fura, iar tanti Aglaia să nu poată zice că nu are autostrăzi (fără mare utilitate dar sunt, nu?)
      • -1 (3 voturi)    
        O mica problema feroviara... (Marţi, 18 decembrie 2018, 14:02)

        SCRAMBLED [utilizator] i-a raspuns lui nahir

        Frati comentatori,
        Nu inteleg ceva, de ce nu s-a mai modernizat si trosonul de cale ferata de la Azuga la Brasov?
        Asta putea fi finantata de Uniunea Europeana ca doar nu era interesata numai pana la AZUGA...
        Eu as fi fost bucuros sa vad linia de cale ferata Bucuresti-Brasov modernizata si pe ea sa circule trenuri MODERNE. Autostrada poate sa mai astepte. Intr-adevar nu prezinta interes la nivelul Europei.

        Aici e vorba de TURISMUL NATIONAL.
        Repet, de ce Uniunea Europeana nu a finantat decat bucata Bucuresti - Azuga? Predealul, Timisul, Brasovul sunt in ALTA TARA?
    • 0 (0 voturi)    
      in mod voalat probabil ca da (Miercuri, 19 decembrie 2018, 14:51)

      spy [utilizator] i-a raspuns lui hic sunt leones

      strategic nu se doreste legarea estului cu vestul
      • 0 (0 voturi)    
        Da, e nasol să ajungă firmele ușor (Miercuri, 19 decembrie 2018, 15:46)

        hic sunt leones [utilizator] i-a raspuns lui spy

        la forța ieftină de muncă...
  • +6 (8 voturi)    
    Se pregateste Tunul Behtel 2.0 (Marţi, 18 decembrie 2018, 8:27)

    Dalinar [utilizator]

    Programat si updatat de data asta de Deddy!!


Abonare la comentarii cu RSS



de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului




Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version