Asocierea spaniolă care construiește Lotul 3 (21 km) al autostrăzii Lugoj - Deva, al cărei recepție a fost refuzată de Compania de Drumuri la începutul săptămânii pe seama unor presupuse probleme de execuție, susține că tronsonul ar putea fi dat circulației fără probleme și că nu există motive tehnice pentru care CNAIR să nu efectueze recepția. Totodată, constructorul acuză CNAIR că miercuri a preluat abuziv, fără acordul asocierii, nodul rutier Ilia, parte din lotul 3, pentru a putea deschide circulația pe lotul 4, recepționat luni.

Ecoduct pe Lotul 3 Lugoj - DevaFoto: Captura YouTube

Ce susține constructorul:

- Constructorul susține că Lotul 3 este 100% pregătit pentru desfășurarea traficului fără nici un pericol pentru șoferi, iar CNAIR nu ar avea motive tehnice pentru a refuza recepția. „Finisajele actuale sunt în afara corpului autostrăzii și se pot executa fără a încurca traficul, ceea ce înseamnă că nu împiedică recepția lucrării”.

- Asocierea de firme spaniole acuză CNAIR că miercuri a preluat abuziv nodul Ilia pentru a putea deschide forțat traficul pe Lotul 4 ce a fost recepționat luni. Totodată, constructorul spune că va anunța Comisia Europeană despre situația creată.

- „CNAIR a exercitat în ultimele zile o presiune disproporționată și nejustificată asupra membrilor Asocierii, stabilind întâlniri fără preaviz, desfășurând acțiuni care nu au o bază tehnică sau contractuală în sensul Recepției Lucrării și nici nu au oferit alternative fezabile pentru a permite ca această lucrare executată și finalizată în mod corespunzător să fie pusă la dispoziția cetățenilor.”

- Asocierea mai precizează că, în momentul de față, CNAIR are o datorie de 99.216 milioane lei față de constructori, dar că speră ca acest conflict să fie finalizat în următoarele zile.

Vezi și: VIDEO FOTO A fost deschisă circulația pe Lotul 4 al autostrăzii Lugoj - Deva, însă fără acordul unuia dintre constructori. Alți 21 de kilometri rămân închiși în continuare

---

Lotul 3 nu a fost recepționat luni. CNAIR acuză probleme de execuție

Lotul 4, 22 km, construit de românii de la UMB, a fost recepționat luni seara, dar circulația nu a putut fi deschisă deoarece bretelele de descărcare a traficului țin de nodul rutier Ilia parte din Lotul 3, construit de Comsa.

Recepția Lotului 3, deși e finalizat, nu a fost acceptată de Compania de Drumuri pentru că ar fi existat unele probleme de execuție.

Purtătorul de cuvânt al Companiei de Drumuri, Alin Șerbănescu, a declarat pentru HotNews.ro că refuzul inițierii procedurii de recepție pe Lotul 3 a venit de la consultant - Asocierea Hill International - Proiect Consulting SRL.

„Consultantul, partea care e neutră, nu a recomandat începerea recepției pentru că există niște neconformități. Sunt ravenări pe taluze, fisuri, probleme cu planeitatea carosabilului, șanțuri fisurate”, a spus Șerbănescu.

Într-o vizită pe șantier, ministrul Transporturilor Răzvan Cuc a declarat că spaniolii de la Comsa au primit un termen de 10 zile pentru a remedia o parte din probleme și a recunoscut că tronsonul ar fi putut fi deschis, iar unele probleme ar fi putut fi rezolvate sub trafic.

Anterior, Cuc a mai detaliat un alt motiv al neînțelegerilor cu constructorul: pe fondul problemelor invocate, Compania de Autostrăzi vrea o garanție de 10 ani la lucrări, deși în contractul inițial semnat cu Comsa garanția e de patru ani.

Observatorii independenți susțin însă că scandalul e doar o răfuială a autorităților cu constructorul și că, în realitate, circulația rutieră ar putea fi fără probleme deschisă pe întreg lotul 3, iar invocatele deficiențe ar putea fi remediate ulterior deschiderii traficului.

„Aceste probleme se pot rezolva și după deschiderea traficului, pentru că pe autostradă cum e acum se poate circula în siguranță, fără probleme. E oare mai sigur să fie lăsat traficul pe drumul național DN68A vai de mama lui? Se poate face o recepție cu o anexă în care se trec toate deficiențele ce trebuie rezolvate. Asta nu e un motiv, este un șantaj și o reglare de conturi”, susține reprezentantul Asociației Pro Infrastructura.

---

Redăm mai jos comunicatul integral al constructorilor Lotului 3 al autostrăzii A1 Lugoj - Deva:

„Împotriva acuzațiilor Companiei Nationale de Administrare a Insfrastructurii Rutiere, S.A (CNAIR), Asocierea responsabilă de proiectarea și construcția autostrăzii Lugoj-Deva, lot 3 formată din S.C. TELOXIM CON S.R.L., COMSA, S.A., ALDESA CONSTRUCCIONES S.A. și S.C. ARCADIS EUROMETUDES, S.A. afirmă categoric că lotul 3 al autostrăzii Lugoj-Deva este perfect corespunzator, respectă standardele tehnice și de calitate ale unei autostrăzi europene și este 100% pregatită pentru desfășurarea traficului fără niciun pericol pentru utilizatori.

În opinia Asocierii nu există motive tehnice pentru ca CNAIR sa nu efectueze recepția proiectului. Asocierea a finalizat toate lucrările și confirmă că nu există impedimente de ordin tehnic sau contractual pentru punerea sa în funcțiune. Finisajele actuale sunt în afara corpului autostrăzii și se pot executa fără a încurca traficul, ceea ce înseamna ca nu împiedica recepția lucrării.

De asemenea, Asocierea considera o imprudență modul de a acționa al CNAIR din data de 13 august și anume, de a deschide în mod unilateral traficul la Nodul Ilia, în acest caz chiar existând posibilitatea unui risc pentru circulația utilizatorilor. Asocierea nu își asumă nicio responsabilitate cu privire la aceasta situație având în vedere ca s-a realizat recepția fără o coordonare corespunzătoare între Părți.

Asocierea doreste să sublinieze că a depus mari eforturi pentru finalizarea lucrărilor, luând în considerare nu doar lipsa plății lucrărilor efectuate (și certificate pentru plata), ci și nerespectarea de către CNAIR a deciziilor DAB (CAD) (Dispute Adjudication Board/Comisia de Adjudecare a Disputelor), derivate din pretențiile Asocierii de la începerea lucrărilor, care sunt obligatorii; și nu se pretează la un Proiect de asemenea anvergura și care de altfel este finanțat cu fonduri europene.

De asemenea Asocierea va informa și Autoritatile Comisiei Uniunii Europene care finanțează acest Proiect despre stadiul actual al acestui Proiect, astfel încât, dacă se consideră oportun, aceștia să aplice măsurile necesare.

Rezumatul faptelor.

După finalizarea lucrărilor, Asocierea a solicitat Inginerului (HILL) - în conformitate cu prevederile contractuale – Recepția Proiectului. În acest scop, Inginerul a emis o adresa prin care a recunoscut că, în ciuda anumitor defecte de calitate care ar putea fi remediate, lucrarea se afla în situația de a fi recepționată, stabilind data de 12 august ca dată pentru finalizarea Procedurii de Recepție la Terminarea Lucrărilor cu CNAIR.

Pe data de 12 și 13 august s-a încercat efectuarea Recepției Lucrării.

In ciuda faptului ca de fiecare data s-a manifestat o voință și o atitudine clară de a realiza Recepția Lucrării, în cadrul ambelor întâlniri s-au prezentat rapoarte ale Inginerului cu elemente noi care, în conformitate cu spusele Consultantului/Inginerului, nu recomanda efectuarea recepției.

Asocierea susține in continuare că nu există defecte sau probleme care împiedică Recepția Lucrării și, în consecință, punerea în funcțiune a Autostrăzii Lugoj-Deva, lot 3; pentru că, dacă există defecte, acestea nu pun în pericol siguranța și stabilitatea lucrării și, în orice caz, pot fi remediate după Recepția Lucrărilor.

După refuzul CNAIR de a efectua Recepția Lucrării, în ciuda absenței unor motive tehnice care împiedică punerea în funcțiune a întregii lucrări, CNAIR solicită în mod expres Asocierii, sa permită descărcarea lotului 4 printr-o secțiune a lucrării prevazuta în Proiectul executat de către Asociere (adică Nodul Ilia). Această secțiune pentru care CNAIR solicită să se efectueze recepția se afla în aceleași condiții tehnice ca și restul lucrarilor; ceea ce face ca acțiunile CNAIR să fie complet contradictorii și motivate doar de interese politice, în măsura în care, din punct de vedere tehnic, nu există motive pentru a efectua recepția pentru Nodul Ilia și nu pentru întreaga Lucrare.

De asemenea, Asocierea a adoptat toate măsurile necesare pentru desfășurarea traficului în condiții de siguranța; Prin urmare, este complet posibilă punerea în funcțiune a întregii secțiuni a Autostrăzii Lugoj-Deva, lot 3, chiar și cu anumite defecte care pot fi remediate pe parcurs, însa pentru ca acest lucru sa fie posibil Beneficiarul ar fi trebuit sa coopereze cu Asocierea.

Pe data de 13 august, CNAIR a decis unilateral - la ora 18:00 - deschiderea Nodului Ilia (700 m) la trafic fără acordul Asocierii și fără notificare prealabilă. Angajați ai CNAIR s-au prezentat pe secțiunea menționată pentru a schimba semnalizarea și pentru a pregăti Nodul Ilia pentru descărcarea traficului de pe lotul adiacent.

În opinia Asocierii, această situație este deosebit de gravă, întrucât ar fi efectuată o preluare forțată (și abuzivă) a secțiunii menționate de către CNAIR, fără a urma procedura oficială a cărui scop este acela de a garanta siguranța lucrărilor care urmează a fi puse în funcțiune.

Reprezentanții Asocierii din șantier au sesizat reprezentanții CNAIR despre gravitatea acțiunilor fiind nevoiți în ultima instanta sa înștiințam și Organele de Politie. Înainte de sosirea poliției, reprezentanții CNAIR au îndepărtat toate echipamentele; însa exista o filmare video care demonstrează intervenția celor de la CNAIR.

Astăzi, reprezentanții CNAIR au intervenit din nou la Nodul Ilia și acesta a fost deja pus în funcțiune, fără acordul Asocierii. În acest sens, Asocierea nu își asumă nicio responsabilitate pentru punerea în funcțiune fiind decizie unilaterala a celor de la CNAIR, aceasta din urmă fiind singura responsabilă pentru siguranța traficului în secțiunea menționată.

CNAIR a exercitat în ultimele zile o presiune disproporționată și nejustificată asupra membrilor Asocierii, stabilind întâlniri fără preaviz, desfășurând acțiuni care nu au o bază tehnică sau contractuală în sensul Recepției Lucrării și nici nu au oferit alternative fezabile pentru a permite ca aceasta lucrare executată și finalizată în mod corespunzător să fie pusă la dispoziția cetățenilor. Din cauza situației stresante Reprezentantul Asocierii a avut nevoie de îngrijiri medicale de urgenta si a fost dus cu Ambulanta la cel mai apropiat spital din Ilia în jurul orelor 19.

Trebuie menționat că pană în prezent, CNAIR are o datorie de 99.216 milioane lei față de Asociere, derivate în principal din revendicări estimate de DAB (aflate în prezent în arbitraj) și lucrări certificate si aprobate de Inginer și neautorizate de CNAIR.

În ciuda situației dificile din ultimele zile, Asocierea a fost în permanență deschisă spre rezolvarea fiecarei probleme ridicate de către CNAIR, totul pentru a permite efectuarea Recepției Lucrării în condițiile prevazute de lege. Asocierea se va străduii în continuare pentru a pune capăt acestui conflict în următoarele zile.”

Notă: Sublinierile aparțin redacției