De ce au fost amânate contractele de proiectare pentru Autostrada Moldovei A7 Ploiești-Bacău-Pașcani: „Experții Jaspers au exigențe care exced normativelor si standardelor naționale în vigoare”

de Victor Cozmei     HotNews.ro


A7 sau Drumul de Mare Viteza spre Moldova
Foto: Hotnews
Trei din cele patru contracte pentru elaborarea Studiului de Fezabilitate și Proiectului Tehnic pentru drumul de mare viteză Ploiești-Buzău-Bacău-Pașcani au fost amânate cu câteva luni pentru că datele de trafic furnizate companiilor contractate „au prezentat diferențe semnificative”. În același timp, Compania de drumuri susține că experții Jaspers - consultantul oficial al Comisiei Europene - au „exigențe care exced normativelor și standardelor naționale în vigoare” și „fără a avea la baza o metodologie sau un ghid, crează inclusiv premisele unor excese poziționând astfel Jaspers pe o poziție 'de forță' atât în raport cu beneficiarul cât și cu prestatorii”.

HotNews.ro a scris dumincă cum că Autostrada Moldovei
, viitoarea A7 pe relația Ploiești-Buzău-Focșani-Bacău-Pașcani (330 km) suferă o nouă amânare, citând Asociația Moldova Vrea Autostradă care prezenta faptul că toate contractele de SF și proiectare au fost prelungite.

De precizat că firmele care realizează SF-ul și proiectul Tehnic trebuie să decidă în timpul realizării studiilor mai multe variante de traseu și dacă și unde drumul de mare viteză va fi drum expres sau va fi construit direct ca autostradă.

  • Compania de Autostrăzi a intervenit și spune că, de fapt, doar trei din patru contracte au fost amânate - pe tronsoanele Ploiești-Buzău-Focșani-Bacău, și asta din cauza unor discrepanțe a datelor de trafic puse la dispoziția companiilor contractate de către CESTRIN - Centrul de Studii Tehnice Rutiere şi Informatică care se ocupă cu colectarea datelor de trafic.
  • Totodată, Compania de Drumuri susține că un alt motiv al întârzierilor este tocmai consultantul Comisiei Europene - JASPERS - care ar avea „exigențe care exced normativelor și standardelor naționale în vigoare”.

„Pentru asigurarea finanțării din fonduri europene proiectele trebuie să corespundă exigențelor experților JASPERS exigențe care exced normativelor și standardelor naționale în vigoare și mai mult, fără a avea la baza o metodologie sau un ghid, crează inclusiv premisele unor excese poziționând astfel Jaspers pe o poziție „de forță” atât în raport cu beneficiarul cât și cu prestatorii”, spune CNAIR.

„Astfel s-a ajuns că pentru analiză multicriterială 1 aferentă tronsonului Bacău-Pașcani să fie studiat un număr de 63 de variante de traseu iar pentru tronsoanele cuprinse între Ploiești și Bacău experții Jaspers solicită detalierea modului de lucru în Modelul Național de Transport, model care a fost agreat anterior de către reprezentanții JASPERS”, explică CNAIR.






Contractele semnate pe Autostrada Moldovei și de ce au fost amânate:

Tronsonul Ploiești – Buzău

Lungime: 65 km
Valoare contract SF+Proiect Tehnic: 12.277.618,53 lei fara T.V.A.
Contractant: CONSITRANS S.R.L
Data de incepere: 12.11.2018
Prelungire contract: 169 zile - până la data de 30.04.2021.

Explicația CNAIR pentru amânare:

În dată de 24.09.2018 C.N.A.I.R S.A a încheiat cu Prestatorul CONSITRANS S.R.L contractul de servicii nr. 92/66263. Valoarea contractului de servicii este de 12.277.618,53 lei fără T.V.A, iar durata de prestare a serviciilor era de 24 de luni de la data de începere a Contractului, respectiv data de 12.11.2018.

În data de 08.01.2019 a avut loc la sediul CESTRIN o prima întâlnire de lucru la care au participat reprezentanți ai CESTRIN, C.N.A.I.R S.A și Consitrans. Reprezentanții CESTRIN au declarat că Modelul Național de Transport este în evaluare la Jaspers și se estimează a fi avizat în luna aprilie 2019, însă acesta poate fi folosit ca baza pentru analiza multicriterială.

Consitrans S.R.L a extras date de trafic din Modelul Național de Transport (neavizat) pus la dispoziție și a început prelucrarea acestora.

Modelul național de transport avizat de către experții Jaspers a fost disponibil la CESTRIN la sfârșitul lunii aprilie 2019. Consitrans S.R.L a extras din nou datele de trafic pentru a putea fi comparate cu cele extrase inițial din modelul neavizat. Datele de trafic preluate de la CESTRIN la sfârșitul lunii aprilie 2019 au prezentat diferențe semnificative față de datele puse la dispoziție în luna ianuarie 2019, motiv pentru care Consitrans S.R.L a reluat întregul proces de modelare a traficului.

Având în vedere aspectele menționate anterior, în dată de 25.11.2019 a fost încheiat Actului Adițional nr. 1 la Contractul nr. 92/66263/24.09.2018 semnat între C.N.A.I.R. S.A. și CONSITRANS S.R.L, ce are ca obiect prelungirea perioadei de prestare a serviciilor de proiectare cu o durata de 169 zile. Prin urmare durata Contractului de servicii se va prelungi până la data de 30.04.2021.

Această modificare, ce presupune introducerea unei durate suplimentare de 169 zile și automat prelungirea duratei contractului de servicii până la data de 30.04.2021 nu a majorat valoarea inițială a contractului de servicii, reprezentând o modificare nesubstantială prin prisma condițiilor impuse de Instructiunea nr. 1/2016 a Agenției Naționale pentru Achiziții Publice.
---

Tronsonul Buzău - Focșani:

Lungime: 72 km
Valoare contract - SF + Proiect Tehnic: 13.933.291,10 lei fara T.V.A.
Contractant: CONSITRANS S.R.L
Data de incepere: 12.11.2018
Prelungire contract: 169 zile, până la data de 30.04.2021

Explicația CNAIR pentru amânare:

În data de 24.09.2018 C.N.A.I.R S.A a încheiat cu Prestatorul CONSITRANS S.R.L contractul de servicii nr. 92/66256. Valoarea contractului de servicii este de 13.933.291,10 lei fără T.V.A, iar durata de prestare a serviciilor este de 24 de luni de la data de începere a Contractului, respectiv data de 12.11.2018.

În data de 08.01.2019 a avut loc la sediul CESTRIN o prima întâlnire de lucru la care au participat reprezentanți ai CESTRIN, C.N.A.I.R S.A și Consitrans. Reprezentanții CESTRIN au declarat că Modelul național de transport este în evaluare la Jaspers și se estimează a fi avizat în luna aprilie 2019, însă acesta poate fi folosit ca bază pentru analiza multicriteriala.

Consitrans S.R.L a extras date de trafic din Modelul național de transport (neavizat) pus la dispoziție și a început prelucrarea acestora.

Modelul național de transport avizat de către experții Jaspers a fost disponibil la CESTRIN la sfârșitul lunii aprilie 2019. Consitrans S.R.L a extras din nou datele de trafic pentru a putea fi comparate cu cele extrase inițial din modelul neavizat. Datele de trafic preluate de la CESTRIN la sfârșitul lunii aprilie 2019 au prezentat diferențe semnificative față de datele puse la dispoziție în luna ianuarie 2019, motiv pentru care Consitrans S.R.L a reluat întregul proces de modelare a traficului.

Având în vedere aspectele menționate anterior, în data de 25.11.2019 a fost încheiat Actului Adițional nr. 1 la Contractul nr. 92/66256/24.09.2018 semnat între C.N.A.I.R. S.A. și CONSITRANS S.R.L, ce are ca obiect prelungirea perioadei de prestare a serviciilor de proiectare cu o durata de 169 zile. Prin urmare durata Contractului de servicii se va prelungi până la data de 30.04.2021.

Această modificare, ce presupune introducerea unei durate suplimentare de 169 zile și automat prelungirea duratei contractului de servicii până la data de 30.04.2021 nu a majorat valoarea inițială a contractului de servicii, reprezentând o modificare nesubstantiala prin prisma condițiilor impuse de Instructiunea nr. 1/2016 a Agenției Naționale pentru Achiziții Publice.
---

Tronsonul Focșani - Bacău:

Lungime: 110 km
Valoare contract - SF + Proiect Tehnic: 20.123.408,52 lei fara T.V.A.
Contractant: CONSITRANS S.R.L
Data de incepere: 10.01.2019
Prelungire contract: 110 zile, până la data de 30.04.2021

Explicația CNAIR pentru amânare:

În data de 14.11.2018 C.N.A.I.R S.A a încheiat cu Presatorul CONSITRANS S.R.L contractul de servicii nr. 92/78621. Valoarea contractului de servicii este de 20.123.408,52 lei fără TVA, iar durata de prestare a serviciilor este de 24 de luni de la data de începere a contractului, respectiv 10.01.2019.

În data de 08.01.2019 a avut loc la sediul CESTRIN o prima întâlnire de lucru la care au participat reprezentanți ai CESTRIN, C.N.A.I.R S.A și Consitrans. Reprezentanții CESTRIN au declarat că Modelul național de transport este în evaluare la Jaspers și se estimează a fi avizat în luna aprilie 2019, însă acesta poate fi folosit ca bază pentru analiza multicriteriala.

Consitrans S.R.L a extras date de trafic din Modelul național de transport (neavizat) pus la dispoziție și a început prelucrarea acestora.

Modelul național de transport avizat de către experții Jaspers a fost disponibil la CESTRIN la sfârșitul lunii aprilie 2019. Consitrans S.R.L a extras din nou datele de trafic pentru a putea fi comparate cu cele extrase inițial din modelul neavizat. Datele de trafic preluate de la CESTRIN la sfârșitul lunii aprilie 2019 au prezentat diferențe semnificative față de datele puse la dispoziție în luna ianuarie 2019, motiv pentru care Consitrans S.R.L a reluat întregul proces de modelare a traficului.

Având în vedere aspectele menționate anterior, în data de 25.11.2019 a fost încheiat Actului Adițional nr. 1 la Contractul nr. 92/78621/14.11.2018 semnat între C.N.A.I.R. S.A. și CONSITRANS S.R.L, ce are ca obiect prelungirea perioadei de prestare a serviciilor de proiectare cu o durata de 110 zile. Prin urmare durata Contractului de servicii se va prelungi până la data de 30.04.2021.

Această modificare, ce presupune introducerea unei durate suplimentare de 110 zile și automat prelungirea duratei contractului de servicii până la data de 30.04.2021 nu a majorat valoarea inițială a contractului de servicii, reprezentând o modificare nesubstantiala prin prisma condițiilor impuse de Instructiunea nr. 1/2016 a Agenției Naționale pentru Achiziții Publice.

Tronsonul Bacău - Focșani:

Lungime: 82 km
Valoare contract - SF + Proiect Tehnic: 16.950.944,23 lei fara T.V.A.
Contractant: NGENIERIA ESPECIALIZADA OBRA CIVIL E INDUSTRIAL S.A
Data de incepere: 01.03.2019
Nu a fost prelungit contractul

„Pentru acest tronson nu a fost încheiat un act adițional pentru prelungirea duratei contractuale”, transmite CNAIR.

Ce înseamnă întârzierea cu aproape jumătate de an a contractelor?

Practic, dacă totul merge șnur în rest și nu apar alte probleme pe parcurs, mai ales la etapa de proiectare propriu-zisă, licitațiile pentru execuție ar putea veni abia din 2021, iar contractele semnate undeva în 2022. Apoi vor urma lucrările: 24 de luni, cel mai probabil.

„Cu alte cuvinte, din trim II/III al anului 2021, avem posibilitatea de a licita lucrari de EXECUTIE la autostrada Moldovei/A7. Si posibil din trim I 2022 sa avem desemnati castigatori la A7 iar din trim IV 2023/ trim I 2024 sa putem circula pe primii kilometri de autostrada din A7 (fara a lua in calcul centura Bacaului)!”, scrie Asociația Moldova Vrea Autostradă (MVA), care recomandă ca primii km de autostradă din A7 să fie pe relația Bacău-Pașcani pentru a avea conectivitate cu A8.

---

Autostrada sau drumul expres va avea menirea să preia traficul pe ruta Nord-Sud, acolo unde se înregistrează cele mai mari valori ale traficului din Moldova și care în prezent se desfașoară pe DN2, un drum național cu câte o bandă pe sens și un acostament puțin mai lat folosit adesea neregulamentar de catre șoferi drept încă o bandă de circulație - unul din drumurile naționale cele mai periculoase după numărul de accidente.

De la Pașcani mai departe drumul de mare viteză ar trebui să se continue spre Nord pe relația Pașcani-Suceava-Siret, însă aici, în ciuda tuturor promisiunilor, Compania de Drumuri încă nu a lansat vreo licitație pentru documentație sau pentru proiect tehnic.

Fluxurile de trafic rutier in Romania (la nivelul anului 2011) - Sursa: Master Planul General de Transport:









Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















18434 vizualizari

  • +26 (28 voturi)    
    cine este de vina (Luni, 10 februarie 2020, 14:16)

    ggiiggii [utilizator]

    Aia de la Jaspers ca va verifica si au cerinte normale pentru un astfel de proiect...sau voi, ca nu puteti ciuguli nimic, ca nu va iese si vou o sparla, un contract ceva acolo....
    Nu cred ca aia de la Jaspers sunt absurzi, cred ca voi vreti sa scapati de ei, sa aruncati vina pe ei pentru incompetenta si hotia voastra.
    I
    • +14 (16 voturi)    
      cum cine (Luni, 10 februarie 2020, 15:06)

      pardalian [utilizator] i-a raspuns lui ggiiggii

      e de vina? Soros, americanii, agenturilii straine, UE si homosexualii desigur. Doar romanasii patrio(h)oti de la compania de drumuri transpira zi si noapte cautand solutii. Hai sic..ir!
      • -7 (13 voturi)    
        Da pe banditii astia de penelisti (Luni, 10 februarie 2020, 16:38)

        asistat [utilizator] i-a raspuns lui pardalian

        care-s de atat timp la guvernare si n-au fost in stare nici macar un cm de autostrada sa faca, ii judeca cineva?!?
        • +2 (2 voturi)    
          "care-s de atat timp la guvernare" (Marţi, 11 februarie 2020, 14:57)

          NicioLae2 [utilizator] i-a raspuns lui asistat

          Care atât timp?
          3 luni? Cu un parlament ostil? Cu atâtea porcării de reparat?
          A încercat cu OUG-uri si au sărit de qur în sus PiSD-iștii.
    • -6 (10 voturi)    
      Presupuneri, presupuneri (Luni, 10 februarie 2020, 16:11)

      Nickson [utilizator] i-a raspuns lui ggiiggii

      "Nu cred ca aia de la Jaspers etc" - asta ce, e argument? Sau poate crezi ca spagile se dau si se iau doar in Ro.?
      Atata timp cat nu poti sa emiti o judecata bazata pe cunoasterea detaliilor concrete ale proiectului si competenta in domeniu, esti doar un emitator de opinii fara valoare.
      • +5 (9 voturi)    
        Credean ca.... (Luni, 10 februarie 2020, 16:45)

        ggiiggii [utilizator] i-a raspuns lui Nickson

        astia de la CNAIR nu stiu sa utilizeze decat Solitaire...dar se pare ca au evoluat si comenteaza pe Hotnews acum...
        Scade spage....creste disperarea si volumul de munca.
        • 0 (4 voturi)    
          Se vede ca alte argumente (Luni, 10 februarie 2020, 22:17)

          Nickson [utilizator] i-a raspuns lui ggiiggii

          decat "credeam ca" nu ai.
          Cliseele inoculate in mintile slabe produc ravagii....
      • +6 (8 voturi)    
        aham (Luni, 10 februarie 2020, 16:46)

        pardalian [utilizator] i-a raspuns lui Nickson

        Si tu.. cunosti detaliile? Ca judecati faci ;)
        • -1 (5 voturi)    
          Daca ai avea macar 4 clase (Luni, 10 februarie 2020, 22:13)

          Nickson [utilizator] i-a raspuns lui pardalian

          ai intelege ca eu nu am emis nicio judecata asupra subiectului pus in discutie, ci doar am solicitat ca cei care le emit sa vina cu demonstratii. Ai inteles ce am scris?
          • +1 (1 vot)    
            colegu' (Marţi, 11 februarie 2020, 10:18)

            pardalian [utilizator] i-a raspuns lui Nickson

            ti-as desena o schema logica ca sa pricepi dar nu ma lasa HN. Atata timp cat il califici pe comentator drept "emitator de opinii fara valoare" deoarece nu cunoaste detaliile subiectului, reiese ca tu le-ai stii. Corect ar fi fost sa spui "emintent de pareri" si nu emitator se refera strict la dispozitive nu la persoane/institutii.
  • +12 (12 voturi)    
    Schimba Modelul necesitatea si traseul autostrazii (Luni, 10 februarie 2020, 14:35)

    D-or [utilizator]

    Nu e clar. S-a hotarit constructia autostrazii, dar nu este dovedit ca e necesara? Daca noua simulare va spune ca nu este necesara, am dat banii degeaba pe studii.

    Daca e necesara, pierdem timpul degeaba cu simularea.

    Daca simularea nu vizeaza necesitatea autostrazii, atunci e greu de presupus ca va influenta traseul. E clar ca va trebui sa lege orasele importante, iar trasarea se face in functie de topografie, nu de trafic.

    Ar trebui evaluat pe scurt costul intirzierii si al incertitudinii si, daca e mai mare decit finantarea Jaspers.
    • +5 (9 voturi)    
      Dacă merg pe traseu fără trafic. (Luni, 10 februarie 2020, 15:15)

      asavreau [utilizator] i-a raspuns lui D-or

      Cei de la CNAIR nu sunt din România,că observ că nu cunosc traseele cu circulație aglomerată din România.În zona Moldovei.Traseul propus preia numai traficul de la granița cu Ucraina și se insistă cu Bacăul,când, dacă ar trece;Pașcani,Iași,Vaslui,Bârlad,Tecuci și pe urmă urmat traseul propus,ar prelua și circuitul dinspre R.Moldova prin vama Pod Albița,Huși,Crasna.Am circulat și prin Focșani-Bacău și prin Focșani-Tecuci,Bârlad,Vaslui,Iași și al doilea traseu este mai aglomerat.În plus,faci autostradă ca să dezvolți zona.Deci trebuie clar precizate avantajele construirii autostrăzii.Autostrada nu-i o investiție de azi pe mâine,este de viitor.
      • +6 (6 voturi)    
        Exact (Luni, 10 februarie 2020, 16:14)

        Nickson [utilizator] i-a raspuns lui asavreau

        Nu poti sa te bazezi doar pe traficul actual, trebuie sa iei in calcul si faptul ca o autostrada genereaza trafic suplimentar celui existent.
  • +13 (13 voturi)    
    Carioca pe harta (Luni, 10 februarie 2020, 14:50)

    Ord [utilizator]

    Adevarul este ca atat timp cat dreapta va fi la putere, stanga va face orice le sta in putere sa puna bete in roate sa nu se faca autostrada iar cand stanga va fi la putere ei vor spune ca dau bani la pensii si nu mai au de autostrazi si ca oricum nu au avut asa ceva in programul de guvernare.
  • -2 (10 voturi)    
    Nu va mai faceti sange rau (Luni, 10 februarie 2020, 14:52)

    Fides [utilizator]

    Daca nu e gandacul croitor, care a blocat portiune Sibiu-Ploiesti, se vor gasi alte N motive. Si acum sincer, de ce ne-am apuca de cioturi noi, taman in Moldova? Avem acolo 1 km, este mai mult decat suficient.
    • +6 (6 voturi)    
      1 m, nu un Km. (Luni, 10 februarie 2020, 16:36)

      newlook [utilizator] i-a raspuns lui Fides

      1 m, nu un Km. Niste asfalt turnat pe pamant, doar nu crezi ca e sapat pana la 1m adancime, pus pietris, fier beton, beton si asfalt.
      Cat sa urle prostii "io-te bre, privatu' cum poate!"
  • +13 (13 voturi)    
    incredibil (Luni, 10 februarie 2020, 15:03)

    pardalian [utilizator]

    Exista un "centru de studii" care numara masinile de pe strada!! Pe deasupra, Compania de Drumuri, acesti hoti incompetenti care trag targa pe uscat dau vina pe UE. Ca vezi doame, sunt mofturosi si nu le place calitatea romaneasca. Care se stie... e cea mai buna din lume. Pai cum isi permite bah UE sa aiba „exigențe care exced normativelor și standardelor naționale în vigoare”?! Standardele nationale sunt ceva de genul: gaura-groapa-santz-2 metri asfalt- umflatura- cal mort- 2 metri asfalt si tot asa...
  • +6 (6 voturi)    
    Exigenti (Luni, 10 februarie 2020, 15:25)

    Costi888 [utilizator]

    Auzi la ei.. pai baa, la noi se surpa autostrazile pana sa fie inaugurate :))) cica exigenti..
  • +6 (8 voturi)    
    Sucevenii asteapta, voi stagnati cu nerusinare! (Luni, 10 februarie 2020, 15:32)

    Entiu [utilizator]

    Oamenii asteapta cu infrigurare solutii voastre concrete!
    Sucevenii asteapta iar voi va distrati cu nerusinare! Trebuia de inlocuit cu altceva, de gasit o alta varianta in care sa nu aiba de suferit atitia oameni. Se vede ca alesii nostri sunt semidocti cu orgoliii nemasurate, dezinteresati de soarta oamenilo. Vai voua!
    Putem spera la ceva bun pentru Suceava?!
    Dupa cum se vede, Sud-istii n-au vrut si nu vor sa avem drumuri bune si autostrazi prin Moldova. Au grija lor, sa fie numai la ei. Vezi autostrazi, sosele asfaltate, peste tot in sudul si centrul tarii!
    Soselele sunt f. bune si in localitatile locuite de ungurime, este o placere sa mergi cu masina! Cind intri in Moldova dinspre Ardeal este dezastru!
    Pentru Moldova nu se gasesc niciodata fonduri ca deh, nu-s bani! Moldova este lasata mereu in saracie pentru ca moldovenii sunt blegi, tac si nu trag la civilizatie!

    In Moldova foarte rar se face cite ceva, aproape nimica...totdeauna doar prin forte proprii si mereu este tinuta in mare saracie.
    De regula autoritatile se rezuma la superficialitati, doar pentru a arunca praf in ochi...avem oameni de paie cu coloana vertebrala de guma
  • +3 (7 voturi)    
    Garduri (Luni, 10 februarie 2020, 15:48)

    CipCC [utilizator]

    Sa nu uitati de gardurile care delimiteaza linia de tramvai, cica ar fluidiza traficul
  • +7 (7 voturi)    
    vise (Luni, 10 februarie 2020, 15:53)

    eu_je [utilizator]

    am 40 de ani, sper sa prind vremea cand o sa fie gata autostrada asta.
  • +8 (8 voturi)    
    toata clasa politica (Luni, 10 februarie 2020, 15:58)

    Kosmos [utilizator]

    Ar trebui demisa pt ca nu este in stare sa construiasca nimic.
  • 0 (4 voturi)    
    Trenule masina mica, unde-l duci pe Ionica, ... (Luni, 10 februarie 2020, 20:27)

    Miky113 [utilizator]

    Fanny te duce la Mare ! da nu te mai aduce inapoi

    In mod normal fiecare guvern trebuie sa-si comande incepand cu 3 SFuri.
    Acuma ca am guvernu meu 3 (Ludowic al 2lea), firesc sunt inca minim 3 SFuri; si cand o sa se faca incrementarea, vor mai fi inca minim 3 SFuri.

    Nu ma intrebati unde se duc banii....
  • +3 (5 voturi)    
    Intreb si eu (Luni, 10 februarie 2020, 22:22)

    ipolitic [utilizator]

    SF vine de la science fiction?
  • 0 (2 voturi)    
    e simplu (Marţi, 11 februarie 2020, 6:01)

    ardeleanu_ion123 [utilizator]

    Asa e cand esti condus de prosti. De-aia or plecat atatia romanasi cat au vazut cu ochii....


Abonare la comentarii cu RSS



de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului




Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by