Anul 2021 ar putea fi unul dintre cele mai prolifice din punct de vedere al numărului de kilometri de șosea de mare viteză deschiși traficului. Conform informațiilor prezentate de directorul Companiei de Autostrăzi, Mariana Ioniță, într-un interviu HotNews.ro LIVE, în 2021 ar putea fi deschiși aproape 86 de km de autostradă și drum expres. Pe Drumul expres DX12 Craiova - Pitești șefa de la Autostrăzi crede că lotul 2 de 40 de km va fi finalizat de către UMB. „Și mai avem o surpriză pe Craiova - Pitești”, spune Ioniță.

Constructia de autostrazi in RomaniaFoto: CNAIR

Ce a declarat Mariana Ioniță, directorul CNAIR, la HotNews.ro LIVE, despre tronsoanele de autostradă și drum expres ce ar putea fi deschise în 2021:

  • Vă spun ce ne propunem noi, Compania, să deschidem în 2021 pe baza discuțiilor avute cu antreprenorii. Categoric deschidem Sebeș - Turda Lotul 2 (n.r. 24,2 km). Toată Sebeș - Turda va fi în trafic și preluată în administrare (n.r. inclusiv cei 2 km de pe Lotul 2 nefinalizați încă). Și acum, ce dăm în trafic preluăm în administrare pe timp de iarnă.
  • De asemenea, eu am mare încredere în antreprenorul de pe drumul expres Craiova - Pitești tronsonul 2, Spedition UMB. Și știu sigur că va termina cei 40 de km.
  • Mi-aș dori să deschidem și ceva pasaje, dar și aici am îndoielile mele. Cred că cel de la Mogoșoaia dacă facem un efort. S-ar putea și cel de la Berceni dacă avem un an bun și o iarnă bună.
  • Dacă nu deschidem Râșnov- Cristian (n.r. circa 6,3 km de autostradă + 3,5 km drum de legătură) anul acesta, sigur o vom face la începutul anului.
  • Mai deschidem și Târgu Mureș - Ungheni (n.r. 4,5 km autostradă + 4,7 km drum de legătură). Acel lot pe care l-am început anul acesta, va fi tot o punere rapidă în funcțiune a unui sector de autostradă.
  • Mai avem o surpriză, nu vă spunem. E tot din partea aceasta a constructorului moldovean. (Reporter: Adică ceva din Drumul Expres?) Pe la Craiova - Pitești, dacă începem în forță lotul 3 (n.r. 31,7 km). Dar hai să începem, că ne-au ținut contestațiile.
  • Am avut lotul 3 și 4, ambele în aceeași situație. Ambele s-au adjudecat relativ cam în aceleași perioade și în ambele au fost aceleași situații (n.r. UMB câștigător, contractat pe ambele loturi de către CNAIR). La Lotul 3 justiția ne-a dat nouă câștig de cauză, la Lotul 4 a fost o solicitare de reevaluare. Noi ne supunem solicitării de la Curtea de Apel și credem că în maxim trei săptămâni finalizăm și această reevaluare.

(....)

  • Pe lotul Chețani - Câmpia Turzii (15,7 km): „Din păcate în Companie nu toate merg strună. avem constructori cum e cel de la Bacău care nu ne dă nicio bătaie de cap, dar avem și antreprenori care ne dau bătăi de cap. Nu știu dacă cu firma asta Straco am fi avut așa probleme dacă n-ar fi fost în insolvență. Are un administrator special și nu ne putem mișca decât prin acceptul administratorului special.
  • Am făcut un plan financiar al proiectului, să văd care e diferența între facturile pe care dânșii ni le fac nouă și facturile pe care ei le primesc de la cei care prestează lucrări. Sunt astfel de diferențe și acum lucrăm la o situație prin care să ne prezinte cum vor fi suportate acele diferențe, să nu ne trezim că o firmă aflată în insolvență reușește să bage în insolvență alte firme.
  • Mă bat să terminăm acest contract în 2021. Da, trebuie neapărat finalizat. Ne gândeam până în vară, dar eu aș fi mulțumită și dacă va fi gata până la finalul anului”.

(...)

  • Mi se rupe sufletul, am fost acolo. Sunt niște subantreprenori de așa o bună credință... Vă trimit poze să vă arăt ce munceau acești oameni ieri, de ziua României. Munceau de unii singuri. Mi se rupe sufletul să văd că astfel de firme intră în faliment și noi nu contribuim la dezvoltarea lor. Dimpotrivă, eu vreau să le adunăm pe aceste firme și să facem un consorțiu român nou care să vină la o licitație mare, singuri, independenți, pentru că merită.

Câți kilometri de autostradă și drum expres (și pe ce tronsoane) ar putea fi dați în trafic în 2021, conform declarațiilor șefei CNAIR:

A10 Sebeș - Turda, Lot 2 - 24,2 km

A10 Sebeș - Turda, Lot 1 (rămas de finalizat) - 2 km

A3 Chețani - Câmpia Turzii - 15,7 km

A3 Târgu Mureș - Ungheni - 4,5 km (+ 4,7 km drum de legătură)

DX12 Craiova - Pitești, lotul 2 - 40 km

DX12 Craiova - Pitești, lotul 3* - 31,7 km

*lucrările pe acest tronson încă nu au început

---

Total: cca. 86 km de șosea de mare viteză (*fără DX12 Craiova - Pitești, Lotul 3)

Evoluția kilometrilor de autostradă deschiși circulației în ultimii ani:

2004 - 97,2 km

2007 - 50,66 km

2009 - 42 km

2010 - 28 km

2011 - 57 km

2012 - 139 km

2013 - 108 km

2014 - 28,2 km*

2015 - 46,6 km

2016 - 22,11 km*

2017 - 15 km

2018 - 58,4 km

2019 - 42 km

*Lotul 3 Cunța - Săliște din A1 Sibiu - Orăștie - 22,11 km - a fost deschis inițial în noiembrie 2014, dar a fost închis în 2015 pentru reparații capitale pe o bucată. Întreg lotul a fost redeschis definitiv în octombrie 2016.