Indicatorii tehnico-economici necesari lansării licitației pentru construcția secțiunii montane din cadrul Autostrăzii „Unirii” A8, tronsonul de circa 160 de kilometri de la Miercurea Nirajului (Mureș) la Leghin (Neamț), au fost aprobați de către Compania de Autostrăzi. În total proiectul va costa circa 32 miliarde de lei, adică aproape 6,4 miliarde de euro și va fi finanțat parțial din fonduri europene nerambursabile.

Autostrada Unirii - Sectoarele Targu Mures - Miercurea Nirajului si Leghin - Targu NeamtFoto: Hotnews

Potrivit șefului CNAIR, Cristian Pistol, care a anunțat că indicatorii tehnico-economici au fost aprobați, Secțiunea Miercurea Nirajului — Leghin va avea o lungime totală de 159,2 km, iar traseul acesteia va include:

  • 5 noduri rutiere la intersctarea DN13A (Sovata), DN13B (Joseni), DN12 (Ditrău), DN15 (Tulgheș), DN15B (Pipirig),
  • 437 de structuri (119 poduri, 19 pasaje, 117 viaducte, 179 podețe),
  • 47 tuneluri, în lungime totală de 11,64 km (cu lungimi individuale cuprinse între 70 m și 940 m).

„Autostrada va beneficia și de 4 parcări de scurtă durată, 1 punct de sprijin și întreținere, 6 spații de servicii, 2 centre de întreținere și coordonare”, a spus Pistol.

Proiectul, finanțat prin Programul Transport (T), are o valoare totală estimată de 31,56 miliarde lei (fără TVA).

„Documentația tehnică pentru lansarea licitației necesare construcției secțiunii de autostradă Miercurea Nirajului — Leghin va fi elaborată dupa aprobarea indicatorilor tehnico-economici prin Hotărâre de Guvern”, a spus Pistol.

Autostrada „Unirii” A8 - legătura Moldovei cu Transilvania

Autostrada „Unirii” A8 are aproape 320 km de la Târgu Mureș (intersecția cu A3) și până la Iași și Ungheni, la granița cu Republica Moldova. Tronsoanele de la Târgu Mureș și până la Miercurea Nirajului (cca 25 km) și de la Leghin la Târgu Neamț și până la Moțca/DN2 (circa 30 km) sunt prinse pe finanțare PNRR și au fost scoase la licitație. Primul tronson, de la Leghin la Moțca (DN2) a fost atribuit românilor de la UMB.

Pe tronsonul montan, „de mijloc”, reactualizarea Studiului de Fezabilitate a început tocmai în 2019 și abia acum, de curând, a fost finalizată, iar o lansare la licitație pentru proiectare și execuție este așteptată până la final de an.

Pentru bucata Moțca/DN2 - Iași - Ungheni, abia anul acesta s-a trecut la realizarea în teren a studiilor, după ce proiectul a stat blocat mai bine de un an la etapa de selectare a traseului.

VEZI ȘI: