​Cea mai prolifică asociere de constructori români a fost desemnată câștigătoare la licitația pentru proiectarea și execuția Secțiunii 3 din Autostrada A8, tronsonul Leghin-Târgu Neamț fiind practic primul tronson care va intra în construcție propriu-zisă a deja celebrei Autostrăzi a Unirii care va lega Moldova de Transilvania.

Autostrada Unirii - Sectoarele Targu Mures - Miercurea Nirajului si Leghin - Targu NeamtFoto: Hotnews

UMB va construi primul tronson din Autostrada „Unirii” A8

Asocierea SA&PE CONSTRUCT S.R.L. – SPEDITION UMB S.R.L. – TEHNOSTRADE S.R.L. a fost desemnată câștigătoare la licitația pentru proiectarea și execuția Secțiunii 3 a din Autostrada A8. Valoarea ofertată a fost de 1,56 miliarde de lei, față de cei circa 2 miliarde estimați la licitație.

Tronsonul Leghin-Târgu Neamț (Moțca/DN2) va fi, practic, primul tronson din PNRR de pe A8 care va intra în construcție, dacă lucrurile nu vor fi prelungite prin contestații. Aici merită precizat însă că lucrările prin PNRR vor trebui finalizate complet în 2026, altfel nu vor beneficia de finanțarea alocată.

Dacă va semna contractul, UMB va avea la dispoziție 6 luni pentru proiectare și 24 de luni pentru construcția celor 29,91 de km ai acestei secțiuni.

Contractul prevede execuția a:

- 29,9 km lungime totală

- 13 poduri

- 11 pasaje

- 2 viaducte

- 2 noduri rutiere: 1) DN15B (Vânători-Neamț) și 2) DN15C (Târgu Neamț)

- 4 spații de servicii

- 1 Centru Întreținere și Coordonare

Primele două tronsoane ale autostrăzii „Unirii” A8 Tg. Mureș - Iași - Ungheni au fost scoase la licitație încă de la finalul anului trecut. Cele două tronsoane sunt:

  • Autostrada Târgu Mureș – Târgu Neamț, Secțiunea I: Târgu Mureș – Miercurea Nirajului și legătură la Autostrada A3 - 24,4 km (inclusiv drumul de legătură în lungime de 2,4 km) (Vezi aici ofertele depuse)
  • Autostrada Târgu Mureș – Târgu Neamț, Secțiunea III: Leghin – Târgu Neamț - 29,91 km. (Vezi aici ofertele depuse)

UMB construiește deja 250 km din Autostrada „Moldovei” A7, inclusiv viitorul nod rutier cu A8 de la sud de Pașcani

Compania românească UMB (împreună cu celelalte entități din grup - SA&PE și Tehnostrade) construiește în acest moment toate cele 10 tronsoane din Moldova cuprinse în PNRR pentru Autostrada „Moldovei” A7 - vorbim de circa 250 de kilometri de la Buzău și până la Pașcani.

Pe tronsonul de la Bacău la Pașcani UMB va construi și viitorul nod rutier cu A8, un nod de tip „turbion”, cu bretele de mare viteză pe toate relațiile de trafic.

Cursă contra-cronometru ca cele două capete ale A8 Târgu Mureș - Târgu Neamț să fie gata înainte de termenul limită pe PNRR

Autostrada „Unirii” A8 are aproape 320 km de la Târgu Mureș (intersecția cu A3) și până la Iași și Ungheni, la granița cu Republica Moldova. Tronsoanele de la Târgu Mureș și până la Miercurea Nirajului (cca 25 km) și de la Leghin la Târgu Neamț și până la Moțca/DN2 (circa 30 km) sunt prinse pe finanțare PNRR, planul pe termen scurt gândit de UE pentru relansarea economiilor post-pandemie. Condiția esențială: proiectele să fie finalizate până în 2026.

În condițiile actuale, cu licitații ce încă nu s-au finalizat, cu un termen de 30 de luni (6 luni proiectare + 24 de luni execuție), șansele ca cele două tronsoane să fie complet gata până la termenul limită sunt mici și depind enorm de derularea contractelor și rezolvarea rapidă a eventualelor probleme și blocaje de pe parcurs.

Pentru restul tronsonului - sectoarele montane de la Miercurea Nirajului la Leghin - lucrurile se mișcă mult mai greu și nici până acum nu a fost finalizat însă și Studiul de Fezabilitate.

Pentru bucata Moțca/DN2 - Iași - Ungheni, abia anul acesta s-a trecut la realizarea în teren a studiilor, după ce proiectul a stat blocat mai bine de un an la etapa de selectare a traseului.

VEZI ȘI: