Indicatorii tehnico-economici ai autostrăzii „Unirii” A8, secțiunea montană de la Miercurea Nirajului la Leghin, au fost aprobați joi în cadrul Consiliului Tehnico-Economic al Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Costul final? 7,5 miliarde de euro, cu TVA.

Autostrada Unirii A8 - Tg Mures - Tg NeamtFoto: Hotnews

„Proiect de 7,5 miliarde de euro avizat”, a scris secretarul de stat Irinel Ionel Scrioșteanu, care a anunțat avizarea indicatorilor tehnico-economici pentru secțiunea 2 din A8, de la Miercurea Nirajului (Mureș) la Leghin (Neamț). UPDATE - Costul prezentat este cel care include TVA.

Secțiunea Miercurea Nirajului — Leghin va avea o lungime totală de 159,2 km, iar traseul acesteia va include:

  • 5 noduri rutiere la intersctarea DN13A (Sovata), DN13B (Joseni), DN12 (Ditrău), DN15 (Tulgheș), DN15B (Pipirig),
  • 437 de structuri (119 poduri, 19 pasaje, 117 viaducte, 179 podețe),
  • 47 tuneluri, în lungime totală de 11,64 km (cu lungimi individuale cuprinse între 70 m și 940 m).
  • 4 parcări de scurtă durată, 1 punct de sprijin și întreținere, 6 spații de servicii, 2 centre de întreținere și coordonare.

Același proiect, avizat în CTE-ul CNAIR la final de august: 6,4 miliarde de euro, fără TVA

Pe 24 august, șeful CNAIR Cristian Pistol anunța că pentru același proiect fuseseră avizați indicatorii tehnico-economici, dar la nivelul Companiei de Autostrăzi.

La acel moment, Pistol anunța că Proiectul, finanțat prin Programul Transport (PT), are o valoare totală estimată de 31,56 miliarde lei, adică 6,4 miliarde de euro, dar acest cost nu avea inclus TVA-ul în calcul.

Autostrada „Unirii” A8 - legătura Moldovei cu Transilvania

Autostrada „Unirii” A8 are aproape 320 km de la Târgu Mureș (intersecția cu A3) și până la Iași și Ungheni, la granița cu Republica Moldova. Tronsoanele de la Târgu Mureș și până la Miercurea Nirajului (cca 25 km) și de la Leghin la Târgu Neamț și până la Moțca/DN2 (circa 30 km) sunt prinse pe finanțare PNRR și au fost scoase la licitație și vin cu o condiție esențială pentru a nu pierde finanțarea: să fie gata până în 2026.

Primul tronson, de la Leghin la Moțca (DN2) tocmai ce a fost contractat cu UMB.

Pe tronsonul montan, „de mijloc”, reactualizarea Studiului de Fezabilitate a început tocmai în 2019 și abia acum, de curând, a fost finalizată, iar o lansare la licitație pentru proiectare și execuție este așteptată până la final de an.

Pentru bucata Moțca/DN2 - Iași - Ungheni, abia anul acesta s-a trecut la realizarea în teren a studiilor, după ce proiectul a stat blocat mai bine de un an la etapa de selectare a traseului.