HARTĂ INTERACTIVĂ Autostrada la care se lucrează la hârtii de șase ani: Pe unde trece șoseaua al cărei studiu a durat mai mult decât va dura probabil construcția propriu-zisă / Cătălin Drulă: „E un exemplu de AȘA NU”

de Victor Cozmei     HotNews.ro


Autostrada Sibiu - Fagaras
Foto: Hotnews
Șase ani - mai mult probabil decât va dura proiectarea și construcția propriu-zisă, atât a durat realizarea Studiului de Fezabilitate (SF) pentru un tronson de autostradă de nici 70 de kilometri între Sibiu și Făgăraș. Un contract lansat încă de pe vremea lui Dan Șova și care s-a derulat chinuit într-un interval în care alte autostrăzi s-au construit de la zero. „Este clar un exemplu de AȘA NU”, a explicat pentru HotNews.ro ministrul Transporturilor Cătălin Drulă, care a dat ca termen luna august pentru licitarea proiectării și execuției autostrăzii propriu-zise.

Info pe scurt:

  • O „banală” revizuire a unui studiu de fezabilitate a ajuns să dureze șase ani, în loc de un an și jumătate cât era inițial prevăzut. Practic, realizarea studiilor a durat mai mult decât va va dura, probabil, proiectarea și execuția propriu-zisă.
  • Licitația pentru SF-ului autostrăzii Sibiu - Făgăraș a fost lansată încă de pe vremea lui Dan Șova la Transporturi. „E un exemplu de așa nu”, spune ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă.
  • „Cauza principală a întârzierii acestei autostrăzi a fost lipsa de interes politic pentru acest proiect. În august vrem să scoatem la licitație proiectarea și execuția pentru această autostradă”, a declarat Drulă pentru HotNews.ro.
  • „E o vină împărțită”, spune Asociația Pro Infrastructura. „Birocratic s-au mișcat foarte prost, n-au fost făcute plăți. Dar și proiectantul a întârziat lucrarea, s-a folosit de toate portițele tehnice și legale ca să prelungească lucrarea. S-a tras foarte mult de timp la partea de stabilire a traseului”.
  • După ani și ani și discuții asupra traseului, HotNews.ro publică într-o hartă interactivă pe unde vor trece cei circa 68 de kilometri de autostradă, precum și cei circa 5 km de drum de legătură de lângă Făgăraș.
  • Deși neoficial se vorbește de autostrada de la Sibiu la Făgăraș ca având indicativul A13, continuând mai departe pe relația Brașov - Bacău, CNAIR a transmis la solicitarea HotNews.ro că, se pare, viitorul drum de mare viteză va avea un alt indicativ.

Revizuirea studiului de fezabilitate pentru Sibiu - Făgăraș, de la drum expres, la autostradă. O licitație pe repede înainte lansată de pe vremea lui Dan Șova


În 2014, când Dan Șova trăgea frâiele infrastructurii rutiere, Compania de Autostrăzi scotea la licitație pe bandă rulantă contracte de studii de fezabilitate. Unul din acele contracte se referea la revizuirea SF-ului pentru autostrada Sibiu - Brașov, un proiect care înainte de acel moment era gândit doar ca drum expres.

Inițial, licitația avea un termen complet nerealist: 4 luni pentru revizuirea studiului de fezabilitate. Ulterior datele contractuale au fost modificate, iar în aprilie 2015 era semnat contractul de circa 16,3 milioane de lei cu Consitrans, cu termen 17 luni.

Oficial lucrările la SF au început în mai 2015, dar s-au împotmolit în probleme birocratice, iar un an întreg a fost suspendat din lipsă de finanțare.

A urmat apoi o lungă dezbatere între CNAIR, Consitrans și Jaspers privind traseul autostrăzii, iar abia în 2019 au început primele foraje geotehnice pe traseu.

Proiect: Revizuire Studiu de Fezabilitate - Autostrada Sibiu - Făgăraș

Lungime: cca 68-70 km + drum de legătură la Făgăraș
Antreprenor: CONSITRANS
Valoare: 16.313.855,49 FARA TVA
Contract semnat: 07.04.2015 (începere 11.05.2015)
Termen inițial de finalizare: 17 luni
Dată finalizare (realist): Q3 2021

HARTĂ INTERACTIVĂ - AUTOSTRADA SIBIU - FĂGĂRAȘ



---

Cătălin Drulă, despre autostrada Sibiu - Făgăraș. „În august scoatem la licitație proiectarea și execuția”


„Derularea acestui studiu de fezabilitate este clar un exemplu de “așa nu” când ne uităm la durata sa enormă”, a declarat pentru HotNews.ro ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă.


„Am putea intra în detalii tehnice, spre exemplu, cum pentru un astfel de proiect există o plată mare la final, iar din lipsa de finanțare în derulare, rezultă și interes și capacitate scăzută a prestatorilor. Dar, după mine, cauza principală a întârzierii acestei autostrăzi a fost lipsa de interes politic pentru acest proiect”, a mai spus Drulă.

„Pentru mine în acest moment, dincolo de întârzierile din trecut, e mai important să îl finalizăm și să avem cât mai repede un constructor pentru acest tronson de autostradă. Ultima etapă rămasă este obținerea acordului de mediu cu țintă luna iulie, iar în august vrem să scoatem la licitație proiectarea și execuția pentru această autostradă”, a spus Drulă

Pro Infrastructura: „La un astfel de proiect doi ani ar dura studiile și doi-trei ani ar dura execuția"


„La un astfel de proiect doi ani ar dura studiile și doi-trei ani ar dura execuția. Practic, acum când abia se încheie Studiul de Fezabilitate ar fi trebuit de fapt să fie gata toată autostrada”, a declarat pentru HotNews.ro Ionuț Ciurea, directorul Asociației Pro Infrastructura.

„E o vină împărțită. Birocratic s-au mișcat foarte prost, n-au fost făcute plăți. Dar și proiectantul a întârziat lucrarea, s-a folosit de toate portițele tehnice și legale ca să prelungească lucrarea. S-a tras foarte mult de timp la partea de stabilire a traseului. S-a discutat mult de un posibil tunel (n.r. în zona Brad) care ar fi presupus foraje serioase, adică un cost pentru proiectant, or interesul său până la urmă e să facă profit”, a mai spus Ciurea.

Reprezentantul ONG-ului mai notează și că, dincolo de finanțările insuficiente alocate de-a lungul contractului, chiar prețul scăzut a fost un factor care a dus la întârziere.

„Din start contractul a fost dat pe puțini bani, iar pe bani puțini e și mai multă presiune pe proiectant să-și scoată un profit”, a mai spus Ciurea.

CNAIR: „Sectoarele de autostradă Sibiu-Făgăraș și Făgăraș–Brașov vor avea indicativul A3”


Compania de Autostrăzi a precizat oficial pentru HotNews.ro că în momentul de față proiectul „se află în derulare etapa finală a procedurii de obținere a Acordului de Mediu” și că „studiul geotehnic detaliat a fost finalizat”.

Deși neoficial se vorbește de autostrada de la Sibiu la Făgăraș ca având indicativul A13, continunând mai departe pe relația Brașov - Bacău, CNAIR a transmis la solicitarea HotNews.ro că, se pare, viitorul drum de mare viteză va avea un alt indicativ.

„Sectoarele de autostradă Sibiu-Făgăraș și Făgăraș – Brașov vor avea indicativul (A3)”, a precizat CNAIR în răspunsul transmis HotNews.ro.

Tronsonul Făgăraș - Brașov, proiectarea scoasă la licitație după un model nou de contract / Drulă: „Ar trebui să prevină tocmai probleme în derulare, din trecut”


Ministrul Transporturilor Cătălin Drulă a mai precizat pentru HotNews.ro că, pe lângă realizarea tronsonului Sibiu - Făgăraș, accentul în perioada următoare va fi pus și pe tronsonul adiacent, de la Făgăraș la Brașov.

Ministrul a amintit că săptămâna trecută au fost depuse ofertele pentru proiectarea tronsonului Făgăraș - Brașov. „Peste câțiva ani traficul infernal de pe DN1 Sibiu-Brașov va fi scos din numeroasele localități de pe traseu”, a spus ministrul.

Drulă a ținut să puncteze că licitația nou lansată pentru bucata adiacentă Făgăraș-Brașov este „bazată pe noul model de caiet de sarcini, elaborat de CNAIR, care ar trebui să prevină tocmai probleme în derulare, din trecut”.

Potrivit ministrului, printre schimbări se numără realizarea de „plăți intermediare definite corect și corelate cu graficul de realizare a proiectului; termene realiste pentru realizarea activităților; corelarea obiectivelor naționale și europene cu cele locale prin implicarea autorităților locale ca stakeholderi în proiect; uniformizarea documentației tehnice, dar și a celei contractuale”.

---

CITEȘTE ȘI:









Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















46624 vizualizari

  • -26 (44 voturi)    
    Autostrada Brașov-Sibiu este o inutilitate! (Miercuri, 26 mai 2021, 9:21)

    Rower [utilizator]

    Nu era nevoie de nici un studiu de fezabilitate și de nici un proiect. Traficul intre Brașov și Sibiu este prea mic ca sa justifice o autostrada. Se arunca bani degeaba pe drumuri nejustificate economic.
    • +20 (24 voturi)    
      daca continua spre Bacau (Miercuri, 26 mai 2021, 9:52)

      bluuuz [utilizator] i-a raspuns lui Rower

      devine foarte utila
      • -3 (7 voturi)    
        ar insemna inca o trecere peste munti (Miercuri, 26 mai 2021, 10:56)

        yyyxxx1981 [utilizator] i-a raspuns lui bluuuz

        fara bani UE. De unde.....
    • -13 (21 voturi)    
      Exact (Miercuri, 26 mai 2021, 10:03)

      siviufxx [utilizator] i-a raspuns lui Rower

      Avem accidente zilnic pe anumite drumuri nationale cum ar fi E58 intre Iasi si Tg Frumos si saptamanal mor cel putin 2-3 oameni pe portiunea respectiva, blocaje de la 8 la 18 zilnic la intrarea in Dopu Iloaiei si noi ne construim autostrazi care nu sunt circulate...
      • +18 (24 voturi)    
        ! (Miercuri, 26 mai 2021, 10:30)

        tudorr [utilizator] i-a raspuns lui siviufxx

        E circulata portiunea aceea, si eu sunt iesean si stiu ce mizerie e in zona la noi, DAR, ne cam meritam soarta! 30 de ani am votat FSN, acum am votat trandafirii galbeni, vilarul si tablagiul bam bam! Avem ce-am votat, panselute si poze frumoase cu mascote in fata primariei!
    • +5 (13 voturi)    
      Trafic (Miercuri, 26 mai 2021, 10:09)

      Lukis [utilizator] i-a raspuns lui Rower

      Daca se face autostrada, traficul spre Brasov din nord-vestul tarii se va muta pe ea, in loc de Tg. Mures - Brasov.
      • -4 (6 voturi)    
        Tg. Mures - Brasov (Miercuri, 26 mai 2021, 17:52)

        JustinCase [utilizator] i-a raspuns lui Lukis

        Tg. Mures - Brasov nu se mai face. Cel putin nu secolul asta...
    • +6 (12 voturi)    
      Nicio autostrada nu poate fi inutila (Miercuri, 26 mai 2021, 10:13)

      middle_brick [utilizator] i-a raspuns lui Rower

      Nu se mai vorbește nimic despre Brașov- Tg Mureș, era parte din Australia Transilvania inca de pe vremea Bechtel, au scos-o cu totul din orice plan și masterplan.
      • +7 (13 voturi)    
        sa fii sanatos (Miercuri, 26 mai 2021, 10:43)

        mmmircea [utilizator] i-a raspuns lui middle_brick

        Targu Mures - Sighisoara - Fagaras - Brasov, asa arata traseul. Practic bucata de la Fagaras la Brasov va fi parte din autostrada Transilvania.
    • +8 (10 voturi)    
      Bati campii ! (Miercuri, 26 mai 2021, 12:08)

      Valtran [utilizator] i-a raspuns lui Rower

      Tocmai, ca traficul este cat se poate de intens si este absoluta nevoie de autostrada.
      Ca de obicei, vorbesti despre lucruri pe care nu le cunosti/nu le-au vazut/studiat in viata ta !
    • +4 (4 voturi)    
      Utilitatea autostrazii se stabileste in intreg (Miercuri, 26 mai 2021, 20:23)

      Gargara3 [utilizator] i-a raspuns lui Rower

      Faci o greseala de rationament. Acum tronsonul Brasov -Sibiu este mai putin circulat fiind evitat datorita blocajului permanent de pe Valea Prahovei. Altceva va fi cand Autostrada A3 va uni Bucurestiul cu Oradea, Cluj si Timisoara.
      • +6 (6 voturi)    
        trafic (Miercuri, 26 mai 2021, 22:36)

        gio13 [utilizator] i-a raspuns lui Gargara3

        Tronsonul Brasov- Sibiu este chiar foarte circulat si acum.
    • +7 (7 voturi)    
      trafic Sibiu- Brasov (Miercuri, 26 mai 2021, 22:35)

      gio13 [utilizator] i-a raspuns lui Rower

      Ai fost pe acolo? Dimpotriva, traficul Sibiu- Brasov este foarte mare, am fost de cateva ori si mereu aglomerat, plus ca trece prin toate localitatile, se impune autostrada. In plus dinspre Brasov se va descarca spre granita de vest si traficul din zona Moldovei (zona Bacau, Vaslui, chiar si Iasi) indiferent daca A13 se va prelungi pana la Bacau sau se va merge in continuare pe DN prin pasul Oituz.
  • +2 (8 voturi)    
    ! (Miercuri, 26 mai 2021, 9:22)

    tudorr [utilizator]

    Decent!
  • -8 (8 voturi)    
    Indicativ (Miercuri, 26 mai 2021, 10:14)

    Lukis [utilizator]

    Daca vrei sa bulversezi lumea, folosesti indicativul A3. Oare unde e logica unei autostrazi care incepe la Bucuresti, ia o pauza la Sibiu si reincepe la Tg. Mures?
    Daca foloseai A3 pentru Brasov - Fagaras (parte din A3 planificat) si A13 pentru Fagaras - Sibiu ce se intampla?
    Daca peste 10 ani va creste traficul pe Brasov - Tg. Mures si guvernantii vremurilor viitoare decid ca este nevoie de continuarea proiectului Fagaras - Tg. Mures, oare ce denumire vor folosi? Sau vor fi doua autostrazi A3 care pleaca din Fagaras???
    • +4 (6 voturi)    
      autostrada incepe la Brasov (Miercuri, 26 mai 2021, 10:46)

      mmmircea [utilizator] i-a raspuns lui Lukis

      Brasov-Fagaras e un sector comun si pentru Brasov-Tg Mures-Oradea si pentru Brasov-Sibiu, dincolo de cum se vor numi in final autostrazile.
      • -3 (5 voturi)    
        A3 (Miercuri, 26 mai 2021, 10:52)

        Lukis [utilizator] i-a raspuns lui mmmircea

        A3 incepe la Bucuresti. Discutia era pentru Fagaras - Sibiu, aici nu-si are locul indicativul A3.
        • +1 (1 vot)    
          Ba da (Joi, 27 mai 2021, 10:39)

          bcsb [utilizator] i-a raspuns lui Lukis

          A13 e de fapt o legatura intre A1 si A3 (similara cu Sebes-Campia Turzii)
          • -1 (1 vot)    
            A3 (Joi, 27 mai 2021, 12:00)

            Lukis [utilizator] i-a raspuns lui bcsb

            Cam asta am scris si eu, Fagaras - Sibiu este drum de legatura. Cred ca din Master Planul de Transport se poate vedea asta.
  • +7 (7 voturi)    
    Proiecte noi (Miercuri, 26 mai 2021, 10:20)

    Lukis [utilizator]

    Exista un drum mult mai aglomerat unde nu exista planuri de autostrazi, Cluj - Dej. Oare cand vom avea o autostrada aici?
    • +4 (8 voturi)    
      asa e (Miercuri, 26 mai 2021, 10:51)

      mmmircea [utilizator] i-a raspuns lui Lukis

      ar trebui construita si partea de nord a centurii Clujului de la Gilau la Jucu si continuata cu autostrada macar pana la Dej, inclusiv odioasa intersectie in forma de triunghi de branza topita de la iesire din Dej. Din pacat nu se face nimic in urmatorii ani acolo, nici macar reconfigurarea intersectiei.
  • -2 (12 voturi)    
    romanii (Miercuri, 26 mai 2021, 11:00)

    levierul [utilizator]

    romanii sunt acea specie care se plang ca nu au autostrazi dar ii voteaza mereu pe cei care nu fac autostrazi
    • +3 (7 voturi)    
      Touche (Miercuri, 26 mai 2021, 18:15)

      GigiIonescu [utilizator] i-a raspuns lui levierul

      Bravo, buna postare.

      Oricum sunt convins ca la urmatoarele alegeri o sa iasa zdrobitor FSN/ PSDR/ PSD/ PCR cu lideri in linia tov. si tovarsasa Ceasusescu, tov. Iliescu, tov. Nastase, tov. Dragnea, tov. Veorica spre un viitor luminos o noua epoca de aur.
  • -1 (3 voturi)    
    hartii (Joi, 27 mai 2021, 10:19)

    GicaContra71 [utilizator]

    Se vor face studii, adica se vor copia, care vor expira.
    Dar banii vor fi folositi !?!


Abonare la comentarii cu RSS

Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by