UPDATE

Licitație de 270 de mil. euro pentru Metroul M6 de la Băneasa la Aeroportul Otopeni, în ciuda raportului critic făcut de experții externi care au desființat proiectul

de Victor Cozmei     HotNews.ro


Magistrala M6 de metrou 1 Mai - Baneasa - Otopeni
Foto: Hotnews
Transporturile au lansat licitația pentru continuarea metroului M6 de la Tokyo (Băneasa) la Aeroportul Henri Coandă cu o valoare de circa 1,32 mld de lei fără TVA în SEAP. Secretarul de stat Scrioșteanu spune de contract că ar fi de 2,38 mld. de lei, un contract care vizează doar proiectarea și execuția structurilor de rezistență, după care vor urma alte contracte pentru echipamente, calea de rulare, finisaje și trenuri. Mutarea vine în ciuda unui raport devastator făcut proiectului de către experții externi în timpul mandatului lui Cătălin Drulă. Raportul arăta că rentabilitatea proiectului e departe de a fi la un prag acceptabil, iar proiectul așa cum e el în prezent are și alte câteva minusuri majore: cost ridicat, dublarea sa de către actuala conexiune feroviară Gara de Nord-Aeroport și construirea unui nou terminal principal al Aeroportului unde actuala M6 nu ar ajunge.

„A fost lansată licitația pentru proiectarea și execuția lucrărilor de structură de rezistență pentru Lotul 1.2 (Tokyo – Aeroport Otopeni), care are un traseu de 7,6 km și cuprinde 6 stații, cu următoarele denumiri: Washington, Paris, Bruxelles, Otopeni, Ion I.C. Brătianu, Aeroport Otopeni. Valoarea contractului este de 2,38 miliarde de lei, fără TVA”, a anunțat secretarul de stat în Transporturi, Irinel Scrioșteanu.


„Oportunitatea realizării investiției a fost stabilită în conformitate cu planurile generale de dezvoltare ale sistemului de transport public al orașului, propusă și justificată în planurile generale, studiile de transport şi strategiile de dezvoltare din ultimii ani”, justifică Scrioșteanu.

Experții Băncii Europene de Investiții au analizat, la solicitarea Ministerului Transporturilor când în funcție încă era Cătălin Drulă, potențialul de dezvoltare al Magistralei M6 de metrou, de la Stația Tokyo (Complex Băneasa) până la Aeroportul Otopeni, iar concluziile sunt dure, conform unui memorandum consultat de HotNews.ro.

Rentabilitatea proiectului, așa cum apare el acum în planurile Metrorex, e departe de a fi la un prag acceptabil, doar 0,17% față de 5% cât e pragul normal pentru ca un proiect să fie considerat fezabil.

Analiza BEI-PASSA critică proiectul Metroului M6 Băneasa - Aeroportul Otopeni


Într-un memorandum realizat de fostul ministru al Transporturilor Cătălin Drulă este prezentată analiza BEI-PASSA, analiză care relevă faptul că investiția propusă, aferentă secțiunii nord a magistralei de metrou M6, nu este rentabilă din punct de vedere socioeconomic, principalele argumente fiind:

  • O densitate redusă a populației și a locurilor de muncă de-a lungul traseului magistralei M6 (după stația Tokyo), care duce la un număr relativ redus de călători prognozat;
  • Costuri mari de investiție aferente soluției alese, aceea de a se construi un metrou subteran;
  • Rata de rentabilitate economică recalculată pentru sectorul de nord al magistralei M6 este de 0,17%. Astfel, costurile mari de investiție și operare nu sunt justificate de beneficiile generate.

În plus, analiza BEI-PASSA identifică o serie de riscuri care pot avea un impact negativ asupra valorilor investiției, precum și asupra traficului prognozat în studiul de fezabilitate inițial, precum:

  • Legătura feroviară existentă între aeroportul Henri Coandă și Gara de Nord;
  • Planurile de dezvoltare a aeroportului, care prevăd construcția unui nou terminal în partea de est a pistelor de aterizare, ceea ce induce un grad mare de incertitudine în prognoza traficului de călători de pe secțiunea nord a magistralei M6;
  • Creșterea costurilor de construcție dintre 2017 și momentul actual, precum și evoluția acestor costuri în anii următori, generează un risc semnificativ ca valorile prognozate pentru investiție să depășească valoarea din SF inițial.

În memorandumul realizat atunci de Ministerul Transporturilor se notează că, prin comparație cu primele 100 de aeroporturi din lume ca volum de trafic, 45 nu au nicio legătură feroviară directă.

Doar două aeroporturi (Madrid Barajas și Barcelona El Prat cu respectiv cu 59,8 milioane călători și 51,7 milioane călători în 2019) au și tren și metrou subteran, iar trei aeroporturi au și tren și metrou suprateran (Londra Heathrow, Copenhaga și Atena, cu respectiv 80,9 milioane călători, 30,2 și 25,6 în 2019).

Spre comparație, traficul de călători la Aeroportul Henri Coandă în 2019 a fost de 14,7 milioane călători.


Drulă: „M6 are multiple probleme de fezabilitate. Comisia Europeană a refuzat finanțarea. Hai să nu facem o investiție doar că sună bine pentru PR”


Despre renunțarea la tronsonul M6 Tokyo (Băneasa) - Otopeni a vorbit fostul ministru al Transporturilor Cătălin Drulă încă de la începutul anului.

Drulă cerea concentrarea efortului financiar și administrativ către alte magistrale de metrou în Capitală.

Ce spunea Cătălin Drulă la începutul mandatului său la Transporturi despre continuarea M6 de la Băneasa la Otopeni:
  • S-a concentrat foarte multă energie la Metrorex pe această linie către aeroport. Această linie are multiple probleme de fezabilitate pe care le-a ridicat și Comisia Europeană. Dincolo de centrul comercial Băneasa - stația Tokyo, această linie trece printr-una dintre cele mai puțin dens populate zone ale Capitalei și ale zonei metropolitane București - Ilfov. Dacă am face o hartă cu culori, acea zonă ar fi colorată în nuanțe reci pentru că sunt păduri.
  • Mai este un aspect, M6 ar duce la Otopeni la actualul terminal care urmează să fie „abandonat” pentru că planul major care este în derulare este construcția unui nou terminal - practic un nou aeroport, în partea de est a pistelor la 3 km distanță.
  • Viziunea care există de cinci ani în minister e așa: vii din călătoria ta cu bagaje cu tot, ajungi la Terminalul 2, noul terminal - o investiție de 800 de milioane de euro, iei un autobuz prin interiorul aeroportului, ajungi în fosta clădire de la Terminalul 1, cobori într-o stație de metrou și mergi 35 de minute, oprindu-te de 14 ori, până ajungi la Gara de Nord. Nu se înțelege de ce, odată ajuns în acel punct la Terminalul 1, nu iei direct trenul care face 20 de minute până la Gara de Nord.
  • Pe M6 de la Băneasa la Otopeni eu cred că trebuie să ne uităm foarte serios la el. Comisia Europeană a refuzat finanțarea acelei secțiuni și cred că acele resurse bugetare trebuie redirecționate în părți ale rețelei de metrou din București unde sunt mult mai necesare.

Renunțarea la tronsonul Băneasa - Otopeni, parte din magistrala M6 de metrou, și concentrarea efortului financiar și administrativ către alte magistrale de metrou în Capitală este soluția corectă, au susținut la unison la momentul respectiv atât asociațiile pe infrastructură din societatea civilă, cât și primarii de sector din București consultați de HotNews.ro.







Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















6286 vizualizari

  • +2 (12 voturi)    
    astia sunt pusi (Joi, 18 noiembrie 2021, 11:29)

    yyyxxx1981 [utilizator]

    pe furat sub orice forma. De unde vor venii aceste sume. De unde vor venii apoi banii necesari operarii cand ai cativa calatori pe aceasta linie. Si nu fac metrou in oras unde e nevoie de el ca de aer.
    • 0 (8 voturi)    
      Din munca fraierilor (Joi, 18 noiembrie 2021, 12:44)

      bumble-bee [utilizator] i-a raspuns lui yyyxxx1981

      de acolo. Deştepţii fie au emigrat, fie stau în ţară şi profită de fraierii care plătesc taxe. Gura mică şi joc de glezne munceşte tare că vrem să ne mai luăm un merţan.
    • +3 (5 voturi)    
      Cum nu fac in oras metrou!?!! (Joi, 18 noiembrie 2021, 22:17)

      Anges [utilizator] i-a raspuns lui yyyxxx1981

      Se face si M5 intre Eroilor si Pantelimon si M4 Straulesti - Gara Progresul (portiunea Gara de Nord -Filaret in prima faza). M5 are licitatia lansata, M4 e in PNRR.
      Orasul asta are nevoie de metrou oriunde si in orice directie, cum ar zice Andries.
      • -3 (3 voturi)    
        nu chiar (Vineri, 19 noiembrie 2021, 10:17)

        yyyxxx1981 [utilizator] i-a raspuns lui Anges

        M5 are lansata doar licitatia pentru proiectare. M4 doar o bucatica din ea e in PNRR dar nu e lansata nici licitatia de proiectare. Da, ne dorim 14 linii ca in Paris/Barcelona dar realitatea este ca sunt foarte scumpe si atunci suntem obligati sa prioritizam. E absurd sa prioritizezi o linie pe camp in afara orasului unde vor merge un numar foarte mic de oameni (comparativ cu alte zone) in loc sa prioritizezi cartiere din oras cu densitate a populatiei foarte mare. Iar pe langa costurile de productie mai sunt si costurile cu echipamente, trenuri si personalul de operare/mentenanta. Ca sa acoperi macar o parte rezonabila din aceste costuri ai nevoie sa fie trenurile pline de calatori nu 10 %.
        • +1 (1 vot)    
          Nu intelegi (Vineri, 19 noiembrie 2021, 20:11)

          ids [utilizator] i-a raspuns lui yyyxxx1981

          Tocmai ca metroul trebuie sa se extinda in primul rand in afara pentru a scadea presiunea pe oras, care altfel va deveni si mai aglomerat de constructii si negestionabil cu oricate linii de metrou sau piste de biciclete ai face.
      • +3 (3 voturi)    
        Oriunde, dar in ce ordine? (Vineri, 19 noiembrie 2021, 15:14)

        pehash [utilizator] i-a raspuns lui Anges

        Daca te uit un pic pe o harta cu densitatea populatiei din Bucuresti, prioritatea ar trebui sa fie M7.
  • -2 (20 voturi)    
    si totusi... (Joi, 18 noiembrie 2021, 11:44)

    287 [utilizator]

    ...mie mi-ar placea sa merg la aeroport cu metroul, ca in tarile cu apa calda... sa scap de traficul de pe DN1, de taximetristi mafioti si de trenul care te duce la Gara de Nord.
    • +4 (10 voturi)    
      Corect, dar nu asa (Joi, 18 noiembrie 2021, 12:07)

      RaduMiron [utilizator] i-a raspuns lui 287

      Ar trebui prelungita magistrala 2 din Pipera pana la noul terminal al aeroportului
      • -2 (4 voturi)    
        Foarte corect (Joi, 18 noiembrie 2021, 15:51)

        AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui RaduMiron

        Numai ca politrucii nostrii nu pot gandi cu bataie lunga si cu orizont de timp. Ei inca gandesc pe structura de acum 10-20 de ani!
        Ca sa nu mai zic ca magistrala prin Pipera chiar ar avea un bazin de colectare mare si un trafic local justificabil!
    • +4 (10 voturi)    
      De fapt locuiesti in Otopeni (Joi, 18 noiembrie 2021, 12:11)

      methalman [utilizator] i-a raspuns lui 287

      Altfel nu s-ar justifica alegerea metroului cu 13 statii pana la Gara De Nord fata de tren unde opreste doar 1 data.
      • 0 (6 voturi)    
        Foarte putini locuiesc in Otopeni (Joi, 18 noiembrie 2021, 12:29)

        PowerIon [utilizator] i-a raspuns lui methalman

        chiar langa statia de metrou.
        Restul trebuie sa mai faca pana la 5 km daca locuesc in lateral.
        O singura statie e planificata in centrul comunei. Alta e langa pod intr-o zona mai putin populata.
    • +5 (11 voturi)    
      Pe banii cui? (Joi, 18 noiembrie 2021, 12:15)

      Leo55 [utilizator] i-a raspuns lui 287

      Cu totii ne dorim multe.
    • +2 (8 voturi)    
      si care e problema? (Joi, 18 noiembrie 2021, 12:23)

      Vic_Tor [utilizator] i-a raspuns lui 287

      Oricum iei metrou pana la Gara de Nord , nu ? Si acolo schimbi metroul spre Otopeni. Asa poti sa iesi din metrou si sa iei trenul care circula la 20 de minute. Cu miliardele alea de euro poate duce metroul in alte cartiere
    • +3 (11 voturi)    
      ne spui si de ce? (Joi, 18 noiembrie 2021, 13:38)

      MitikaP [utilizator] i-a raspuns lui 287

      Ai incercat pana acum trenul care te duce la Otopeni din Gara de Nord sau vorbesti doar asa, ca sa te afli in treaba? Daca da, ce probleme ai gasit? Faci max 20 min de la gara la aeroport, curat, civilizat, cumperi bilet direct in tren, cu cardul. Statia este direct in aeroport, mai mergi 50m pe jos din gara pana in terminal.
      Ce nu iti place?
      • -4 (4 voturi)    
        îți spun imediat ce nu-mi place (Joi, 18 noiembrie 2021, 15:07)

        hdd [utilizator] i-a raspuns lui MitikaP

        nu-mi place că nu s-a ținut cont de dezvoltarea aeroportului și că nu există perspectivă, integrare.

        Trenul s-a făcut doar deservind actualul terminal, aglomerând și mai mult zona.

        Din cauza lipsei de perspectivă și a corupției locale, Otopeni rămâne din păcate singurul aeroport important din România.
        Oameni din Sibiu, Cluj, Suceava, Bacău, nu mai vorbim Constanța sau Craiova, în loc să aibă aeroporturi locale, zboară tot pe Otopeni și asta va lua amploare.
        Deci aeroportul va crește.

        Linia actuală nu ține cont de asta, a fost făcută doar ca să acopere Euro 2020.

        La OTP trebuia făcut un nod de transporturi, unde infrastructura feroviară să unească direct centrul Bucureștiului, cu orașele din sfera sa de influență - Ploiești, Constanța, Călărași, Pitești, Slobozia Buzău etc etc

        it's a patch, not a new version.

        În afară de asta, se putea lega aeroportul de A3 și de noua Gară.
        Așa zisele master planuri, sunt o glumă de care râd până și miniștrii care se ocupă de ele.
        • 0 (2 voturi)    
          Oamenii din Sibiu si Cluj (Joi, 18 noiembrie 2021, 23:35)

          fuscustm1 [utilizator] i-a raspuns lui hdd

          nu mai zboara "pe Otopeni" de mult , au curse directe spre vestul Europei de mult . Nu prea esti la curent cu realitatea... Si incet , incet nici cei din Craiova sau Iasi nu mai zboara de "pe Otopeni" ;)
    • -3 (3 voturi)    
      exista uber si Bolt de mai bine de 5 ani (Joi, 18 noiembrie 2021, 15:47)

      AliKimiku [utilizator] i-a raspuns lui 287

      Si inainte de ei exista BlackCab care avea preturi decente atunci!
      Deci povestea cu taximetristii mafioti nu tine!
      Traficul de pe DN1 e chiar OK fata de ce era acum 10 ani!
      Daca preferi 35 minute cu metroul fata de 20 minute cu trenul e alegerea ta! Desi pare dubioasa avand in vedere ca te plangi de traficul de pe DN1.
  • +5 (13 voturi)    
    Mda (Joi, 18 noiembrie 2021, 11:46)

    Fanel01 [utilizator]

    Au facut cateva statii la misto pt M5 si l-au lasat asa, acum se apuca de at proiect care nu este prioritar si util decat pt prea putine persoane,dar probabil sunt interese mari financiare, are teren in zona cine trebui.
    • +2 (6 voturi)    
      Citesc si ma minunez (Joi, 18 noiembrie 2021, 22:28)

      Anarb [utilizator] i-a raspuns lui Fanel01

      …cum unii incearca sa convinga ca portiunea de drum cu cel mai mare trafic din tara asta nu are nevoie de metrou si nici cel mai mare aeroport al tarii, de vreo 8-9 ori ca trafic fata de al 2-lea (care tocmai primeste metrou) si nici cea mai dezvoltata zona pre-oraseneasca din Romania (cineva incearca sa ne convinga ca Otopeniul e chiar sat).
      Cum spunea altcineva mai jos, cred ca sint multe interese politice intr-adevar.
  • +1 (1 vot)    
    Montreal apare de 2 ori pe harta aia, e gresit (Joi, 18 noiembrie 2021, 11:49)

    Gryphus [utilizator]

    cred ca ati vrut sa scrieti TOKIO, totusi japonia ne da banii.
    • -2 (6 voturi)    
      Cu imprumut (Joi, 18 noiembrie 2021, 12:30)

      PowerIon [utilizator] i-a raspuns lui Gryphus

      .
  • 0 (8 voturi)    
    ce vrea Scriosteanu ? (Joi, 18 noiembrie 2021, 11:59)

    Vic_Tor [utilizator]

    eu inteleg ca mai sunt dispute politice intre partide si reprezentantii lor, dar totusi acest proiect chiar nu are rost. sunt efectiv miliarde de euro bagate in pamant, ingropate. fara nici un folos. si mai departe costuri de intretinere enorme pe metrou, sute de angajati care vor lucra degeaba. Mai bine sa proiecteze metrou direct spre terminalul 2 care este absolut necesar, terminalul 1 depasise capacitatea maxima inainte de pandemie
    • +1 (1 vot)    
      vrea licitatii (Vineri, 19 noiembrie 2021, 15:17)

      pehash [utilizator] i-a raspuns lui Vic_Tor

      banii se fac din licitatii. acolo se da spaga..
  • +5 (13 voturi)    
    Ba e rentabilă, (Joi, 18 noiembrie 2021, 12:00)

    bumble-bee [utilizator]

    Pentru Ţiriac de exemplu, şi mulţi alţi şmecheri cu dezvoltări imobiliare în zonă. Pentru fraierii care trăiesc în Colentina, Tei, Rahova, .... şi nu au metrou, păi aveţi ce aţi votat.
    • +1 (9 voturi)    
      Nici macar pentru Tiriac si alti smecheri (Joi, 18 noiembrie 2021, 12:34)

      PowerIon [utilizator] i-a raspuns lui bumble-bee

      pt ca statia de metrou este departe de proiectele imobiliare.
      Tiriac are statie de tren pentru patinoar si ce vrea sa mai faca, altfel nu aveam nici trenul la aeroport
  • +3 (9 voturi)    
    ... (Joi, 18 noiembrie 2021, 12:06)

    Elfu [utilizator]

    de aia au schimbat directorul metrorex zilele trecute - probabil nu vroia sa semneze una alta ...( pe langa prb cu sindicatul)
  • +6 (12 voturi)    
    bani aruncati (Joi, 18 noiembrie 2021, 12:06)

    martel55 [utilizator]

    in loc sa se investeasca in M5 si in N4 intre Gara de Nord si Proigresul, unde chiar exista cererea, visam cai verzi pe pereti sia runcam banii aiurea
  • +4 (10 voturi)    
    prea multi bani pentru o solutie fara viitor (Joi, 18 noiembrie 2021, 12:08)

    levierul [utilizator]

    nu are valoare economica. Otopeni e ca un sat intins pe calea principala, fara relavanta economica.
    In acelasi timp, exista cale ferata catre aeroport.
  • +2 (8 voturi)    
    furtul... (Joi, 18 noiembrie 2021, 12:14)

    maiorulmura [utilizator]

    ...secolului
  • -2 (6 voturi)    
    Multi zic ca metroul este pentru viitor (Joi, 18 noiembrie 2021, 12:25)

    PowerIon [utilizator]

    Va spun eu care e viitorul:
    Bucurestiul se va împotmoli in imobiliare si se va construi undeva o capitala noua, pe infrastructura moderna, cum au facut-o si alte tari.
    Pe termen scurt, preconizata crestere a traficului de pasageri pe Otopeni va fi preluata de Ghimbav.
    Romanilor din strainatate li se vor stinge neamurile ca sa-i mai traga ața sa vina in vizită.
  • 0 (8 voturi)    
    ... (Joi, 18 noiembrie 2021, 13:53)

    a.nonim [utilizator]

    Ce conteaza rentabilitatea? Hipsterul vrea metrou pana la aeroport (c-a vazut el nu stiu unde), politicianul vrea comision, constructorul vrea de lucru. Toata lumea multumita. De platit, platesc fraierii.
  • -3 (5 voturi)    
    ah (Joi, 18 noiembrie 2021, 15:14)

    hdd [utilizator]

    și nu sunt de acord cu faptul că noua linie nu deservește suficienți călători.

    CATASTROFA care este azi Bucureștiul, se bazează fix pe o astfel de gândire îngustă a unor specialiști ratați.

    Avem ditamai Câmpia: de la Constanța la Severin și de la Câmpina la Dunăre.

    Se putea face aici o zonă metropolitană extinsă care să degreveze Bucureștiul de CATASTROFA ecologică, socială, de transporturi în care se află.
    O urbanizare pe modelul Germaniei, în care nu există aglomerări iar zonele locuibile sunt foarte extinse.

    De ce nu s-a realizat?
    Simplu, din lipsa infrastructurii.
    Ia trage tu cale ferată FUNCȚIONALĂ, apă, canalizare, curent, șosea și să vezi ce frumos apar și case pe lângă.

    Cu o astfel de gândire, în care infrastructura nu se dezvoltă tocmai pt că nu sunt oameni, la ce bun să ne așteaptăm?!
    • +3 (5 voturi)    
      Mda (Joi, 18 noiembrie 2021, 22:38)

      Iomen [utilizator] i-a raspuns lui hdd

      Capitala noua ne trebuie, cum fac si egiptenii acuma. Aia cred ca au nostalgia faraonilor, tu pe a lu’ Ceasca.
    • +3 (3 voturi)    
      corect (Vineri, 19 noiembrie 2021, 15:21)

      pehash [utilizator] i-a raspuns lui hdd

      Dar daca vii cu infrastructura pentru sute de mii de locuinte in camp scade presiunea imobiliara, scad preturile, scad garantiile, falimenteaza bancile...

      Plus ca e mult de munca la astfel de proiecte. Mai bine mai tragem o licitatie pentru o linie de metrou care nu se va termina nici in 10 ani. Licitatia inseamna spagi in avans.. ca nu se stie cine va ramane in functie peste 3 luni, cu atat mai putin peste 3 ani.
  • -1 (5 voturi)    
    fara interes! (Joi, 18 noiembrie 2021, 15:39)

    Daniel007 [utilizator]

    Nici macar pe mine, ca locuitor din zona Baneasa, nu ma intereseaza proiectul, caci are prea multe statii / opriri, iar eu as vrea sa ajung in P-ta Charles de Gaulle / Romana si nu la Gara de Nord!
  • -2 (4 voturi)    
    ... (Vineri, 19 noiembrie 2021, 7:39)

    Elfu [utilizator]

    pai daca se muta terminalul, de ce nu este prevazuta extensia necesara pana la acesta in noua licitatie ?

    ce idioti ....


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by