Un tronson făcut aproape pe jumătate de către Bechtel până când a fost reziliat celebrul contract pentru Autostrada Transilvaniei va fi finalizat până la urmă de un constructor român. După ani la rândul de bâlbe, licitații anulate și întârzieri, CNAIR a reușit să semneze cu Construcții Erbașu SA un contract de aproape 900 de milioane de lei pentru finalizarea celor 26,35 kilometri de autostradă.

Viaductul nefinalizat de Bechtel de la Suplacu de BarcauFoto: Captura YouTube
  • „Secțiunea Suplacu de Barcău – Chiribiș, în lungime de 26,35 km, va fi construită de un antreprenor român, Construcții Erbașu SA, care trebuie să finalizeze proiectarea și execuția acestei secțiuni din autostrada Transilvania în maximum doi ani de la emiterea ordinului de începere.
  • Contractul în valoare de 884,123 milioane de lei (fără TVA) este finanțat din Programul Transport (PT)”, anunță șeful CNAIR, Cristian Pistol.

Contractul finanțat prin fonduri europene prevede un termen de 24 de luni (6 luni pentru etapa de proiectare si 18 luni pentru perioada de execuție a lucrărilor).

Obiectul contractului prevede construirea mai multor lucrări de artă, dintre care 3 viaducte, 8 pasaje și 8 poduri, inclusiv un pod de o complexitate tehnică ridicată, în lungime de 1.650 m - Pod peste lac de acumulare la km 6+655.60, acel viaduct început, dar nefinalizat de către Bechtel.

Tronsonul adiacent, cei 13,5 km de la Nușfalău la Suplacu de Barcău, a fost finalizat de o firmă din Turcia și a fost deschis circulației la final de septembrie. Tronsonul de la Chiribiș la Biharia nu are constructor momentan.

Autostrada A3 Suplacu de Barcău - Chiribiș, tronson abandonat de Bechtel și măcinat de probleme

Proiectul de la Suplacu de Barcău la Chiribiș (și mai departe până la Borș) fusese abandonat în 2013 când ministrul PSD de atunci Dan Șova a decis rezilierea contractului cu Bechtel. Tronsonul fusese construit aproape 50%, inclusiv o mare parte din celebrul viaduct de 1,8 km de la Suplacu de Barcău peste lacul de acumulare cu același nume.

Ulterior, CNAIR a scos la licitație proiectul, l-a contractat în 2015 cu o asociere spaniolă (Corsan - Corviam Construccion - SA & SC Consinit SRL & SC Road Consulting & Design Solution SRL & SC Via Design SRL) pe circa 701 milioane de lei, dar în 2016 l-a reziliat din cauza mobilizării slabe a constructorului.

Apoi, abia în decembrie 2020 a fost relansat la licitație proiectul Suplacu de Barcău - Chiribiș, în martie 2021 au fost depuse patru oferte, iar în septembrie 2021 a fost desemnat un câștigător - Construcții Erbașu - Vahostav - SK A.S., ofertă de 542 mil lei. S-au depus contestații, iar apoi licitația nu s-a mai finalizat cu un contract semnat.

În iulie 2022 fostul ministru Cătălin Drulă acuza actuala conducere de la Transporturi că au anulat licitația, deși ministrul Grindeanu anunța atunci pe Facebook că ofertele sunt la reevaluare și că se va da un câștigător până în august. În cele din urmă licitația chiar a fost anulată și meciul mai apoi s-a mutat în instanțe, pe contestarea deciziei de anulare.

Abia după încă jumătate de an CNAIR scoatea din nou la licitație finalizarea tronsonului în cauză.

Per total au trecut mai bine de 10 ani de când Bechtel a părăsit șantierul...

VIDEO - Cum arăta în 2022 tronsonul Chiribiș - Suplacu de Barcău, abandonat la 50% de către Bechtel:

VEZI ȘI: