„Autostrada A8, jalon PNRR ratat”, susține Asociația Pro Infrastructura care apreciază că - din cauză că CNSC a admis parțial contestația celor de la Strabag pe lotul Târgu Mureș-Miercurea Nirajului - acest „fapt garantează ratarea jalonului PNRR scadent la 31 decembrie 2023: toate contractele de autostrăzi din program să fie semnate”.

Autostrada Unirii - Sectoarele Targu Mures - Miercurea Nirajului si Leghin - Targu NeamtFoto: Hotnews
  • „Indiferent că se va ajunge la o reevaluare "rapidă" sau îndelung-așteptată dacă (foarte probabil) se va merge la Curtea de Apel București, nu mai este nicio șansă ca să se semneze contractul în acest an. Așa că banii din PNRR aferenți cererii de plată din semestrul II 2023 nu pot fi încasați de România până când nu se bifează jalonul.
  • Cine e de vină? "Contestatarii de profesie?" Evident, nu. Pentru că CNSC a admis (parțial) una din cele 3 contestații depuse. Ca de obicei, problema e la comisia responsabilă cu derularea licitației din CNAIR care nu este în stare să facă o evaluare a ofertelor corectă din capul locului.
  • Așadar, iresponsabilii CNAIR aruncă încă o licitație critică într-o luptă de durată între Nurol (câștigător inițial), Strabag (contestație admisă parțial) și poate chiar Tekfen (acțiune respinsă de CNSC)”, spune Pro Infrastructura.

Asociația apreciază că „nu doar că semnarea contractului probabil se va amâna luni întregi, dar deja devine aproape imposibil (și aici) ca lucrările să fie gata în termenul PNRR, 2026, având în vedere că pe acest tronson consistent, 24,4 kilometri, sunt stipulate 6 luni de proiectare și alte 24 de execuție”.

În paralel, pentru celălalt segment al Autostrăzii A8 Târgu Mureș-Iași cuprins în PNRR, cei 30 km între Leghin și Moțca unde contractul cu UMB s-a semnat la finalul lunii septembrie, bugetul pe anul 2024 nu prevede nicio o finanțare.

Contractul „prevede 6 luni de proiectare și 24 de execuție. Deci undeva prin vară ar trebui să vedem startul lucrărilor. Dar avem bani măcar pentru avans?! Vorbe, vorbe...”, susține API.

Tronsoanele de capăt ale A8, prinse pe PNRR, scoase la licitație de aproape un an / UMB construiește capătul din Moldova

Primele două tronsoane ale autostrăzii „Unirii” A8 Tg. Mureș - Iași - Ungheni au fost scoase la licitație încă de la finalul anului trecut. Cele două tronsoane sunt:

  • Autostrada Târgu Mureș – Târgu Neamț, Secțiunea I: Târgu Mureș – Miercurea Nirajului și legătură la Autostrada A3 - 24,4 km (inclusiv drumul de legătură în lungime de 2,4 km) (Vezi aici ofertele depuse)
  • Autostrada Târgu Mureș – Târgu Neamț, Secțiunea III: Leghin – Târgu Neamț - 29,91 km. (Vezi aici ofertele depuse)

Din cele două tronsoane, doar cel din Moldova, de la Leghin la Moțca (DN2) a fost contractat cu românii de la UMB - 29,9 km pentru circa 1,56 miliarde de lei.

Autostrada „Unirii” A8 - legătura Moldovei cu Transilvania și cursa contra-cronometru pentru finanțarea pe PNRR

Autostrada „Unirii” A8 are aproape 320 km de la Târgu Mureș (intersecția cu A3) și până la Iași și Ungheni, la granița cu Republica Moldova.

Tronsoanele de la Târgu Mureș și până la Miercurea Nirajului (cca 25 km) și de la Leghin la Târgu Neamț și până la Moțca/DN2 (circa 30 km) sunt prinse pe finanțare PNRR, planul pe termen scurt gândit de UE pentru relansarea economiilor post-pandemie. Condiția esențială: proiectele să fie finalizate până în 2026 și contractate până la final de 2023.

Pe tronsonul montan, „de mijloc”, reactualizarea Studiului de Fezabilitate a început tocmai în 2019 și abia acum, de curând, a fost finalizată și s-au stabilit indicatorii tehnico-economici (va costa în total 6,4 miliarde de euro), iar o lansare la licitație pentru proiectare și execuție este așteptată până la final de an.

Pentru bucata Moțca/DN2 - Iași - Ungheni, abia anul acesta s-a trecut la realizarea în teren a studiilor, după ce proiectul a stat blocat mai bine de un an la etapa de selectare a traseului.