O asociere condusă de un constructor turc - același care se ocupă acum de primul lot al drumului expres Craiova - Pitești - a depus singura ofertă pentru proiectarea și execuția lucrărilor de deviere a traseului autostrăzii A3 Nădășelu - Mihăiești. Autostrada e construită în prezent de UMB, dar are nevoie de realizarea unor viaducte suplimentare acolo unde dealurile au luat-o la vale - lucrări extra pentru care CNAIR a făcut o licitație separată. Deși lucrează acum acolo pe lotul în cauză, UMB nu a depus ofertă pentru lucrările suplimentare.

Alunecarea de teren de pe Autostrada TransilvaniaFoto: Captura YouTube

UMB lucrează în teren încă din 2021 la A3 Nădășelu - Mihăiești - Zimbor, dar în două puncte critice - la Nădășelu și la Topa Mică - dealurile au luat-o la vale pentru că soluțiile tehnice proiectate conform studiului de fezabilitate inițial nu se potriveau cu realitatea din teren.

Viaductele prin care va fi deviată Autostrada Nădășelu - Mihăiești acolo unde lucrează UMB: Doar turcii au depus ofertă

Astfel, CNAIR a trebuit să scoată la licitație separată lucrările de deviere care presupun realizarea a două viaducte foarte lungi în punctele-problemă. Surpriza e că la licitație nu a depus ofertă tocmai constructorul tronsonului, adică românii de la UMB.

În schimb, singura ofertă depusă a venit de la o asociere de constructori condusă de turcii de la Ozaltin, cei care pe moment mai au în portofoliu lucrările în derulare de pe Drumul Expres Craiova - Pitești, Lot 1.

CNAIR anunță că marți „a avut loc depunerea ofertelor pentru procedura de atribuire a contractului Proiectarea și execuția lucrărilor de deviere a traseului situate între km 10+009 - km 12+000 si km 21+406 – km 24+890, aferente autostrăzii Brașov - Târgu Mureș – Cluj - Oradea, subsecțiunea 3A2: Nădășelu - Mihăiești (km 8+700 – km 25+500)”.

  • Până la termenul limită a depus ofertă următorul operator economic: Asocierea OZALTIN INSAAT TICARET VE SANAYI A.S. - ILGAZ INSAAT TICARET A.S. - VISIO CONSTRUCTION WORKS S.R.L (Turcia – Romania).
  • Durata Contractului este de 27 de luni, din care 9 luni perioada de proiectare și 18 luni execuția lucrărilor.
  • Valoarea estimată a contractului este de 1.114.273.701,00 lei fără TVA, sursa de finanțare fiind asigurată prin Planul National de Redresare și Reziliență (PNRR).

La Nădășelu, „lucrările aferente zonei cuprinse între km 10+009 și km 12+000 presupun devierea traseului spre aval, prin construirea unui viaduct cu lungimea de 1,2 km fundat pe piloți forați de diametru mare, neafectând în niciun fel versantul din zona lucrărilor”.

În ceea ce privește zona Topa Mică, „zona cuprinsă între km 21+406 și km 24+890, traseul autostrăzii se va devia în zona km 21+406,49 prin construirea unui viaduct cu lungimea de aproximativ 2 km, conducând la depășirea în aval a traseului drumului național DN 1F precum și a cursului Pârâului Topa Mică, ajungând pe malul stâng al acestuia, într-o zonă relativ plană. Racordarea la traseul existent se va realiza în zona km 24+890 al traseului inițial”.

Autostrada A3 Nădășelu - Zimbor - prima care intra pe finanțare PNRR, dar care acum riscă să rateze termenele finale

Tronsonul din autostrada Transilvania unde lucrează românii de la UMB riscă să rateze termenul final pentru finanțarea din PNRR, deși constructorul are un progres bun. Lucrările suplimentare - pentru care s-a făcut licitația actuală - riscă să împingă finalizarea tronsonului după 2026, termenul cheie pentru fondurile PNRR.

  • „(...) riscul de a depăși termenul PNRR actual, final 2026, este semnificativ. Și mai frustrant este că în 2021 tronsonul avea șanse maxime să fie prima autostradă finanțată prin PNRR inaugurată. Și noi visam, în 2021, să o vedem gata în 2023. Dar a venit alunecarea de la Nădășelu în septembrie 2021, apoi 18 luni de scărpinat în cap cu CNAIR și UMB, plus problemele de la Topa Mică”, scria Asociația Pro Infrastructura în octombrie anul trecut, când sublinia riscul de a rata termenele PNRR pentru autostrada în cauză.
  • „Dacă între timp UMB își continuă progresul bun pe acest tronson de autostradă, dar în paralel CNAIR nu reușește să contracteze în timp util lucrările pe cele două zone problemă, „sunt șanse să primim cea mai frumoasă autostradă-muzeu din țară: gata în primăvara lui 2025, dar fără bucățile de la Nădășelu și Topa Mică”, susținea API.

Zonele cu probleme apar în clipul video de mai jos la minutul 01:07 (Nădășelu) și minutul 07:45 (zona Topa Mică).

Lucrări impresionante pe Autostrada Transilvania, dar care s-au lovit de alunecări de teren

UMB lucrează în prezent pe Autostrada Transilvania A3 în zona Cluj-Sălaj la circa 42 de kilometri de autostradă, practic prima autostradă prinsă la finanțare prin PNRR.

Pe 30 de km de la Nădășelu la Zimbor se lucrează de zor încă din primele zile din 2021, dar în ciuda mobilizării constructorului lucrurile s-au complicat - pe anumite porțiuni au început să aibă loc alunecări masive de teren, iar lucrările au fost sistate pentru a se găsi noi soluții tehnice și pentru a se schimba inclusiv traseul autostrăzii pe alocuri.

Lucrările executate pe tronsoanele de la Nădășelu la Zimbor și mai departe la Poarta Sălajului sunt impresionante. Dincolo de numeroasele poduri și viaducte, UMB lucrează intens și la amenajarea dealului Zimbor acolo unde trebuie realizat un debleu major (gaură/săpătură) pe unde să treacă autostrada - practic mută un întreg deal.

A3 Nădășelu - Zimbor:

Sector: SECTIUNEA 3A SI SECTIUNEA 3B, SUBSECTIUNEA 3A2: NADASELU - MIHAIESTI SI 3B1: MIHAESTI ZIMBOR

Lungime: 30.06 km

Antreprenor: Asocierea Spedition UMB - Tehnostrade - Electromontaj

Valoare: 1.5 mld lei (fără TVA) - preț actualizat

Contract semnat: 22 septembrie 2020

Durată: 12 luni proiectare + 24 luni execuție (termen contractual extins între timp)

Stadiu fizic (decembrie 2023): 72%

Data finalizării: Q3 2025

A3 Zimbor - Poarta Sălajului:

Sector: SUBSECTIUNEA 3B2: ZIMBOR - POARTA SALAJULUI

Lungime: 12,24 km

Antreprenor: Asocierea SA&PE Construct - Spedition UMB - Tehnostrade

Valoare: 836 mil lei (fără TVA) - preț actualizat

Contract semnat: 1 iulie 2020

Durată: 12 luni proiectare + 24 luni execuție (termen contractual extins între timp)

Stadiu fizic (decembrie 2023): 42%

Data finalizării: Q4 2025