Ce a constatat expertul tehnic pe Lotul 3 al Autostrăzii Lugoj - Deva. Care sunt problemele și de ce ar putea fi deschisă circulația cu restricții de tonaj și de viteză

de Victor Cozmei     HotNews.ro
Vineri, 18 octombrie 2019, 19:41 Monitorizari | Proiecte Infrastructura >> Articole


Lotul 3 Lugoj - Deva, de la volan
Foto: Captura YouTube
Circulația rutieră pe cei 21 de km de pe lotul 3 al Autostrăzii A1 Lugoj-Deva ar putea fi deschisă, dar cu restricție de tonaj de 7,5 tone și limitare de viteză de 90 de km/h, conform recomandărilor făcute de către expertul tehnic pentru Compania de Drumuri. Într-un raport preliminar, expertul tehnic evidențiază care sunt zonele cu probleme, iar CNAIR spune că va deschide traficul și camioanelor doar după ce se vor rezolva problemele care ar fi fost descoperite la unele poduri.

„CNAIR S.A. a solicitat Expertului Tehnic Independent să realizeze și să prezinte un raport preliminar care să cuprindă analiza investigațiilor în teren și măsurile de conservare și punere în siguranță a lucrărilor pentru autostrada Lugoj-Deva, lotul 3, km 56+220-77+361”, transmite Compania de Drumuri într-un comunicat.

„Prestatorului expertizei, IPTANA S.A., i s-au solicitat în mod deosebit concluziile privind lucrările proiectate și executate, la nivel de performanță, cu indicarea posibilității deschiderii traficului”, susține CNAIR.

Astfel, în această fază, concluziile preliminare sunt:

Lucrările executate în acest stadiu, nefiind finalizate la parametrii proiectați, prezentând numeroase defecte, degradări în evoluție, nu permit deschiderea traficului în condiții de confort si siguranță, așa cum sunt stabilite prin reglementările tehnice în vigoare și prin documentația de proiectare care a stat la baza executării lucrărilor.

În urma analizei efectuate privind posibilitatea deschiderii circulației pe autostradă s-a constatat că la data inspecției preliminare, împrejmuirea prezintă vulnerabilități și defecte majore, a căror remediere nu se poate face pe termen scurt. Astfel, au fost necesare investigatii suplimentare pentru stabilirea soluțiilor de remediere, în urma cărora, după remediere, să se poată deschide în prima fază circulația în regim de drum cu 4 benzi de circulație cu restricții severe de tonaj și viteză, astfel:

Autovehicule cu masa totală maximă autorizată mai mica de 7,5 tone;
  • viteza maxima de 90 km/h;
  • viteză maximă de 50 km/h când partea carosabilă este acoperita cu polei, gheață, mâzgă sau sunt ploi torențiale;
  • viteză maxima de 60 km/h în zona podului peste râul Mureș (km 68+500 - km 69+500), respectiv pe zona podurilor de pe autostrada de la nodul Ilia (poduri și rampe între km 76+100 – km 77+000), cât și la nodul Dobr (km 67+000 – km 67+500);
  • semnalizarea corespunzătoare a sectorului de drum, inclusiv a pericolului prezenței animalelor.
„Deschiderea circulației în regim de autostradă, cu restricții de viteză și tonaj se poate face numai după rezolvarea tuturor vulnerabilităților împrejmuirii”, notează CNAIR.

„Deschiderea circulației pentru vehiculele cu masa mai mare de 7,5 tone se va face numai după aplicarea măsurilor de remediere a defectelor constatate în cadrul expertizei tehnice pentru domeniul poduri”, mai susține Compania de Drumuri.

Potrivit acesteia, „sunt obligatorii inspecții săptămânale ale tuturor construcțiilor și instalațiilor pe toată lungimea sectorului de drum, până la finalizarea lucrărilor și remedierilor conform soluțiilor stabilite în expertiză”.

“Primele rezultate ale expertizei lucrărilor la lotul 3 al autostrăzii Lugoj-Deva ne-au confirmat că vom putea da în circulație doar în condițiile de restricții impuse de experți. De asemenea, subliniez că lucrările de la nodul Holdea trebuie sa fie recepționate într-un timp cât mai scurt, după parcurgerea procedurilor tehnice, astfel încât autostrada sa poată fi utilizată. Totodată, așteptăm ca în faza a doua a expertizei, în urma investigațiilor și analizelor efectuate de către specialiști, să fie identificate soluțiile de remediere a neconformităților din cauza cărora tronsonul nu a fost recepționat”, a declarat Sorin Scarlat, Directorul General al CNAIR S.A.

Contractul pe lotul 3, reziliat la 99% și 95% plăți făcute. Statul a rămas fără garanție, deși invocă nereguli

Lotul A1 Lugoj-Deva a fost construit în proporție de 99 la sută, iar statul român a acceptat lucrările și a plătit circa 95% din lucrare către constructorul spaniol Comsa.

Cu toate acestea, la final de august, când constructorul a cerut să se facă recepția lucrărilor, Ministerul Transporturilor a invocat nereguli la unele lucrări executate și a cerut constructorului să ofere o perioadă de garanție pe toată lungimea autostrăzii de 10 ani, față de patru ani cum era stipulat în contract.

Totodată, Transporturile au dat atunci termen de 15 zile pentru remediere neconformităților invocate, dar nu a mai așteptat apoi expirarea termenului și a decis rezilierea contractului, practic renunțând totodată și la cei 4 ani de garanție inițiali.

În schimb, oficialii de la Transporturi invocau că vor recupera „garanția” prin aplicarea unor penalități constructorului și executarea scrisorii bancare de bună garanție, lucru și făcut. Cu toate acestea, Instanța de judecată a suspendat executarea garanției bancare invocând că rezilierea s-ar fi făcut nelegal. Imediat după, constructorul spaniol a deschis un conflict diplomatic la Ambasada Spaniei.

Lucrări neconforme semnalate de Ministerul Transporturilor - taluzuri crăpate, șanțuri colmatate, o crăpătură în asfalt apărută la capătul lotului

Ministerul Transporturilor a publicat în septembrie un clip video cu imagini montate în care se văd lucrările neconforme pe care constructorul le-a realizat. Mai mult, Transporturile anunțatu că vor face o expertiză extinsă pentru a analiza calitatea lucrărilor la autostradă, deși ministrul Cuc spunea că traficul ar putea fi deschis la final de septembrie.


Cu toate acestea, marea majoritate a problemelor semnalate sunt înafara căii de rulare a autostrăzii și, anterior, atât constructorul, cât și o parte din societatea civilă au argumentat că remedierile pot fi făcute și după deschiderea traficului.


Argumentul suprem pentru deschiderea traficului a fost siguranța sporită pentru șoferi, chiar și cu problemele semnalate, având în vedere că în prezent traficul se desfășoară pe DN68A, un drum plin de serpentine, denivelări, gropi, marcaje lipsă și care trece prin mai multe localități.

Mai mult, fără deschiderea Lotului 3 nici Lotul 4 adiacent, 22 de km, deschis în august, nu este folosit la potențial maxim, unele relații rutiere fiind mai complicate.

„De-a lungul timpului, din cele 60 de neconformități semnalate de autorități, 59 au fost rezolvate de constructor. Singura neconformitate rămasă este situată la granița cu un lot pe care nu se va circula cel puțin 4 ani de acum înainte. Cu toate acestea Compania de Drumuri a declarat că nu mai este mulțumită de calitatea lucrărilor pe care le-a declarat conforme până în acest moment. Prin urmare s-a cerut constructorului prelungirea garanției de la 4 la 10 ani. Constructorul a refuzat, iar contractul este reziliat de autorități într-un adevărat circ mediatic. Între timp rezilierea a fost deja declarată ilegală de Tribunalul București. Nota de plată o vom plăti noi, cetățenii”, susține Asociația Pro Infrastructura.

„Neregulile minore semnalate pe autostrada ce așteaptă mașinile pot fi remediate fără a afecta traficul. Conflictul în instanță cu firma constructoare poate dura ani de zile, dar se poate soluționa și dacă lotul e deschis circulației. Este important ca autoritățile să învețe din greșelile trecutului, nu putem permite ca cearta continuă a Ministerului Transporturilor cu firmele de construcții să ne pună viața în pericol. E treaba instanțelor să decidă cine are dreptate, dar e datoria celor din Guvern să ne protejeze viața. Sau măcar să nu ne-o pună în pericol! Viața trebuie să aibă prioritate”, susține API.


Vezi și:






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.


















6391 vizualizari

  • +2 (4 voturi)    
    Sa-mi explice si mie cineva (Vineri, 18 octombrie 2019, 20:00)

    MirceaCS [utilizator]

    Cum naiba e posibil sa avem asa ghinion cu autostrazile astea? Suntem blestemati!?

    Serios, atat de incompetenti sunt astia din stat care aleg o firma? Inteleg ca e licitiatie si care are pretul cel mai mic, castiga, dar cine naiba sunt firmele astea care participa? Dar contractul?

    De ce descopera astia DUPA ce s-a facut autostrada ca lucrurile nu sunt conforme... in timp ce se lucra nu s-a vazut deloc? Nu pricep....
    • 0 (0 voturi)    
      Incompetenți? (Sâmbătă, 19 octombrie 2019, 11:05)

      NicioLae2 [utilizator] i-a raspuns lui MirceaCS

      Nu, nu sunt atât de incompetenți, cât de lacomi, puși pe căpătuială.
      Iar "constructorii", din cauza spăgii groase pe care trebuie s-o depună, vor utiliza materiale ieftine și vor face lucrări de mântuială.
  • +3 (3 voturi)    
    raport (Vineri, 18 octombrie 2019, 23:32)

    TrueBlue [utilizator]

    Ma asteptam sa citesc in raport ceva despre un defect clar, punctual. vad ca singurul aspect mentionat ca fiind neconform este imprejmuirea. Imi imaginez ca e vorba despre gardul de protectie, sau ce? Dar altceva? Fisuri, surpari, etc.?


Abonare la comentarii cu RSS



de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului




Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by
mobile version