Tronsonul de 18 kilometri din Autostrada Transilvania de la Iernut la Chețani va fi gata cu siguranță în luna august, iar problema nodului rutier de la Chețani, care nu este gata și ține de un alt constructor, va fi tranșată în următoarele zile pentru a permite deschiderea traficului, a declarat șefa Companiei de Autostrăzi, Mariana Ioniță, la interviurile HotNews.ro Live #deladistanță. Alt tronson care va fi 100% se afla la granița cu Ungaria, în timp ce alte două tronsoane de circa 40 de kilometri ar avea „doar 60% șanse” să fie gata.

Nodul rutier de la Sebes intre Autostrazile A10 si A1 si DN1Foto: Captura YouTube

Despre autostrăzile în lucru și cu șansă de finalizare în 2020 - de la minutul 4:38 până la minutul 19:00

Autostrada A10 Sebeș - Turda

Lotul 1 - 17 km - de la intrarea pe autostradă de la Sebeș până la Pârâul Iovului (km 0+000 – km 17+000)

Constructor: Impresa Pizzarotti

Contract: semnat în 2014

Stadiu fizic / stadiu financiar (aprilie 2020): 84,6% / 71,48%

Lot 2 - 24,3 km -Alba Iulia Nord - Aiud

Constructor: Aktor

Contract: semnat în 2014

Stadiu fizic / stadiu financiar (aprilie 2020): 65,30% / 52,12%

Ce a declarat Mariana Ioniță, directorul de la Compania de Autostrăzi la interviul HotNews.ro despre A10 Sebeș-Turda:

  • Aceste două loturi, n-aș vrea să le numesc proiecte de proastă practică, sunt proiecte care au avut probleme, proiectele trecutului, care au trecut prin două exerciții financiare. Nu mai avem acum altă soluție decât să le finalizăm.
  • Din februarie, de când am venit eu, le-am transmis antreprenorilor că dorința mea este să închidem aceste proiecte. Le-am spus că e un mizilic să termine secțiunile de circa 40 de kilometri, n-ar fi pentru aceste firme o problemă, mai ales că terenurile nu sunt accidentate, calcaroase. Avem un front de lucru liniștit acolo.
  • Pe Lotul 1 avem de 2-3 ori pe săptămână discuție cu reprezentanți ai societății Impresa Pizzarotti. Am avut o discuție săptămâna trecută și cu conducerea din top a firmei din Italia. Le-am spus că este vital ca acest proiect să se închidă - nu mai avem posibilitatea susținerii financiare a unui proiect care intră de ani de zile prin toate bugetele.
  • Sunt atât de multe probleme în implementarea unui proiect de autostradă, în special a unuia istoric, care vine din spate cu o documentație cu o calitate nu atât de bună, cu probleme din zona de achiziții, cu prețuri contractate din anii anteriori. Eu sunt atât de mulțumită când reușesc să rezolv problemele. Obiectivul meu este să închidem aceste proiecte anul acesta.
  • Mă uit și pe mobilizarea pe care o au constructorii. Pe Lotul 1 fără o mobilizare minimă de circa 500 de persoane și câteva sute de utilaje nu au cum să termine. Ei ne comunică zilnic, numărul de muncitori și utilajele. Încă sunt foarte nemulțumită de numărul acesta. Directorul general al companiei din Italia mi-a promis că imediat la început de mai va transmite companiei din România o sumă de bani. Noi suntem cu plățile la zi. Pentru a mări efectivul de muncitori și utilaje.
  • Mi-e teamă să vă spun sigur acum că terminăm în data de 30 noiembrie. Aș merge mai degrabă pe 60% șanse de deschidere.
  • Întrebare: Va fi terminată cu nodul de la Sebeș finalizat parțial, doar cu bretelele scurte? Nu, noi ne-am propus cu totul. Șansa de finanțare a proiectului la anul nu este mică. Ar fi nedrept să venim cu un proiect pe care să-l punem din nou în bugetul 2021.
  • Pe Lotul 2 începe să se vadă (o mobilizare a constructorului). Dânșii și-au mărit numărul de muncitori, au ajuns la circa 300, dar avem nevoie de 1.000. Au cam 65% stadiul fizic, dar la modul cum s-au mobilizat acum e mai îmbucurător decât pe Lotul 1. Șansele sunt cam aceleași (n.r. 60%). Vreau să fim noi cu plățile la zi ca dânșii să nu stea după țările lor să primească sprijin.
  • Am trimis ofițerii de proiect, s-au mutat în șantier, nu mai stau la birou. Au primit și ștampilă și drept de semnătură, astfel încât orice problemă care apare se rezolvă pe loc, nu mai trebuie să pierdem vremea la București.

Vezi și: VIDEO Imagini din dronă cu nodul rutier complex de la Sebeș, unde se întâlnesc două autostrăzi și un drum național

Viitorul nod rutier A1-A10-DN1 - o captură din harta proiectelor realizată de către Asociația Pro Infrastructura (poate fi accesată aici) cu traseul A10 și intersecția cu A1 și DN1 (click pentru mărire):

---

Autostrada Transilvania:

A3 Iernut - Chețani - 17,9 km

Constructor: Astaldi

Contract: semnat în 2015

Stadiu fizic / stadiu financiar (aprilie 2020): 88,34% / 95,25%

A3 Chețani - Câmpia Turzii - 15,7 km

Constructor: Straco

Contract: semnat în 2015

Stadiu fizic / stadiu financiar (aprilie 2020): 31,82% / 36,74%

A3 Iernut - Chețani - constructor Astaldi, foarte aproape de finalizare. Fără finalizarea nodului Chețani, ce ține de lotul adiacent realizat de Straco și aflat mult în urmă, deschiderea nu va fi posibilă.

Mariana Ioniță, directorul de la Compania de Autostrăzi, despre A3 Iernut-Chețani-Câmpia Turzii :

  • Cea mai sensibilă problemă de când am preluat compania este acest nod de la Chețani, apoi segmentul Lugoj-Deva. Am dat delegare directorului general adjunct să coordoneze un grup de lucru și să analizeze.
  • În cam trei luni trebuie să finalizăm nodul de la Chețani, măcar bretelele de descărcare. Acolo trebuie luată o decizie imediată. Noi avem ca termen luni să luăm o decizie clară.
  • Discutăm și cu Astaldi, discutăm și cu Straco. Ei au o problemă de insolvență, dar Straco îți dorește foarte tare să termine lucrările acolo. Este o firmă românească și trebuie să o susținem. Nu se pune problema ca aceasta autostradă să nu fie dată traficului anul acesta în luna august. Până atunci decizia trebuie luată fulger. Avem și alternativă, mergând până la construcția în regie proprie.

Cum arată pe harta zona nodului Chețani:

---

A3 Biharia - Borș - 5,3 km

Constructor: Trameco

Contract semnat în dec. 2018

Stadiu fizic / stadiu financiar (aprilie 2020): 77% / 58%

  • „În august va fi gata și acea secțiune”, a declarat Mariana Ioniță.
  • „N-aș vrea să vă dau un număr de kilometri (deschiși anul acesta). Pentru mine impactul cel mai mare este în soluționarea problemelor. Sistemul este atât de încâlcit încât eu ca să găsesc capătul firului duc o muncă titanică. În luna august, când inaugurăm cele două tronsoane, vom discuta și de ce mai deschidem până în decembrie„, a mai spus șefa de la drumuri în interviul HotNews.ro.

Centura Bacău (32km), inclusiv 16 km din A7

Constructor: UMB-Tehnostrade

Contract: semnat în dec 2018, lucrări începute în martie 2019

Stadiu fizic / stadiu financiar (aprilie 2020): 47,50% / 29,65%

Proiectul are trei sectoare, după cum urmează:

Sectorul nr. 1: legatura rutieră DN 2 (sud Bacău) cu DN 2 (nord Bacău), în lungime de 20,180 km sector ce se suprapune cu viitoarea Autostrada Moldova A7 între km 2 + 413 și km 18 + 682; (16,269 km)

Sectorul nr. 2: legatura rutieră de la nord de Bacău între DN 15 și DN 2 în lungime de 3,160 km;

Sectorul nr. 3: legatura rutieră de la sud de Bacău între DN 2 și DN 11, în lungime de 7,360 km.

Mariana Ioniță (CNAIR), despre A7 VO Bacău:

  • Declar public: sunt mândră că în România este o firmă ca cea de la Bacău, care poate sta la masa discuțiilor cu firme cu sute de ani de tradiție, care se mândresc cu viaducte, cu coducte, cu tunele în istoria lor, dar care în România au avut probleme.
  • Eu cred că va reuși să termine anul acesta. Ei aveau termen anul 2021, dar sunt sigură că vor pune ceva în funcțiune anul acesta pe centura Bacăului. Lucrarea merge extraordinar de bine. Este lucrarea noastră de referință. Ea este acum peste 50% făcută. Dacă ne gandim ca a început de anul trecut... e mare lucru.

Hartă - VO Bacău și porțiunea care se suprapune cu viitoarea autostrada A7:

Autostrăzile în România 2020 - negru - deschise / roșu - în lucru și/sau contractate / gri - în licitație:

---

Autostrăzile din România, în cifre

Kilometri reali de autostradă în exploatare:

A1: București-Pitești - 109,66 km

A1: Sibiu-Sebes-Orastie-Simeria-Deva-Ilia 175 km

A1: Margina-Timișoara-Arad-Nădlac - 159,56 km

A2: București-Cernavodă-Medgidia-Constanța - 203,00 km

A3: București-Ploiești 62,79 km

A3: Ungheni (Aeroport Tg. Mureș) - Iernut - 13,7 km

A3: Câmpia Turzii - Nădășelu 61,246 km

A4: Centura Constanța - 22,2 km

A6: A1-Centura Lugoj - 11,40 km

A10: Turda-Aiud Sud 28,75 km *aproximativ 4 km (între nod Aiud și limita cu lotul 2) nu pot fi folosiți

A11: Parte din Centura Arad - 2 km

---------------------------------------------------------------------

TOTAL KM REALI IN EXPLOATARE: 850 km

Evoluția kilometrilor de autostradă deschiși circulației în ultimii ani:

2004 - 97,2 km

2007 - 50,66 km

2009 - 42 km

2010 - 28 km

2011 - 57 km

2012 - 139 km

2013 - 108 km

2014 - 28,2 km*

2015 - 46,6 km

2016 - 22,11 km*

2017 - 15 km

2018 - 58,4 km

*Lotul 3 Cunța - Săliște din A1 Sibiu - Orăștie - 22,11 km - a fost deschis inițial în noiembrie 2014, dar a fost închis în 2015 pentru reparații capitale pe o bucată. Întreg lotul a fost redeschis definitiv în octombrie 2016.

Kilometri de autostradă funcționali în România, în perioada 1989 - 2019:

1989: 113 km

2004: 210 km

2007: 262 km

2009: 305 km

2010: 332 km

2011: 389 km

2012: 528 km

2013: 636 km

2014: 664 km

2015: 711 km

2016: 733 km

2017: 748 km

2018: 807 km

2019: 850 km