Coridorul IV Feroviar intre Frontiera (Curtici) si Sighisoara - Tinta: 160 km/h. Costul: 3 miliarde de euro

de Victor Cozmei     HotNews.ro
Marţi, 27 ianuarie 2015, 12:55 Monitorizari | Proiecte Infrastructura

Reabilitarea liniei de cale ferata spre granita de la Curtici
Foto: Skyscrapercity.com
Lungime: 352 km

Valoare: cca. 3 mld. euro

STADIUL ACTUAL: In constructie (Sighisoara - Simeria si km614 - Curtici - Frontiera) - 1,24 mld euro / Licitatia pentru doua tronsoane dintre km 614 - Cap Y Barzava - Cap Y Iteu, a fost anulata, iar firmele au depus cotestatie. Cealalta licitatia pana la Simeria este in continuare in faza de evaluare a ofertelor depusa inca din mai 2015. 

Evolutia detaliata a proiectului, in josul paginii

---

Romania are in proces de reabilitare circa 352 de kilometri de cale ferata de la Sighisoara pana la frontiera de vest de langa Arad, parte a lucrarilor de modernizare a Coridorului IV feroviar pentru viteze de 160 km/h. Intarzieri enorme pe santier si licitatii intarziate sau gresite au facut ca aeste proiecte extrem de costisitoare sa fie in prima linie a proiectelor pentru care Romania care risca sa piarda finantarea europeana nerambursabila (85%) si chiar s-o plateasca din buzunarul propriu pentru ca nu a reusit sa le termine la timp (31 decembrie 2015 - termenul limita pana la care se pot absorbi fondurile pe exercitiul 2007-2014 pe regula N+3).

---

In momentul actual, pe teritoriul Romaniei, circa 360 de kilometri din coridorul pan-european IV Feroviar au fost modernizati pentru viteza de 160 km/h (Constanta-Bucuresti-Campina-Predeal), iar statul roman gestioneaza in prezent modernizarea a inca aproape 350 de kilometri de cale ferata intre Sighisoara si frontiera de vest (Arad - Curtici).

In total, vorbim de aproape 3 miliarde de euro pentru aceste reabilitari, o suma uriasa care eclipseaza multe proiecte de autostrada, chiar daca acestea din urma sunt in general mult mai vizibile in presa.

Lucrarile se desfasoara pe fonduri europene, in prezent pe Fondul de Coeziune, asta insemnand ca 85% din fondurile necesare (chiar 95% in sistemul top-up) vin de la Comisia Europeana si sunt nerambursabile. Singura conditie este sa terminam proiectele la timp. Odata cu introducerea regulei N+3, termenul pentru finalizare este 31 decembrie 2015, moment la care Romania risca dezangajarea fondurilor europene pentru ce nu a terminat.

Despre acest risc, pe larg, aici: De ce risca Romania sa piarda peste 1,7 miliarde de euro bani europeni si chiar sa-i plateasca din propriul buzunar daca nu termina la timp autostrazile si modernizarile de cale ferata

Lucrarile contractate deja pe Coridorul IV feroviar, in mare intarziere / Noile licitatii se fac cu greu

Din nefericire, lucrurile pe Coridorul IV feroviar sunt departe de a fi in grafic. Lucrarile pornite in trecut au acumulat intarzieri substantiale, iar licitatiile pentru restul de tronsoane au fost intarziate sau chiar gresite, anulate si reluate.

Practic, pentru contracte care au fost semnate in urma cu doi ani sau mai bine, stadiul de realizare in august 2014 varia de la cca 40% la 60%.

Intr-un singur caz, cel care presupune "Executia lucrarilor de constructii si instalatii (exclusiv ERTMS, GSM-R, Centralizarea electronica) Sectiunea 3: Coslariu - Simeria. Lot 1 - Simeria - Vințu de Jos", contractul are termen oficial de finalizare la mijlocul anului 2016, deci la o data care depaseste cu bine momentul dezangajarii fondurilor europene pe exercitiul fiannciar 2007-2013.

Chiar daca pentru celelalte lucrari feroviare in discutie termenele oficiale se incadreaza in limitele de siguranta, expertii europeni avertizau in luna noiembrie 2013 despre intarzierile majore acumulate, indicand un termen de intarziere mediu de circa 12-18 luni. (DOCUMENT JASPERS)

Doua licitatii de aproape 2 miliarde de euro, anulate pentru ca s-au gasit "omisiuni" in documentatia propusa de autoritati

Coridorul feroviar (pe tronsoanele rosu si mov se lucreaza, pe cel albastru se fac licitatii)
Foto: CFR
Daca pentru lucrarile deja in executie situatia nu e una buna, nici pentru tronsoanele scoase la licitatie nu lipsesc problemele.

Pe 11 aprilie 2014 CFR a anulat doua licitatii de aproape 2 miliarde de euro pentru lucrarile de la km 614 (aproape de Arad) si pana la Simeria (cca 140 km) din cauza unor erori in documentatia de atribuire.

Practic, anularea licitatiilor s-a facut in urma unor serii de contestatii depuse de firmele participante si dupa ce CFR, institutie in subordinea Ministerului Transporturilor condus pe atunci de Dan Sova, a descoperit "erori sau omisiuni" in documentatia scoasa la licitatie care ar fi dus la incalcarea legislatiei daca s-ar fi continuat.

Mai exact, la lucrarile de specialitate "Infrastructura si suprastructura" si "Poduri, podete, pasaje" nu a fost mentionat domeniul "feroviar" si astfel STRABAG a intrat la licitatie cu experienta pentru astfel de lucrari, dar in domeniul rutier/autostrazi.

CFR a mentionat ca nu poate accepta pentru criteriile de selectie experienta similara pentru alte domenii decat cel feroviar, iar ulterior compania STRABAG a depus o contestatie oficiala acuzand ca autoritatea contractanta a modificat criteriile de selectie. CFR s-a sesizat si a decis ca, in aceste conditii, licitatiile nu pot continua pentru ca s-ar incalca legea.

Licitatia reluata >> contestatii depuse >> termene decalate din nou >> procedura suspendata

Ulterior, pe 13 iunie 2014, CFR a reluat licitatiile, insa mai multe companii au depus o serie de contestatii (unele admise, altele respinse de CNSC), iar procedurile s-au prelungit si termenele de depunere al ofertelor au tot fost decalate pana cand in decembrie 2014 CFR a decis sa suspende procedura cu totul pana la refacerea licitatiei.

Pe 23 martie 2015 procedura a fost reluata.

---



----

PRIMELE PROCEDURI (SF)
1 IANUARIE 2001/
LANSAREA LICITATIEI PUBLICE (pt. lucrare)
8 DECEMBRIE 2010
INCEPEREA
LUCRARILOR
5 AUGUST 2011


----

MOMENTELE CHEIE:

1 ianuarie* 2001 a fost realizat SF-ul pentru Frontiera - Simeria de catre ISPCF, studiu revizuit in 2004 de catre ITALFER. In noiembrie 2007 firma Poyry Infra revizuieste SF-ul si reface documentatiile necesare. (*Termenul este orientativ)

Pentru Simeria - Sighisoara, SF-ul a fost elaborat initial in 2004 de catre ISPCF SA, ulterior revizuit intre 2007 si 2009 de catre Italfer SpA.

8 decembrie 2010
- CFR scoate la licitatie sectorul Frontiera-Curtici-Arad

5 august 2011
- Sunt scoase la licitatiile lucrarile pe tronsoanele Simeria - Coslariu si Coslariu - Sighisoara. Licitatia este publicata in SEAP cu numarul anuluit de participare 127953.

12 decembrie 2011 - Este incheiat contractul pentru "Execuţia lucrărilor de construcţii şi instalaţii – Secțiunea Coşlariu – Simeria. Sectiunea 3-Tronson Vintu de jos-Coslariu" cu MPRESSA PIZZAROTTI &CS.p.a

Valoarea: 766,924,828 lei (cca. 173 milioane euro)

15 februarie 2012 - CFR semenaza contractul pentru Tronson 1: „Frontieră – Curtici – Arad – km 614” cu Asocierea ALSTOM TRANSPORT S.A – SWIETELSKY BAU GESELL SACHAFT m.b.H – ASTALDI S.p.A – EURO CONSTRUCT TRADING’98 S.R.L – DAFORA S.A.

Valoarea: 1,080,484,729 lei (cca. 243 milioane euro)

15 februarie 2012 - CFR semenaza contractul pentru Secțiunea Coşlariu – Sighişoara. Lot 1 - Ațel - Sighișoara cu Asocierea FCC CONSTRUCCION SA – ALPINE Bau GmbH – SC AZVI SA.

Valoarea: 872,643,737 (cca. 196 milioane euro)

26 aprilie 2012 - CFR semenaza contractul pentru Secțiunea Coşlariu – Sighişoara. Lot 3 - Micăsasa - Coșlariu cu Asocierea AKTOR – ARCADA

Valoarea: 721,852,150 lei (cca. 163 milioane euro)

21 mai 2012 - CFR semneaza contractul pentru Secțiunea Coşlariu – Sighişoara. Lot 2 - Ațel - Micăsasa cu  „Asocierea FCC - ALPINE - AZVI - STRACO"

Valoarea: 747,497,929 lei (cca. 168 milioane euro)

5 decembrie 2013 - CFR semneaza contractul pentru  Sectiunea 3: Coslariu - Simeria. Lot 1 - Simeria - Vințu de Jos cu Asocierea dintre SWIETELSKY – STRABAG – ALSTOM - ARCADA – EUROCONSTRUCT – TRANSFEROVIAR GRUP

Valoarea: 1,350,523,773 lei (cca. 304 milioane euro)

22 februarie 2014 - CFR scoate la licitatie lucrarile pentru tronsoanele dintre Simeria si Km 614 (lungime totala aproximativ 140 km) / Anunturile cu nr 149450 si 149336 in SEAP

Valoarea totala estimata: cca. 8,2 miliarde lei (1,83 miliarde euro)

11 aprilie 2014 - Dupa o serie de contestatii, CFR realizeaza ca documentatia pusa la licitatie contine "omisiuni" si decide anularea celor doua lictitatii. Detalii aici.

13 iunie 2014 - CFR scoate din nou la licitatie tronsonul dintre Simeria si Km 614.

Lucrări se vor executa pe subtronsoanele Km 614 – Cap Y Bârzava (2a) – 44,7 km, Cap Y Bârzava - Cap Y Ilteu (2b) – 36,1 km, Cap Y Ilteu – Gurasada (2c) - 19,7 km - părţi integrante ale tronsonului 2 Km 614 - Gurasada- şi Gurasada – Simeria – 40,8 km (tronsonul 3).

Valoarea totala estimata: cca. 8,2 miliarde lei (1,83 miliarde euro)

23 iunie 2014  - Incep sa apara primele contestatii. Printre firmele care au depus contestatii la CNSC se numara e FCC Construction SA,  SALINI IMPREGILO,  LEONHARD WEISS

21 iulie 2014 - CNSC e admite in parte doua din contestatii si dispune masuri de remediere asupra documentatiei de atribuire si continuarea procedurii de atribuire.

22 august 2014 - CFR decaleaza termenul final de depunere al ofertelor. Noul termen: 19 septembrie 2014.

29 august 2014 - Stadiul lucrarilor pe tronsoanele contractate:

1. Tronson 1 „Frontieră – Curtici – Arad – km 614” - 63,2%
2.  Secțiunea Coşlariu – Simeria. Sectiunea 3 - Tronson Vintu de jos-Coslariu - 40,23%
3.  Sectiunea 3: Coslariu - Simeria. Lot 1 - Simeria - Vințu de Jos - 1,15%
4. Secțiunea Coşlariu - – Sighişoara. Lot 3 - Micăsasa - Coșlariu - 57,64
5.  Secțiunea Coşlariu – Sighişoara. Lot 2 - Ațel - Micăsasa - 36,1%
6.  Secțiunea Coşlariu – Sighişoara. Lot 1 - Ațel - Sighișoara - 33,2%

12 Septembrie 2014
- CFR decaleaza din nou termenul de depunere al ofertelor pentru 20 octombrie 2014

20 Septembrie 2014 - Este semnat contractul "Execuţie lucrări de construcţii şi instalaţii ERTMS , GSM-R, Centralizarea electronică pe secţiunea cf COŞLARIU-SIMERIA și secțiunea cf COȘLARIU - SIGHIȘOARA" cu Asocierea ALSTOM şi PARTENERII formată din: SC ALSTOM TRANSPORT SA, SC ALCATEL LUCENT ROMÂNIA SRL, SC PAS 97 SRL.

Valoarea contractului: 498 milioane euro.

14 octombrie 2014 - Depunerea ofertelor este din nou declaata pentru 19 noiembrie 2014/ 18 noiembrie 2014.

25 octombrie 2014 - Utilizatorii forumurilor de infrastructura au publicat un clip video cu imagini surprinse din avion de-a lungul lucrarilor pe sectorul Vintu de Jos - Sighisoara:



12 noiembrie 2014 - Din nou, depunerea este decalata pe 17 decembrie 2014/18 decembrie.

17-18 decembrie 2014 - CFR anunta ca procedura este suspendata pana la refacerea documentatiei. Reamintim, vorbim in total de proiecte estimate la circa 1,83 mld euro.

5 februarie 2015 - Stadiul lucrarilor pe tronsoanele contractate:

1. Tronson 1 „Frontieră – Curtici – Arad – km 614” - 80,5%
2.  Secțiunea Coşlariu – Simeria. Sectiunea 3 - Tronson Vintu de jos-Coslariu - 44,05%
3.  Sectiunea 3: Coslariu - Simeria. Lot 1 - Simeria - Vințu de Jos - 3,31%
4. Secțiunea Coşlariu - – Sighişoara. Lot 3 - Micăsasa - Coșlariu - 70,14%
5.  Secțiunea Coşlariu – Sighişoara. Lot 2 - Ațel - Micăsasa - 56%
6.  Secțiunea Coşlariu – Sighişoara. Lot 1 - Ațel - Sighișoara - 55%

13 martie 2015 - CFR la solicitarea HotNews.ro a explicat de ce licitatiile de aproape 2 miliarde de euro au fost suspendate in decembrie 2014 si a confirmat ca lucrarile la Coridorul IV Feroviar sunt planificate a fi "fazate" intre cele doua exercitii financiare europene. Redam mai jos explicatiile transmise de CFR pentru HotNews.ro:

"Întârzierile înregistrate în calendarul procedural şi decalarea termenelor sunt cauzate de numărul mare de solicitări de clarificare depuse de potenţialii ofertanţi şi de contestarea succesivă a documentaţiei de atribuire, la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC).

În vederea clarificării tuturor problemelor semnalate, coroborat cu necesitatea punerii în aplicare a măsurilor dispuse prin decizii CNSC, s-a decis suspendarea procedurii de atribuire pentru revizuirea documentaţiei iniţiale şi inserarea tuturor elementelor necesare unei informări complete şi explicite. Prin această abordare sperăm să evităm depunerea unor contestaţii ulterioare, dar şi apariţia riscului de aplicare a corecţiilor financiare.

Problemele semnalate se referă la interpretarea diferită a condiţiilor de integrare în cadrul acestei proceduri a sistemelor nou-construite - Instalaţii de Centralizare Electronică şi ERTMS- cu cele deja aflate într-un stadiu avansat de execuţie.

Pentru evitarea riscului de decomitere a sumelor alocate pentru perioada de eligibilitate 2007-2015 şi continuarea finanţării au fost luate măsuri privind fazarea proiectelor majore, în sensul asigurării finanţării din următorul Program Operaţional de Infrastructură Mare (POIM). Ministerul Transporturilor a emis instrucţiuni privind fazarea proiectelor de infrastructură în transport, urmând să analizeze, împreună cu reprezentanţii Comisiei Europene, propunerile beneficiarilor POS-T iar, în conformitate cu Regulamentul CE, să depună lista proiectelor care urmează a fi fazate la unitatea DG Regio a României.
 
Proiectul Reabilitarea liniei CF Frontieră Curtici - Simeria parte componenta a Coridorului IV Pan-European pentru circulaţia trenurilor cu viteză maximă de 160 km/h, Tronsonul 2: km 614-Gurasada şi Tronsonul 3: Gurasada-Simeria va beneficia de finanţare nerambursabilă prin Fondul de Coeziune. Conform cerinţelor, autoritatea contractantă a transmis, în iunie 2014, cererea de finanţare defalcată pe cele două programe de investiţii din fonduri nerambursabile, în prezent fiind în etapa de evaluare tehnico – economic la Ministerul Transporturilor".

23 martie 2015 - Procedura de licitatie pentru contractele de circa 2 miliarde de euro a fost reluata. Termenul de depunere al ofertelor fiind tsabilit pentru 28, respectiv 29, aprilie 2015.

15 aprilie 2015 - Termenul de depunere al ofertelor este decalat din nou pentru 18, respectiv 19 mai 2015.

7 mai 2015 - Stadiul lucrarilor pe tronsoanele contractate:

1. Tronson 1 „Frontieră – Curtici – Arad – km 614” - 88%
2.  Secțiunea Coşlariu – Simeria. Sectiunea 3 - Tronson Vintu de jos-Coslariu - 46,29%
3.  Sectiunea 3: Coslariu - Simeria. Lot 1 - Simeria - Vințu de Jos - 4,3%
4. Secțiunea Coşlariu - – Sighişoara. Lot 3 - Micăsasa - Coșlariu - 72,89%
5.  Secțiunea Coşlariu – Sighişoara. Lot 2 - Ațel - Micăsasa - 61%
6.  Secțiunea Coşlariu – Sighişoara. Lot 1 - Ațel - Sighișoara - 56%
7. Execuţie lucrări de construcţii şi instalaţii ERTMS , GSM-R , Centralizarea electronică pe secţiunea cf COŞLARIUSIMERIA și secțiunea cf COȘLARIU - SIGHIȘOARA  - 0%

20 mai 2015 - Au fost depuse ofertele in cadrul licitatiilor de circa 2 miliarde de euro pentru lucrarile de modernizare a Coridorului IV feroviar de la km 614 (aproape de Arad) si pana la Simeria (cca 140 km). Detalii aici.

Alstom, una dintre companiile interesate de licitatie, a precizat pentru HotNews.ro ca i s-a respins oficial oferta, "sub pretext ca aceasta ar fi fost intarziata, desi locatia de depunere a acesteia a fost discretionar si netransparent modificata de catre CFR". Alstom a precizat ca ia in calcul depunerea de contestatii.

27 mai 2015 - CFR considera nejustificate acuzatiile companiei Alstom, lider al asocierii RailWorks. Raspunsul integral al CFR, aici.

22 iunie 2015 - Consiliul National de Solutionare al Contestatiilor a dat dreptate, in cele din urma, asocierii ALSTOM-AKTOR-ARCADA si a decis sa accepte oferta. Astfel, conform deciziei CNSC, CFR va trebui sa evalueze urmatoarele oferte in cazul licitatiilor de circa 2 miliarde de euro:

Lotul 1 : km Ilteu-Gurasada

1. Asocierea COMSA S.A.U. - AZVI S.A. - CORSAN CORVIAM CONSTRUCCIONNES S.A. - ISOLUX INGINERIA S.A.
2. Asocierea 2C STRABAG - THALES - EZ
3. Asocierea FCC - ASTALDI
4. Asocierea IMPRESA PIZZAROTTI & C. S.p.A - SAIPEM S.p.A. -PIZZAROTTI S.A.
5. Asocierea RAIL WORKS -  ALSTOM TRANSPORT S.A., AKTOR S.A. și ARCADA COMPANY S.A.

Lotul 2 : Gurasada-Simeria

 1. Asocierea FCC - ASTALDI - CONTRATAS Y VENTAS S.A.
2. Asocierea IMPRESA PIZZAROTTI & C. S.p.A. - SAIPEM S.p.A. -PIZZAROTTI S.A.
3.  Asocierea 3 STRABAG - THALES - EZ
4. Asocierea CORSAN CORVIAM CONSTRUCCION S.A. - AZVI S.A. - COMSA S.A.U. - ISOLUX INGINERIA S.A

15 octombrie 2015
- In continuare situatia licitatiilor de circa 2 miliarde de euro ramane icnerta. Ofertele depuse au ramas in evaluare, dar nu s-a dat inca nici un castigator.

10 noiembrie 2015 - Stadiul lucrarilor pe tronsoanele contractate:

1. Tronson 1 „Frontieră – Curtici – Arad – km 614” - 92,5%
2.  Secțiunea Coşlariu – Simeria. Sectiunea 3 - Tronson Vintu de jos-Coslariu - 55,08%
3.  Sectiunea 3: Coslariu - Simeria. Lot 1 - Simeria - Vințu de Jos - 14,9%
4.  Secțiunea Coşlariu – Sighişoara. Lot 3 - Micăsasa - Coșlariu - 80,06%
5.  Secțiunea Coşlariu – Sighişoara. Lot 2 - Ațel - Micăsasa - 63,46%
6.  Secțiunea Coşlariu – Sighişoara. Lot 1 - Ațel - Sighișoara - 56,3%
7. Execuţie lucrări de construcţii şi instalaţii ERTMS , GSM-R , Centralizarea electronică pe secţiunea cf COŞLARIUSIMERIA și secțiunea cf COȘLARIU - SIGHIȘOARA  - 0%

16 februarie 2016: 1Stadiul Lucrarilor pe fiecare lot contractat si HARTA INTERACTIVA:

1. Execuţia lucrărilor de construcţii şi instalaţii - Tronson 1: „Frontieră – Curtici – Arad – km 614” =>
Stadiu: 93,4% (fata de 92,5% in noiembrie 2015)

2.  Executia lucrarilor de constructii si instalatii (exclusiv ERTMS, GSM-R, Centralizarea electronica) Sectiunea 3: Coslariu - Simeria. Tronson Simeria - Vințu de Jos =>
Stadiu: 33,57% (fata de 14,9% in noiembrie 2015)

3. Execuţia lucrărilor de construcţii şi instalaţii – Secțiunea Coşlariu – Simeria. Sectiunea 3 -Tronson Vintu de jos - Coslariu =>
Stadiu: 63,12% (fata de 55,08% in noiembrie 2015)

4. Execuţia lucrărilor de construcţii şi instalaţii – Secțiunea Coşlariu – Sighişoara. Lot 3 - Micăsasa - Coșlariu =>
Stadiu: 86,68% (fata de 80,06% in noiembrie 2015)

5. Execuţia lucrărilor de construcţii şi instalaţii – Secțiunea Coşlariu – Sighişoara. Lot 2 - Ațel - Micăsasa =>
Stadiu: 65,30% (fata de 63,46% in noiembrie 2015)

6. Execuţia lucrărilor de construcţii şi instalaţii – Secțiunea Coşlariu – Sighişoara. Lot 1 - Ațel - Sighișoara =>
Stadiu: 64,80% (fata de 56,3% in noiembrie 2015)


20 februarie 2016 - Licitatia pentru cele doua loturi Km 614 - Cap Y Barzava - Cap Y Iteu
a fost anulata, insa Astaldi si Pizzarotti au depus contestatie.

4 aprilie 2016 - Filmare din drona pe noul aliniament de CF in zona Coslariu, relocarea DN14B si noul pod peste Mures.

Filmare realizata de Asociatia Pro Infrastructura




29 noiembrie 2016 - Stadiul lucrarilor pe Coridorul IV Feroviar - fragment dintr-un interviu HotNews.ro cu ministrul Transporturilor Sorin Buse:

Victor Cozmei: Să trecem şi la subiectul feroviar. Încă un an trece şi niciun tronson de pe Coridorul IV Feroviar unde se lucrează nu a fost finalizat, nu-l avem deschis...

Sorin Bușe:
Da. Acolo, percepţia mea este, sau situaţia pe care am găsit-o eu - pe domeniul auto-rutier, autostrăzi, era clar că e o problemă. Ei, întotdeauna, nu numai la noi în ţară, în toate ţările din lume, lumea aceasta a căilor ferate este o lume a ei, aparte. Şi cu un fel de spirit de corp. Şi, sincer să fiu, faţă de situaţia de pe autostrăzi, unde clar erau oprite şantierele, aici se avansa. Şi percepţia era că se avansează. Dar numai prin comparaţie. Dacă mă întrebaţi pe mine, că am mai spus-o, asta, şi prin alte interviuri, era la ritm de mocăniţă.

[...]
Victor Cozmei: Pe feroviar aş vrea să vă mai întreb ceva: sunt două licitaţii mari de circa două miliarde de euro lansate din 2014 pe Coridorul IV Feroviar care încă nu s-au finalizat. Vorbim, deja, de doi ani şi jumătate...

Sorin Bușe: Da. Le am încă sub analiză, vreau să înţeleg şi eu, în detaliu, pentru ce s-a ajuns aici. Sistemul acela japonez, cinci "de ce, de ce, de ce?"... Nu am ajuns încă la o concluzie pe care să v-o pot împărtăşi, dar sunt nişte dosare pe care le tratez şi pe care o să le împărtăşesc cu dumneavoastră, pentru că aveţi dreptate. Nu este normal ca nişte licitaţii de asemenea magnitudine să fie atât de mult întârziate.

---



Citeste mai multe despre   






















34509 vizualizari

  • +1 (1 vot)    
    ERTMS (Miercuri, 20 mai 2015, 15:13)

    ion i ionescu [anonim]

    Contractul simeria sighisoara ERTMS este de 100 milioane de euro nu 500 milione de euro.
  • 0 (0 voturi)    
    jale (Duminică, 18 octombrie 2015, 2:42)

    dac [anonim]

    suntem mai rau ca in evu mediu ...niste drumuri si cai ferate lasa-te in paragina ...a trebuit sa vina stapanii nostrii sa modernizeze 1 cale ferata principala una dintre multele cai ferate ale lui Ceausescu si implicit statului roman.suntem colonie


Abonare la comentarii cu RSS



de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului




Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri