Monitorizari. Proiecte de Infrastructura

Autostrada A8 Targu Mures - Iasi: Autostrada care ar urma sa lege Moldova cu Vestul

de Victor Cozmei     HotNews.ro
Luni, 9 martie 2015, 22:10 Monitorizari | Proiecte Infrastructura

A8 Tg Mures - Iasi - Ungheni
Foto: Hotnews
Lungime: 310 km

Cost (estimat):
4,1 miliarde de euro (cf. MPGT)

STADIU ACTUAL:
Deocamdata pe A8 nu misca nimic. CNADNR a anuntat intenatia de a licita SF-ul si Proiectarea pentru tronsonul Tg Neamt - Iasi - Ungheni in cursul anului 2016

---

Autostrada care sa lege Moldova de reteaua autostrazilor care duc spre Vest e in atentia autoritatilor deja de mai bine de opt ani, insa pentru ea s-au facut doar studii, iar toata atentia din partea politicului a ramas doar pe hartie.
Acum autoritatile se pregatesc sa contracteze un nou Studiu de Fezabilitate.

Desi trecuta pe reteaua centrala TEN-T - deci finantabila in mare parte prin fonduri europene - autostrada a fost pasata de la un minister la altul in perioada cuplului Dan Sova - Relu Fenechiu, iar amanarile s-au tinut lant ulterior.

Acum, in ultima varianta a Master Planului, autostrada de la Targu Mures la Iasi apare cu un cost de circa 4,1 miliarde de euro si e singura autostrada "fazata", adica in doi pasi: intai drum expres, apoi transformata in autostrada. HotNews.ro va prezinta istoria zbuciumata a unui proiect necesar pentru Moldova, dar care s-a zbatut intre politicieni, tergiversari administrative, studii si preturi prohibitive.


---

Autostrada de la granita cu Republica Moldova si pana la reteaua de autostrazi care scoate Moldova spre Occident

Autostrada de la Targu Mures la Iasi si mai departe la Ungheni (granita cu Rep. Moldova) ar urma sa aiba o lungime de circa 310 de km si ar uni Moldova cu Ardealul si mai departe cu occidentul.

De la Targu Mures, traficul din Moldova ar urma sa se duca pe autostrada A3 pana la Campia Turzii - pe o autostrada a carei constructie este in prezent in curs de licitare/executie - si de acolo fie spre Cluj si vama Bors pe A3, fie spre Sebes pe A10 si apoi pe A1 spre Timisoara si Arad si granita de la Nadlac.

Desi integrarea in retea ar fi una optima, mai ales in ipoteza realizarii unei conexiuni autostrada/drum expres pe axa Nord-Sud in Moldova (Siret-Suceava-Bacau-Focsani-Buzau-Ploiesti), autostrada care ar urma sa travereseze Carpatii Orientali de la Est la Vest are un cost destul de ridicat, insa beneficiaza de avantajul de fi pe harta centrala a rutelor TEN-T, si deci, are o sansa mare la fondurile europene puse in joc pentru tara noastra

In 2012, autoritatile de la drumuri vehiculau un cost de circa 9 miliarde de euro, dar intre timp, realizarea Studiului de Fezabilitate a fost scoasa din nou la licitatie, iar in Master Planul de Transport costurile au mai fost estimate in jos, la circa 5 miliarde de euro initial, apoi spre 4,1 miliarde de euro in varianta "fazata". 

Chiar si asa, la un astfel de cost ar fi necesar mai mult de un singur exercitiu financiar european doar pentru a putea finanta acest singur proiect din Fondul de Coeziune (pentru 2014-2020 Romania are alocat putin peste 2 miliarde de euro pe Fondul de Coeziune pentru autostrazi, inclusiv componenta de cofinantare nationala). O solutie ar putea fi realizarea autostrazii dintr-un mix de fonduri pe reteta fonduri europene - fonduri bugetare - fonduri din imprumuturi.

In varianta finala de Master Plan, Tg Mures - Iasi ar putea fi realizat la standard de drum expres initial, cel putin pentru sectiunea de deal si munte, de la Targu Mures si pana la Targu Neamt, iar restul direct ca autostrada. Totusi, prioritizarea tronsoanelor inca nu a fost batuta in cuie.

In orice caz, Studiul de Fezabilitate pentru toata autostrada a fost din nou scos la bataie in 2014 pentru a fi reactualizat, iar realizarea acestui document este cheia pentru a putea lansa lucrarile si pentru a putea duce, in sfarsit, acest proiect de pe hartie, pe teren.


Toata epopeea a inceput inca din 2007. Apoi studii si iar studii... si iar studii

Traseul Autostrazii Tg. Mures - Iasi
Foto: Hotnews
Discutiile privind autostrada care sa strabata Orientalii si sa uneasca Transilvania cu Moldova sunt destul de vechi, insa primele masuri concrete au venit abia in 2006, cand la nivel oficial au fost purtate discutii cu privire la traseul autostrazii.

In mai-iunie 2007 a fost scos la licitatie si atribuit un contract pentru realizarea unui studiu de prefezabilitate, document ce a scos din buzunarul tarii circa 0,8 milioane de euro. Studiul de prefezabilitate urma sa stabileasca care va fi traseul urmat in linii mari de autostrada in cauza. Prin acel document a fost aleasa varianta care trece prin Targu Neamt.

Doi ani mai tarziu, in 2009, Compania de Autostrazi licita realizarea Studiului de Fezabilitate propriu-zis, pe trei tronsoane distincte - Tg Mures-Ditrau, Ditrau-Tg. Neam si Tg Neamt-Iasi (Ungheni). In total, pentru acel SF in trei parti statul roman a platit aproape 4 milioane de euro la acea vreme.

Totusi, SF-ul produs aducea pe masa poate cel mai crunt "dusman" al proiectului: COSTUL. Pentru cei circa 290 de km de autostrada (confrm documentelor de atunci), Studiile realizate in 2009-2010 estimau o valoare de aproape 6,14 miliarde de euro.

Mai mult, ulterior in 2012, cand indicatorii tehnico-economici au fost aprobati de autoritatile de la Transporturi, costul a fost revizuit la circa 8,9 miliade de euro.

Practic, costul ridicat la acel moment facea intreg proiectul sa fie prohibitiv intr-o formula de finantare totala de la buget, mai ales in conditiile in care contractul Bechtel rula in gol si manca in fiecare an aproape toata alocarea nationala pentru autostrazi care nu se ducea la cofinantarea proiectelor europene.

O posibila solutie luata in calcul de autoritati era Parteneriatul-Public-Privat, insa cum tara noastra nu avea nici un astfel de proiect lansat cu succes - cele doua tentative de pana atunci cu A3 Comarnic - Brasov au esuat lamentabil - soarta autostrazii de la Tg Mures la Iasi parea pusa la sertar.

Posibila salvare, banii europeni. Succesul din 2012

In 2012 insa, atunci cand la conducerea Ministerului Transporturilor era Alexandru Nazare, ministru in cadrul cabinetului Ungureanu, s-a reusit introducerea pe reteaua centrala TEN-T (Core) a traseului de la Targu Mures pana la Iasi.

Prin acest pas, autostrada nu mai ramanea doar un proiect pe hartie, ci putea spera la finantare europeana nerambursabila. Singura conditie era ca autoritatile sa se miste coerent si sa includa proiectul, impreuna cu prioritizarea tronsoanelor, in elaborarea Master Planului General de Transport demarat din 2012 - document strategic si conditie esentiala pentru atragerea fondurilor europene in urmatorul exercitiu financiar european 2014 - 2020.

Autostrada "na-ti-o tie, da-mi-o mie" - Pasata de la un ministru la altu

Dan Sova si constructia de autostrazi in Romania
Foto: Colaj foto
Desi in 2012 soarta autostrazii parea una mai roz, in februarie 2013 totul a luat-o la vale. Nou sosit in Guvernul Ponta, ministrul Dan Sova a preluat fraiele infrastructurii in Romania prin Departamentul sau al "Marilor Proiecte", iar la Ministerul Transporturilor venea drept sef liberalul din Iasi, Relu Fenechiu.

Desi autostrazile se aflau in curtea lui Sova, Relu Fenechiu a reusit sa obtina acordul premierului Ponta - o derograre transpusa si in acte oficiale - ca soarta autostrazii Tg Mures - Iasi sa ramana la Ministerul Transporturilor, asumandu-si ca el va gasi o solutie de finantare si realizare a proiectului.

Fenechiu a fost condamnat in vara lui 2013 la inchisoare pentru fapte de coruptie, iar in locul sau la Transporturi a venit Ramona Manescu. In decembrie 2013, Ministerul Transporturilor transmitea oficial autostrada Tg Mures - Iasi inapoi la Departamentul Marilor Proiecte condus de Dan Sova.

In 2014, la final de an, CNADNR-ul din cadrul Departamentului Marilor Proiecte revenea din nou la Ministerul Transporturilor condus acum de Ioan Rus.

Intrata in planurile autoritatilor, dar amanata peste ani si ani

Desi intrada pe radarul autoritatilor dupa ce in 2012 Ministerul Transporturilor a reusit introducerea rutei pe reteaua centrala TEN-T, autostrada tot nu a beneficiat de o sustinere institutionala prea mare.

Tot datorita costului foarte ridicat, autoritatile au ridicat problema refacerii Studiului de Fezabilitate in termeni mai realisti si in acelasi timp au asteptat ca celebrul Master Plan de Transport sa fie finalizat.

Ba mai mult, Dan Sova si celebra sa strategie prezentata in Parlament intr-un Power Point - strategie care prevedea toate autostrazile prioritare pana in 2018 - lasa total de dinafara autostrada de la Tg Mures la Tg Neamt.

Dupa dezbateri intense, Sova a lansat refacerea SF-ului abia pe 2 iunie 2014, la pachet cu inca alte sase noi astfel de contracte. Dupa amanari si alte amanari, dupa ce a aparut prima varianta din MPGT in octombrie 2014 si tronsonul era propus spre realizare abia dupa 2021, ofertele in cadrul licitatiei au fost deschise abia pe 4 februarie 2015. Practic, de la lansarea licitatiei si pana la deschiderea ofertelor a durat mai bine de opt luni. Chiar si asa procedurile au fost oprite ulterior.

A8 in Master Planul de Transport, autostrada "fazata" pe portiunea de munte

In octombrie 2014 a fost dat publicitatii prima forma a variantei finale a Master Planului General de Transport, iar documentul a fost atunci pus in dezbatere publica. In el, autostrada de la Tg Mures la Iasi era retrogradata la rangul de drum expres si, in toate scenariile analizate, era propusa spre realizare abia dupa 2021. Costul, in schimb, a fost evaluat in jos la circa 4,1 miliarde de euro.

Dupa toata perioada de dezbatere publica, dupa diverse discutii si controverse, in varianta finala a Master Planului traseul Tg Mures - Iasi a fost reconsiderat ca autostrada, cu mentiunea ca bucata intre Tg Mures si Tg Neamt - adica cea care va strabate muntii - va fi construita initial ca drum expres si ulterior transformata in autostrada.

Practic, in varianta finala a MPGT-ului, Tg Mures - Iasi ramanea singura autostrada "fazata" - intai drum expres, apoi upgrade la autostrada - din intreg planul. Costul estimat ramanea acelasi, 4,1 miliarde de euro.

Totusi, MPGT-ul nu a fost batut in cuie, iar alaturi de el trebuie sa fie finalizat si stabilit documentul cheie care permite "interpretarea" Master Planului: Strategia de Implementare care stabileste prioritizarea, etapizarea in timp si finantarea fiecarui proiect.

---

PRIMELE PROCEDURI
3 MAI 2007
LANSAREA LICITATIEI PUBLICE (pt. SF)
2 IUNIE 2014
INCEPEREA
LUCRARILOR
---

PRINCIPALELE MOMENTE pentru soarta autostrazii A8 Targu Mures - Iasi:

3 mai 2007 - Este publicat anuntul de participare pentru licitatia "Elaborare Studiu de Prefezabilitate pentru AutostradaTargu Mures - Iasi - Sculeni"

17 iulie 2007 - I se atribuia firmei IPTANA contractul "Elaborare Studiu de Prefezabilitate pentru AutostradaTargu Mures - Iasi - Sculeni", pentru suma de 2.340.000 lei (fara TVA), reprezentand la vremea aceea 718.763,22 euro (fara TVA). (Sursa)

14 septembrie 2009 - CNADNR scoate la licitatie realizarea Studiului de Fezabilitate (SF) pentru intreaga autostrada targu - Mures - Iasi, impartita pe trei loturi.

3 februarie 2010 - Pentru segmental Targu Neamt - Ungheni, studiul de fezabilitate a fost contractat, in urma licitatiei, firmei spaniole Inocsa Ingenieria. Valoarea a fost de 3.144.960 lei, fara TVA.

23 Februarie 2010 - pe site-ul de licitatii publice (SEAP) a aparut anuntul de atribuire prin care firma SC Search Corporation SRL din Cluj va intocmi studiul de fezabilitate pentru autostrada care va avea traseul si prin Targu-Mures - Ditrau. Valoarea totala a acestui proiect a fost de 3.291.995 lei, fara TVA

Totodata, a fost atribuit si contractul pentru revizuire Studiu de Fezabilitate pentru Autostrada Ditrau -Targu Neamt catre IPTANA. Valoarea a fost de 3.815.000 lei, fara TVA.

28 februarie 2011 - Studiul de fezabilitate al autostrazii Ungheni - Iasi - Tirgu Mures a fost finalizat si depus la Oficiul de Cadastru si Publicitate Imobiliara (OCPI) pentru avizarea coridorului de expropieri a terenurilor si cladirilor

27 iunie 2011 - "Studiul de fezabilitate nu a fost inca aprobat in Comisia Tehnico-Economica a CNADNR, proiectul fiind in curs de evaluare, cu termen de predare la 29 martie 2012", Daniela Draghia, director adjunct la Programe cu Finantare Externa. (Sursa)

22 martie 2012 - Comisia Europeana a acceptat includerea in noua retea trans-europeana centrala de transport TEN-T Core a traseului Timisoara-Sebes-Turda-Targu-Mures-Iasi-Ungheni. (Detalii)

26 iulie 2012 - Ministerul Transporturilor a elaborat indicatorii tehnico economici pentru proiectul autostrazii Targu Mures-Iasi. Costul priectului este estimat la circa 8,9 miliarde de euro, fata de cei 6,14 miliarde reiesiti dupa primul SF.
 
24 ianuarie 2013 - Premierul Ponta il mandateaza pe ministrul Transporturilor, liberalul Relu Fenechiu, sa se ocupe de autostrada Iasi - Tg. Mures, chiar daca autostrazile erau in curtea lui Dan Sova, la Departamentul Marilor Proiecte.

19 februarie 2013 - Dan Sova se incapataneaza sa contrazica realitatea. Sova sustinea ca autostrada nu poate fi realizata prin fonduri europene, amestecand notiunea de Coridoare pan-europene - care, desi nu sunt parte a planurilor europene oficiale, in viziunea sa sunt singurele finantabile din fonduri europene - cu reteaua TEN-T Core, retea care reprezinta de fapt singura harta admisa de Comisia Europeana in planurile sale.

3 decembrie 2013 - Dan Sova se prezinta in fata Parlamentului si propune o noua strategie de autostrazi pe care le vede el prioritare pana in 2018. Strategia prezentata in Power-Point si denumita "Romania 100" nu ia in calcul si ruta Targu Mures - Tg Neamt.

23 decembrie 2013 - Guvernul trece proiectul autostrazii Tg. Mures - Iasi inapoi de la Ministerul Transporturilor la departamentul condus de Dan Sova.

2 iunie 2014 - Compania de Autostrazi, aflata neoficial in subordinea lui Dan Sova, ministru la Transporturi la acel moment, scoate la licitatie realizarea SF-ului pe cele trei sectoare ale autostrazii: Tg Mures - Ditrau, Ditrau - Tg. Neamt si tg. Neamt - Iasi - Ungheni. Costul estimat? Intre 22,92 si 27,11 milioane de euro.

Vor urma nenumarate amanari a deschiderii ofertelor.

4 februarie 2015 - Dupa amanari succesive, ofertele depuse in cadrul licitatiilor sunt in sfarsit deschise:

Tronsonul Targu Mures-Ditrau (valoare estimata 7,47 mil. euro):

1. Asocierea AECOM INGENIERIA SRL - CONSITRANS SRL - SEARCH CORPORATION SRL - 22.713.614,42 RON fara TVA  (5,10 mil. euro)
2. Asocierea EGIS ROMANIA SA - EGIS INTERNATIONAL SA - SPECIALIST CONSULTING SRL - 22.934.661,00 RON fara TVA  (5,16 mil. euro)
3. Asocierea SPEA INGEGNERIA EUROPEA SA MILANO ITALIA SUCURSALA BUCURESTI - TECNIC CONSULTING ENGINEERING ROMANIA SRL - 23.135.067,84 RON fara TVA  (5,2 mil. euro)
4. Asocierea ANAS SPA - TECNIMONT CIVIL CONSTRUCTION SPA - GE GRANDA ENGINEERING SRL - SC EXPERT PROIECT 2002 SRL - 23.942.539,46 RON fara TVA (5,38 mil. euro)

Tronsonul Ditrau-Targu Neamt (valoarea estimata: 9,81 mil. euro):

1. Asocierea SPEA INGEGNERIA EUROPEA SA MILANO ITALIA SUCURSALA BUCURESTI - TECNIC CONSULTING ENGINEERING ROMANIA SRL - 28.652.764,20 RON fara TVA (6,44 mil. euro)   
2. Asocierea ANAS SPA - TECNIMONT CIVIL CONSTRUCTION SPA - GE GRANDA ENGINEERING SRL - SC EXPERT PROIECT 2002 SRL -  29.335.109,77 RON fara TVA (6,59 mil. euro)   
3. Asocierea EGIS ROMANIA SA - EGIS INTERNATIONAL SA - 32.280.039,00 RON fara TVA (7,25 mil. euro)    
4.  Asocierea SEARCH CORPORATION SRL - AECOM INGENIERIA SRL - CONSITRANS SRL - 36.530.415,63 RON fara TVA (8,21 mil. euro)

Tronsonul Targu Neamt (Pascani)-Iasi-Ungheni (valoare estimata: 5,87 mil. euro)

1. Asocierea SPEA INGEGNERIA EUROPEA SA MILANO ITALIA SUCURSALA BUCURESTI - TECNIC CONSULTING ENGINEERING ROMANIA SRL - 17.400.763,00 RON fara TVA (3,91 mil euro)
2. Asocierea AECOM INGENIERIA SRL - CONSITRANS SRL - SEARCH CORPORATION SRL - 17.904.605,09 RON fara TVA (4,02 mil euro)   
3. Asocierea SPECIALIST CONSULTING SRL - EGIS ROMANIA SA - SC EGIS INTERNATIONAL SA - 19.114.094,88 RON fara TVA (4,29 mil euro)    
4. Asocierea ANAS SPA - TECNIMONT CIVIL CONSTRUCTION SPA - GE GRANDA ENGINEERING SRL - SC EXPERT PROIECT 2002 SRL - 19.200.507,49 RON fara TVA (4,31 mil. euro)  

26 februarie 2015 - Apar primele informatii din Strategia de Implementare a proiectelor din Master Planul General de Transport. Astfel, in scenariul recomandat din MPGT, Tg Neamt - Iasi - Ungheni apare pe locul 3, in timp ce continuarea de la Tg Neamt la Tg. Mures apare pe locul 9.

Cu toate acestea, in documentul anexa care face prioritizarea proiectelor pentru Strategia de Implementare (document inca nefinal), Tg Neamt - Iasi - Ungheni apare pe locul 4, iar TG Mures - Tg Neamt apare pe locul 10.
Aici detalii despre prioritizarea proiectelor din MPGT.

8 mai 2015 - Varianta fianla revizuita a Master Planului de Transport a fost retransmisa la Comisia Europeana. In acest document, autostrada de la Tg Mures la Iasi (ungheni) apare in randul prioritatilro, cu tronsonul din Moldova dintre Tg Neamt - Iasi - Ungheni aflat pe lista de implementare in perioada 2014 - 2020. Detalii aici.

12 aprilie 2016
- Studiul de Fezabilitate si proiectare pentru autostrada A8, pe sectorul Tg Neamt - Iasi - Ungheni va fi lansat in licitatie publica in 2016, a anuntat intr-un interviu acordat HotNews.ro seful de la Autostrazi, Catalin Homor. Detalii aici.

8 septembrie 2016 -"Targu Neamt - Iasi - Ungheni, sectorul de autostrada dinspre nordul Moldovei va fi lansat in octombrie in licitatie pentru SF, proiect tehnic si autorizatie de constructie. Moldova va fi castigatoarea acestei sesiuni. Nu exista nici un impediment sa lansam, ceva care sa nu tina de companie", a detaliat Homor.intr-un interviu pentru HotNews.ro

5 octombrie 2016
- Compania de Drumuri reactiveaza contractul pentru revizuirea Studiului de Fezabilitate a autostrazii Tg. Mures - Ditrau, parte din autostrada spre Moldova, dar programata in Master Plan sa fie construita dupa 2023

In data de 30.09.2016, contractul avand ca obiect "Revizuire Studiu de Fezabilitate pentru Autostrada  Targu Mures - Ditrau", semnat cu proiectantul Asocierea AECOM INGENIERIA S.R.L. - SC CONSITRANS SRL -  SEARCH CORPORATION SRL a fost desuspendat.", a anuntat intr-un comunicat CNADNR.

"Reamintim ca in data de 20.05.2015 a fost semnat contractul de servicii in vederea revizuirii studiului de fezabilitate existent, contract ce ulterior a fost suspendat pe o perioada de 12 luni  din cauza lipsei sursei de finantare. Data estimata pentru emiterea ordinului de incepere este 30.11.2016", anunta CNADNR.

---


Citeste mai multe despre   























Citeste pe Stirile ProTV

Un indian a cunoscut o romanca pe net, s-a indragostit de ea si a cerut-o de sotie. Ce facut tanara dupa ce a primit inelul

Dragostea n-a fost doar oarba, ci si paguboasa pentru un barbat stabilit in Dubai, caruia i-a furat inima o tanara olteanca. Credul, omul a cerut-o de nevasta si i-a facut daruri scumpe, dar ea era interesata numai de portofelul barbatului.

51124 vizualizari

  • +25 (25 voturi)    
    Primul proiect (Luni, 9 martie 2015, 22:43)

    cinevatus [utilizator]

    Este prima autostrada care se face pentru Moldova si e bine ca e spre vest.
    • +12 (12 voturi)    
      Prin 2035 ar putea fi în exploatare (Marţi, 10 martie 2015, 1:50)

      Harald [utilizator] i-a raspuns lui cinevatus

      Autostrada n-ar trebui să fie un scop în sine, iar cei 300 km până la Tg.Mureș sunt mulți și scumpi.

      Pentru reducerea timpului petrecut la volan între Iași și Tg.Mureș, ar fi mult mai eficientă realizarea prioritară a segmentului între Vânători și Lețcani, astfel încât traficul de la Sculeni (în primul rând camioanele) să poată evita orașul pe un traseu de 3 ori mai scurt decât cel actual.

      A doua prioritate, segmentul între Ruginoasa și Timișești, ar ocoli Pașcaniul și Moțca, blestemul zonei respective. Restul se pot realiza în etape ulterioare (o centură de sud pentru Tg.Neamț etc.)
      Într-un mod similar s-a procedat cu A1, când centura Sibiu a fost realizată mult înaintea celorlalte tronsoane.
      • +10 (10 voturi)    
        Stai linistit (Marţi, 10 martie 2015, 9:21)

        muciflenduri [utilizator] i-a raspuns lui Harald

        Scopul nu e nici autostrada si nici scurtarea timpului, ci studiul de fezabilitate.
        Daca, doamne fereste, se apuca careva de autostrada, cum vor mai putea face studii de fezabilitate peste 2, 4, 6, 10 ani?
        • +3 (9 voturi)    
          nerentabila pe termen scurt si mediu (Marţi, 10 martie 2015, 10:46)

          snowflake [utilizator] i-a raspuns lui muciflenduri

          Aceasta autostrada este complet nerentabila pe termen scurt si mediu dar estrem de necesara, esentiala chiar, pentru devoltarea economica a Moldovei de nord si de ce nu chiar si pentru apropierea economica si indirect politica a Moldovei de peste Prut de valorile europene, occidentale.
          Eu personal sunt ferm convins ca fara un asemenea proiect nordul Moldovei va ramane in continuare un pol al saraciei in Romania si ca fara un asemenea proiect investitorii vor ocoli zona.
          • +5 (7 voturi)    
            de ce nerentabila pe termen scurt? (Marţi, 10 martie 2015, 11:43)

            jackalphonse [utilizator] i-a raspuns lui snowflake

            eu cred ca este rentabila din primul minut de la darea in folosinta. Numai vestea ca au inceput lucrarile (adica chiar sa construiasca, nu doar pe hartie) si ca avanseaza eficient si va determina infiintarea unor firme noi sau sucursale noi ale unor firme mari.
            in rest, sunt de acord cu toate afirmatiile dumneavoastra.
            totusi, cum mai scoti bani din "fezabilitate" daca deja ai construit. ei...aici e problema. e usor sa zici ca Moldova este saraca, fara sa-i dai nimic cu care sa faca bani, dar sa scoti bani de pe urma promisiunilor.
            • -2 (4 voturi)    
              ~ 150 de km de autostrada in zona montana (Marţi, 10 martie 2015, 12:04)

              snowflake [utilizator] i-a raspuns lui jackalphonse

              Daca portiunea de autostrada dintre Pitesti si Sibiu nu este rentabila acum prin prisma costurilor ridicate datorata pe de o parte traversarii muntilor si pe de alta parte hai sa ii spunem "incompententei" cum va imaginati ca ar fi rentabila o portiunea de autostrada dintre Deda si Targu-Nemat (cum e desenata acum) in conditiile in care dimensiunea agentilor economici deserviti de A1 include uzina Dacia (cel mai mare exortator roman), Bucurestiul si portul Constanta pe cand A8 va deservi in principal Iasiul si in extenso, adica indirect, Chisinaul.
          • +1 (1 vot)    
            apai daca mergi asa.... (Luni, 11 aprilie 2016, 16:58)

            Foxcrawl.com [utilizator] i-a raspuns lui snowflake

            nici autostrada A3 nu e rentabila ca s-au dus 1,5 miliarde pentru 52 de kilometri. Ar trebui sa mearga tot Ardealul 100 de ani ca sa recupereze paguba.
            Doi la mana, vad ca a devenit o obsesie in Romania ca ceva sa fie facut musai daca e "rentabil" si aduce bani, dar putini se gandesc invers ca ar trebui facute si investitii pt a avea rentabilitate. Cum ar putea deveni rentabila Moldova daca e tinuta in saracie cu 0 investitii si infrastructura la pamant. Un proiect nu-l faci doar ca e rentabil, il faci si pentru OAMENI in primul rand. Apoi cred ca un Iasi-Tg.Mures ar putea sa fie chiar una dintre cele mai rentabile, daca luam populatia ambelor Moldove care cred ajunge la vreo 10 milioane. Personal, as fi preferat cu banii astia, o autostrada lunga si usor de construit ca de exemplu Siret-Suceava-Bucuresti.
            • 0 (0 voturi)    
              ce are Einstein cu ... cartoful ? (Luni, 25 aprilie 2016, 15:25)

              Edu67 [utilizator] i-a raspuns lui Foxcrawl.com

              Argumentati f bine logica unei autostrazi pt Moldova si oameni inaintea profitului, pentru a da apoi cu bata in balta: preferinta pt o autostrada spre...Bucuresti ?!? Deci n-ati inteles nimic!
              Toata dezbaterea e pentru legarea Moldovei cu Transilvania, cu VESTUL, cu sursele de finantare a economiei Moldovei !!!
              Mai uitati-va pe harta: Bucurestiul NU e spre VEST fata de Moldova... Legatura Moldovei cu SUDUL se va face ORICUM in timp. NU E NICI URGENT, NICI INTERESANT pt Moldova, fata de legarea ei de VEST.
    • +12 (12 voturi)    
      autostrăzi (Marţi, 10 martie 2015, 6:32)

      newshot [utilizator] i-a raspuns lui cinevatus

      Autostrada A8 Targu Mures - Iasi.
      este clar: de la vest spre est.
      oricum nu sunt de încredere și nu am încredere în ''marile proiecte''.
      la cum se pune problema- nu produce comisioane (sub orice formă) nu se realizează.
    • +10 (10 voturi)    
      este ESENTZIALA PENTRU ROMANIA (Marţi, 10 martie 2015, 8:52)

      seb_h [utilizator] i-a raspuns lui cinevatus

      Autostrada Targu Mures - Iasi este ESENTZIALA pentru ROMANIA!
  • +26 (26 voturi)    
    Acesti nenorociti care ne conduc (Luni, 9 martie 2015, 23:10)

    MPopa [utilizator]

    Nu am cuvinte sa-mi exprim indignarea ca decizia construirii unei autostrazi absolut necesara Moldovei a incaput pe mana unora ca Dan Sova, Relu Fenechiu si altii ca ei.
    Ce-au realizat se vede. In afara de studii de fezabilitate care au mancat sume imense (si care vor fi curand reluate din cauza ca le expira valabilitatea) nu s-a facut nimic.
    Si unii s-au apucat sa se planga ca prea exagereaza DNA-ul, pai ce, doar n-o sa bagam la puscarie o intreaga clasa politica. Ba sa-i bagam pe cei care merita, nenorocitii, oricat ar fi de multi.
  • +18 (18 voturi)    
    ce bine suna (Marţi, 10 martie 2015, 0:59)

    Dodel540 [utilizator]

    Cat de rasunator si pompos suna A8 (opt).
    Cine nu stie cate ceva despre dezastrul din infrastructura ar putea crede ca avem deja 7 autostrazi deja gata.
    • +5 (5 voturi)    
      aproape adevarat (Marţi, 10 martie 2015, 10:07)

      mi_po [utilizator] i-a raspuns lui Dodel540

      pai nu esti departe de adevar:
      A1 - este cea spre vest + Pitesti Bucuresti
      A2 - este cea sprea mare
      A3 - petec Bucuresti Ploiesti si petec pe langa Cluj
      A4 - Centura Constanta (mega 21 km)
      A5 - aici pauza
      A6 - cei 11 km de langa Lugoj (extra 11 km)
      A7 - iar pauza
      A8 - cea in discutie
      A10 - Sebes Turda

      Nu am gasit nicaieri minimul obligatoriu pt autostrada. A4 + A6 = 32 KM !!!
  • +5 (5 voturi)    
    Planuri (Marţi, 10 martie 2015, 8:21)

    Task Damager [utilizator]

    Planuri, studii de fezabilitate, bani aruncati pe fereastra.... De construit cand va apucati??? M-am saturat de cand se tot deseneaza autostrazi si nu se face mai nimic!
  • +5 (5 voturi)    
    SovaIM RusESTE ! (Marţi, 10 martie 2015, 8:52)

    Plagarus [utilizator]

    Autostrazile-n RO sunt precum OZN-urile pe care le vede tat rumanul din cand in cand,la iesirea din bodega.
    Bulgarii și-au adus la un moment dat vameși nemți. Au rezolvat-o cu evaziune și problemele pe granițe.
    De ce nu aducem ceva colonisti-constructori vero, sa-i naturalizam ministrii si sa lase desenele pe umerii " cinstitilor" lui Viorel P.
  • +4 (4 voturi)    
    vorbe si iar vorbe (Marţi, 10 martie 2015, 9:00)

    ciufy [utilizator]

    oricum suntem scarbiti de atatea vorbe si studii si harti... nici peste 20 de ani nu o sa mergem pe autostrada din Moldova pana la unguri, respectiv sa traversam tara... chiar sa vina toti sa ne umple de bani, sa ii umple pe idioti de comisioane, astia is asa de prosti si de baturi in cap incat nu stiu sa faca nimic
    • +4 (4 voturi)    
      esti convins... (Marţi, 10 martie 2015, 10:10)

      mi_po [utilizator] i-a raspuns lui ciufy

      ... ca sunt prosti si batuti in cap? Poate un pic prea hoti? pusi pe capatuit? Stii ce se vinde cel mai bine in tara asta? Coala A4! Daca aduni toate studiile de fezabilitate nu cred ca sunt departe sa afirm ca s-a platit mai mult decat ce s-a construit efectiv. Sova vroia sa de-a drumul la zeci de studii de fezabilitate. Toate din Masterplan. Crezi ca de prost si de batut in cap? Am dubii mari!
      • +1 (1 vot)    
        eu nu am dubii deloc (Marţi, 10 martie 2015, 14:03)

        ciufy [utilizator] i-a raspuns lui mi_po

        si vorbesc din surse sigure....
        aaa, sa faca studii de fezabilitate, ok, sunt baieti destepti....
        dar daca le pui acuma in mana 100 miliarde de euro si le zici sa umple tara de autostrazi, sa isi ia comisioane cate vor, etc, o sa stea sa se uite ca viteii la poarta noua, nu o sa stie cu ce sa inceapa, ce sa faca...
        crede-ma, bani sunt, sunt si de comisioane 10%, merge marja, dar chiar nu stiu sa le faca... e mai simplu sa fure prin studii de fezabilitate decat sa traga acolo un comision de 10% din constructie....
        • 0 (0 voturi)    
          in sfarsit cineva... (Luni, 11 aprilie 2016, 17:05)

          Foxcrawl.com [utilizator] i-a raspuns lui ciufy

          care este pe aceeasi lungime de unda. si eu am spus mereu ca romanii sunt total nepriceputi, cand e vb de managament sunt varza, incep mereu lucrurile de la coada si o freaca la nesfarsit. intr-adevar, daca le dai 100 de miliarde si 50% spaga si tot nimic n-or sa faca. zi rumania si trage apa.
  • -1 (9 voturi)    
    Geopolitica (Marţi, 10 martie 2015, 11:43)

    UpNext [utilizator]

    Cat timp situatia politico-militara si (cat de cat) economica din Rep Moldova nu se stabilizeaza pe termen MEDIU-LUNG, implicand decizii solide si efecte predictibile, proiectul A8 este iluzoriu si nefezabil. Acum (si in viitorul apropiat) RM este in situatie de risc economic si politic, cu guvernari fluide si oscilatii imprevizibile, iar Fed. Rusa are tot interesul sa o mentina instabila. Acest fapt este cunoscut de executivii UE si, prin semnale "discrete", descurajeaza initiativele romanesti de conectare mai stransa UE-RM. Tot ei ne recomanda, desigur subtil, sa o lasam mai usor cu unirea/integrarea si sa ne focalizam pe interesele noastre de dezvoltare, modernizare si armonizare la/cu standardele UE.
    • -1 (3 voturi)    
      da...corect este, tot ce spui....... (Marţi, 10 martie 2015, 18:35)

      oxxxxxyyyyya [utilizator] i-a raspuns lui UpNext

      subscriu...........obs. ca niste postaci , incearca sa influenteze prin ...minusuri.
      • +1 (1 vot)    
        PRETEXTE (Joi, 14 ianuarie 2016, 10:01)

        mihnea2012 [utilizator] i-a raspuns lui oxxxxxyyyyya

        Mai inatai sa facem noi autostrada pana la IASI si apoi Chisinau si apoi sa tot gasim scuze ca situatia din R Moldova e incerta. Este asa si pt ca Romania nu este ferma. Nu avem noi ce conditii sa punem, sa cerem. Noi trebuie sa facem pentru noi (*daca moldovenii sunt romani) si nu sa ne izolam in propria tara! Sa stopam politica asta de la Bucuresti de izolare a regiunilor! Ardealul e izolat de Valahia si se leaga prin defilee cu sosele de o banda pe sens in 2016! Moldova la fel, e izolata de Ardeal! Pe la Ghimus abia incap camioane, pe la Tihuta jumatate de a e aventura din cauze meteo! Cum sa vina investitori si sa faca fabrici in Moldova daca transportul marfurilor e atat de dificil. Ne condamnam semenii la subdezvoltare si apoi radem de ei si ii etichetam "saraci". Rusine mai mare nici nu vad sa fie.
    • +1 (1 vot)    
      din ce spui tu.... (Luni, 11 aprilie 2016, 17:08)

      Foxcrawl.com [utilizator] i-a raspuns lui UpNext

      inteleg ca esti pregatiti sa cedezi rusilor si restul de Moldova din dreapta Prutului. As zice, sa le spui moldovenilor sa se apuce de emigrat ca pamantul lor n-o sa vada in veci vreo investitie ca e blestemat. si cand te gandesti ca moldova a avut totusi o contributie la istoria neamului ca doar nu s-o caftit Stefan cel Mare ca prostul vreo 50 de ani cu turcii.
    • +1 (1 vot)    
      bla-bla (Luni, 25 aprilie 2016, 15:32)

      Edu67 [utilizator] i-a raspuns lui UpNext

      Vorbiti ca si cand A8 este facut DOAR pt RM, deci n-ari inteles nimic !
      MOLDOVA ROMANEASCA este beneficiara nr 1 a unei infrastructuri CORECTE cu VESTUL. In felul asta toata Romania ar profita de explozia economica a regiunii !
      Iar daca intr-o zi va fi si RM beneficiara, cu atat mai bine, insa nu ESENTIAL in acest moment pt punerea in practica a proiectului !!!
  • +1 (1 vot)    
    balcanismul si durerea-n pix ! (Luni, 25 aprilie 2016, 15:43)

    Edu67 [utilizator]

    Incredibil: "3280 de zile de la initierea proiectului" !...
    Adica este cel MAI VECHI mega-proiect VITAL romanesc NEGLIJAT de guvernele succesive de la Bucuresti.
    Si toti politicienii, fara exceptie, au venit si au mintit iesenii ani la rand, pacalindu-i cu prioritizarea acestui proiect de infrastructura pt scoaterea Moldovei din izolare fata de VEST !
    Incredibil cat de blegi si usor de manipulat pot fi moldovenii !
    In alta ordine de idei, Primul Ministru Ungureanu a facut in cateva zile pt acest proiect ce n-au facut toate celelalte guverne in 25 de ani - doar asa se face treaba la Bucuresti ? Nimic pt ROMANIA - fiecare pt regiunea lui, restul la mila Domnului ?


Abonare la comentarii cu RSS



de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului




Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi