A1 Lugoj - Deva (Loturile 2,3,4) - Prima autostrada cu ecoducte pentru ursi, dar care s-a poticnit intr-un cimitir ilegal, o pestera cu lilieci si o halda de steril

de Victor Cozmei     HotNews.ro
Miercuri, 11 februarie 2015, 22:48 Monitorizari | Proiecte Infrastructura

Cum ar putea arata un ecoduct pe autostrada Lugoj - Deva
Foto: Comisia Europeana
Lungime: 72 de km

Valoare totala: 1,56 mld lei (351 mil euro)

Constructor si valoarea contractului pe fiecare lot:


    Lotul 2 - Constructor: JV Salini Construttori SpA (Impregilo SpA) / Secol SpA - Valoare contract: 562.73 milioane lei

    Lot 3 - Constructor: JV Teloxim Con SRL / Comsa SA / Aldesa Construcciones SA / Arcadis

    Lot 4 - Constructor: JV SPEDITION UMB SRL / TEHNOSTRADE SRL - Valoare contract: 419.4 milioane lei

Termenul de finalizare (contractual): mai 2016

STADIUl ACTUAL: 15 km din tronsonul 2 au fost deschisi circulatiei in martie 2017 / Pe Lotul 4 constructorul se mobilizeaza dupa obtinerea autorizatiilor / Licitatia pentru portiunea cu tuneluri de pe Lotul 2 nu a fost lansata inca.
---

Autostrada A1 Lugoj - Deva, Loturile 2,3 si 4 este probabil unul din proiectele cele mai macinate de probleme si intamplari nefericite, desi abia a trecut de faza incipienta a constructiei. Incompetenta administrativa, tergiversari birocratice, modificari de proiect abia dupa contractare sau descoperiri neprevazute pe traseu, au facut din autostrada Lugoj - Deva unul din marile proiecte pe care Romania nu va putea sa-l deconteze in totalitate din banii europeni nerambursabili pe ultimul exercitiu financiar.

Un cimitir ilegal pe traseu, o pestera cu lilieci protejati de lege, o halda de steril instabil pe aliniament, ecoductele pentru ursi si o oferta de la un constructor roman de circa 40% din valoarea estimata la licitatie - sunt doar cateva din elementele care contureaza profilul problematic al acestui proiect.


---

Un proiect in care licitatia a fost lungita nepermis de mult

Pe 1 aprilie 2012, Ministerul Transporturilor condus pe atunci de ministrul Alexandru Nazare lansa licitatia publica pentru loturile 2,3 si 4 din autostrada A1 Lugoj - Deva. Pe 23 august 2012 au fost deschise ofertele, zeci de firme si asocieri s-au arata interesate si au intrat in cursa pentru cunstructia celor 72 de km de pe cele trei loturi de autostrada. Dupa acest moment, insa, a inceput sa se rupa filmul...

Autoritatile de la drumuri, sub guvernarea Ponta ajunsa pe atunci de curand la putere, a batut pasul pe loc cu licitatia nepermis de mult. Practic, timp de nu mai putin noua luni de zile, ofertele au ramas in evaluare... Castigatorii licitatiei au venit abia in 23 mai 2013.

Dupa cum era de asteptat, avand in vedere numarul mare al ofertelor depuse, rezultatele licitatiei au fost puternic contestate si soarta contractelor a ajuns sa fie rezolvata in justitie.

Intr-un final, contractele au fost semnate in august 2013, adica la un an si jumatate de la lansarea licitatiei, iar abia in noiembrie in acelasi an s-au dat ordinele de incepere al lucrarilor. Chiar si asa, probleme au existat in continuare cu eliberarea autorizatiilor de construire, chit ca in anumite zone constructorii au intrat in santier si fara ele.

Intarzierile fac proiectul sa fie unul problema in accesarea fondurile europene ce se pierd la final de 2015

Autostrada Lugoj - Deva (loturile 2,3,4)
Foto: Hotnews
Desi Studiul de Fezabilitate a fost aprobat in 2008, pana la licitarea efectiva a lucrarilor si, mai ales, pana la semnarea contractelor a trecut atat de mult timp incat intregul proiect a ajuns pe lista celor care sunt in pericol sa piarda finantarea europeana nerambursabila.

Practic, autostrada fiind una finantabila prin Fondul de Coeziune, trebuie sa fie finalizata pana pe 31 decembrie 2015, momentul limita pana la care Romania poate accesa fondurile europene nerambursabile din exercitiul financiar 2007-2013 (pe regula N+2). In caz contrar, Romania va trebui sa suporte din buzunarul propriu costul autostrazii. Detalii mai multe aici.

Oficial, daca ne uitam la termenele contractuale, autostrada cu cele trei loturi ale sale va fi gata abia in mai 2016, adica mult dupa momentul limita.

Solutia autoritatilor a fost sa "fazeze" proiectele in aceasta situatie, adica sa le imparta intre exercitiul financiar ce tocmai se incheie si cel urmator aferent perioadei 2014-2020. Pana la inceputul anului 2015, insa, Comisia Europeana a aprobat doar proiectul autostrazii A10 Sebes - Turda, iar despre Lugoj - Deva inca nu anuntase nimic.

Chiar si asa, intarzierile in demararea proiectului fac ca Romania sa piarda practic din banii pe care i-ar fi putut accesa in totalitate pe exercitiul financiar 2007-2013, exercitiu ce se incheie in acest an.

O oferta record de mica: Lotul 4 a fost castigat de UMB cu 40% din valoarea estimata

Un aspect inedit in ceea ce priveste licitatia pentru Lugoj - Deva il reprezinta valoarea cu care a fost castigat Lotul 4. Aici, castigator a fost desemnat constructorul roman UMB Spedition, companie detinuta de omul de afaceri Dorinel Umbrarescu.

Oferta castigatoare a fost de 419,4 milioane lei (95,3 milioane euro), fara TVA, in conditiile in care valoarea estimata de catre CNADNR in anuntul licitatiei era de 1,05 miliarde de lei. Practic, oferta UMB a a fost de circa 40% din valoarea estimata.

Tocmai pe acest motiv, rezultatul a fost contestat de catre constructorul Strabag, aflat pe locul doi cu o oferta de 591 milioane lei, iar CNSC i-a dat dreptate si a considerat ca oferta de pret a UMB - 419 milioane de lei - ar fi suspect de mica raportat la valoarea estimata a contractului. In cele din urma, insa, UMB a avut castig de cauza la Curtea de Apel, iar justitia l-a declarat definitiv castigator pe Lotul 4.

Inevitabil, au aparut problemele pe lotul 4 si UMB a plusat la bani

Cum era de asteptat pentru unii, in executia lucrarilor pe lotul 4 UMB s-a lovit de unele probleme si pentru a le rezolva, constructorul roman a incercat sa pluseze la bani, fie sa schimbe traseul autostrazii si sa construiasca un pasaj pentru a evita un cimitir ilegal descoperit de-a lungul culoarului, fie sa incerce suplimentarea intregului contract cu 190 de milioane de lei, adica 45% din contract, pentru a face un viaduct suplimentar in zona haldei de steril de la Mintia. In cazul tutor cererilor de suplimentare, autoritatile au refuzat, insa in continuare exista riscul aparitiei unor probleme si blocaje.

Cimitrul

A1 Lugoj - Deva Lot 4 si cimitirul ilegal de la Branisca
Foto: Hotnews
Una dintre probleme a fost descoperirea de-a lungul traseului autostrazii a unui cimitir ilegal. Practic, langa localitatea hunedoreana Branisca a fost descoperit un cimitir neautorizat intr-un loc unde, in planurile oficiale, figura o pasune.

Constructorul a propus devierea traseului autostrazii sau evitarea cimitirului printr-un pasaj, insa lucrarile suplimentare ar fi insemnat si costuri suplimentare. In cele din urma, in octombrie 2014 CNADNR a incheiat un nou contract pentru stramutarea cimitirului ilegal, stramutare ce deja s-a finalizat, iar priectul a putut continua asa cum era planuit initial.

Liliecii


O alta problema aparuta, tot pe lotul 4, a fost descoperirea faptului ca traseul autostrazii ar putea afecta integritatea pesterii Tunel, din comuna Soimus, o pestera care gazduieste o populatie insemnata de lilieci protejati de lege.

In 13 octombrie 2014, CNADNR a incheiat un contract cu Asociatia pentru Protectia Liliecilor din Romania, cu termen de finalizare de 12 luni. Acestia ar urma sa analizeze problema si, in functie de pozitia specialistilor, autoritatile si constructorului vor urma sa adopte masurile necesare.

Halda de Steril de la Mintia


Una din cele mai mari probele care afecteaza Lotul 4 se afla in zona Haldei de steril (cenusa si zgura) de la Mintia. Acolo, autostrada urma sa treaca prin zona haldei, insa specialistii constructorului au descoperit ca situatia din teren ar putea pune probleme de structura.

In 18 iunie 2014, UMB a comunicat autoritatilor de la drumuri o propunere de modificare a solutiei tehnice, mai exact construirea unui viaduct suplimentar care sa evite halda de steril. Pentru noua constructie, insa, UMB a cerut o suplimentare a contractului initial cu nu mai putin de 190 de milioane de lei, adica aproximativ 45% din valoarea din Contract.

Compania de Autostrazi nu a acceptat propunerea si i-a cerut constructorului sa-i trimita Proiectul Tehnic pentru zona respectiva in conformitate cu declaratia de proiectare avizata, adica in varianta de proiect cu care UMB a castigat licitatia cu oferta neobisnuit de mica.

Lucrarile inedite: Ecoductele pentru ursi introduse in premiera pentru o autostrada din Romania

Autostrada Lugoj-Deva si intersectia cu zonele de coridoare pentru animale
Foto: WWF
Cea mai importanta schimbare care presupune o serie intreaga de probleme in constructia autostrazii a venit la finalul lui 2013, atunci cand Agentia Pentru Protectia Mediului a revizuit Acordul de Mediu pentru cele trei loturi si a propus realizarea unor lucrari suplimentare pentru a se mentine continuitatea coriduorului ecologic. Aici poate fi consultat avizul de mediu revizuit aprobat de ANPM.

Practic, ANPM a solicitat realizarea unor ecoducte pe unde sa poata trece fauna din zona de pe o parte pe alta a autostrazii (pe directia Nord-Sud), avand in vedere ca autostrada strabate exact zona unde se intalnesc Carpatii Meridionali cu cei Occidentali. In presa, aceste lucrariu au ajuns sa fie denumite mai pe scurt ecoductele pentru ursi.

Compania de Autostrazi are in sarcina sa gaseasca o solutie prin care noile lucrari de infrastructura sa fie realizate.

Un ecoduct de tip cut&cover - Elvetia A1 Font
Foto: Comisia Europeana
"Antreprenorul intocmeste proiectul aferent lucrarilor suplimentare care vor fi realizate pentru mentinerea continuitatii coridorului ecologic. Proiectul se estimeaza a fi inaintat catre CNADNR in aprilie 2015, iar procedura de achizitie publica se estimeaza a fi demarata in cursul anului. Pana in prezent nu s-a stabilit tipul procedurii de achizitie publica", se arata intr-un raspuns CNADNR la solicitarea HotNews.ro.

De mentionat ca lucrarile suplimentare ce vor fi contractate pentru realizarea ecoductelor ar urma sa fie finantate din fonduri europene, dar din noul exercitiu financiar 2014-2020 prin Programul Operational Infrastructura Mare (POIM).

Cum se impart ecoductele pe fiecare lot

Potrivit unui raspuns oficial al CNADNR, ecoductele aferente autostrazii Lugoj ￯ Deva, vor fi realizate astfel: 3 ecoducte pe lotul 2 al autostrazii Lugoj ￯ Deva; 2 ecoducte pe lotul 3 al autostrazii Lugoj ￯ Deva; 1 ecoduct pe lotul 4 al autostrazii Lugoj ￯ Deva.

Lotul 2 - km 27+620 - km 56+220 / 28,75 Km - intre Holdea si Dumbrava

Constructor: JV Salini Construttori SpA (Impregilo SpA) / Secol SpA

Valoare contract: 562.73 milioane lei

    Ecoductul 1 - Doua tunele, unul in lungime de 380 m la pozitia km 53+010 si altul in lungime de 530 de m la pozitia km 53+490 / Initial in SF se prevedea debleu in ambele locuri

    Ecoductul 2 - Un viaduct de 700 de m va fi prelungit cu inca 105 metri la pozitia km 51+825

    Ecoductul  3 - Un nou viaduct in lungime de 340 de metri la pozitia 48+200


Lot 3 - km 56+220 - km 77 + 361 / 21,14 Km - intre Ilia si Holdea

Constructor: JV Teloxim Con SRL / Comsa SA / Aldesa Construcciones SA / Arcadis Eurometudes SA

Valoare contract: 579.92 milioane lei

    Ecoductul 1 - de tip "green bridge / cut and cover" cu latime de minim 80 m la pozitia km 57+550 - km 58+300

    Ecoductul 2 - de tip "green bridge / cut and cover" cu latime de minim 80 m la pozitia km 58+700 - km 58+850


Lot 4 - km - 77+361 - km 99+500 / 22,14 Km - intre Soimus si Ilia

Constructor: JV SPEDITION UMB SRL / TEHNOSTRADE SRL

Valoare contract: 419.4 milioane lei

    Ecoduct de tip "green bridge / cut and cover" cu latime de minim 40 m la pozitia km 85+750 ￯ km 86+000


-----------


PRIMELE PROCEDURI (realizare SF)
9 MAI 2007
LANSAREA LICITATIEI INITIALE (pt. lucrare)
1 APRILIE 2012
INCEPEREA
LUCRARILOR
27 NOIEMBRIE 2013



-----

MOMENTELE CHEIE ALE PROIECTULUI:

09 mai 2007 - Ministerul Transporturilor a semnat un contract de Asistenta Tehnica, finantat de Uniunea Europeana prin Facilitatea ISPA pentru revizuirea si actualizarea Studiului de Fezabilitate cu asocierea DIWI Consult International GmbH/Roughan & O￯Donovan Consulting Engineers/IC Consulenten Ziviltechniker GesmbH;

30 iunie 2008 - Studiul de fezabilitate de catre firma DIWI a fost predat autoritatilor

09 septembrie 2010 - Este emis primul acord de mediu pentru intreaga autostrada Lugoj - Deva

1 aprilie 2012 - CNADNR lanseaza licitatia publcia pentru cei 70 de km de autostrada aferenti loturilor 2,3 si 4 din Lugoj - Deva

23 august 2012 - Sunt deschise cele 50 de oferte pentru proiectarea si executia in total a 72 de kilometri de autostrada pe loturile 2, 3 si 4 din Autostrada Lugoj-Deva

23 mai 2013 - Dupa noua luni de asteptare in care nu s-a facut nimic, autoritatile anunta ca au stabilit castigatorii pentru fiecare lot. Astfel:

   Lotul 2 revine Asocierii JV SALINI SPA - SECOL SpA - valoare oferta: 562,73 milioane lei

   Lotul 3 revine - Asocierii JV Teloxim Con SRL / Comsa SA / Aldesa Construcciones SA / Arcadis Eurometudes SA - valoare oferta: 579.92 milioane lei

   Lotul 4 revine Asocierii UMB Spedition - Tehnostrade - valoare oferta: 419,4 milioane lei

Vezi aici o harta interactiva cu traseul orientativ al autostrazii.

15 iulie 2013 - Instanta hotaraste definitiv soarta Lotului 4, acolo unde UMB a castigat cu o oferta foarte mic, circa 40% din valoarea estimata la licitatie. Curtea de Apel da dreptate cosntructorului roman, dupa ce, in prima instanta, CNSC a aprobat contestatia formulata de Strabag, firma clasata pe locul 2 in cadrul licitatiei.

1 august 2013 - CNADNR semneaza contractul pentru constructia autostrazii pe cele trei loturi in cauza

27 noiembrie 2013 - Este dat ordinul de incepere al lucrarilor pentru toate cele trei loturi

30 noiembrie 2013 - ANPM aproba noul acord de mediu revizuit pentru autostrada Lugoj - Deva (in detaliu, aici). In noul document apar modificari substantiale pentru proiect prin introducerea de noi lucru pentru ecoducte care sa permita miscarea faunei in zona traversata de autostrada. In presa, noile lucrari ajung sa fie cunoscute ca "tunele pentru ursi".

15 decembrie 2013 - Este acordat avansul de 15% din contract catre cosntructori pentru inceperea lucrarilor de proiectare si executie

14 februarie 2014 - Apari primele probleme. Constructorul constata ca traseul Lotului 4 se suprapune cu pestera Tunelul, de langa Soimus, pestera in care se adapostesc doua specii protejate de lilieci. In acordul de mediu se spune ca pestera nu este afectata, insa realitatea din teren este alta.

￯Constructorul a schitat traseul autostrazii si a constatat inadvertente intre realitatea din teren si documentatia tehnica. Traseul autostrazii se suprapune peste pesterea Tunelul, iar constructorul a solicitat APM Hunedoara un punct de vedere. APM Hunedoara nu a emis acordul de mediu si si-a declinat competenta catre Agentia Nationala pentru Protectia Mediului. In inventarul nostru nu figureaza pestera Tunelul, aceasta fiind antropica￯, spunea Georgeta Barabas, director APM Hunedoara.

8 aprilie 2014 - Autoritatile anunta ca proiectul autostrazii tot pe Lotul 4 ar putea fi modificat pentru ca UMB a descoperit un cimitir langa localitatea Branisca care functiona ilegal in zona expropriata, zona care in acte figureaza ca pasune.

18 iunie 2014 - Inca o problema pe lotul 4. UMB comunica Companiei de Autostrazi o solutie privind evitarea haldei de steril de la Mintia si propune executarea unui viaduct suplimentar fata de contract in valoare de 190 de milioane de lei, adica circa 45% din valoarea din contractul initial. CNADNR nu accepta propunerea si solicita constructorului sa comunica proiectul tehnic asa cum a fost el convenit prin declaratia de proiectare facuta initial de constructor. Reamintim, UMB a castigat constructia Lotului 4 cu o oferta de 419 milioane de lei, adica 40% din ce estimau autoritatile ca ar fi pretul tronsonului.

13 octombrie 2014 - CNADNR a incheiat contractul cu Asociatia pentru Protectia Liliecilor din Romania, un contract cu termen de finalizare de 12 luni.

"S-au contractat servicii pentru evaluarea chiropterologica a pesterii, in functie de opiniile consultantului de specialitate, se vor stabili solutiile tehnice necesare".

15 octombrie 2014 - CNADNR a incheiat un contract pentru stramutarea cimitirului neautorizat, iar in 15.10.2014 consultantul de specialitate a finalizat stramutarea.

1 decembrie 2014 - Stadiul fizic al lucrarilor: Lotul 2 -  6,46% / Lotul 3 - 3,30% / Lotul 4 - 18,30%

18 ianuarie 2015 - Un utilizator al forumului peundemerg.ro a publicat o video simulare cu modul in care ar putea arata ecoductele pe traseul autostrazii Lugoj - Deva, Loturile 2,3 si 4:



6 februarie 2015 - CNADNR raspunde la o solicitare HotNews.ro pe tema ecoductelor si ofera noi informatii legate de aceste constructii aferente Lotului 3:

"CNADNR SA intreprinde masurile necesare in vederea translatarii/mutarii ecoductului prevazut de catre Antreprenor la km 65+865, in locul unuia dintre cele doua ecoducte de la km 57+500 ￯ km 58+300 si km 58+700 ￯ km 58+850. Procedura de achizitie publica aferenta acestor lucrari se estimeaza a fi demarata in cursul anului 2015."

11 februarie 2015 - CNADNR transmite ca inca exista tronsoane care nu au Priectul Tehnic avizat. Ingrijorator este ca mai bine de jumatate din Lotul 4 al UMB-Tehnostrade nu are inca Proiectul Tehnica avizat.

CNADNR, intr-un raspuns adresat forumistilor de pe forum.peundemerg.ro. In detaliu poate fi consultat aici.

    Lotul 2 are Proiectul Tehnic avizat, mai putin pe sectiunea E km 47+090 - km 56+220, adica exact zonele cu cele 3 ecoducte introduse prin avizul de mediu revizuit

    Lotul 3 are Proiectul tehnica avizat pe toate sectiunile

    Lotul 4 are Proiectul Tehnic avizat pentru sectiunile A si B, in schimb pentru sectiunile C km 88+016 - km 94+350 si D km 94+350 - km 99+500 Proiectul tehnica inca nu este avizat.

20 februarie 2015 - CNADNR a comunicat la solicitarea HotNews.ro stadiul lucrarilor pe fiecare lot:

    Lotul 2 - 6,46%

    Lotul 3 - 3,92%

    Lotul 4 - 23,00%

19 martie 2015 - VIDEO din AVION: Filmarea de mai jos incepe din apropierea localitatii Dumbrava, acolo unde se termina Lotul 1 din Autostrada Lugoj - Deva (inaugurata in decembrie 2013) si se continua cu Loturile 2 si 3, aflate in prezent in constructie. Al doilea video arata Lotul 4 pana langa Deva.





Filmarea a fost realizata de InterFly la comanda forumului peundemerg.ro cu sustinerea Expert Forum.


15 aprilie 2015 -
Noi imagini cu lucrarile de pe lotul 4 postate de userul cutter pe forumul peundemerg.ro:






18 mai 2015 - Progresul lucrarilor potrivit unui raspuns CNADNR la solicitarea HotNews.ro:

- Lugoj - Deva, Lot 2: 7,45%;
- Lugoj - Deva, Lot 3: 12,48%;
- Lugoj - Deva, Lot 4: 27,60%.

Situatia pe lotul 2: Proiectarea pe Sectiunile A, B, C, D este finalizata. In prezent se analizeaza optiunile Beneficiarului privind procedurile de urmat in vederea realizarii ecoductelor in conformitate cu prevederile legale in vigoare.

Situatia pe lotul 3: In prezent se analizeaza optiunile Beneficiarului privind procedurile de urmat in vederea realizarii ecoductelor in conformitate cu prevederile legale in vigoare.

Situatia pe lotul 4: Proiectul Tehnic aferent sectiunilor C si D este finalizat, exceptand zona pesterii tunel.

In prezent Asociatia pentru Protectia Liliecilor din Romania a predat Beneficiarului Raportul nr. 2, in cadrul caruia a prezentat o serie de solutii privind protejarea echilopterelor din pestera, acestea fiind in prezent in analiza la Beneficiar.

Pentru zona haldei de cenusa si zgura de la Mintia, Proiectul Tehnic a fost aprobat cu incadrarea autostrazii si drumului judetean intre raul Mures si halda de cenusa, urmand a fi respectati pasii contractuali de finalizare.

25 mai 2015 - Stadiul lucrarilor pe fiecare lot (info CNADNR transmise la solicitarea HotNews.ro.):

A1 Lugoj - Deva Lot 2:    8.68%

A1 Lugoj - Deva Lot 3:    14.32%

A1 Lugoj - Deva lot 4:    28,15%

23 iunie 2015 - Costurile intarzierilor: Autostrada Lugoj - Deva va fi "fazata" pe urmatorul buget european din care va inghiti nu mai putin de 401 milioane de euro. Detalii aici.

27 iulie 2015 - Stadiul lucrarilor si stadiul financiar pe fiecare lot. Informatii oficiale CNADNR obtinute la solicitarea HotNews.ro:


Lot 2:    17,07%


    Stadiu financiar: 21,00%

Potrivit CNADNR, pana la finele lui 2015 se doreste deschiderea traficului pe circa 15 km din Lotul 2, de la Dumbrava si pana la nodul rutier Margina.

Lot 3:    20,05%;

     Stadiu financiar: 20,58%

Lot 4:    34,10%;

    Stadiu financiar: 15%

28 iulie 2015 - OpiniaTimisoarei.ro publica un amplu fotoreportaj cu Lotul 2 din autostrada Lugoj - Deva, acolo unde deja au aparut primele urme de asfalt.









11 septembrie 2015 - VIDEO din avion cu Loturile 3 si 4





21 octombrie 2015
- Lucrarile pe doua segmente din autostrada Lugoj - Deva, suspendate din cauza ca nu aveau autorizatia esentiala. Problemele de ultim moment: un cimitir neautorizat, o pestera si o halda de cenusa

Lucrarile au fost suspendate de la km 88+016 la km 99+500, pentru ca lipseste autorizatia de construire.


22 octombrie 2015 - Narcis Neaga: Pana la sfarsitul anului acordul de mediu va fi revizuit. Proiectul pentru ursi va fi aprobat saptamana aceasta. Apoi in 20-25 de zile trebuie sa faca desenele de executie si speram ca in decembrie sa lansam licitatia. Sursa

23 octombrie 2015
- Seful CNADNR: Exista sansa sa inauguram anul acesta primii 17 km, de la Dumbrava la Margina

Narcis Neaga:
"[...] daca vom avea putina sansa, constructorul are toate premizele sa dea in trafic 17 km din Lugoj - Deva, Lotul 2 pana la localitatea Margina. Acolo facem o giratie si atunci putem veni pe autostrada de la Nadlac pana la Margina, iesim in giratie, intram in DN si urcam mai incolo din nou pe autostrada."

27 octombrie 2015 - O noua filmare din avion publicata de catre Asociatia Pro Infrastrucutra arata ca sansele unei deschideri anticipate pe primii 17 km din Lotul 2 par a fi mai degraba nule.



10 noiembrie 2015 - Probleme pe autostrada A1 Lugoj - Deva, Lotul 2: Posibile erori de executie ar impune refacerea anumitor portiuni. Compania de Autostrazi a demarat verificari. Detalii aici.

7 decembrie 2015 - Probleme mari cu finantarea in proiectul de buget pe 2016. Autostrada primeste doar o treime din cat ar avea nevoie.

    Total: 3,5 miliarde lei
    Realizat pana in decembrie 2015: 1,73 miliarde lei
    Cheltuieli preliminate doar in 2015: 447 milioane lei
    Alocat pentru 2016: 348 milioane lei
    Necesar: ~ 1 miliard de lei

22 ianuarie 2016: La colicitarea HotNews.ro, CNADNR a transmis care este stadiul executiei si care este stadiul financiar pe fiecare lot:

 Lot 2:    37,23%

    Stadiu financiar: 29,02%

 Lot 3:    37,83%;

    Stadiu financiar: 46,89%

 Lot 4:    44,03%;

    Stadiu financiar: 28,14%

24 ianaurie 2015 - La solicitarea HotNews.ro, CNADNR a anuntat ca preconizeaza ca mare parte din autostrada sa fie gata in anul 2016. Mai exact, CNADNr spera sa deschida traficului urmatoarele tronsoane:  Lotul 2 - 15 km, Lotul 3 - 21,141 km si Lotul 4 - 22,139 km

Cu toate acestea, informatiile obtinute de HotNews.ro din surse apropiate situatiei arata ca tinta autoritatilor este una mai degraba nerealista. Astfel, pe Lotul 2 din A1 Lugoj - Deva, celebrul lot cu ecoductele pentru ursi, avizul de mediu nu a fost revizuit. Pe Lotul 2 si Lotul 4 din Lugoj - Deva lipsesc autorizatiile de construire, iar in cazul Lotului 3 trebuie gasita o formula in care sa se amenajeze o descarcare de trafic provizorie in zona Holdea. Fara aceasta descarcare, aproximativ 10km de autostrada ce ar urma sa fie finalizati la finele lui 2016 nu vor putea fi folositi timp de cel putin doi ani pina la terminarea sectiunii cu tunele (din cadrul Lotului 2).

4 februarie 2016 - Consiliul Tehnic-Economic (CTE) din cadrul CNADNR a luat o decizie in privinta sectiunii E2 a Lotului 2 din autostrada Lugoj - Deva, acolo unde acordul de mediu impune realizarea unor tuneluri pentru autostrada astfel incat noua sosea de mare viteza sa nu afecteze fauna din zona.

In planurile de pana acum pe aceasta sectiune erau stabilite trei tunele, insa s-a pus problema zonei de circa 400 de metri dintre doua tunele, o zona dificila din punct de vedere a reliefului. Astfel, CNADNR a decis sa uneasca tunelul 2 de 834 metri si tunelul 3 de 400 metri lungime intr-un singur tunel mai lung, de peste 1,6 km lungime in total.






5 aprilie 2016
- In iunie, conform CNADNR, va fi scoasa la licitatie si sectiunea cu tunele pentru ursi de pe A1 Lugoj-Deva, Lot 2. Detalii.
 
"Cat priveste sectorul din Lugoj-Deva, Lot 2 - sectiunea cu tunele - proiectul tehnic este in Companie si mai trebuie sa priemasca un aviz. In luna iunie va fi scos la licitatie pentru constructie", a precizat Catalin Homor.

12 aprilie 2013 - Catalin Homor, intr-un interviu acordat HotNews.ro:

Reporter: Tot pe A1, pe Lugoj - Deva. Au fost probleme care au decalat loturile. Exista sansa sa finalizam anumite tronsoane, dar altele sa nu fie gata intre timp, in special cel care trebuie relicitat pentru tunele. Ce masuri veti lua concret sa nu irosim acele bcuati finalizate, sa putem circula pe el.

Catalin Homor:  Pe lotul 2, unde au fost impuse acele tuneluri, vom deschide circulatiei - asta ne propunem - aproximativ 15 km pana la un nod rutier pana inainte de zona cu probleme. Zona cu tunele, de aproximativ 3 km, va fi amanata deschiderii. Pe lotul 3 sunt ceva probleme, dar speram sa le rezolvam pana in vara astfel incat sa fie deschis in intregime.

Reporter: Vorbim de o deschidere la Holdea?

Catalin Homor:  Descarcarea la Holdea, care este una dintre problemele noastre si mai e un ecoduct de rezolvat. Sunt chesituni pe care le avem in mana sa si le gestionam.

Reporter: Dar ati lamurit-o cu descarcarea de la Holdea?

Catalin Homor:  Se va face. Descarcarea de la Holdea are mai multe folosinte. Va fi una provizorie, pana la finalizarea zonei cu tunele, dar va fi si de siguranta, in situatia in care pe zona respectiva apar tot felul de accidente sa nu se faca un blocaj, ci sa se descarce traficul. Ea va ramane functionala.

Pe Lotul 4, ca orice lot "normal" are o sumedenie de probleme, autorizatii de construire lipsa. Dar, ne straduim ca pana in vara sa rezolvam mare parte din probleme. Ne gandim sa-l inauguram anul acesta.

16 mai 2016 - Stadiul fizic pe  loturi:

Lotul 2 - 38,59%
Lotul 3 - 43,08%
Lotul 4 - 44,70%.

30 iunie 2016 - Noi imagini din avion cu santierul autostrazii A1 Lugoj - Deva, Loturile 2, 3 si 4 au fost publicate de catre Asociatia Pro Infrastructura (API).


"Proiectul autostrazii Lugoj-Deva sufera si el de intarzieri majore datorita lantului birocratic de pregatire, avizare si autorizare a lucrarilor de infrastructura din Romania. In timp ce pe lotul 4 nu exista acord de mediu si implicit autorizare de construire la 3 ani de la semnarea contractului (pe 11 din cei 22km), pe lotul 3 este nevoie de autorizarea suprafetelor de teren expropriate suplimentar si de realizarea unei descarcari temporare langa comuna Holdea pentru ca autostrada sa devina utilizabila", scriu cei de la Asociatia Pro Infrastructura care a publicat filmarile aeriene pe pagina lor de Facebook. 

"Din pacate cu fiecare luna care trece fara obtinerea aprobarilor mentionate mai sus, scad vertiginos sansele de a avea autostrada continua de la Sibiu la Nadlac la finele anului 2017 (neluand in calcul portiunea tunelelor de pe Lugoj-Deva lot 2)",scrie API.



Lotul 2 al autostrazii Lugoj-Deva, respectiv sectiunea Dumbrava-Margina, este una dintre putinele portiuni de autostrada cu sanse reale de inaugurare la sfarsitul anului 2016, aminteste API. Totusi, pentru ca acest lucru sa devina posibil, "trebuie obtinuta autorizarea de construire pe suprafetele expropiate suplimentar si rezolvate neintelegerile de ordin contractual dintre constructor si beneficiar (deschiderea circulatiei inainte de finalizarea integrala a contractului)".

"De asemenea, pentru a putea inchide coridorul de autostrada dintre Sibiu si Nadlac, este necesara declansarea cat mai rapida a procedurii de achizitie publica pentru tunelele aferente sectiunii E2 a proiectului Lugoj-Deva lot 2, lucru care treneaza de mai bine de 2 ani de zile", aminteste Pro Infrastructura.



13 septembrie 2016 - 15 km din Lotul 2 vor fi deschisi traficului la final de 2016. Alti 10 km din Lotul 3 sunt inca incerti.

"Probabilitatea foarte mare, spre 100%, este sa deschidem 15 km din Lotul 2. Pe Lotul 3 nu as vrea inca sa spun nimic. Ar fi cei 10 km intre cele doua noduri, insa ar urma sa fie foarte fractionat sectorul. Am avut discutii cu constructorul sa vina cu un grafic cu certitudinea ca putem finaliza. Nu vreau sa zic ca vom deschide si sa nu deschidem.", a declarat pentru HotNews.ro directorul CNADNR, Catalin Homor.

"Cu Acordul de Mediu... sunt foarte multe etape. Pe 15 octombrie este ultimul termen pe care il avem. In functie de cum trece fiecare etapa de dezbatere publica. Speram ca pana pe 15 noiembrie sa avem si Autorizatia si Acordul de Mediu. Dupa ce vom avea aceste acte pe Lotul 4 nu va mai fi nici un blocaj. Finalizarea pe Lotul 3 si Lotul 4 este stimata pentru iulie 2017", a precizat Homor.

"In luna octombrie scoatem la licitatie portiunea cu tuneluri"


Intrebat ce se mai intampla cu portiunea din Lotul 2 unde trebuiesc construite tunelele pentru ursi, o lucrare a carui lansare de licitatie este asteptata de mai bine de un an deja, Homor a precizat ca licitatia pentru proiectare va fi scoasa in luna octombrie.

"Constructorul de pe Lotul 2 s-a angajat ca in luna septembrie va preda proiectul tehnic final pentru sectorul unde vor fi tunele. Va fi evaluat si am putea chiar si in luna octombrie sa scoatem la licitatie. Cu o marja de rezerva as putea spune ca in luna noiembrie cel tarziu va fi scos la licitatie", a spus Homor.

6 octombrie 2016 - Pentru sectiunea de pe Lotul 2 al autostrazii A1 Lugoj - Deva, acolo unde trebuie construite separat o serie de tunele pentru ca autostrada sa nu afecteze fauna din zona, licitatia de executie va fi demarata pana la finalul anului, a declarat miercuri Catalin Homor, seful Companiei de Autostrazi (CNADNR). Noul termen inaintat vine dupa ce in urma cu o luna Homor declara ca licitatia va fi lansata in luna octombrie. Detalii.

14 octombrie 2016 - Pana la finalul anului sunt sanse mari ca cel putin 15 km din autostrada A1 Lugoj - Deva sa fie deschisi circulatiei. Este vorba de 15 km dinspre capatul vestic al Lotului 2, intre Margina si Traian Vuia, continuand practic cei 146 km din autostrada A1 deschisi deja pana la vama Nadlac. Asociatia Pro Infrastructura a publicat o noua inrgeistrare video din avion cu Lotul 2 al autostrazii A1 Lugoj - Deva.



"Deschiderea celor 15 km din lotul 2 al autostrazii A1 Lugoj-Deva este tehnic posibila si ar fi probabil singura cale de a evita un rusinos bilant de 0 km noi de autostrada in anul 2016", scrie Asociatia Pro Infrastructura pe pagina oficiala de facebook.

"Autoritatile implicate in proiect trebuie sa se asigure din timp ca acest lucru va fi posibil si din punct de vedere birocratic, avand in vedere ca dupa nodul Margina vor ramane inca lucrari de executat (min 00:00-01:40), dar care nu ar afecta traficul auto. Segmentul de autostrada Margina-Traian Vuia s-ar adauga celor 146 km deschisi deja intre localitatea Traian Vuia si vama Nadlac", scrie API.

8 noiembrie 2016 - Intr-un interviu acordat HotNews.ro, Catalin Homor, directorul Companiei de Drumuri a declarat ca primii 15 km din Lotul 2 vor fi deschisi pana la finalul anului, oferind informatii si cu restul procedurilor si lucrarilor de pe celelalte loturi.

[...]

24 decembrie 2016 - Compania de Drumuri invoca motive birocratice pentru nedeschiderea celor 15 km finalizati din Lotul 2

De cealalta parte, Compania de Drumuri (CNAIR, fosta CNADNR), a transmis printr-un comunicat de presa ca receptia lucrarilor pe cei 15 km nu s-a putut realiza din cauza unor aspecte de natura juridica, avand in vedere ca este vorba doar de o jumatate de lot contractat cu acelasi constructor, restul nefiind inca gata.

Receptia lucrari nu s-a putut realiza pentru ca, asa cum sustine Compania de Drumuri, "dispozitiile legale, asa cum sunt prevazute de Legea 10/1995, recent modificata si republicata in septembrie 2016, nu fac referire in mod expres la receptionarea partiala, ci doar asupra unor lucrari prevazute intr-un contract". CNAIR sustine ca Regulamentul de receptie aprobat prin H.G. 273/1994 nu a fost inca actualizat, drept pentru care se vor putea naste multe interpretari ulterioare daunatoare companiei.

Astfel, "efectuarea receptiei la terminarea lucrarilor, investitorul, in speta Compania, va fi pusa in posesie, iar toate riscurile darii in functiune a unor parti din lucrare, fara a se respecta prevederile legale, vor fi preluate tot de Companie".

In acest caz, sustine Compania de Drumuri, "contractul este un tot unitar si nu a fost elaborat si intocmit pentru a putea fi monitorizat separat, adica o parte in perioada de garantie si o parte in perioada de executie. Potrivit art. 52, alin. (11), lit. b) din Legea finantelor publice, nr.500/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, recuperarea avansului se face potrivit prevederilor contractuale. Astfel, avand in vedere faptul ca este guvernat de prevederile FIDIC, recuperarea avansului se va face justificat si prin deducere din Certificatul de plata, pana la data emiterii Certificatului de Receptie la Terminarea Lucrarilor.

Dispozitiile legale mentionate, raportate la decizia care a fost transmisa pentru acordarea vizei de legalitate, creaza dificultati in ceea ce priveste modalitatea de recuperare a avansului, tinand cont de faptul ca momentul la care trebuie raportata recuperarea avansului nu este cert in situatia mai multor receptii la terminarea lucrarilor".

27 decembrie 2017 - VIDEO "Muzeu in aer liber" - 15 km din autostrada Lugoj - Deva sunt finalizati, dar zac nedeschisi circulatiei



Sursa: Asociatia Pro Infrastructura

28 decembrie 2016 - Fost consilier pe infrastructura al premierului Ciolos: "Motivele invocate sunt niste baliverne. Inventii pentru a mai bloca putin guvernul tehnocrat"

Fata de blocajul CNAIR in fata "aspectelor de natura juridica" a luat atitudine si Catalin Drula, fost consilier pe probleme de infrastructura al premierului Ciolos, in prezent deputat din partea USR.

Drula sutine ca situatia actuala este absurda si ca "motive birocratice" invocate de CNAIR sunt "niste baliverne".

"Cheia problemei inventate de juristii CNAIR (dupa alegeri) pare a fi daca se poate sau nu sa faci o "receptie partiala" a unor lucrari dintr-un contract. In cazul de fata, receptia celor 15km de care vorbim din cei 27km care sunt in acest contract (ceilalti kilometri sunt parte in lucru, parte blocati de 3 ani "birocratic" de CNAIR si alte autoritati)", a explicat Drula intr-o postare pe Facebook.

"Ca sa facem o comparatie, daca contractul ar fi pentru construirea a 3 case, dintre care una e gata la cheie cu tot cu finisaje si 2 case sunt la stadiul de fundatie, CNAIR se intreaba daca ma pot muta in casa care e gata sau trebuie sa mai asteptam 2 ani sa fie gata si celelalte doua, timp in care casa terminata sta goala", mai spune deputatul USR.

Potrivit acestuia, raspunsul la problemele birocratice invocate de Compania de Drumuri se regasesc de fapt de 22 de ani in legislatie, "in HG 274/1994 privind Regulamentul de receptie a constructiilor, in Anexa 5 la definitia urmatoare: "Receptia la terminarea lucrarilor - receptia efectuata la terminarea completa a lucrarilor unui obiect sau unei parti din constructie, independenta, care poate fi utilizata separat."

Drula sustine ca in baza acestor provederi se poate receptiona si o parte din constructie, independenta, care poate fi utilizata separat. "Restul sunt scorneli si inventii pentru a mai sabota un pic guvernul tehnocrat. Asta in timp ce autostrada terminata sta nefolosita si romanii veniti de sarbatori acasa s-au inghesuit pe drumul national paralel. Se aude si la dvs., domnule director juridic de la CNAIR, Andrei Filipescu? Sau sunteti prea ocupat sa va faceti util PSD-ului?", a scris Drula.

23 ianuarie 2017 - Stadiul lucrarilor in ianuarie:

Lugoj - Deva, Lot 2
Stadiul fizic: 57,49% / Stadiul financiar: 37,01%

Lugoj - Deva, lot 3
Stadiul fizic: 72,87% / Stadiul financiar: 71,50%

Lugj - Deva, lot 4
Stadiul fizic: 48,30% / Stadiul financiar: 33,14%

15 februarie 2017 - CNAIR anunta ca pentru Lotul 2 s-a constituit Comisia de receptie ce a inspectat atent stadiul lucrarilor. TComisia a solicitat clarificari la anumite aspecte de natura tehnica si a propus decalarea Receptiei pana dupa clarificarea acestora.  Avand in vedere importanta de ordin strategic a autostrazii Lugoj ￯ Deva, aceasta atrage dupa sine o atentie sporita asupra detaliilor de ordin tehnic, care trebuie indeplinite si monitorizate  conform standardelor proiectului. In consecinta, in perioada 15.02.2017 ￯ 17.02.2017, Comisia constituita realizeaza inspectia tehnica a lucrarilor executate pe Lotul 2 al autostrazii Lugoj ￯ Deva, pe sectoarele A, B, C si Nodul Rutier de la MargineaT
 
17 februarie 2017 - Ministrul Transporturilor a parcurs cei 15 km ai lotului 2 al autostrazii, alaturi de Comisia intrunita in vederea realizarii inspectiei tehnice. Comisia a constatat ca mai sunt necesare lucrari de efectuat, una din probleme fiind lipsa a 3200 metri liniari de santuri. In acest sens, conducerea CNAIR a solicitat astazi un punct de vedere unui expert independent, care sa ofere o opinie pertinenta in ceea ce priveste posibilitatea deschiderii traficului fara cei 3200 metri liniari de santuri si realizarea acestora, de catre Constructor, ulterior deschiderii traficului.

In ceea ce priveste garantia lucrarilor, aceasta a fost extinsa de la 4 la 8 ani, pe zonele afectate in trecut de neconformitati ale lucrarilor de terasament.

Auditul de siguranta rutiera pentru lotul 2 al autostrazii Lugoj-Deva (15 km) a fost realizat in luna februarie 2017. Anterior, in luna decembrie 2016, au fost montati senzori in corpul terasamentului autostrazii, insa primele citiri relevante au fost facute in ianuarie si februarie, acestea indicand o comportare normala a constructiei.

3 martie 2017
- Inca un termen anuntat pentru cei 15 km finalizati din autostrada Lugoj - Deva: "Saptamana viitoare deschidem traficul!" (DETALII)

6 martie 2017 - Cei 15 km din Lotul 2 au fost deschisi circulatiei.

9 martie 2017 -
Autorizatia de construire pentru Lotul 4, emisa de Ministerul Transporturilor, la peste un an de la sistarea lucrarilor (DETALII)

17 martie 2017 -
In jur de 460 persoane si 160 de utilaje si echipamente sunt mobilizate pe santierul de pe lotul 4 al A1 Lugoj-Deva. Ieri s-au executat, printre altele, lucrari la terasamente si la infrastructura/suprastructura de pasaje in zona Mintia si zona Soimus.




2 aprilie 2017 - Ministrul Transporturilor ar vrea sa renunte la cele doua tuneluri impuse de acordul de mediu pe autostrada Lugoj-Deva. (detalii)

3 aprilie 2017 -
Deputatul USR, Catalin Drula, fost consilier guvernamental pe Infrastructura, sustine ca eliminarea tunelurilor ar fi o catastrifa pentru mediu si pentru trafic.

"Dincolo de aspectele de mediu, solutia initiala era pur si simplu proasta din punct de vedere tehnic. Un debleu (sapatura) cu adancimea de 40 de metri (cat un bloc de 10 etaje) si deschiderea la partea superioara de cateva sute de metri prin pamanturi similare cu cele de pe Orastie-Sibiu. Aceste tuneluri se impuneau oricum din punct de vedere tehnic in orice tara normala (nu trebuie sa ne uitam mai departe de Ungaria sa vedem ca orice ridicatura de relief mai mare e traversata prin tuneluri)", sustine Drula. Detalii aici.

24 aprilie 2017 -
Vizita de lucru a directorului CNAIR, Stefan Ionita si a Ministrului Transporturilor, Razvan Cuc:

Pe Autostrada Lugoj - Deva, lotul 2, din cei 28,6 km, au fost deschisi traficului 15 km. In prezent, lucrarile ramase de efectuat pe acest tronson, inregistreaza un progres fizic de aproximativ 60%. In cadrul vizitei, constructorul a declarat ca nodul rutier de la Margina, aferent sectiunii D a autostrazii, va fi finalizat in luna august 2017. Sectiunea E din autostrada urmeaza sa fie relicitata din cauza necesitatii construirii ecoductului pentru mamifere mari. Legatura intre lotul 2 si 3 se va face pana la finalizarea acestuia, prin DN 68 A.

Lotul 3, in lungime totala de 21,14 km este asfaltat in proportie de 80%, iar stadiul de realizare a lucrarilor este 75%. Pe lotul 4 (22,139 km), procentul de executie este de 52% si asflatul este turnat pe 68% din suprafata. Termenul estimat pentru finalizarea lucrarilor, pe ambele loturi, este luna decembrie a acestui an.

21 iunie 2017 -
La data de 21 iunie 2017, stadiul fizic al lucrărilor era următorul:

Lotul 2 - 68,56%;
Lotul 3 - 78,58%;
Lotul 4 - 53,23%.

Câteva categorii de lucrări executate: pe lotul 2 - săpături, spații de servicii, taluzuri, ITS, marcaje rutiere, terasamente; lotul 3 – terasamente, structuri pasaje, taluzări, amenajare zonă spații de servicii, ITS și utilități; lotul 4 – infrastructuri pasaje, terasamente, podețe, zid de sprijin zonă baraj Mintia, relocări și protejare utilități și DJ706A, sondaje geotehnice etc.
Mobilizarea pe cele 3 loturi: peste 600 oameni și peste 300 utilaje și echipamente.

10 august 2017 - Contractul pe lotul 2 Lugoj – Deva reziliat parțial de Ministrul Transporturilor

24 august 2017 - Rezilierea "partiala" de pe Lotul 2, o masura de "cosmetizare a ministrului Transportururilor"

Intr-un articol publicat pe Contributors.ro, Cristian Bogdan, membru al Asociatiei Pro Infrastructura explica de ce "rezilierea" anuntata de MT e de fapt doar o actiune de imagine si se refera doar la sectiunea unde trebuie construite ecoductele pentru mamifere mari.

30 august 2017
- Acord pentru mutarea liliecilor din pestera Tunel de pe traseul autostrazii Lugoj - Deva intr-o alta pestera din judetul Timis.

„La Agenția pentru Protecția Mediului Hunedoara a fost depusă în data de 29 august 2017 cererea de autorizare pentru recoltarea și capturarea unor specii de lilieci din Peştera Tunel, comuna Șoimuş, solicitare depusă de către Tehnostrade SRL în calitate de mandatar al #CNAIR SA. În urma acestei solicitări, APM Hunedoara a emis autorizaţia de mediu pentru recoltarea și capturarea speciilor de lilieci existente în Peştera Tunel din Şoimuş şi relocarea acestora în Peştera Româneşti din judeţul Timiş. Din punct de vedere al protecţiei mediului, nu mai există alte impedimente care să întârzie lucrările la autostrada Deva – Lugoj”, a comunicat Agenția pentru Protecția Mediului Hunedoara, potrivit Ziarul Hunedoreanului.
---


Citeste mai multe despre   























73528 vizualizari

  • +8 (12 voturi)    
    cum e nromal (Joi, 12 februarie 2015, 9:17)

    samurai_x [utilizator]

    toate autostrazile - mai ales portiunea la sol a comarnic brasov trebuie sa aiba ecoducte pentru animale - are domnilor ??? nu e normal sa trasezi o autostrada un gard care sa intrerupa zonele impadurite in doua - ne am saturat sa vedem animale omorate pe autostrazi si drumuri
  • -8 (14 voturi)    
    Ecoductele =baba care nu vrea sa traverseze ! (Joi, 12 februarie 2015, 11:04)

    andreesanu [utilizator]

    Baba nu vrea sa traverseze strada !,dar este trecuta fortat !,asa si cu ursii care nu-s or ca ursii vor sa scormoneasca in halda de steril de la mintia !!!.
    Tema de proiectare si solutii IDIOATE pe multi bani !
    • -9 (13 voturi)    
      pentru urși sinuicgași (Joi, 12 februarie 2015, 11:19)

      Maica Reteza [utilizator] i-a raspuns lui andreesanu

      Nu mă, pasarelele alea sunt pentru urșii sinucigași. S-au săturat și ei de foamea din pădure și aia e, se urcă pe ecoduct și de-acolo "geronimooo", zbang, pe-un parbriz.
  • -5 (5 voturi)    
    mai ieftin ar fi .... (Joi, 12 februarie 2015, 12:09)

    oxxxxxyyyyya [utilizator]

    daca se vor construi , mici tunele pe sub sosea, ......... ursii nu circula in turme.
  • +5 (5 voturi)    
    Autostrada Lugoj-Deva (Joi, 12 februarie 2015, 18:13)

    Rodica [anonim]

    Oare colectivul care a elaborate studiul de fezabilitate a fost pe teren sau acest studiu s-a facut din birou? Cum sa se opreasca lucrarile fiindca "nu s-a stiut " de halda dela Mintia care se vede de departe ,cum nu s-au luat informatii dela localnicii din apropierea traseului propus pentru a afla despre acel cimitir? Orice om care a lucrat in proiectare,poate spune ca cineva trebuie sa raspunda pentru aceste situatii!
    Din pacate asemenea probleme apar la mai toate santierele mari, platite din banii nostril!
  • +1 (3 voturi)    
    mafia dupa '89 (Vineri, 13 februarie 2015, 1:08)

    roman [anonim]

    la noi totul se face prost si cu probleme dupa intarzieri de cateva decenii ? de ce ? pe timpul lui Ceausescu nu se discuta cum nu se discuta nici in Vest ...oare de ce l-au omorat ? intrebare retorica ...totul se face din birou in ziua de azi ..si banii investiti la HSBC sau alte banci internationale ...toate furturile ..cand o revolutie adevarata si o unitate adevarata din partea tuturor romanilor ?
  • +1 (3 voturi)    
    greu mai merge!!! (Marţi, 28 aprilie 2015, 21:34)

    gyo [anonim]

    scuzati-ma dar de ce umbrarescu are construiti 20% iar altii doar 2-3%???
    ce asteapta???!!!CNADNR unde ai adormit iar???
    forta umbrarescu!!!dati clasa astora!!!termina pana la sf anului!!!unestete si cu Casuneanu! il ai si pe Iordache, faceti in 3 o super societate puternica si competitiva si mai alegatii pe macaronari si pe spanioli acasa la ei... vad ca trag de timp...parca tot voi a-ti terminat mai repede si la TIMISOARA
    si daca sunteti destepti va luati si banii in exercitiul asta financiar!!!
  • +3 (3 voturi)    
    la ce folosesc studiile de fezabilitate ? (Miercuri, 7 septembrie 2016, 8:56)

    mary [anonim]

    daca nu au stiut sa prevada ca exista in drum o halda de steril, un cimitir si o pestera cu lilieci protejati.
    Ce naiba?
    Studile astea se fac pe genunchi, intr-un birou, costa o avere si dupa cum se vede...constructorii nostri de autostrazi fac ca Dorel ajuns la locul muncii care isi da seama ca a venit fara lopata si mai pierde jumatate de zi scarpinandu-se in cap pana ii aduce unul lopata
  • +1 (1 vot)    
    data eronata (Marţi, 7 martie 2017, 14:23)

    A [anonim]

    27 decembrie 2017 - VIDEO "Muzeu in aer liber" - 15 km din autostrada Lugoj - Deva sunt finalizati, dar zac nedeschisi circulatiei

    suntem in martie 2017
  • 0 (0 voturi)    
    Decât... (Miercuri, 26 aprilie 2017, 13:33)

    High [utilizator]

    ... să circuli pe autostrăzile din RO (și pe șoselele românești, în general), mai sigur e să mergi pe ruta ocolitoare, prin Ungaria, Austria, Serbia, Macedonia, Grecia.


Abonare la comentarii cu RSS



de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului





de zile de la initierea proiectului




Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version